Energieprijzen
-
Seppe123 - Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53
In Frankrijk zijn de accijnzen op benzine sterk gezakt. Maar Belgie doet niets. Hoge gas-, mazout- en elektriciteitsprijzen. Maar de ministers liggen daar niet van wakker. Zij zullen geen koude lijden in de winter.
Wat met alleenstaanden die niks meer betaald krijgen? Premies geven aan iedereen is toch niet nodig. Wat heeft een minister aan 100 euro vermindering op de elektriciteitsrekening? Ze zouden beter wat meer aan diegenen moeten geven die het echt nodig hebben.
Stop met subsidies allerhande. De armsten zijn daar niks mee. Zij betalen mee voor de poetsvrouw van de rijke 2verdieners.
Wat met alleenstaanden die niks meer betaald krijgen? Premies geven aan iedereen is toch niet nodig. Wat heeft een minister aan 100 euro vermindering op de elektriciteitsrekening? Ze zouden beter wat meer aan diegenen moeten geven die het echt nodig hebben.
Stop met subsidies allerhande. De armsten zijn daar niks mee. Zij betalen mee voor de poetsvrouw van de rijke 2verdieners.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Persoonlijk denk ik dat u er wel eens heel dicht bij zou kunnen zitten en waarom:E.T. schreef: ↑Vandaag, 16:43
Bij gelijk gebleven prijzen en btw:
Stel dat ik 12 x 200 euro jaarlijks verbruik
Dan betaalde ik vroeger 12 voorafbetalingen van € 200
Eindafrekening 2400 - 2400 = 0
Dit jaar betaal ik 11 x 200 en 1 maal 200 - 100 energiepremie = 100
samen dus 2300
Eindafrekening 2400 - 2300 = 100 bij te betalen
Die energiecheque heb u wel degelijk gebruikt voor het minder betalen van uw voorschotbedrag van die maand. Bij de eindafrekening wordt enkel gekeken naar wat u het afgelopen jaar aan voorafbetaling gedaan hebt, niks meer en niks minder.
Anders is het gesteld, zoals Fred1950 reeds aangaf, wanneer u geen domicilieringsopdracht hebt en nog maandelijks een papieren factuur in de bus krijgt, u krijgt die 100 euro dus gewoon op uw rekening gestort. Stel: U krijgt een papierenfactuur van 200 euro maar betaalt er maar 100 omdat u die energiecheque in rekening brengt, hoelang zou het duren denkt u dat u een schrijven ontvangt van uw energieleverancier dat u te weinig gestort hebt?
Dus volgens mij zou hetgeen u schrijft wel eens goed kunnen gebeuren.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ter attentie van Seppe: de grootste elektriciteitsproducent van Frankrijk - EDF- is voor 85% in handen van de Franse staat. Vandaar dat de energieprijs er aanzienlijk lager ligt dan bij ons. Wij zijn de speelbal van " de vrije markt".
Wat benzine betreft geeft de Franse overheid een korting van 30 cent /liter op de accijnzen en TotalEnergies doet daar nog 20 cent bij.
Wat benzine betreft geeft de Franse overheid een korting van 30 cent /liter op de accijnzen en TotalEnergies doet daar nog 20 cent bij.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Frankrijk haalt 70% van zijn elektriciteit uit nucleaire energie. Dat is zowat de goedkoopste vorm van productie. Op dit ogenblik liggen nogal wat nucleaire centrales stil. De vrees bestaat dat Frankrijk tegen de winter niet zal kunnen beschikken over de volle capaciteit. Dan wordt het koud in veel Franse huizen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
België, 1 regering is genoeg, een federale. De rest moet maar op pensioen(bedienden).
Er zal dan wat meer in kas komen ipv ieder een credit card.
Er zal dan wat meer in kas komen ipv ieder een credit card.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Goed initiatief .....
.... om met het winstaandeel van 1,4 miljoen euro van netbeheerder Fluvius een energieplan op te stellen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/02 ... ergieplan/
.... om met het winstaandeel van 1,4 miljoen euro van netbeheerder Fluvius een energieplan op te stellen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/02 ... ergieplan/
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Vestzak, broekzak, als ze minder BTW ontvangen verhogen ze de accijns, en vice versa.Wegens de hoog opgelopen prijzen past de federale regering sinds midden maart een accijnskorting van 17,5 eurocent toe op brandstoffen. Aanvankelijk liep de maatregel tot en met september, maar gisteren besliste de regering om hem tot en met maart te verlengen.
Benzine 95 nadert echter de drempel voor een verhoging van de accijns: 1,7 euro. Wanneer de maximumprijs onder dat bedrag zakt, verhoogt de bijzondere accijns weer bij elke daling met de helft van prijsverlaging'.
Spanje verlaagd de BTW op gas van 21 naar 5%
https://www.spanjevandaag.com/01/09/202 ... 5-procent/
Door de dure gas prijzen verdiend de regering ,maar niets voor de consument,als ik morgen naar de vis verkoper ga , en ik bestel een makreel, maar hij zegt dat ik dat moet betalen aan de prijs van de dure kabeljauw,
is dat oplichting, wij betalen al de goedkope stroom , aan de dure gasprijs,en dat vinden ze normaal.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Zo, zo, tokkio. De btw gaat pas nu van 21% naar 5%.
Hoeveel btw betalen wij op het gas?
En hoeveel kost het gas nu uiteindelijk in Spanje?
Dit was op 10 augustus de situatie in Spanje, belgië en Europa:

En hou het totaalplaatje in het oog: Spanje kan dan al zotte kuren doen en iedereen een cadeau geven als ze met de auto gaan tanken, wij, de andere Europeanen, betalen daarvoor of zullen daarvoor betalen. Knoop dat goed in je oren.
Hoeveel btw betalen wij op het gas?
En hoeveel kost het gas nu uiteindelijk in Spanje?
Dit was op 10 augustus de situatie in Spanje, belgië en Europa:

En hou het totaalplaatje in het oog: Spanje kan dan al zotte kuren doen en iedereen een cadeau geven als ze met de auto gaan tanken, wij, de andere Europeanen, betalen daarvoor of zullen daarvoor betalen. Knoop dat goed in je oren.

Zotte kuren of niet, ze doen iets aan de dure prijzen, die clowns hier denken alleen aan hun geldbeugel,ikke en de rest kan stikken, de voornaam van De Croo is goed gekozen,Alexander, alles voor mij niks voor een anderEn hou het totaalplaatje in het oog: Spanje kan dan al zotte kuren doen en iedereen een cadeau geven als ze met de auto gaan tanken, wij, de andere Europeanen, betalen daarvoor of zullen daarvoor betalen. Knoop dat goed in je oren.
De Spaanse regering werkt, ze hebben afspraken al vanaf maart 2022 met Europa gemaakt,ze zorgen voor hun bevolking, die regering hier zorgt alleen voor het vullen van eigen zakken.
België is de melk koe van Europa zeker, we leveren ook stroom aan Duitsland en Frankrijk, wie betaald dat.
En we betalen nog altijd de goedkope elektriek aan de dure gasprijs,de regering weet het al lang,en de bevolking nog langer, maar maatregelen treffen daar gaan ze nog eens een klapje moeten overdoen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Ik vind dat een uitermate kortzichtige visie.
Je kon ten tijde van de Griekenlandcrisis ook zeggen dat de Griekse regering goed zorgde voor de bevolking. Je weet toch nog wel dat er pensioenen werden verder uitbetaald aan mensen die al maanden of een paar jaar lang dood waren? Maar dat geld kwam wel bij 'de mensen' terecht, tokkio, en niet in de zakken van de eerste minister.
Wie het brede plaatje niet ziet, zal het nooit begrijpen.
Je kon ten tijde van de Griekenlandcrisis ook zeggen dat de Griekse regering goed zorgde voor de bevolking. Je weet toch nog wel dat er pensioenen werden verder uitbetaald aan mensen die al maanden of een paar jaar lang dood waren? Maar dat geld kwam wel bij 'de mensen' terecht, tokkio, en niet in de zakken van de eerste minister.

Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Die vergelijking gaat niet op Will, we zitten nu in een door Europa zelf gecreëerde crisis,en ze vinden het zelfs normaal dat de goedkope stroom die ze van zonnepanelen,windmolens en kerncentrales door rekenen aan de duurste gascentrale prijs,dat vind ik oplichting,en de mensen met een arbeiders pensioen,zijn er de dupe van,en deze regering doet er niets aan, nu de benzine prijs naar de 1,70 € gaat, willen ze al de accijns verhogen,die zakkenvullers zijn van niets beschaamt .Wil. schreef: ↑02 sep 2022, 12:26Ik vind dat een uitermate kortzichtige visie.
Aan al de dure producten,zowel food als nonfood die de mensen kopen verdienen de regeringen nu aan BTW en accijns veel meer dan voor de crisis , maar ze zijn er wel in geslaagd om de schuld te vermeerderen met +/- 100 miljard, als ze de zelfgekozen regering hebben gevormd ,was de schuldgraad iets van 430 miljard, nu 530 miljard.
Ze doen meer voor de aangespoelde vluchtelingen, dan voor de eigen bevolking.