Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

Gisteren, 10:30

De Amerikaanse think tank 'Atlantic Council' schetst 5 mogelijke scenario's die Poetin zou kunnen gebruiken om te bewijzen dat 'article 5' van de NATO een lege doos is.

1. het innemen van de 'Suwalki gap', de smalle 90-km lange corridor tussen Kaliningrad en Wit-Rusland. De doorbraak zou kunnen gebeuren op het grondgebied van Litouwen. Daardoor worden de 3 Baltische staten afgesneden van Polen en de Natolanden.

2. het innemen van het Zweedse eiland Gotland

3. het bezetten van de Narva regio in het noorden van Estland. De bevolking van Narva bestaat voor een groot deel uit Russen die daar 'ingevoerd' werden na WO2, een taktiek die de Sovjets (en Poetin) overal toepasten waar ze konden, bv. op de Krim.

4. het inpalmen van de Aland eilanden tussen Stockholm en Finland.

5. Spitsbergen, de afgelegen Arctische archipel voor de kust van Noorwegen staat als laatste op de lijst. Er wonen daar in verhouding al een flink aantal Russen. Die moeten 'beschermd worden' en dus mag het gebied ingenomen worden.

Wanneer één van deze scenario's werkelijkheid wordt, en Poetin dreigt met een nucleaire oorlog, dan valt het maar te bezien of de NATO de uitdaging zal willen, durven en kunnen aangaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

Gisteren, 12:26

'Poetin moet gestopt worden': inwoners van Kiev zeggen dat ze 'geen tijd' hadden om dekking te zoeken tijdens de laatste aanval.
Voor de inwoners van de Oekraïense hoofdstad zijn de regelmatige Russische bombardementen sinds het begin van de oorlog onderdeel van het nieuwe normaal geworden.

Maar de recente reeks aanvallen wordt "met de dag erger", vertelde een inwoner van Kiev gisteravond aan persbureau Associated Press. Hij zei dat de aanval van Moskou "ongelooflijk moeilijk te verdragen" wordt.

Andere inwoners vertelden journalisten dat de Russische aanvallen op de stad met weinig waarschuwing plaatsvinden.
"We hoorden explosies vrijwel direct nadat het luchtalarm afging. Toen nog een. En nog een," vertelde de 38-jarige Lidiia Synovska aan de Kyiv Independent buiten haar beschadigde appartement in de wijk Solomianskyi in de hoofdstad.
"Hoe moesten we een schuilplaats bereiken? We hadden niet eens tijd om dekking te zoeken."
(SkyNews - 01/08/2026 - 09.29)
Dan denk ik toch dat het probleem bij het Oekraïnse waarschuwingssysteem ligt die niet tijdig het alarmsysteem activeren. Of gaan ze nu echt denken dat Poetin eerst een waarschuwing gaat afgeven wanneer ze een aanval doen. :roll:

Charlie Maru

Gisteren, 14:06

Dicksy schreef:
Gisteren, 12:26
Dan denk ik toch dat het probleem bij het Oekraïnse waarschuwingssysteem ligt die niet tijdig het alarmsysteem activeren. Of gaan ze nu echt denken dat Poetin eerst een waarschuwing gaat afgeven wanneer ze een aanval doen. :roll:
Tja...kan je moeilijk iets op zeggen denk ik.......
- zijn ze uitsluitend afhankelijk van eigen detectiesystemen of krijgen ze ook informatie van den Donald zijn awacs...?
- kunnen ze met eigen detectie evengoed/snel drones als ballistische raketten waarnemen ?

Is allemaal zo simpel niet.......maar dat ze zich zouden inhouden om eigen bevolking niet tijdig proberen te waarschuwen zou mij toch sterk verwonderen.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

Gisteren, 15:48

Ballistische raketten vliegen minder dan 5 minuten van Rusland naar Kiev. Bijgevolg ...

boeffer

Gisteren, 16:12

Als er ene zijn geduld verliest dan is het naar de vaantjes. Of 2 vechten en de 3° gaat er mee lopen, slokkop US of USSR. Is het voor de grondstoffen of ik ben hier de baas(mijn Russen/mijn UA)?
Niet voor rede vatbaar, enkel bommen vreten.
Schurken genoeg op de wereld.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

Gisteren, 16:51

Juli is een recordmaand geworden: nooit voordien werden zoveel Russen van het slagveld gehaald (gewond of dood). Niet minder dan 42.600 manschappen moeten vervangen worden. Het aantal 'vrijwilligers' ligt lager. Bijgevolg dringt een mobilisatie zich op voor Poetin.

Hij krijgt in het najaar 30.000 Noord-Koreanen om mee door de vleesmolen te draaien. De mobilisatie wordt ook verwacht voor dit najaar. Het getal 500.000 circuleert al een tijdje. Daar komen ze dan ongeveer één jaar mee toe.

Wil.

Gisteren, 17:04

'Shit happens' ... :lol:

Een verrassende bestelling: in Rusland ontplofte een doos gevuld met uitwerpselen bij een afhaalpunt van Wildberries.
Of was het zowel letterlijk als spreekwoordelijk bedoeld? Wildberries is in deep shit.

Wil.

Gisteren, 17:27

Rusland heeft vannacht twee aanvallen uitgevoerd op Kyivmedspetstrans (de medische transportdienst van Kiev). 5 ambulances zijn vernietigd, 20 andere medische voertuigen ernstig beschadigd, en 4 gebouwen deels verwoest.

Dat is het terrorisme van Poetin.

Wil.

Gisteren, 17:36

De Lukoil-Volgogradneftepererabotka raffinaderij en de Wildberries van Volgograd werden gisteren getroffen. De rookpluimen waren niet te missen, zelfs vanop tientallen kms afstand.

Wil.

Gisteren, 19:45

Het ripleffect van Oekraïnes glorieuze sancties op Wildberries:

Deze kleine ondernemer zegt:

“Belastingen? Waarvan moet ik in godsnaam belastingen betalen? Ik ga geen belastingen betalen. Ga toch lekker weg.”

Wil.

Gisteren, 19:59

Met het oog op de verwachte verplichte mobilisatie, nemen heel wat Russen de wijk naar Armenië.

image.png
image.png (48.28 KiB) 38 keer bekeken

Wil.

Gisteren, 20:51

Zelensky heeft aangekondigd dat na Wildberries ook de concurrenten gaan aangepakt worden. Dat zijn voornamelijk Ozon en Yandex die beide gelijkaardige opslagplaatsen hebben waar overal bordjes staan "Verboden te roken". 8)

Wil.

Gisteren, 22:30

Gisteren zijn twee interviews uitgezonden die , wanneer je ze samenbrengt, slecht nieuws zijn voor UA.

- Eerst was er een telefoongesprek met Trump die opnieuw begon over de deal met UA om daar de rare earth materials te gaan halen. Hij zei letterlijk: 'We can go in there at any time we want and take pretty much whatever we want', maar het probleem is dat de oorlog maar niet wil stoppen en Trump heeft er geen grip op.

image.png

- Ook gisteren was Rubio te zien in een interview met Lara Trump (vrouw van Eric T.) waarin hij zei dat de twee partijen (UA/RU) een paar sterke 'red lines' hebben - hij bedoelt: ze geven niet toe - maar dat hij hoopt deze red lines dichter bij elkaar te brengen.

image.png
image.png (225.99 KiB) 17 keer bekeken

Hoe hij dat ziet gebeuren? UA heeft enorm veel nood aan luchtafweer tegen ballistische raketten (patriots) maar Trump weigert die te geven. Op die manier hoopt hij UA tot overgave te dwingen of UA te dwingen om veel te grote toegevingen te doen. Dan kan Trump beginnen aan zijn 'deal' ivm de rare earths materials.

Zoals altijd is de vraag die men zich moet stellen bij Trumps daden: 'What's in it for me?' → dat is wat hem in eerste instantie drijft. Om die reden laat hij toe dat er elke nacht doden vallen, dat burgerwoningen het doelwit zijn van ballistische raketten.