Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 mar 2024, 15:53

De oorlogsstokers hier zullen er geen boodschap aan hebben maar anderen misschien wel ( Walter Zinzen - De Standaard)

...Nadien kwam de Koude Oorlog. Die was gekenmerkt door vrees, vrees voor de Russen, die immers over kernwapens beschikten, net zoals de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk. Onze minister van Buitenlandse Zaken Paul-Henri Spaak riep het uit op de tribune van de Verenigde Naties: “Nous avons peur!”
Toch trok de Sovjet-Unie in 1955 haar bezettingstroepen terug uit Oostenrijk. Dat land was tijdens de oorlog, net zoals Duitsland, bezet door de vier mogendheden: de Verenigde Staten, de Sovjet-Unie, Groot-Brittannië en Frankrijk. In 1955 kreeg Oostenrijk zijn onafhankelijkheid terug op één, door de Russen opgelegde, voorwaarde: het moest neutraal blijven. Zo geschiedde. Tot vandaag is Oostenrijk geen lid van de Navo en het zal dat ook niet worden.
De Sovjets verloren de Koude Oorlog, een periode van vrede volgde. Rusland werd uitgenodigd om de Navo-vergaderingen in Brussel bij te wonen als waarnemer. Het militaire bondgenootschap van de communisten, het Pact van Warschau, werd opgeheven. De leden ervan stapten ongedwongen over naar de Navo. De Europese Unie, ooit opgericht om oorlog te voorkomen door de economieën van de voormalige vijanden met elkaar te verbinden, groeide en bloeide. Heel wat voormalige Oostbloklanden werden er lid van. Overal werd bezuinigd op defensie (behalve in de VS, die nog menige oorlog voerden en/of sponsorden). Het was de tijd van het vredesdividend.
De Romeinen als voorbeeld?
De oorlog in Oekraïne heeft alles veranderd. Met het vredesdividend wordt openlijk de spot gedreven. “Nooit meer oorlog” is nu vervangen door een Romeinse spreuk: “Si vis pacem, para bellum” – wie vrede wil, moet de oorlog voorbereiden. Een van de pot gerukte spreuk. Ze wordt aan Cicero toegeschreven, maar Cicero zei in werkelijkheid: “Als we van de vrede willen genieten, moeten we oorlog voeren. Als we geen oorlog voeren, zullen we nooit van de vrede genieten.”
Dat is exact wat de Romeinen hebben gedaan: oorlog voeren, ook in onze streken, waar ze hele volksstammen hebben uitgeroeid. Moeten we dat nu echt als voorbeeld nemen? Blijkbaar wel. Overal voeren de oorlogsstokers het hoge woord. De defensiebudgetten moeten omhoog, de bezuinigingen van de vorige jaren teruggedraaid. We moeten absoluut 2 procent van ons bbp aan de Navo besteden om zo de Navo-norm te halen. Dat Willy Claes, toch een gewezen secretaris-generaal van de Navo, ervoor waarschuwt dat zoiets alleen kan via een sociaal bloedbad, maakt geen enkele indruk. De wapenindustrie beleeft gouden tijden. Niemand schijnt erbij stil te staan dat ieder wapen, iedere kogel die de fabriek verlaat, gemaakt is om mensen te doden. De slachtoffers: altijd iemands vader of moeder, altijd iemands kind. Nee, in Oekraïne natuurlijk niet, daar gaat het maar om Russen, die zelf ook moorden dat het een lieve lust is. Die hebben geen vaders of moeders en ook geen zonen. Oekraïne moet de oorlog winnen, daarover is geen twijfel toegestaan. Daarvoor moeten alle middelen worden ingezet.
Alle middelen? Als nu eens evenveel energie en evenveel geld zou besteed worden aan de diplomatie om een rechtvaardige vrede te bereiken. “Stille diplomatie”, noemde lezer Jurian Van Parys dat hier onlangs terecht. Maar waar zitten de lieden die ze moeten beoefenen? Waar blijven de scenario’s die onderhandelingen moeten voorbereiden?
Neutraal als Oostenrijk
Natuurlijk, Poetin is een schurk met wie het kwaad kersen eten is. Maar dat is de Egyptische president Abdel Fatah Al-Sisi ook. Toch sluiten we een deal met hem. Waarom dan niet met Poetin? De Oekraïense president Volodimir Zelenski zei aan het begin van de invasie dat hij bereid was het Navo-lidmaatschap te laten vallen. Naar dat standpunt moet hij terug.
Waarom voor de drommel zou Oekraïne Navo-lid moeten worden? Oekraïne moet, net als Oostenrijk, een neutraal land worden, waar de rechten van alle bevolkingsgroepen worden gewaarborgd, ook die van de Russisch­taligen. Het blijft dus een onafhankelijk land dat niet door Rusland kan worden geannexeerd.
Rusland en Oekraïne moeten beide instemmen met een referendum, een echt, onder internationaal toezicht, geen gemanipuleerd, in de Krim en de door Rusland bezette gebieden. In dat referendum kan de bevolking zich uitspreken of ze bij Oekraïne wil blijven dan wel bij Rusland worden gevoegd. Beide partijen moeten er zich toe verbinden dat ze de uitslag zullen aanvaarden. Zou dat geen betere oplossing zijn dan de beslissing over te laten aan de wapens? Bestaat er echt geen manier om dit soort voorstellen (wellicht bestaan er andere en veel betere) op discrete wijze door ervaren diplomaten aan beide oorlogvoerende partijen voor te leggen?
Niet Oekraïne moet winnen, de vrede moet dat doen. Niet Rusland moet verliezen, de oorlog moet verliezen. Geen staakt-het-vuren moet er komen, maar een staakt-het-moorden. Dat geldt trouwens ook voor Gaza.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mar 2024, 15:56

Poetin heeft de schone schijn willen ophouden tot na zijn heraanstelling (ik gebruik niet 'verkiezingen').

• Nu wordt voor het eerst gezegd dat RU in een oorlog zit i.p.v. in een speciale militaire operatie.
• Er wordt al hardop gesproken over mobilisatie van 500.000 mannen.

Ondertussen begint de inflatie door de Russische huishoudens te gieren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

22 mar 2024, 16:19

Niettemin vind ik het pleidooi van Frits er eentje van de beste van wat ik hier al allemaal gelezen heb..

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 mar 2024, 16:27

Niettemin vind ik het pleidooi van Frits er eentje van de beste van wat ik hier al allemaal gelezen heb..
Het is niet mijn pleidooi he Fazal - wel dat van Walter Zinzen. :wink: Maar tof dat je het tenminste gelezen hebt.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

22 mar 2024, 16:55

Hoe dan ook, mooi pleidooi, en heel goed uitgelegd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 mar 2024, 17:03

27-09-23

Medvedev: “Rusland is klaar voor rechtstreeks conflict met NAVO”

22 Maart 2024

Admiraal Rob Bauer, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, heeft gezegd dat de Bondgenootschappelijke landen voorbereid zijn op een mogelijke directe botsing met Rusland.
Het heeft blijkbaar iets langer geduurd bij de Westerse landen maar nu alle partijen klaar zijn kunnen we eraan beginnen. :roll:
'On your marks–get set–go'...Nu is het nog juist wachten op diegene die het startschot geeft.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

22 mar 2024, 17:15

Dat startsein zal door Rusland uitlokt worden.
De vraag is alleen wanneer.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 mar 2024, 19:01

Fazal schreef:
22 mar 2024, 16:55
Hoe dan ook, mooi pleidooi, en heel goed uitgelegd.
En onthou dit ervan :

- Oekraïne moet neutraal blijven zonder NAVO lidmaatschap ( Oostenrijk als voorbeeld )
- de bezette gebieden moeten per referendum beslissen of ze bij Rusland willen horen.

Eigenlijk is dat precies wat Poetin wil ... Is Zinzen een vriendje van Poetin ? :lol:

Fazal schreef:
22 mar 2024, 17:15
Dat startsein zal door Rusland uitlokt worden.
.....
Ben je daar zo zeker van ? Stel eens dat een "verloren" gelopen ( pardon "gevlogen" ) Belgische F16 boven Kaliningrad een MIG neerhaalt. Ge weet die vliegen daar op patrouille in de buurt ...

Ge herinnert u wel dat een Amerikaanse drone door twee Russen op een "spciale" manier de Zwarte Zee werd ingejaagd omdat hij boven Russisch gebied vloog. Herinner je dit prentje ....


Untitled198.png

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 mar 2024, 19:22

Gewapende mannen openen het vuur op een concertzaal in Moskou, zoals explosies en een enorme brand hebben gemeld
Verschillende gewapende mannen in gevechtsuitrusting stormden een grote concertzaal in Moskou binnen en vuurden automatische wapens af op de menigte, waarbij een onbepaald aantal mensen gewond raakte, melden Russische media.
De aanvallers gebruikten ook explosieven, waardoor een enorme brand ontstond in het Crocus City Hall aan de westelijke rand van de hoofdstad.
Een video die op sociale media werd geplaatst, toonde enorme zwarte rookpluimen die boven het gebouw opstegen.
Het Russische staatspersbureau RIA Novosti meldde dat ten minste drie mensen in gevechtsuitrusting wapens afvuurden.
Ook het staatspersbureau Tass maakte melding van de schietpartij.
Volgens berichten in de Russische media werden oproerpolitie-eenheden naar het gebied gestuurd terwijl mensen werden geëvacueerd.
We zullen u meer over dit nieuws vertellen zodra we het ontvangen.
Zouden de Oekraïners nu het verstand hebben om zich te onthouden van iedere commentaar zoals o.a. het willen opeisen van deze actie. :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mar 2024, 20:32

De minister van BuZa van Litouwen stelt nogmaals duidelijk wat er op til is:


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 mar 2024, 20:37

Hij moet geen schrik hebben:
22 Maart 2024

Admiraal Rob Bauer, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, heeft gezegd dat de Bondgenootschappelijke landen voorbereid zijn op een mogelijke directe botsing met Rusland.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 mar 2024, 20:42

Rusland onderzoekt schietpartij als terroristische aanval

Het Russische toponderzoeksbureau onderzoekt het incident in de concertzaal in Moskou als een terroristische aanslag.
Volgens Russische staatsmedia zijn bij de aanval op het stadhuis van Crocus minstens 40 mensen om het leven gekomen en zijn er ruim 100 gewond geraakt.
Niemand heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de schietpartij en explosies, en de VS hebben gezegd dat er “geen aanwijzingen” waren dat Oekraïne erbij betrokken was.

De woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft gezegd dat als de VS zeker wisten dat Oekraïne er niet bij betrokken was, zij alle informatie die zij hadden, moesten delen.

Maria Zakharova zei: “Op welke basis trekken functionarissen in Washington midden in een tragedie conclusies over iemands onschuld?”
(SkyNews: 20.24 uur)
De VS ziet de bui al hangen en vrezen dat wat ik eerder al schreef om 19.22 uur:
Zouden de Oekraïners nu het verstand hebben om zich te onthouden van iedere commentaar zoals o.a. het willen opeisen van deze actie. :roll:
Laatst gewijzigd door Dicksy op 22 mar 2024, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mar 2024, 20:43

Admiraal Rob Bauer, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, heeft gezegd dat de Bondgenootschappelijke landen voorbereid zijn op een mogelijke directe botsing met Rusland.
Dat zal ervan komen als we (EU / VS / de wereld) nu niet doen wat moet gedaan worden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 mar 2024, 20:48

Dat zal ervan komen als we (EU / VS / de wereld) nu niet doen wat moet gedaan worden.
Ze komt, gene bang. Ze komt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mar 2024, 20:53

Best mogelijk. Ik ben er klaar voor.

En dan kunnen ze achteraf komen stotteren 'dat ze het toen niet konden voorzien' , maar dan in het Duits bv.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.