this is Belgium !

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

17 mei 2023, 12:56

Gelukkig woon ik niet in Gent, een dading van vijf miljoen voor een opdracht die in totaal maar zeven + een = acht miljoen heeft gekost??? Wie heeft daar boter op z'n/haar hoofd?
https://stad.gent/nl/college-burgemeester-schepenen

Fazal

17 mei 2023, 18:54

Bevindingen van een misnoegde rasechte Gentenaar, die geen enkele reden meer kan bedenken om nog fier te zijn op zijn stad. En dan nog met een West-Vlaming aan het wegenroer, iemand die hier eigenlijk niets te zoeken had.

Gent kijkt tegen een schuldenberg van meer dan een miljard euro aan. .
En ze 'smijten' nog altijd met (ons) geld, misschien omdat ze weten dat ze dat toch nooit zullen kunnen terugbetalen!? Maar goed, hoe zit dat dan met die budgetten welke ze (toch regelmatig) krijgen, welke ook weer regelmatig, met gigantische bedragen worden overschreden???
Is ook daar, soms geen controle op???

En nòg altijd, starten ze nieuwe wegenwerken op, en liefst allemaal terzelfder tijd, en er komen er elke dag nog altijd nieuwe bij. Het houdt maar niet op. Men kan geen straat meer inrijden waar geen werken bezig zijn. Autobestuurders weten niet meer hoe- en langs waar ze op hun bestemming kunnen geraken. Gent is één en al één grote werf. Hier màg men niet in, en daar kàn men niet in!

Neem er dan nog het circulatieplan van onze goede vriend Watteeuw bij, + de LEZ-zone, en men weet helemaal niet meer waar de klepel hangt. Zelfs de ondergrondse parkings zijn vanaf sommige plaatsen héél moeilijk 'te vinden-', laat (alweer) staan, 'te bereiken'. En de GPS weet ook al niet meer waar hij het heeft. Behalve Waze, maar dat bestaat dan weer niet met een groter scherm, of je moet al een soort laptop in uw wagen plaatsen.

De Nederlanders vragen zich, (enigszins verbijsterd, maar met recht en reden) af, hoe het komt dat die wegenwerken in België zó lang duren. In Nederland duren wegenwerken van pakweg 1 à 3 km, maximum ongeveer één tot 3 weken, naargelang de moeilijkheidsgraad. O.m. en bvb, voor wat ondergrondse leidingen betreft.

Een brug vervangen doen ze daar op één nacht! Hier zijn ze daar jàààren mee bezig. Als ze al bezig zijn, want op tal van werven is er soms in geen weken, ja, soms zelfs in geen maanden, een kruiwagen-, laat staan één werkman te zien. En de ene aannemer na de andere ,die voor stad of staat werkt, gaat failliet, omdat ze niet op tijd worden betaald. En meestal maakt stad of staat, er nog een rechtszaak van, al was het maar om toch maar niet- of veel later te kunnen betalen.

Je moet als aannemer van zulke werken, al over een gigantisch kapitaal beschikken, om zomaar uw zwaar materiaal, ja, op soms meerdere werven, totaal 'werkloos' te laten staan. Kijk maar eens goed rond. Men zal wel 'letterlijk zien' wat ik bedoel. Ik heb daar vroeger al eens op verschillende tijdstippen (een week-, en soms een maand later) foto's van genomen Er was op sommige plaatsen geen meter vooruitgang geboekt. Ik heb die foto's niet bewaard, want ze leken toch allemaal op elkaar. :twisted:

Het had dan ook geen enkele zin om die te bewaren.
En ik hou trouwens ook niet van nutteloos werk. :wink:

E.T.

17 mei 2023, 21:39

Machienes die stilstaan op een werf zijn gewoon een trukje van de advokaten van de aannemer om een hogere schadeloosstelling te eisen ...

Fazal

18 mei 2023, 12:20

Ontzettend duur trucje dan. 8O

Nee, die heel dure machines zijn van aannemers, die het zich financieel kunnen veroorloven van dit materiaal een hele tijd werkloos te laten staan, omdat zij op verschillende werven bezig zijn, teneinde telkens weer wat geld binnen te krijgen. Telkens die machines een heel eind verplaatsen, kost ook veel tijd en veel geld. Zodoende kan op die plaatsen, hun personeel op elk moment, onmiddellijk weer verder werken waar ze vorige keer gebleven waren. Al is het dan meestal alleen maar voor een paar dagen of weken, waarna ze weer tijdelijk naar een andere werf moeten verhuizen, dit om de aannemers 'regelmatig' van de broodnodige inkomsten te voorzien en hun kosten te kunnen dekken. Hun personeel moet kunnen doorbetaald worden, en hun materiaal moet kunnen blijven worden onderhouden, en desnoods kunnen worden vernieuwd.

De lopende kosten voor die aannemers zijn niet te overzien, en worden onbetaalbaar, als zij voor het geleverde werk niet op tijd worden vergoed. En juist daarom, zijn zij genoodzaakt via aanbestedingen verschillende werken tegelijk te aanvaarden.

Daarbij komt dan nog dat de overheid niet naar de beste- maar wèl naar de goedkoopste zoekt, met soms alle nefaste gevolgen vandien. Sommige werken zijn nog maar enkele weken of maanden afgewerkt, en er dienen zich alweer herstellingswerken aan. Als men goedkoper moet werken, dan is het normaal dat men niet de beste materialen kan gebruiken. En soms, is hun personeel dan ook niet zó bekwaam. 'Struggle for life', noemt men dat.

En dan is het ook niet zo verwonderlijk dat er door de staat, rechtszaken tegen de aannemers worden aangespannen, hetgeen alweer voor ettelijke vertragingen zorgt, omdat de werken door o.m. minderwaardig materiaal 'niet konden' worden uitgevoerd zoals van hen werd verwacht.

Van mij mogen die aannemers stinkend rijk worden, tenminste, als het hen meezit natuurlijk, want de risico's op faillissement van zo'n onderneming zijn immens. Zelfs door hun eigen personeel worden ze bestolen. Alle mogelijke materiaal kan zomaar opeens verdwijnen, en dat wordt meestal niet onmiddellijk opgemerkt. Zelfs machines worden gestolen om op de zwarte markt te worden doorverkocht. En dat gebeurt regelmatig. Iedere aannemer kan daarover meespreken. Weinig grote, of middelgrote aannemers, kunnen van een zorgeloze nachtrust genieten.

Ik ken er een paar, en heb van allemaal al meerdere keren hetzelfde gehoord. En ik ken ook aannemers die voor stad of staat hebben gewerkt, en wegens het te lang uitblijven van ontvangsten, in faling zijn gegaan. Eentje daarvan is nu zelfs afhankelijk van het OCMW. Hij had de fout begaan door geen BVBA te stichten, en is dus als eenmanszaak gestart. En gezien hij door stad of staat niet regelmatig werd betaald, en zijn onkosten onverbiddelijk verder liepen, en dat hij dat dus financieel kon 'blijven' volhouden, zijn al zijn bezittingen door de deurwaarders in beslag genomen en openbaar verkocht. Je zal het toch maar meemaken.

En neen, het is niet mijn bedoeling de rijken op te hemelen en te verdedigen, maar de harde realiteit mag ook hierover, wel eens boven water komen. Niettemin, misschien nog een goed raad, werk als kleine of grote zelfstadige, 'beter niet' voor stad of staat! En al zeker niet als uw middelen beperkt zijn, en je u wat zekerheid op een langer bestaan van uw onderneming wil garanderen.
Laatst gewijzigd door Fazal op 18 mei 2023, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.

E.T.

18 mei 2023, 14:24

Werken voor de stad heeft het grote voordeel dat de euro´s klaar liggen!
Je moet ze natuurlijk wel verdienen!

Maar geloof mij maar dat als een aannemer omwille van de opdrachtgever niet kan werken en hij recht heeft op een stilstandsvergoeding en derving van inkomsten hij zoveel mogelijk machines ter plaatse brengt ...

Fazal

18 mei 2023, 14:57

Dat zware werkloos materiaal zijn op verschillende werven te vinden.
Hier wordt even doorgewerkt, en daar ligt doorgaans alles stil.
En even daarna is het omgekeerd.
En dat komt om tussendoor de nodige inkomsten te verwerven om de onkosten te dekken.
Dat bewijst tevens dat het materiaal blijft staan, omdat de werknemers op elk moment naar een andere werf kunnen verhuizen, en daar 'ter plaatse en terstond', hun werk kunnen verder zetten.
Laatst gewijzigd door Fazal op 18 mei 2023, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

18 mei 2023, 15:06

Ik heb het niet over verschillende werven, maar daar waar er op een werf niet mag gewerkt worden door een fout van de opdrachtgever heeft de aannemer er belang bij om de schade die hij door het stil leggen heeft zo groot mogelijk te maken.
Per dag stilstand dikt de schadeloosstelling immers aan.

Fazal

18 mei 2023, 15:14

En ik ,heb het over he verdriet van België. :wink:
Titel van dit topic is immers: "this is Belgium!" 8)

E.T.

18 mei 2023, 15:18

Gent ligt in Vlaanderen, toch?

Fazal

18 mei 2023, 16:05

Juist, ja, en Vlaanderen ligt in België. :wink:

E.T.

18 mei 2023, 16:17

:?:
Voor hoelang nog?
09062024 komt steeds dichterbij

boeffer

18 mei 2023, 16:21

Is dat nu op een bouwwerf of straataanleg? Daar staan toch mobiele camera's die dag & nacht de boel bewaken.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

frits1955

18 mei 2023, 16:46

Gelukkig woon ik niet in Gent, een dading van vijf miljoen voor een opdracht die in totaal maar zeven + een = acht miljoen heeft gekost??? Wie heeft daar boter op z'n/haar hoofd?
5 miljoen? Peanuts.
Vergelijk dat eens met de stad Antwerpen die alleen al tijdens de huidige legislatuur van het Antwerpse NVA-stadsbestuur voor 36 miljoen € dadingen heeft afgesloten! Voor de renovatie van het Steen ( die spuuglelijke moderne aanbouw) hebben de Wever & Co zelfs 2 dadingen aan hun broek: één van 1,5 miljoen in 2020 en dit jaar eentje van 5,3 miljoen ( die nieuwbouw is gezet zonder noemenswaardige fundamenten...). Andere dadingen hebben te maken met de aanleg van de Noorderleien en de Gedempte Zuiderdokken.
Wat er nog gaat komen ivm de ramp met de ingestorte school op het Zuid is bang afwachten voor de Antwerpse belastingbetaler.
Maar los daarvan en bukkend voor ontploffende granaten en blind voor tienduizenden die vergiftigd werden door Pfos/Pfas, duizenden kinderen die geen plaats vinden in Antwerpse scholen en crèches, onbetaalbare rusthuizen, onbetaalbare woningen, een in het ravijn gereden openbaar vervoer en gigantische verkeersellende....presenteert De Wever een boekje rond de "echte" problemen: woke...

E.T.

18 mei 2023, 17:18

Je mist een punt Frits niet het bedrag van de dading is het probleem wel de hoogte ervan ten opzicht van het totaal.

Fazal

18 mei 2023, 17:36

this is Belgium !
Nu nog juist even de naam veranderen in Absurdistan! :mrgreen: