Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

08 nov 2022, 21:32

tokkio schreef:
07 nov 2022, 16:56
.....
Dus het staat nog niet volledig op punt,maar ik zie er na de mogelijke verbeteringen dat men er misschien "off grid mee kan gaan.
Dat staat wel op punt , maar die nitwit journalisten weten dat nog niet. :D Met een microWKK met verbrandingsmotor ( geen sterling ) en een pakje zonnepanelen kan men inderdaad "off-grid" gaan. Dat stelt geen enkel probleem. Ge moet er wel nog eens extra een wamtepomp bijsleuren om het gas of stookolie verbruik te halveren --- pas dan wordt het interessant ( warmtepomp en microWKK werken afwisselend afhankelijk van de laadtoestand van de thuisbatterij , niet terzelfdertijd ).

Wilt ge waterstof inzetten ? Men kan evengoed waterstof "verbranden" zoals men gas en stookolie opstookt. Het rendement als men waterstof in een verbrandingsmotor verbrandt ( systeem allereerste experimenten van BMW ) zal waarschijnlijk ( denk ik ) ongeveer hetzelfde zijn als bij de verbranding van gas of stookolie , dus 1/3 electriciteit + 2/3 warmte.

Wilt ge waterstof brandstofcellen inzetten ? Dat kan ook , rendement is 60 % electriciteit ( om de batterij bij te laden ) en 40 % warmte. Probleem is misschien dat ge hiermee geen hoge temperatuur van 60 graden kunt bereiken. Een warmtepomp moet ge hierbij nog steeds in parallel inzetten.

voorn

09 nov 2022, 08:21

Ik ben voorstander van al die elektrisch aangedreven brol uit de markt te nemen.
Weer een app uitbebrand omdat elektrische fiets in de kamer stond. En zelfs niet aan het opladen was.
Brandweer opgeroepen omdat emmers water niet hielpen.

Fred1950

09 nov 2022, 08:28

voorn schreef:
09 nov 2022, 08:21
Ik ben voorstander van al die elektrisch aangedreven brol uit de markt te nemen.
Weer een app uitbebrand omdat elektrische fiets in de kamer stond. En zelfs niet aan het opladen was.
Brandweer opgeroepen omdat emmers water niet hielpen.
Men verkoopt rommel , en mensen kopen dat omdat het goedkoop is. Heeft men werkelijk die fiets naar boven in dat appartement gesleurd ? Het zal wel alleen de batterij geweest zijn ....

Charlie Maru

09 nov 2022, 09:14

Fred1950 schreef:
09 nov 2022, 08:28
Heeft men werkelijk die fiets naar boven in dat appartement gesleurd ? Het zal wel alleen de batterij geweest zijn ....
Fiets stond in de Hal Fred......
Tja......alléén de batterij.....met een nieuwe batterij is hij dus terug in orde.....?

https://www.hln.be/duffel/vijf-personen ... ~a1c2ddc3/
Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

09 nov 2022, 12:07

Fred1950 schreef:
08 nov 2022, 21:32
......--- pas dan wordt het interessant ( warmtepomp en microWKK werken afwisselend afhankelijk van de laadtoestand van de thuisbatterij , niet terzelfdertijd ).

....
Hierzie , wat electronica dat de warmtepomp en de microWKK afwisselend kan omschakelen ( via een contactor om een hogere stroomsterkte te schakelen ) afhankelijk van de thuisbatterijspanning.

Image0240.jpg

tokkio

09 nov 2022, 18:04

Ondanks ze er al jaren mee bezig zijn, staat het nog steeds in de kinderschoenen, of ze houden het doelbewust tegen (de energie leveranciers)en al zijn er 10 tallen bedrijven die reklame maken voor een WWK, en toch komt het niet van de grond, en wordt het ook niet gepromoot zoals voor zonnepanelen,maar in de omliggende landen wel.
. Momenteel wordt in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken de μ-WKK in veel nieuwbouwwijken ingebouwd. In het Verenigd Koninkrijk is vanwege de succesvolle massale introductie de BTW op μ-WKK verlaagd van 17,5% naar 5%. De verwachting is dat van de 24 miljoen huishoudens in de UK er 14 tot 18 miljoen geschikt zijn voor μ-WKK.
https://www.golantec.be/micro%20warmtek ... peling.htm(met sterling motor)

Maar men spreekt nog altijd van gas, en diesel motoren,het kan zelfs met pellets,maar weinig over waterstof.
https://javac.eu/product/wkk-warmtekrac ... gIrf_D_BwE

https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... ingen/616/

Maar deze vind ik interessant.(is al vertaald) :mrgreen:
https://www-microgen--engine-com.transl ... _tr_pto=sc
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy

09 nov 2022, 18:16

https://www.gva.be/cnt/dmf20221109_95956304

'Von der Leyen waarschuwt voor mogelijk moeilijke gasbevoorrading volgende winter'

De Europese Unie loopt het risico in 2023 te weinig gas te vinden om zich volledig te kunnen bevoorraden. Dat heeft Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gezegd in het Europees Parlement in Brussel. De gasbevoorrading dreigt volgende winter “nog uitdagender” te worden dan dit jaar.

- Nog uitdagender? 'Wir schaffen das nicht' al plaatst ge nog op elke hoek van de straat een windmolen.

Het is volgens Von der Leyen ook belangrijk om de Europese industrie te blijven ondersteunen in deze economische uitdagende tijden. Ze haalde bijvoorbeeld de beslissing van de Commissie aan om precies in dat opzicht de staatssteunregels te versoepelen.

- Uw Europese economie is tegen dan geen economie meer maar nog slechts een herinnering.

Als Rusland de gaskraan naar de EU volledig dichtdraait, de wereldwijde bevoorrading met vloeibaar aardgas (lng) tekorten vertoont en bovendien de vraag naar lng toeneemt door het economisch herstel in Azië, kan de EU met tekorten bij de opslag van gas geconfronteerd worden. Concreet zou Europa tot 30 miljard kubieke meter lng kunnen tekortkomen, waarschuwde Von der Leyen.

- Niet 'als'. Ze gaat dicht omdat uw broodheren vragende partij waren om energieonafhankelijk te worden van Rusland en u als een volleerd schootkeffertje luisterde.
Uw Green deal zal er komen, niet omdat de mensen dit steunen maar omdat ze zo plat als een vijg geslagen zijn en het toelieten.

Slaap zacht mevrouw de voorzitster.

Fred1950

09 nov 2022, 18:57

Misschien moet Madame met de kleine "d" eens de Britten op het matje roepen voor het opblazen van de Nordstream's . :mrgreen: Dat durft ze uiteraard niet , want die strijden OOK tegen die gemeenschappelijke stoute vijand.

Dicksy

09 nov 2022, 19:11

door Fred1950 » 11 minuten geleden
Misschien moet Madame met de kleine "d" eens de Britten op het matje roepen voor het opblazen van de Nordstream's . :mrgreen: Dat durft ze uiteraard niet , want die strijden OOK tegen die gemeenschappelijke stoute vijand.
'Concreet zou Europa tot 30 miljard kubieke meter lng kunnen tekortkomen, waarschuwde Von der Leyen'.

Geen paniek, de VS gaat dat allemaal leveren. Ik maak mij geen zorgen.

Fred1950

09 nov 2022, 21:29

Dicksy schreef:
09 nov 2022, 19:11
.....
Geen paniek, de VS gaat dat allemaal leveren. Ik maak mij geen zorgen.
Ik vrees dat ze niet genoeg kunnen produceren om zelfs in eigen behoeften te voorzien. Ge weet dat Poetin en Erdogan het reeds over een "hub" hebben gehad waarbij Russisch gas ergens in een Turkse haven tot LNG omgetoverd kan worden. En dan ... komt dat LNG per schip naar Zeebrugge.

boeffer

09 nov 2022, 22:22

W Vlaanderen, onderzees kan men wel stroom transporteren. Ondergronds dan weer niet of is de spanning of stroom te hoog. Is er geen isolatie geschikt voor of moet de draad te dik zijn? Of zou men(een buitenlandse firma, wat dacht je) graag verkopen aan het buitenland en moet men ver geraken?
Of komt het aan land met meerdere kabels?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

10 nov 2022, 09:58

boeffer schreef:
09 nov 2022, 22:22
W Vlaanderen, onderzees kan men wel stroom transporteren. Ondergronds dan weer niet of is de spanning of stroom te hoog. Is er geen isolatie geschikt voor of moet de draad te dik zijn? Of zou men(een buitenlandse firma, wat dacht je) graag verkopen aan het buitenland en moet men ver geraken?
Of komt het aan land met meerdere kabels?
Hebt ge het over Ventilus ? Natuurlijk kan men ondergronds en onderzees stroom transporteren. Die transporten gebeuren op een "lagere" spanning van 150 kV ( kilovolt ) wisselspaning , hoger kan men niet gaan. Het vermogen dat men kan transporteren ligt dus wat lager dan bij bovenleidingen van 380 kV , maar dan legt men gewoon twee kabels naast mekaar , en klaar is kees. Wat ik niet begrijp is dat die nieuwe lijn persé naast de E403 snelweg moet komen , die zou evengoed 5 km of zelfs 10 km ervan verwijderd kunnen komen.

Mijn idee is dat men in de toekomst zware industrie naast die E403 wil krijgen die veel stroom verbruikt , dingen zoals Nyrstar en ArcelorMittal. Als die leiding bovengronds loopt kan men daar veel gemakkelijker en goedkoper van aftakken , in plaats van de ondergrondse kabel te moeten opgraven.

Bekijk de map op https://ventilus.be/ligging en dan zie ge dat er al veel ( groene ) ondergrondse bekabeling ligt. Wilt ge het huidige netwerk van kabels in detail kennen , dan moet ge dit https://webkaart.hoogspanningsnet.com/i ... 103/3.3591 bekijken. ( inzoomen , outzoomen , kaart verslepen ... kan allemaal )

E.T.

10 nov 2022, 10:14

Ventilus heeft een tweede doel en dat is het hoogspanningsnetwerk (380kV) van zeg maar De Westhoek van een extra koppeling te voorzien. Daarzonder kan bij één kabelbreuk - in het huidig netwerk - daar het licht uitgaan.
Laatst gewijzigd door E.T. op 10 nov 2022, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

10 nov 2022, 10:31

[quote=Fred1950 post_id=

Het vermogen dat men kan transporteren ligt dus wat lager dan bij bovenleidingen van 380 kV , maar dan legt men gewoon twee kabels naast mekaar , en klaar is kees.

En kost dan 12 miljard :lol:

[/quote]

Fred1950

10 nov 2022, 10:41

voorn schreef:
10 nov 2022, 10:31

En kost dan 12 miljard :lol:

Geen probleem , de aandeelhouders zwemmen nu al als Dagobert Duck in het geld. Waarvoor betalen we al dat extra geld met onze electriciteitsfactuur ? Geen kompassie met het graaigebroed. :evil: