Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

23 sep 2022, 14:30

Hieronder een overzicht van de Chinese olie-import. Gas en kolen vallen daarbuiten.
Twee dingen kan men zeker vaststellen:

1. de olie-import neemt nog steeds toe. De terugval in '21 heeft te maken met de coronamaatregelen die de Chinese economie een flink stuk achteruitgezet hebben.

2. China is in zeer grote mate afhankelijk van het zeevervoer voor de import (blauwe deel). Stel je voor dat die toevoer door één of ander conflict zou stilvallen ...

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

23 sep 2022, 16:23

Fred1950 schreef:
22 sep 2022, 09:17
Wil. schreef:
21 sep 2022, 22:16
Als ik het goed begrijp, pleit je voor overheidsingrijpen en -sturing om de vrije markt in ere te herstellen? :lol:
Overheidsingrepen ? Nee , wetgeving. Als ik iets verkoop boven zijn waarde word ik ook rechterlijk vervolgd na het indienen van klachten.
Het is Europa die de vrije markt 20 jaar geleden ingevoerd heeft, en hebben ze de spelregels laten
bepalen door academici, die er 2 decennia over gedaan hebben om marginale kostprijs,dus de duurste brandstof prijs voor de verbruiker te berekenen, die dan nog aangevuld wordt met allerhande heffingen, taksen,en Co² certificaten, en Volgens kwatongen houden academici er wel van om eenvoudige zaken ingewikkeld te maken.
https://nl.linkedin.com/pulse/de-hoge-e ... an-laveyne.

Ik vroeg mij al eind september von 2021 af ,of men zo maar de prijs van het duurste product mag aanrekenen voor de de andere goedkopere producten.
29 sep 2021, 18:00

Ik gebruik geen gas, en dus kan/ga ik me daar niet over uitspreken.

Maar u betaald wel voor de stroom die uit gas en steenkool is gemaakt Fred,iedereen trouwens, en dat is alleen voor de regering een goede zaak, hoe duurder de (onmisbare) stroom, hoe meer BTW ze ontvangen, maar ze staan er met een schijnheilig gezicht bij, maar het kan hun niets schelen , met de maandelijkse onkosten vergoeding die ze krijgen kunnen ze hun licht laten branden......bij de gewone burger is dat met een kaars.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... rdgas-duur
Dus ik bedoel dat, als men bij de bakker 1 klein brood , en 3 pistolets, en een boterkoek en ook nog een groot rozijnen brood koopt,de bakker dan alles aan de prijs van het rozijnenbrood rekent,denk niet dat het wettelijk is.
maar met de stroomfactuur is dat het zelfde, zon, wind waterkracht en nucleaire energie zijn bijna gratis, maar ze rekenen de prijs van de dure gas aan,en dat is bepaald door Europa, voor heel Europa,dat kan toch wettelijk niet.
Verschilt je prijs in de winkel met die aan de kassa, dan ben je verplicht het product aan de laagste van beide prijzen te verkopen, in het voordeel van de consument.

https://blog.liantis.be/nl/zelfstandig- ... aanduiding
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn

24 sep 2022, 10:37

Het kindergeld omhoog wegens de dure gas.
Verstoken die dan meer als iemand alleen.? Om te verwarmen

E.T.

24 sep 2022, 10:53

Het gaat niet om meer of minder maar over de betaalbaarheid van de energie.

Het niet indexeren van ´t kindergeld was een idee van Beke. Men gaat nu proberen zijn fouten recht te zetten ... wat in de WZC niet meer gaat kunnen :evil:

benq

24 sep 2022, 11:11

voorn schreef:
Neen,
Maar die mensen hebben ook meer uitgaven kwestie School en kledij.
en vooral ................ maar dat mag ik niet schrijven :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

voorn

24 sep 2022, 14:47

In onze tijd droeg je de kleren van je broer en waren de boeken doorgeefbaar tot zelf in de A1
En we hadden een brooddoos bij met boterhammen.

tokkio

24 sep 2022, 15:07

voorn schreef:
Ze komen in de running voor de verkiezingen, en beginnen met bloemen te strooien :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

26 sep 2022, 09:13

De ambtenarij in Nederland tapt nog uit een ander vaatje dan hier bij ons:
Afbeelding

Fred1950

26 sep 2022, 09:35

:lol:
Die heeft echt en slag van een Hollandse windmolen gekregen. :twisted:

twistenopdemaan

26 sep 2022, 09:40

Daar zijn ze weer met hun kindergeld...wil je kinderen ga er dan voor werken!!
Spinnst du oder was

Dicksy

26 sep 2022, 10:10

De ‘gouden tijden’ zijn voorbij om nu nog kinderen op de wereld te willen zetten.

Wil.

26 sep 2022, 12:31

Soms heeft de overheid in het oog dat er problemen zitten aan te komen omdat de bevolking veroudert zonder dat er een voldoende brede jonge populatie aanwezig is om de ouderen hun pensioen en gezondheidszorg te betalen.

Duitsland zit in dat straatje. Er is daar een groot tekort aan jonge mensen die de werkende bevolking uitmaken. Vandaar dat Duitsland blij is met immigranten. Maar de ene migrant is de andere niet ...

In zulke situaties heeft de overheid er belang bij om (meer) kindergeld te geven en zo een drempel weg te nemen om het doel te bereiken.

Dicksy

26 sep 2022, 13:06

door Wil. » 13 minuten geleden
Soms heeft de overheid in het oog dat er problemen zitten aan te komen omdat de bevolking veroudert zonder dat er een voldoende brede jonge populatie aanwezig is om de ouderen hun pensioen en gezondheidszorg te betalen.
Misschien eens naar ons eigen land kijken en een oplijsting maken van het aantal openstaande betrekkingen t.o.v aantal werklozen en hun leeftijdscategorie.
Die jonge populatie is er wel maar misschien ontbreekt de wil wel.
Duitsland zit in dat straatje. Er is daar een groot tekort aan jonge mensen die de werkende bevolking uitmaken. Vandaar dat Duitsland blij is met immigranten. Maar de ene migrant is de andere niet ...
Als men de vergelijking maakt met wat Duitsland betaald t.o.v. België kan dat groot tekort aan jongeren zeker niet de reden zijn om dit (groot tekort) te verklaren. Wat dan wel?
In zulke situaties heeft de overheid er belang bij om (meer) kindergeld te geven en zo een drempel weg te nemen om het doel te bereiken.
En hier verwijs ik terug naar mijn bovenstaande reacties. Kinderbijslag verhogen kan een drempel zijn om dat doel te bereiken maar het is geen (structurele) oplossing om de kosten van de vergrijzing op te vangen.
(Zie mijn eerste reactie)

Wil.

26 sep 2022, 13:24

Afbeelding

Dicksy

26 sep 2022, 13:40

Hoeveel is kinderbijslag 2022 Duitsland?
Hoogte Duits Kindergeld per maand (2022)

Afbeelding

Maak nu zelf de vergelijking met de kinderbijslag in Belgie.

Zelfs die sterk verhoogde kinderbijslag heeft dat groot tekort aan jonge mensen die de werkende bevolking (gaan of hopen) uitmaken niet kunnen doen keren in Duitsland. Wat is dan wel de reden?

Hier in Belgie is die verhoging er enkel in functie van de energiecrisis maar zal ook de betaalbaar houden van vergrijzing niet oplossen.

Dus ja,
Dicksy Vandaag, 10:10

De ‘gouden tijden’ zijn voorbij om nu nog kinderen op de wereld te willen zetten.