Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

13 jul 2023, 21:10

Bekijk de video maar die daarover gaat. Het heeft te maken met de communistische economie; geld wordt verkeerd gealloceerd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

14 jul 2023, 10:53

De overheid weet niet waarover het gaat, maar toch duwt en dwingt men iedereen naar elektrische auto's. Waar die elektriciteit dan vandaan zal komen, daarop geeft men geen antwoord.

Fred1950

14 jul 2023, 11:07

Wil. schreef:
De overheid weet niet waarover het gaat, maar toch duwt en dwingt men iedereen naar elektrische auto's. Waar die elektriciteit dan vandaan zal komen, daarop geeft men geen antwoord.
"This is NOT America" . Wij Europeanen doen het op dat vlak veel beter , hebben Elia die samenwerkt met de buurlanden , enz .... en wij maken plannen, de VS blijkbaar niet. Zij zitten ook nog met dat ouderwets 110 Volt net en dat vraagt dubbel zo dikke leidingen voor eenzelfde vermogen. Dat de zon er zowaar met een schakelaar dooft is ook nogal simplistisch gesteld. Ze leven in verschillende tijdzones en zodus kunnen ze langer profiteren van zonneschijn als ze de stroom van oost naar west en vice versa transporteren.

Wil.

14 jul 2023, 11:18

Ik zal het doorgeven :lol:

Fred1950

20 jul 2023, 17:34

Mijn laatste "creatie" :) Gisteren bedacht , vandaag uitgetest , en het "marcheert". :) Dat is een onderdeel van wat een "actieve BMS" *zou* kunnen worden , maar die ik niet ga bouwen en uittesten omwille van .... wat het gaat kosten in verhouding met wat het mij persoonlijk gaat opbrengen.

scan0040.jpg

tokkio

22 jul 2023, 18:07

Wil. schreef:
Ze hebben er al een probleem mee in Nederland, daar denken ze dat ze bedrijven misschien moeten afschakelen....
https://nos.nl/artikel/2459559-netbehee ... rt-in-2030
Mijn laatste "creatie" :) Gisteren bedacht , vandaag uitgetest , en het "marcheert". :) Dat is een onderdeel van wat een "actieve BMS" *zou* kunnen worden
U bent er wel een beetje laat mee, er zijn al vele ontwerpen voor BMS.....
https://www-synopsys-com.translate.goog ... _tr_pto=sc
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

22 jul 2023, 18:22

tokkio schreef:
22 jul 2023, 18:07
.....
U bent er wel een beetje laat mee, er zijn al vele ontwerpen voor BMS.....
https://www-synopsys-com.translate.goog ... _tr_pto=sc
De "mijne" is niet specifiek bedoeld om te "beschermen" maar om alle cellen op dezelfde spanning te houden tijdens het laden en het ontladen van de batterij. Dat noemt men "actieve BMS" . De meesten zijn "passief" waarbij de egalisatie pas op het einde van een laadcyclus plaats vind en niet tijdens het ontladen. De passieve BMS is bijvoorbeeld de reden waarom een Tesla op 40 minuten tot 80 % kan geladen worden , maar het nog een uur kan duren vooraleer zijn batterij tot 100 % geladen is.

Als ge u echt in de materie wilt verdiepen kunt ge bvb. dit al eens lezen ( geen kattepis ) : https://www.mdpi.com/1996-1073/10/11/1766

p.s. mijn schets is allesbehalve compleet , ik ben er nog mee bezig. Er moet daar nog een optocoupler , een ringkerntransfo en nog wat snik-snak aan toegevoegd worden. En dan is het dit maar een "onderdeel' van een groter geheel -- een "module" voor de balancering van 8 cellen. Er komen dus 8 dergelijke "onderdelen" in de BMS voor een 24 Volt batterij. Voor een batterij met een kleinere spanning dan 24 Volt werkt dit niet , en voor een batterij die een veelvoud van 24 Volt is , is er telkens zo'n BMS module nodig. De BMS modules moeten dan nog eens samenwerken met een overkoepelende shell ( schil ) module die de groepen van 8 batterijcellen ook nog onderling gaat balanceren

Wil.

22 jul 2023, 18:40

Voor ons, gewone stervelingen, past hier maar één houding: stilte (en die opengevallen mond weer dichtdoen)

Fred1950

22 jul 2023, 19:11

Wil. schreef:
22 jul 2023, 18:40
Voor ons, gewone stervelingen, past hier maar één houding: stilte (en die opengevallen mond weer dichtdoen)
Voor alle duidelijkheid , dit heeft niets met de werking van batterijen op zich te maken , dit is pure electronica. Mijn "p.s." was toch duidelijk , nietwaar ? :D Dat is in eenvoudige mensentaal uitgelegd hoe het gaat werken , zonder het over Ohms , Volts en Amperes te hebben. Iemand schreef ooit eens : "als ge iets kunt uitleggen dat voor iedereen begrijpelijk is , dan pas heb je zelf begrepen hoe het in mekaar zit". Vraag eens aan Zuhal Demir hoe de "stikstofdepositie" in mekaar zit. Van haar rond de pot gedraai gaat ge niets verstaan omdat ze zelf de materie niet beheerst. :roll:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 22 jul 2023, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

22 jul 2023, 19:50

Ik ga nog eens een uitleg geven die bij het topic thema past , nl. de ideale werking van een thuisbatterij ( en niet van de thuisbatterijen die nu op de markt zijn ).

De ideale thuisbatterij werkt zoals een regenput.

De regenput verzamelt al het water dat van de daken komt. Heb je water nodig , dan haal je dat water uit die regenput. Komt het peil in de put echter te laag door een gebrek aan regen waardoor je aan een tekort aan water zoudt komen , dan vul je de regenput traag aan met kraantjes water.

Ik kopieer die zinnen en vervang de in bold gezette woorden :

De batterij verzamelt al de stroom die van de zonnepanelen komt. Heb je stroom nodig , dan haal je die stroom uit die batterij. Komt het peil in de batterij echter te laag door een gebrek aan zon waardoor je aan een tekort aan stroom zoudt komen , dan vul je de batterij traag aan met stroom uit het.

En helaas , geen van de batterijsystemen op de markt werkt op dat principe. In dit voorbeeld wordt gesteld dat de batterij het volledige vermogen kan leveren dat je ooit zoudt vragen ( 40 Ampere bij 230 Volt of 9,2 kW ) , en dat kunnen ze niet. De stroom in de batterij wordt "gemengd" met stroom uit het net als er veel vermogen wordt gevraagd. En terloops , dat aanvullen van de regenput door kraantjeswater wordt wel degelijk toegepast.

Fazal

22 jul 2023, 21:21

Binnen afzienbare tijd, rijden we hier allemaal rond met zonnepanelen, en 'minstens' één windmolen op ons (auto)dak. Geen batterij meer nodig dan ... mijn gedacht. :wink:

Fred1950

22 jul 2023, 21:26

Fazal schreef:
22 jul 2023, 21:21
Binnen afzienbare tijd, rijden we hier allemaal rond met zonnepanelen, en 'minstens' één windmolen op ons (auto)dak. Geen batterij meer nodig dan ... mijn gedacht. :wink:
Ik denk dat ge verder zoudt komen met een zeil van een boot op je dak. :) , en zeilwagen dus.

Fazal

24 jul 2023, 16:08

Weeral nie goe. :?
Weette wa?
Ik ga voortaan de paraplu van Mary Poppins lenen.

Kijken vanaf 2:20 tot 3:07:
https://www.youtube.com/watch?v=T55ymHKaPfA

8)

Fred1950

24 jul 2023, 16:54

Eventjes serieus , dit bovenop je wagen *zou* een beetje werken , al was het om je 12 Volt accu bij te laden. :D

Afbeelding

Wil.

25 jul 2023, 18:56

De verkoop van elektrische auto's in '22: in totaal zo'n 10 miljoen.
De volgende 15 jaar zouden er nog 1.5 miljard benzine- en dieselwagens moeten overschakelen. Dat zijn er nog eens 150 keer meer.

Afbeelding

Waar gaan ze alle koper, nikkel enz. halen die daarvoor nodig is? En dan hebben we het niet eens over windmolens, zonnepanelen e.d.m.