Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

07 sep 2022, 11:45

Fred1950 schreef:
07 sep 2022, 09:50
Men kan ook niet alles op Putin steken, De gasprijzen zijn al beginnen te stijgen nog voor dat hij Oekraïne binnen viel.
...
En om dit te bewijzen .... ( gepikt van de Eneco site )

cal23-gas-052022 1.png

E.T.

07 sep 2022, 12:30

Wil. schreef:
07 sep 2022, 09:51
Afbeelding
Mooie grafiek, maar wel helemaal naast de kwestie. Het is die gascentrale die als laatste moet worden opgestart, die de prijs bepaald ...

In noodgevallen staan er ook nog zeven oude straalmotoren paraat om binnen de 5 minuten een ernstige piek belasting op te vangen ...

Wil.

07 sep 2022, 13:45

E.T. schreef:
07 sep 2022, 12:30
Mooie grafiek, maar wel helemaal naast de kwestie. Het is die gascentrale die als laatste moet worden opgestart, die de prijs bepaald ...
Je zou gelijk hebben ... als je niet had geschreven:
het laatste restje komt af en toe van de gascentrales ...
De gascentrales draaien quasi permanent. Op dit moment is gas heel duur. Dat was een jaar geleden anders. Toen bepaalde de windturbines of biomassa de prijs omdat die de duurste elektriciteit leverden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

07 sep 2022, 14:07

Fred1950 schreef:
07 sep 2022, 11:45
Fred1950 schreef:
07 sep 2022, 09:50
Men kan ook niet alles op Putin steken, De gasprijzen zijn al beginnen te stijgen nog voor dat hij Oekraïne binnen viel.
...
En om dit te bewijzen .... ( gepikt van de Eneco site )
cal23-gas-052022 1.png
Misleidende info en dit om twee redenen.

Ten eerste toont de grafiek niet het ware effect van de oorlog. De koers van gas is niet tot ± 85 gestegen, maar wel tot 340!

Ten tweede zijn de markten zich al bijna een jaar vooraf bewust van wat er kan gebeuren. Door de troepenopbouw vanaf de lente van '21 (!) begon de nervositeit tot uiting te komen op de markten.

Even een stukje uit Wiki:

Op 10 april 2021 beriep Oekraïne zich op paragraaf 16 van het Verdrag van Wenen en vroeg de OVSE om een bijeenkomst over de opbouw van Russische troepen in regio's nabij de Russisch-Oekraïense grens en de door Rusland bezette Krim. Het initiatief van Oekraïne werd door verschillende landen gesteund. De Russische delegatie verscheen niet op de vergadering en weigerde tevens uitleg te geven.

De goede wil van Rusland blijkt alweer uit die laatste zin.

En nu de juiste grafiek tot op vandaag:

Afbeelding

E.T.

07 sep 2022, 14:40

De prijs van elektriciteit wisselt per dag, per uur en zelfs per 15 minuten

De elektriciteitsproducent berekent elk uur van de dag wat het kost om één extra eenheid (1 MWh) elektriciteit te produceren. Dit wordt ook wel de "marginale" prijs genoemd en wordt doorgegeven aan de markt.

Alle opwekkingseenheden worden gerangschikt van laag naar hoog op basis van hun marginale kosten. Duurzame energie heeft de laagste marginale kosten. Kernenergie, kolencentrales en gascentrales hebben hogere kosten door brandstof- en CO2 kosten. In een goed werkende markt wordt duurzame energie eerder ingezet dan energie met hoge marginale kosten. Een toename van duurzame energie betekent een afname in de elektriciteitsprijs!

Onze elektriciteitsmarkt maakt deel uit van de Noord-West Europese elektriciteitsmarkt, die een groot aantal landen via het principe van marktkoppeling aan elkaar verbindt. Marktkoppeling tussen de verschillende Europese markten zorgt voor een "optimale" verdeling.

Golf 5

07 sep 2022, 14:45

Wil met zijn grafieken zoveel energie instoppen en wat brengt het op , moet je me toch eens verklaren .

Als Rusland morgen zegt in lever niet meer sta je met u rug tegen de muur .

https://www.hln.be/nieuws/poetin-waarsc ... ~a977e699/

Poetin waarschuwt Europa: “Rusland zal geen olie of gas meer leveren als er prijsplafond komt”
Rusland zal geen olie of gas meer leveren indien de prijzen geplafonneerd worden. Dat heeft de Russische president Vladimir Poetin woensdag aangekondigd.

Weet je wat Poetin doet met iedereen lachen , die denkt kunnen niet zonder mij , in verschiet nog meer sterfgevallen door de koude ( Corona)

Fred1950

07 sep 2022, 15:05

Wil. schreef:
07 sep 2022, 14:07
.....

Ten tweede zijn de markten zich al bijna een jaar vooraf bewust van wat er kan gebeuren. Door de troepenopbouw vanaf de lente van '21 (!) begon de nervositeit tot uiting te komen op de markten.

Conclusie : gasprijzen volgen het buikgevoel van een aantal angsthazen die emotioneel niet uit hun puberteit zijn geraakt. En dat heeft dan de naam "vrije liberale economie" gekregen. :roll:

Ik schreef al dat ik minder en minder respect krijg voor het liberaal volkje , het soort mensdom-dom-dom dat de wereld naar de kloten helpt. En dat respect begint al te zakken tot het vriespunt van CO2 :twisted: :mrgreen:

Wil.

07 sep 2022, 15:07

Ik ben blij dat ik je de wereld leer begrijpen, Fred (voor zover dat mogelijk is).

Wil.

07 sep 2022, 15:13

Golf 5 schreef:
07 sep 2022, 14:45
Poetin waarschuwt Europa: “Rusland zal geen olie of gas meer leveren als er prijsplafond komt”

Weet je wat Poetin doet met iedereen lachen , die denkt kunnen niet zonder mij , in verschiet nog meer sterfgevallen door de koude ( Corona)
Dat wordt interessant. Waar gaat Poetin dan blijven met zijn olie?
Hij moet ze nu al met korting tot 35% aanbieden, maar de Chinezen en Indiërs kunnen ook niet alle olie opslaan 'voor later'.

Wanneer een oliebron stilgelegd wordt, dan geeft dat enorme problemen om ze terug op te starten, verneem ik van mensen die op de hoogte zijn. Die bron moet in feite kunnen blijven lopen.

Zoals gezegd voordien: 60% van het bbp van Rusland komt uit olie/gas. Heel wat mensen zijn tewerkgesteld in die sector. Werkloosheid, weinig inkomen enz.
Heel wat andere sectoren zijn door de sancties bijna stilgevallen. Het ziet er daar slechter uit dan hier, als je 't mij vraagt.

frits1955

07 sep 2022, 15:23

Dat is maar de vraag natuurlijk. In welke mate compenseren de enorm toegenomen prijzen voor energie de verminderde export van Russische energie. Maandelijk steunt de Europese Unie nog steeds de Russische oorlogsactiviteiten met tientallen miljarden. Ik vrees dat de Europese consument en de Europese bedrijven eerder op hun gat zullen zitten dan de Russische.

Wil.

07 sep 2022, 15:43

De wereldeconomie gaat zonder twijfel in een recessie belanden. Dat leidt onvermijdelijk naar minder behoefte aan energie. Dus zakken de prijzen voor olie en gas.

Poetin moet nu al 35% korting toestaan om Chindia te overhalen om toch maar olie en gas te kopen. Als hij nu zelf de olie-export naar het Westen zou stilleggen, betekent dat hoe dan ook een schot in de eigen voet.

Dicksy

07 sep 2022, 15:54

door Wil. » 2 minuten geleden

De wereldeconomie gaat zonder twijfel in een recessie belanden. Dat leidt onvermijdelijk naar minder behoefte aan energie. Dus zakken de prijzen voor olie en gas.
Komaan Wil. niet stoppen bij het gemakkelijkste, dit kan het kleinste kind neerpennen. Dus verder gaan: “wat op zijn beurt dan weer tot gevolg heeft dat…….enz…”

Leg uit wat die rollende sneeuwbal, die nu al een kleine lawine is, allemaal meesleurt? :roll:
Leg het de lezers die minder goed begrijpen wat de gevolgen zullen zijn eens uit. :D

Wil.

07 sep 2022, 15:59

Dicksy, ik heb nog andere katten te geselen, hé. Ik wil hier niet te diep op de details ingaan want dan verliezen we wellicht een pak lezers die nu wel dankbaar zijn dat ze het grote plaatje netjes uitgetekend krijgen. (mijn mailbox met dankbrieven puilt uit).

Nog een bonus-grafiek :wink:
De inkomsten van Rusland uit olie en gas zijn stabiel gebleven doorheen dit jaar, maar de volumes zijn afgenomen. Wat je hieronder ziet zijn enkel de inkomsten.

Afbeelding

Fred1950

07 sep 2022, 16:21

Wil. schreef:
07 sep 2022, 15:13
......

Wanneer een oliebron stilgelegd wordt, dan geeft dat enorme problemen om ze terug op te starten, verneem ik van mensen die op de hoogte zijn. Die bron moet in feite kunnen blijven lopen.

...
Laten we het bij gas houden. Niet ver van de Finse grens ziet men enorme vlammen. Rusland "fakkelt" gas "af" wat het niet via de pijpleiding kwijt kan ( of wil ).

Fred1950

07 sep 2022, 16:26

Wil. schreef:
07 sep 2022, 15:59
.... Ik wil hier niet te diep op de details ingaan want dan verliezen we wellicht een pak lezers die nu wel dankbaar zijn dat ze het grote plaatje netjes uitgetekend krijgen. (mijn mailbox met dankbrieven puilt uit).

....
Gast schreef:
18 feb 2018, 15:09
Wil. schreef:..... en als je niet gewend bent om de broeksriem aan te halen (zoals de meeste ambtenaren in hun jonge jaren) ...
De broeksriem aanhalen , dat lukte misschien nog wel , maar het knoppeke van de hemdskol dichtdoen , dat lukte niet meer na een paar jaar ambtenarenschap. :D
...schreef ooit iemand heel lang geleden. :)