Bluft Poetin?
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De Euronormen voor wagens gaan van Euro 1 tot en met Euro 6. Volgens dat TASS bericht van Wil. bestaat er een K5 met veel zwavel , dat zou dan een Euro 5 moeten zijn.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Poetin sterft en gaat – uiteraard – naar de hel. Na een paar jaren van goed gedrag krijgt hij toestemming om eens even uit de hel te komen. En hij gaat naar Moskou.
Daar gaat hij een bar binnen, bestelt een drankje en vraagt in zijn eigen taal aan de barman:
“Is de Krim nog van ons?”
“Ja, hoor” antwoordt de barman.
“En de regio Donbas?”
“Ook” zegt de barman al knikkend.
“En Kiev” vraagt Poetin verder.
“Allemaal van ons” zegt de man achter de toog.
Poetin slaakt een zucht van verlichting, drinkt zijn glas leeg en vraagt:
“Dank u wel. Hoeveel moet ik u?”
“Vijf euro”, zegt de barman…

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Google AI schrijft :Fred1950 schreef: ↑Vandaag, 09:25De Euronormen voor wagens gaan van Euro 1 tot en met Euro 6. Volgens dat TASS bericht van Wil. bestaat er een K5 met veel zwavel , dat zou dan een Euro 5 moeten zijn.Men zou daaruit kunnen besluiten dat de Russische benzine alleen maar vuiler wordt als hun Euro getal groter wordt.
Nogmaals , Russen die een "EURO" begrip hanteren is heel raar , straks noemen ze hun Roebel ook al Euro.
![]()
E10-benzine is een brandstof met maximaal tien procent bio-ethanol. Het vervangt de traditionele Euro 95. De brandstof is goedkoper en geeft minder CO2-uitstoot, maar is niet geschikt voor alle oudere auto's en verouderd sneller als de wagen lang stilstaat.
E10 ( Euro 95 ) heeft een lager octaangehalte ....
UIt https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd. In E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto’s kunnen met E10-benzine overweg. Dat geldt alleen niet voor alle oudere auto’s. Zo kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen.
In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95. Daarmee vervangt E10-benzine de reguliere benzine die tankstations voorheen als Euro 95 aanboden. E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98.
Dus :
E10 = Euro 95
E5 = Euro 98
-
Dat is een fout besluit. In jouw geval komt het hoogstwaarschijnlijk voort uit je gebrekkige kennis van het Engels.Fred1950 schreef: ↑Vandaag, 09:25De Euronormen voor wagens gaan van Euro 1 tot en met Euro 6. Volgens dat TASS bericht van Wil. bestaat er een K5 met veel zwavel , dat zou dan een Euro 5 moeten zijn.Men zou daaruit kunnen besluiten dat de Russische benzine alleen maar vuiler wordt als hun Euro getal groter wordt.
Immers, het artikel in TASS zegt enkel dat er voordien benzine van het type K5 (=Euro 5) was waarvoor tijdelijk even de toestemming is gegeven om die te vervaardigen met een hoger zwavelgehalte, terwijl de benaming K5 (Euro 5) werd behouden. Die beslissing is niet meer van tel, staat er in de tekst.
Om toch wat meer benzine te kunnen aanbieden, mogen de benzinefabrikanten/raffinaderijen nu opnieuw K2 (=Euro 2) op de markt brengen.
De Russische K-indeling stemt overeen met de Europese Euro-indeling
K2= Euro 2
K3 = Euro 3
K4 = Euro 4
K5 = Euro 5
Maar de Europese benamingen zijn al helemaal doorgedrongen in Rusland. Daarom schrijven TASS en de andere kranten over Euro 2 die opnieuw beschikbaar wordt gesteld.

Zijt ge daar weer met uwe zeverWil. schreef: ↑Vandaag, 10:27.....
De Russische K-indeling stemt overeen met de Europese Euro-indeling
K2= Euro 2
K3 = Euro 3
K4 = Euro 4
K5 = Euro 5
Maar de Europese benamingen zijn al helemaal doorgedrongen in Rusland. Daarom schrijven TASS en de andere kranten over Euro 2 die opnieuw beschikbaar wordt gesteld.
-
E10 is goedkoper dan E5 , maar ge verbuikt iets meer dan met E5. Mijn vraagt rijst of ge dan ook echt veel goedkoper rijdt en minder CO2 per 100 km uitstoot.
( de Euro norm begint met Euro 1 , met mijn old timer zit ik op Euro "NUL"
-
Wow ! Dat zijn dan wagens die puur op ethanol kunnen rijden. In Brazilie rijden er ook veel ( aangepaste ) wagens puur op ethanol.
===========================================
Ten believe van Wil.punt : de toegang tot LEZ "lage emissie zones" in Gent. Hoe hoger de norm , des te proper is de wagen.
Vanaf November 2026 geldt de Euro norm 7A ! Alleen electrische wagens mogen dan nog de LEZ binnen.
https://magazine.vab.be/op-weg/welke-em ... mijn-auto/
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 10 aug 2026, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rip Van Winkle is wakker geworden
Je hebt de laatste 2 - 3 blz. gemist, zo lijkt het. Ik heb Fred hier duidelijk gemaakt dat de Russen nu Euro 2 produceren voor de benzinewagens; die benzine is niet alleen veel 'vuiler' maar kan ook problemen geven voor de motor en sommige andere onderdelen.
En jij hebt ook gelijk: er is enkel E5 en E10 aan de pomp bij ons, maar in Rusland worden de benamingen Euro 5, Euro 4 enz. wel degelijk gebruikt. Sterker nog, het is verplicht om die benamingen te vermelden op de pomp.
Daardoor kunnen bestuurders zien of ze een type benzine tanken met veel of weinig zwavel. Ze moeten zelf weten wat hun auto aankan. Over de uitstoot die daarmee samengaat, maken de Russen zich helemaal geen zorgen.
In de berichtgeving aan de bevolking via het overheidsagentschap TASS worden dan ook de bewoordingen Euro 2 enz. gebruikt. Iedereen snapt dat in Rusland.

Je hebt geen inzicht in E5 en Euro 5/4/3/2
E5 betekent - zoals Voorn net heeft gezegd - dat je maar 5% ethanol in de benzine hebt, maar er kan veel meer zwavel inzitten dan normaal. Dan heb je bv. E5 benzine die Euro 3 is qua zwavelgehalte.
In Rusland had je tot voor enkele maanden bijna overal E5 en E10 met Euro 5 zwavelgehalte. Dát is wat je op die pompen ziet. Het fotootjes is meer dan 2 maanden oud.
Hieronder een foto van een Bashneft tankstation in Rusland met daarop heel duidelijk de aanduiding Eвро-4, wat aangeeft dat hier benzine wordt aangeboden met een iets hoger zwavelgehalte dan wat tegenwoordig standaard is (of was in RU)

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.