Coronavirus

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

05 mar 2020, 16:04

tokkio schreef:
05 mar 2020, 15:19
dacht je echt dat ieder individu voorgeprogrammeerd is ? Je leest of kijkt te veel naar science fiction
Ik kijk of lees nooit ,Science fiction, maar u noemt het een code en nu een codex ,ik noem het gewoon het"Lot" :D
Het "Lot" heb je voor het grootste deel in eigen handen. Had ik het "lot" aan mijn huisarts overgelaten, dan was ik er al misschien niet meer wegens maagkanker. En had ik het "lot" aan een ander madammeke arts overgelaten, dan was ik al de helft van mijn schildklier kwijt. Beide , maag en schildklieren zijn de dag van vandaag prima in orde.

DelaVega

05 mar 2020, 16:27

Mijn blindelings vertrouwen in de moderne medische geneeskunde heeft mij in het verleden bijna het leven gekost. Ik ben werkelijk aan de dood ontsnapt. Tot op de dag van vandaag draag ik nog steeds de gevolgen van de gemaakte blunder in het verleden. Mijn leven word grotendeels beheerst door pijn, angst en wanhoop. Sindsdien sta ik zeer kritisch ten overstaan van artsen.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Fred1950

05 mar 2020, 16:33

DelaVega schreef:
05 mar 2020, 16:27
Mijn blindelings vertrouwen in de moderne medische geneeskunde heeft mij in het verleden bijna het leven gekost. Ik ben werkelijk aan de dood ontsnapt. Tot op de dag van vandaag draag ik nog steeds de gevolgen van de gemaakte blunder in het verleden. Mijn leven word grotendeels beheerst door pijn, angst en wanhoop. Sindsdien sta ik zeer kritisch ten overstaan van artsen.
De competentie van artsen ( en van alle hoog gestudeerden trouwens ) is dalend. Ze gaan met "checklisten" om, en voor de rest moet alles "leuk" zijn. Een computer kan aan de hand van resultaten en een checklist ook diagnoses stellen .... maar een computer denkt niet na. Zo ver zijn we gekomen, en dat ondanks alle moderne technische onderzoek mogelijkheden die ze nu ter beschikking hebben.

DelaVega

05 mar 2020, 16:45

Het hierna vermelde boek zou iedere arts moeten aanschaffen: Vaardig communiceren in de gezondheidszorg – een evidence-based benadering, zie: https://www.bol.com/nl/f/vaardig-commun ... country=BE

De kennis die ik uit dat prachtig werk heb vergaard, heb ik artsen nog maar weinig zien toepassen in de praktijk.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

tokkio

05 mar 2020, 16:55

het gaat de goede kant uit,of maken de Chinezen een "good news" show. :mrgreen:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ne ... ~a0ad5ac3/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

05 mar 2020, 17:12

DelaVega schreef:
05 mar 2020, 16:45
Het hierna vermelde boek zou iedere arts moeten aanschaffen: Vaardig communiceren in de gezondheidszorg – een evidence-based benadering, zie: https://www.bol.com/nl/f/vaardig-commun ... country=BE

De kennis die ik uit dat prachtig werk heb vergaard, heb ik artsen nog maar weinig zien toepassen in de praktijk.
Huisartsen hebben het tegenwoordig ook niet gemakkelijk. Ik heb mijn eigen huisarts eens een moment psychologisch moeten bijstaan omdat hij woedend aan 't doldraaien was door FOD software die niet werkte. :lol:
tokkio schreef:
05 mar 2020, 16:55
het gaat de goede kant uit,of maken de Chinezen een "good news" show. :mrgreen:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ne ... ~a0ad5ac3/
Onderschat de Chinezen niet. Hier zou dat oudje aan de morfine baxter gelegen hebben met alle welbekende gevolgen van dien .... Ouderenzorg zit bij de Chinese cultuur trouwens er gebakken in.

Wil.

05 mar 2020, 18:25

Fred1950 schreef:
Een computer kan aan de hand van resultaten en een checklist ook diagnoses stellen .... maar een computer denkt niet na. Zo ver zijn we gekomen, en dat ondanks alle moderne technische onderzoek mogelijkheden die ze nu ter beschikking hebben.
A.I. Sof, dat is de toekomst. De zelflerende software maakt in een aantal gevallen nu al minder fouten dan de huidige artsen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

DelaVega

05 mar 2020, 18:37

Ook nog een interessant boek, waarvan ik eveneens een exemplaar bezit, is deze: Hoe dokters denken, zie: https://www.bol.com/nl/f/hoe-dokters-de ... 002575843/

Hoe dokters denken biedt een inkijk in het brein van de arts en legt op inzichtelijke wijze de immer belangrijke relatie tussen arts en patiënt onder de loep. Jerome Groopman haalt de dokter uit het godenrijk en geeft hem weer een menselijk gezicht. Hij bespreekt welke krachten en denkprocessen van invloed zijn op de beslissingen die artsen nemen.
Met grote precisie ontleedt hij de redenen van slagen en falen bij artsen. Maar zijn allerbelangrijkste bijdrage met dit boek is dat hij laat zien op welke momenten en hoe artsen, mede dankzij assertieve patiënten, te snelle beoordelingen kunnen voorkomen. Hoe zij hun onzekerheden kunnen uitbuiten, effectiever kunnen communiceren en andere vaardigheden kunnen inzetten in het belang van de gezondheid van de patiënt. Kortom, hoe artsen en patiënten kunnen leren van fouten, als mensen onder elkaar.
Laatst gewijzigd door DelaVega op 05 mar 2020, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

05 mar 2020, 18:38

Wil. schreef:
05 mar 2020, 18:25
Fred1950 schreef:
Een computer kan aan de hand van resultaten en een checklist ook diagnoses stellen .... maar een computer denkt niet na. Zo ver zijn we gekomen, en dat ondanks alle moderne technische onderzoek mogelijkheden die ze nu ter beschikking hebben.
A.I. Sof, dat is de toekomst. De zelflerende software maakt in een aantal gevallen nu al minder fouten dan de huidige artsen.
Dat moeten dan heel domme artsen zijn ... A.I. moet geprogrammeerd worden, en dat AI wordt nooit "slimmer" dan de programmeur van dat programma. A.I. zal misschien de relativiteitstheorie van Einstein heruitvinden, maar zal nooit de creativiteit ( het "eureka" , "ik heb het gevonden" ) van een mens kunnen evenaren. Tegenwoordig noemt men alles te pas en te onpas AI. Een zelfrijdende auto beschouwt men ook al als AI, terwijl dat in mijn ogen helemaal geen AI is. Het is puur meten, en dan softwarematig "simpele" beslissingen nemen, niets meer dan dat.

Wil.

05 mar 2020, 19:15

De zelflerende software herkent in scans veel meer 'probleemgevallen' dan het menselijk oog. En die software verbetert nog elke dag.

We staan nog maar aan het begin. Nog 10 jaar en een robot onderzoekt je.
Er is al een robot die zijn examen voor dokter heeft afgelegd. Hij was geslaagd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

05 mar 2020, 19:40

Wil. schreef:
05 mar 2020, 19:15
De zelflerende software herkent in scans veel meer 'probleemgevallen' dan het menselijk oog. En die software verbetert nog elke dag.
En dat noemt gij dus AI ? Dan is mijn kat ook AI begaafd. Die leert ook nog alle dagen probleemsituaties die ze in de toekomst moet vermijden. Die is zelfs eenvoudig te programmeren : als ze in een bepaalde situatie komt die IK niet wens, dan hoef ik één keer "néén" te zeggen om te beletten dat ze nadien terug die situatie zou willen "uitproberen". Goed hé ? :lol:
....
Er is al een robot die zijn examen voor dokter heeft afgelegd. Hij was geslaagd.
Uiteraard, waarom niet. Men kan in dat programma alle wetenschappelijke kennis steken die er bestaat. Vraag eens aan die robot de diagnose van iemand die een pak geroeste nagels heeft ingeslikt .... Dat men begint met die robots in dierenklinieken in te zetten. Dieren kunnen niet zeggen wat er met henzelf aan de hand is, en ik vraag me af hoe robots zonder voorkennis daar zouden mee omgaan.

DelaVega

06 mar 2020, 16:26

DelaVega schreef:
04 mar 2020, 16:43
Fred schrijft:
> Als er meer vraag naar komt stijgt de omzet en wordt er meer winst gemaakt.
Het zal voor de gezondheidszorg een pak goedkoper zijn en in het belang van de volksgezondheid (meer cure en minder care).
DSM schenkt 106 miljoen vitamine C-pillen aan China

{...}
De vitamines zijn in eerste instantie bedoeld voor het medisch personeel om te zorgen dat deze mensen op de been blijven, zegt een woordvoerder van DSM. „Maar als ze ervoor kiezen om die pillen aan patiënten te geven, is dat natuurlijk ook prima.
{...}

Onlinebron:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020022 ... -aan-china

DelaVega

09 mar 2020, 09:26

Inzet vitamine C bij coronavirus opmerkelijk

https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/in ... -1.1638256

DelaVega

09 mar 2020, 19:38

Gered door vitamine C bij de behandeling van het Coronavirus, zie:

https://www.youtube.com/watch?v=6-elCYF ... e=youtu.be

petrol

10 mar 2020, 07:22

Ruim 114.000 besmettingen met coronavirus

(ABM FN-Dow Jones) Er zijn ruim 114.000 besmettingen wereldwijd met het coronavirus bevestigd. Dit blijkt dinsdag uit data verzameld door Johns Hopkins CSSE.

Van deze 114.443 besmettingen zijn er 80.754 geconstateerd op het vasteland van China. Maandag waren er in China nog 80.735 gevallen.

In de VS gaat het om 754 besmettingen, in Japan om 530 en Zuid-Korea heeft 7.513 gevallen gemeld.

In Duitsland zijn er 1.224 besmettingen. In Frankrijk gaat het om 1.412 gevallen. Verder zijn er 321 meldingen in het Verenigd Koninkrijk. Spanje kent 1.231 gevallen. Ook zijn er steeds meer meldingen in andere Europese landen, waaronder 239 in België en 321 in Nederland.

In Italië loopt het aantal besmettingen hard op, ondanks maatregelen van Rome om de uitbraak in te dammen. In Italië zijn er nu 9.172 besmettingen gemeld.

In totaal zijn er inmiddels 4.026 mensen overleden aan het coronavirus en 64.154 mensen hersteld.