Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

berretz

16 sep 2022, 06:57

Als Piet konijn indertijd niet alles verkocht had betaalden we nu ook woekerprijzen, maar dan bleef dat minstens binnenshuis.

Charlie Maru

16 sep 2022, 08:12

man...man...man.....ze hebben weer wat uit hun hoed geschud......
En daar moeten ze weken voor overleggen...... :roll:

HLN:
Korting op energiefactuur voor iedereen, maar 1 op 5 moet ze mogelijk terugbetalen

De federale regering wil elke Belg in november en december korting geven op zijn energiefactuur. Al zou die maatregel voor sommigen nadien worden teruggedraaid: verschillende regeringspartijen willen dat de 20% Belgen met de hoogste inkomens het bedrag terugbetalen via hun belastingbrief.

De regering wil vandaag de laatste hand leggen aan een basispakket voor gas en stroom. In de praktijk zou er in november en december een korting worden toegepast op de energiefactuur. Binnen de regering ligt een korting op tafel van 50 euro per maand voor gas en 10 euro per maand voor elektriciteit voor een doorsneegezin.

https://www.hln.be/geld/korting-op-ener ... ~adb9d4a0/

Als je dus alléén op elektriciteit stookt betekent dat een fenomenale korting van 20 euro. :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

16 sep 2022, 08:39

Charlie Maru schreef:
16 sep 2022, 08:12
man...man...man.....ze hebben weer wat uit hun hoed geschud......
En daar moeten ze weken voor overleggen...... :roll:

HLN:
Korting op energiefactuur voor iedereen, maar 1 op 5 moet ze mogelijk terugbetalen

De federale regering wil elke Belg in november en december korting geven op zijn energiefactuur. Al zou die maatregel voor sommigen nadien worden teruggedraaid: verschillende regeringspartijen willen dat de 20% Belgen met de hoogste inkomens het bedrag terugbetalen via hun belastingbrief.

De regering wil vandaag de laatste hand leggen aan een basispakket voor gas en stroom. In de praktijk zou er in november en december een korting worden toegepast op de energiefactuur. Binnen de regering ligt een korting op tafel van 50 euro per maand voor gas en 10 euro per maand voor elektriciteit voor een doorsneegezin.

https://www.hln.be/geld/korting-op-ener ... ~adb9d4a0/

Als je dus alléén op elektriciteit stookt betekent dat een fenomenale korting van 20 euro. :roll:
KISS . keep it simpel stupid ..... Nog maar eens een bewijs hoe echt dom politiekers zijn. :roll:

De eenvoudigste manier is om je energiefacturen ( gas + elektriek ) bij je eerstvolgende belastingsaangifte bij te voegen. De belastingsdienst kan dan aan de hand van je inkomen en die facturen berekenen hoeveel je als belastingsvermindering kan ontvangen. Maar ja , veel werk voor de ambtenaren van de belastingsdienst zeker ? :roll:

Dicksy

16 sep 2022, 09:59

Van uw vrienden moet ge het hebben: :P :P :P

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 7811ff8ebe

Amerikaanse oliebazen waarschuwen Europa: “Er komt geen reddingsoperatie”
Andrei Stiru - Gisteren om 09:57

En die EU idioten die maar blijven denken dat de VS onze beste vriend is. Voor de VS is een zwak economische EU een zegen en ze zullen er hun hand niet voor omdraaien om dat te bewerkstelligen.
Het is ieder voor zich en god voor ons allen en daar is alles mee gezegd.
(Draai en keer zoveel je wil maar het zet de oorlog in Oekraïne in een heel ander daglicht)

Dicksy

16 sep 2022, 10:10

Nog eentje van onze vrienden: :P :P :P

Franse energiereus EDF waarschuwt voor monsterverlies: daling productie kernenergie kan 29 miljard euro kosten
Andrei Stiru - Gisteren om 15:57

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 65e296a163

De stroom zal heel 'rijkelijk' naar Belgie vloeien vanuit Frankrijk. :roll:
Ieder voor zich en god voor ons allen. :P

Wil.

16 sep 2022, 10:15

Dicksy schreef:
16 sep 2022, 09:59
Van uw vrienden moet ge het hebben: :P :P :P

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 7811ff8ebe

Amerikaanse oliebazen waarschuwen Europa: “Er komt geen reddingsoperatie”
Andrei Stiru - Gisteren om 09:57

En die EU idioten die maar blijven denken dat de VS onze beste vriend is. Voor de VS is een zwak economische EU een zegen en ze zullen er hun hand niet voor omdraaien om dat te bewerkstelligen.
Het is ieder voor zich en god voor ons allen en daar is alles mee gezegd.
(Draai en keer zoveel je wil maar het zet de oorlog in Oekraïne in een heel ander daglicht)
Uit die tekst:

“Het is niet zo dat de VS nog veel meer kunnen oppompen. Onze productie is wat ze is”, zei Wil VanLoh

En als Wil iets zegt, dan is het meestal waar 8)

Het is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen. Wie denkt dat men ergens op de wereld maar de kraan wat verder hoeft open te draaien om meer olie te hebben, die dwaalt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

16 sep 2022, 10:43

door Wil. » 24 minuten geleden

Het is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen. Wie denkt dat men ergens op de wereld maar de kraan wat verder hoeft open te draaien om meer olie te hebben, die dwaalt.
Als ik niet naar een familiefeestje wil dan zeg ik dat ik barstende tandpijn heb. Het is niet van niet kunnen maar van niet willen.
Ik wil tenslotte mijn familie ook niet tegen de borst stoten door te zeggen dat ik gewoon niet wil.

(Doet mij een beetje denken aan Berten Maillot (VS) en Paul Jambers (EU), waar men die laatste alles kon wijsmaken en dat ook slikte, van het productiehuis Wil. :lol: :lol: )
Laatst gewijzigd door Dicksy op 16 sep 2022, 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.

E.T.

16 sep 2022, 10:55

# verwachte jaarlijkse energiefactuur € 9200
# verwachte Vivaldi korting 60x2= € 120

# echt benieuwd wat Vlaanderen en de
N.V. A daartegenover gaat zetten

Wil.

16 sep 2022, 11:05

Dicksy schreef:
16 sep 2022, 10:43
door Wil. » 24 minuten geleden

Als ik niet naar een familiefeestje wil dan zeg ik dat ik barstende tandpijn heb. Het is niet van niet kunnen maar van niet willen.
Ik wil tenslotte mijn familie ook niet tegen de borst stoten door te zeggen dat ik gewoon niet wil.

(Doet mij een beetje denken aan Berten Maillot (VS) en Paul Jambers (EU), waar men die laatste alles kon wijsmaken en dat ook slikte, van het productiehuis Wil. :lol: :lol: )
Het spijt me u te moeten tegenspreken en te ontgoochelen. De VS hebben een paar maanden geleden hun 'strategisch voorraad' aangesproken om de olieprijzen wat te proberen temperen. Ze zijn sindsdien niet in staat gebleken om die voorraad weer snel aan te vullen.

Het was natuurlijk een fout van Biden om die strategische voorraad aan te spreken. Dat doe je enkel in uiterste noodgevallen, en dat was hier niet aan de orde. Maar het punt blijft. Ook de VS kunnen niet meer oppompen dan ze nu doen.

Fred1950

16 sep 2022, 11:14

E.T. schreef:

nougabollen , teveel "verlies" geleden in 't Fornuis .

Het is trouwens te onnozel om te beslissen dat men een grotere korting zou krijgen voor gas dan voor electriciteit. Iemand die zijn woning met een warmtepomp verwarmt vebruikt meer electriciteit ( gemiddeld 3000 kWh per jaar meer ) , en die wordt gestraft omdat hij zich ecologischer gedraagt dan een gas stoker.

Het is op de SOM van de kosten van alle gebruikte energiebronnen waarop men korting moet geven , verdomme ....

Dicksy

16 sep 2022, 12:14

door Wil. » 58 minuten geleden
Het spijt me u te moeten tegenspreken en te ontgoochelen.
Het was natuurlijk een fout van Biden om die strategische voorraad aan te spreken. Dat doe je enkel in uiterste noodgevallen, en dat was hier niet aan de orde. Maar het punt blijft. Ook de VS kunnen niet meer oppompen dan ze nu doen.
Het moet u niet spijten en ontgoochelen doet u mij helemaal niet. De feiten zijn wat ze zijn en dat is dat de EU zijn plan zal moeten trekken of de VS nu wel of niet meer kunnen oppompen.
Het is ieder voor zich en ook hier zal de VS eerst aan zichzelf denken en hun in plaats zou ik ook zeggen dat we niet meer kunnen oppompen. Zoals ik al aangaf, op een beleefde manier zeggen trek uw plan. Zij weten ook dat de winter voor de deur staat, die kan daar lelijker huis houden dan hier, en de energieprijzen de spuigaten uitlopen.
En de VS staat in mijn top 3 op de eerste plaats waarvan ik niks klakkeloos aanneem. Nog niet dat het licht van de zon komt mochten ze dat beweren. :wink: Vooringenomenheid? Kan zijn, maar op dat punt hebben ze mij nog niet dikwijls ontgoocheld.

(Weet ge, ik was zo aan het denken (ja, soms probeer ik dat :lol: ). Als die LNG-tankers hier in volle drommen gaan aanmeren met hun vloeibaar gas kan de EU die gemakkelijk vullen met dat waarin ze heel goed in zijn, het fabriceren van LNA in ruil voor olie uit de VS (Liquefied/liquid Natural Air). Het mag ook gebakken lucht zijn mits de nodige aanpassingen aan die schepen.)
Nee, Wil. achterbakse kereltjes moet je mij echt niet leren kennen.

Wil.

16 sep 2022, 14:31

De aarde is plat.

Dicksy

16 sep 2022, 18:00

Drink eens een (serieus) pintje teveel, de kans bestaat echt dat u zult merken dat ze plat is. :lol:

tokkio

16 sep 2022, 18:11

E.T. schreef:

Als u als gezin "maar" een inkomen hebt tot max 125000€ of als alleenstaande tot 62000€ gaat de regering u helpen met 392€ :mrgreen:
welke gepensioneerde heeft zo een inkomen????
https://www.hln.be/binnenland/kijk-live ... ~aba1bda1/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru

16 sep 2022, 18:23

tokkio schreef:
16 sep 2022, 18:11
Als u als gezin "maar" een inkomen hebt tot max 125000€ of als alleenstaande tot 62000€ gaat de regering u helpen met 392€ :mrgreen:
welke gepensioneerde heeft zo een inkomen????
https://www.hln.be/binnenland/kijk-live ... ~aba1bda1/
Hoe méér ze daar overleggen, hoe zotter ze daar worden....... :roll:
Denk dat het merendeel daar onder de drugs zit ofwel hebben ze daar een ferm stuk in hun voeten.......

Die inkomen-cijfers dat ze noemen, daar hoort geen enkele gewone belastingbetaler bij.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier