Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

01 sep 2022, 16:51

Wil. schreef:
01 sep 2022, 16:45
Fred1950 schreef:
01 sep 2022, 16:35
'k Zal eens een Confuciaanse staatsgreep plegen.
Begin alvast maar met uw Kung Fu te oefenen want het leger der ambtenaren staat klaar :lol:
.... om mij onder tafel te praten , bedoel je. :) Praten kunnen ze als de beste , maar iets verwezelijken voor meer welzijn/welvaart, dat is andere koek. De Chineese Apparatschiks met hun Confucianisme daarentegen ....

Fred1950

01 sep 2022, 17:04

E.T. schreef:
01 sep 2022, 16:43
Bij gelijk gebleven prijzen en btw:

Stel dat ik 12 x 200 euro jaarlijks verbruik
Dan betaalde ik vroeger 12 voorafbetalingen van € 200
Eindafrekening 2400 - 2400 = 0

Dit jaar betaal ik 11 x 200 en 1 maal 200 - 100 energiepremie = 100
samen dus 2300
Eindafrekening 2400 - 2300 = 100 bij te betalen
Ik kan er van hieruit weinig over oordelen. Zie mijn posting van "Vandaag, 15:56" hierboven.

Dicksy

01 sep 2022, 17:06

door Fred1950 » 22 minuten geleden

Er lopen veel te veel ambtenaren rond , en moesten die nu ook nog eens efficient denken en werken , maar neen ... :roll: Dat laatste geldt beslist ook voor de jongste generaties politiekers ...
Tja Fred wat wil je. Als de bazen zeggen loop maar wat rond en laat het denken maar aan mij over want ik ben de baas, wat doe je dan…….je luistert naar je baas.
Zo zie je Fred dat je perfect de vinger op de wonde legt. Nu als gepensioneerde ambtenaar moet ik niet meer rondlopen en het denken laat ik achterwege om geen koppijn te krijgen.
En die uitgestelde wedde die we krijgen is enkel omdat we altijd ter beschikking staan als ons ‘geliefde vaderland’ ons nodig heeft, wij staan altijd paraat. :P

E.T.

01 sep 2022, 17:09

T is nochtans geen hogere wiskunde 8O

tokkio

01 sep 2022, 17:11

Die goedkope mazout in Spanje past helemaal in het plaatje: het land deelt subsidies uit terwijl het verzuipt in de schulden.
Nee Wil, de landen die afhankelijk zijn van gas en , olie die verdienen aan de hoge prijzen handen vol geld door de BTW en de accijns die er aankleeft, plus nog percentgewijs andere heffingen die ze een andere naam geven , maar toch onder de noemer belasting vallen.
Spanje heeft de prijs voor de auto brandstof verminderd, voor hun eigen volk , en zelfs voor de toeristen,dat brengt minder op voor Spanje, maar in feite hebben ze evenveel inkomsten als de brandstof van voor de energiecrisis.
Ook Frankrijk en Duitsland geven of gaven een bonus op de brandstof,België incasseert lustig de meeropbrengst,en zwijgt in alle talen om de factuur van de werkmens ,en de gepensioneerde te verlichten, ze hebben de BTW verminderd, dat is al iets, maar de inflatie is X10, dus met die 6% nu hebben ze door de duurdere prijs van de producten, even veel, of zelfs meer inkomsten.
Die vanderleyen ging toch prijs afspraken maken, in een dictatuur gaat dat , maar ze kunnen zo maar geen landen zoals Noorwegen , Algerije,Qatar, of Saudi Arabië niet zeggen, dat Europa de gas en olie voor een habbekrats gaat kopen .
Om rust in Europa te brengen is het eenvoudig,ze hebben in 2008 miljarden aan de banken gegeven of geleend zonder intrest, want ze stonden op omvallen, nu doen de banken terug overwinsten, maar de bevolking een normale intrest op hun spaargeld te geven doen ze niet,dus dat Europa dat al eens oplost , dat is al iets.
Het 2 de dat ze kan doen, is gewoon te zegen tegen de bevolking van Europa, dat ze evenveel voor hun gas en elektriciteit moeten betalen dan het vorige jaar, en de rest legt Europa daar bij,ze drukken toch geld bij alsof het kranten zijn.
Door de Poeting af te dreigen dat ze de gas niet nodig hebben,en zelfs de aanvoer gaan terug draaien, heeft vanderleyen met Michelleke zich in eigen voet geschoten,en zit Europa met een probleem,en als ze voet bij stuk houd voor de gasprijzen alleen aan een vaste minimum van de olielanden kopen, zit ze terug hetzelfde te zeggen(dreigen) als tegen de Rus
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

01 sep 2022, 17:20

Dicksy schreef:
01 sep 2022, 17:06
door Fred1950 » 22 minuten geleden

Er lopen veel te veel ambtenaren rond , en moesten die nu ook nog eens efficient denken en werken , maar neen ... :roll: Dat laatste geldt beslist ook voor de jongste generaties politiekers ...
Tja Fred wat wil je. Als de bazen zeggen loop maar wat rond en laat het denken maar aan mij over want ik ben de baas, wat doe je dan…….je luistert naar je baas.
...
Als Confucianist zou ik al beginnen met de eelt van hun ellebogen te schrapen. Als ze die daarna nog gebruiken zal het pijn doen. In de privé worden bazen ook door hun onderdanen beoordeelt , net omdat die laatsten uiteindelijk het werk moeten doen , en met een slechte baas lukt dat niet goed.

Fred1950

01 sep 2022, 17:31

tokkio schreef:
01 sep 2022, 17:11
.....
Door de Poeting af te dreigen dat ze de gas niet nodig hebben,en zelfs de aanvoer gaan terug draaien, heeft vanderleyen met Michelleke zich in eigen voet geschoten,en zit Europa met een probleem,en als ze voet bij stuk houd voor de gasprijzen alleen aan een vaste minimum van de olielanden kopen, zit ze terug hetzelfde te zeggen(dreigen) als tegen de Rus
Ach , dat is dan het gevolg van hun diep blauw liberaal denkpatroon. "Zij" denken dat ze de wereld naar hun pijpen kunnen laten dansen , en met de VS als ruggesteun voelen zich niet bedreigd in hun doen en laten. Het zou me niet verwonderen dat ze eerst wat coke snuiven vooraleer ze een publiek optreden maken.. :twisted:

Ten allerlaatste zien ze er figuurlijk en letterlijk "veel brood" in om Oekraïne in het Westers ( kapitalische ) kamp te hebben. Sommige liberalen zouden daar ontzaglijk rijk kunnen door worden.

Charlie Maru

01 sep 2022, 17:54

E.T. schreef:
01 sep 2022, 16:43
Bij gelijk gebleven prijzen en btw:

Stel dat ik 12 x 200 euro jaarlijks verbruik
Dan betaalde ik vroeger 12 voorafbetalingen van € 200
Eindafrekening 2400 - 2400 = 0

Dit jaar betaal ik 11 x 200 en 1 maal 200 - 100 energiepremie = 100
samen dus 2300
Eindafrekening 2400 - 2300 = 100 bij te betalen
E.T. schreef:
01 sep 2022, 17:09
T is nochtans geen hogere wiskunde 8O
Het normale voorschot van € 200 wordt in rekening gebracht waarbij de premie van € 100 word toegevoegd, daardoor betaal je die ene keer maar € 100. De volgende keer zal dat terug € 200 zijn.
Is idd. geen hogere wiskunde maar een gewoon aftreksommetje.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

01 sep 2022, 18:07

door Fred1950 » 30 minuten geleden
Ten allerlaatste zien ze er figuurlijk en letterlijk "veel brood" in om Oekraïne in het Westers ( kapitalische ) kamp te hebben. Sommige liberalen zouden daar ontzaglijk rijk kunnen door worden.
'Op 27 juli maakte de Oekraïense regering een lijst op van staatsbedrijven die moeten geprivatiseerd of opgedoekt worden. Het ging om 420 bedrijven, waarvan 354 moeten verdwijnen en 66 die geprivatiseerd zullen worden'.

Laat de oorlog maar lang genoeg duren denken ze, het oogsten kan beginnen.

tokkio

01 sep 2022, 18:13

Het duurt minstens 10 jaar vooraleer "tegenwoordig" zo'n centrale operationeel is. Een windmolen kan men bouwen en plaatsen en aansluiten op één jaar tijd ( en zes maanden als ge dat de Chinezen laat doen :lol: )
Nee Fred, die windmolens zijn maar een halve oplossing, ze zijn en duur ,het onderhoud is ook duur, en bij geen of TE veel wind draaien ze niet, de kleine SMR's zijn de oplossing, maar ze zijn er al 10 jaar te laat mee.
https://www.nucleairforum.be/thema/inno ... -voordelen
In China zetten ze kleine SMR'S al in , ze zijn verplaatsbaar en de geven van 200 mgwh tot 500 mgwh.
Rusland en zelfs Roemenië is ook in de running.
https://www.deingenieur.nl/artikel/chin ... ntrale-aan
Men kan ze zelfs voor de woning, en de E auto gebruiken...... :mrgreen:
https://www.lowtechmagazine.be/2007/12/ ... ntral.html
Beter dan zon en wind......en de technologie bestaat al langer dan 10 jaar ,zijn de ministers van energie nu blind en doof.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

01 sep 2022, 18:42

Charlie Maru schreef:
Het normale voorschot van € 200 wordt in rekening gebracht
Dat zullen we dan (bij de eindafrekening) in 't oog moeten houden ... 8)

Dicksy

01 sep 2022, 19:14

"Nooit meer 21% btw op energiefactuur", zegt minister Vandenbroucke, maar wat betekent dat?

(BRON: Anne Vanrenterghem - 7 uur geleden - MSM)

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 71718ec5c9

'Het systeem van accijnzen zal dus vooral zijn nut hebben als de prijzen opnieuw dalen of normaliseren. Want dan zal de discussie starten hoe de belastingen op de energiefactuur weer verhoogd zullen worden. En voor alle duidelijkheid, als de prijzen normaliseren zal je naar alle waarschijnlijkheid met het accijnzensysteem evenveel betalen als vroeger bij een BTW-tarief van 21 procent'.

Ieder denkt er het zijne van maar.........

'Een liter benzine 95 (E10) mag morgen nog maximaal 1,715 euro kosten, een daling met 7,3 cent. De maximumprijs voor benzine 98 (E5) zakt met 7,5 cent tot 1,918 euro voor een liter.

Wegens de hoog opgelopen prijzen past de federale regering sinds midden maart een accijnskorting van 17,5 eurocent toe op brandstoffen. Aanvankelijk liep de maatregel tot en met september, maar gisteren besliste de regering om hem tot en met maart te verlengen.

Benzine 95 nadert echter de drempel voor een verhoging van de accijns: 1,7 euro. Wanneer de maximumprijs onder dat bedrag zakt, verhoogt de bijzondere accijns weer bij elke daling met de helft van prijsverlaging'.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... bf6898c46b

Zal het zoiets worden? :roll:

Charlie Maru

01 sep 2022, 19:30

E.T. schreef:
01 sep 2022, 18:42
Charlie Maru schreef:
Het normale voorschot van € 200 wordt in rekening gebracht
Dat zullen we dan (bij de eindafrekening) in 't oog moeten houden ... 8)
Ge kunt natuurlijk ook de stand van uw rekeningen bekijken op uw account bij uw leverancier.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

01 sep 2022, 19:51

De prijs van de ruwe olie zakt vandaag alwéér een stuk: meer dan 3% dit keer.

Waar zijn die speculanten en traders mee bezig zeg? Binnenkort kunnen ze allemaal bij het OCMW komen aankloppen en dan kunnen wij weer betalen, je kent dat :twisted: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Seppe123

01 sep 2022, 20:09

E.T. de 100 euro energiepremie wordt afgetrokken van uw voorschot. Maar met de afrekening zal er wel 200 euro voorschot geteld worden. Dus 2400 -2400 =0
Dus hebt u 100 euro gekregen.