this is Belgium !
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Overal hetzelfde in? Natuurlijk niet hé, anders hadden ze er maar één moeten schrijven
Om het af te leren nog een stukje Wiki:
Het eerste strafwetboek was de Franse revolutionaire Code Pénal van 1791. Zij was een belangrijke voorganger van de Code Napoléon van 1810, die aan de basis ligt van het continentaal strafrecht en daarna diepgaande invloed heeft gehad in continentaal Europa en de rest van de wereld.
Strafwetboeken zijn relatief gangbaar in continentaalrechtelijke jurisdicties, die vaak rechtsstelsels opbouwen rondom codes en principes die relatief abstract zijn, en deze per geval toepassen. Daarentegen zijn strafwetboeken zeldzaam in jurisdicties waar common law geldt (vooral in Angelsaksische landen).
Om het af te leren nog een stukje Wiki:
Het eerste strafwetboek was de Franse revolutionaire Code Pénal van 1791. Zij was een belangrijke voorganger van de Code Napoléon van 1810, die aan de basis ligt van het continentaal strafrecht en daarna diepgaande invloed heeft gehad in continentaal Europa en de rest van de wereld.
Strafwetboeken zijn relatief gangbaar in continentaalrechtelijke jurisdicties, die vaak rechtsstelsels opbouwen rondom codes en principes die relatief abstract zijn, en deze per geval toepassen. Daarentegen zijn strafwetboeken zeldzaam in jurisdicties waar common law geldt (vooral in Angelsaksische landen).
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
- Wij hebben in de EU geen Angelsaksische landen.
-
Daarom staat er overal hetzelfde, E.T.
-
Toch wel. Men gaat in de belgische strafwet niet verwijzen naar "Zie strafwet Nederland, artikel zus en zo" en evenmin omgekeerd.Overal hetzelfde in? Natuurlijk niet hé, anders hadden ze er maar één moeten schrijven
Daarom staat er overal hetzelfde, E.T.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
-
Rare jongens, die van EvergemEen medewerker van het vaccinatiecentrum in Evergem had als grap een gebruikte spuit in de bak met vaccinspuiten gelegd. Een collega gebruikte die spuit dan om een kind te vaccineren, zonder te weten dat die spuit al was gebruikt.

-
Gewoon effe tonen dan, dat het in andere landen anders is.

Niets zo eenvoudig hé gewoon even naar Wiki
Naar Belgisch strafrecht is noodweer of wettige verdediging een rechtvaardigingsgrond waardoor het geweld gebruikt als noodzakelijke afweer tegen een aanranding van personen zelf geen misdrijf vormt. Het is een toegelaten vorm van eigenrichting, verwant aan noodtoestand. De wettelijke grondslag van noodweer is artikel 416 van het Strafwetboek: Er is noch misdaad, noch wanbedrijf, wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zich zelf of van een ander.
In Nederland is noodweer sinds 1886 als algemene strafuitsluitingsgrond geregeld in artikel 41 van het Wetboek van Strafrecht. Deze bepaling luidt: "Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding."
Heb het verschil tussen beide even gehighlight ...
Of nog duidelijker als je in België bij een OVERVAL een stoute mens die iets komt stelen zou verwonden kan je daar voor gestraft worden. In Nederland mag je bij een OVERVAL je goederen wel beschermen
-
Prikincident Evergem
Dit is de uitleg van het vaccinatiecentrum:
De vaccinatie gebeurt door professionele medisch geschoolde medewerkers. Die kregen zaterdag voor de start nogmaals de richtlijnen en procedures. Deze procedures hangen bovendien ook uit in alle vaccinatieruimtes. Volgens die procedure worden alle vaccins eerst gecontroleerd en dan geplaatst. De gebruikte spuit moet onmiddellijk in de afvalcontainer. Beide procedures zijn in dit geval niet gevolgd. Dat een vaccinator een gebruikte spuit bij nieuwe spuiten legde, was een misplaatste grap waar we als vaccinatiecentrum zwaar aan tillen.
Ik en vele anderen vragen zich vandaag nog steeds af wat daar grappig aan zou zijn geweest?
Dit is de uitleg van het vaccinatiecentrum:
De vaccinatie gebeurt door professionele medisch geschoolde medewerkers. Die kregen zaterdag voor de start nogmaals de richtlijnen en procedures. Deze procedures hangen bovendien ook uit in alle vaccinatieruimtes. Volgens die procedure worden alle vaccins eerst gecontroleerd en dan geplaatst. De gebruikte spuit moet onmiddellijk in de afvalcontainer. Beide procedures zijn in dit geval niet gevolgd. Dat een vaccinator een gebruikte spuit bij nieuwe spuiten legde, was een misplaatste grap waar we als vaccinatiecentrum zwaar aan tillen.
Ik en vele anderen vragen zich vandaag nog steeds af wat daar grappig aan zou zijn geweest?
-
Nu heb je het antwoord gegeven op een vraag die niet gesteld is
In beide landen gebruikt men de term 'overval' (daarover ging het toch?) en je hebt de definitie daarvan niet gegeven zodat ook niet duidelijk is geworden of er verschil is tussen beide landen.
Wat we nu wél weten, is dat de consequenties van iemands reactie op een overval verschillend kunnen zijn. Maar nogmaals: daar ging het niet om.

meredith - Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57
Dit is weer zo een discussie die naar alle kanten waait. Even terug naar de post van Sibarita.
Over welke overvallen gaat het ? Bankovervallen, Overvallen op geldtransporten ? Kruimeldiefstallen ? Homo geweld ? Partner of stalker geweld ? Dat is niet gespecifieerd.
Vervolgens zie ik hier een aantal posts over de strafwet. Moest de strafwet zo eenvoudig zijn dat je ze op wikipedia kunt vinden, rechercheurs, onderzoeksrechters en rechters zullen daar eens goed om lachen. De wettelijke zelfverdediging is zeer goed omschreven in 4 basisprincipes. Maar een volledige uitleg hierover zou te ver leiden.
Dus terug naar Sibarita haar post.
@ Sibarita, ik ga er van uit dat jij zeer verstandig bent en ik daag je uit om hier de link te posten naar de cijfers van eurostat, natuurlijk in het vlaams. (desnoods in het Engels) Welteverstaan, de originele tekst, met de directe verwijzing op de site van eurostat. Geen blog, geen krant, geen post op een ander forum, de originele tekst. Per slot van rekening hebben de leden hier op seniorennet recht op duidelijke, correcte informatie.
Over welke overvallen gaat het ? Bankovervallen, Overvallen op geldtransporten ? Kruimeldiefstallen ? Homo geweld ? Partner of stalker geweld ? Dat is niet gespecifieerd.
Vervolgens zie ik hier een aantal posts over de strafwet. Moest de strafwet zo eenvoudig zijn dat je ze op wikipedia kunt vinden, rechercheurs, onderzoeksrechters en rechters zullen daar eens goed om lachen. De wettelijke zelfverdediging is zeer goed omschreven in 4 basisprincipes. Maar een volledige uitleg hierover zou te ver leiden.
@ Sibarita, ik ga er van uit dat jij zeer verstandig bent en ik daag je uit om hier de link te posten naar de cijfers van eurostat, natuurlijk in het vlaams. (desnoods in het Engels) Welteverstaan, de originele tekst, met de directe verwijzing op de site van eurostat. Geen blog, geen krant, geen post op een ander forum, de originele tekst. Per slot van rekening hebben de leden hier op seniorennet recht op duidelijke, correcte informatie.
Eendracht maakt macht
-
Lui geboren, meredith?meredith schreef: ↑12 jan 2022, 13:00
Waarom geen 2 minuten googelen? Lees het hier, weliswaar niet in het Vlaams maar als Nederlands ook goed is, dan vind je hier het nodige.

UIt uw eigen link:
EU guidelines for the International Classification of Crime for Statistical Purposes — 2017 edition
Eurostat deals with a great variety of legal concepts and criminal justice systems among European countries in its annual data collection on crime and criminal justice. A common classification of offences will strengthen comparability and consistency of crime and criminal justice data and improve analytical capabilities at the national, European, and international levels
.
Eurostat bevestigd hier dat er een grote variatie is. QED.

EU guidelines for the International Classification of Crime for Statistical Purposes — 2017 edition
Eurostat deals with a great variety of legal concepts and criminal justice systems among European countries in its annual data collection on crime and criminal justice. A common classification of offences will strengthen comparability and consistency of crime and criminal justice data and improve analytical capabilities at the national, European, and international levels
.
Eurostat bevestigd hier dat er een grote variatie is. QED.

-
a great variety of legal concepts
Concept 1: moord
Concept 2: overval
Concept 3: fiscale fraude
Inderdaad, een grote variatie aan concepten.
Maar nergens staat dat 'overval' ergens op een andere manier wordt gedefinieerd dan bij ons. Tenzij jij bewijzen hebt?
Concept 1: moord
Concept 2: overval
Concept 3: fiscale fraude
Inderdaad, een grote variatie aan concepten.
Maar nergens staat dat 'overval' ergens op een andere manier wordt gedefinieerd dan bij ons. Tenzij jij bewijzen hebt?

Jij kwam eergisteren om 14:17u hier zeggen dat het strafwetboek in elk land anders is (zie vorige blz.).
Dan is het vanzelfsprekend aan jou om die claim hard te maken.
Dat lijkt niet goed te lukken ...

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.