Eigenaars zonnepanelen de klos ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jan 2021, 21:04

Een veel grotere batterij per wijk of per cluster van woningen zou een betere oplossing zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

30 jan 2021, 22:21

Charlie Maru schreef:
30 jan 2021, 21:00
Wil. schreef:
30 jan 2021, 17:17
Premies voor thuisbatterij:

Om de investering interessanter te maken, kent de Vlaamse overheid tot eind 2022 een premie toe voor de aankoop en plaatsing van een thuisbatterij. De premie bedraagt 250 euro per kilowattuur – met een maximum van 3200 euro – maar kan nooit meer bedragen dan 35% van de investeringskosten.

Er zijn uiteraard enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen:

• Je moet over een digitale meter beschikken injectietarief
• Je moet over een decentrale productie-installatie beschikken (zonnepanelen, een kleinschalige windturbine,…) met een maximaal vermogen van 10 kW.
• Je valt in het nieuwe verrekening systeem van injectie
Je systeem mag nooit meer dan 60% van het omvormervermogen in het net injecteren. Deze injectielimiet wordt ingesteld door de installateur.
da's ook een goei......

Putteke zomer, uw batterij is vol, productie maximaal, het verbruik is op dat moment vrijwel nietig, dan zou 40% van de mogelijke productie voor de vuilbak zijn, terwijl je effectief "groene stroom" produceert waar je dan nog ocharme minder dan 5 cent voor krijgt. 8O

De wereld op zijne kop...... :roll:
Dan maar een "zwaardere" batterij placeren .... :lol:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

31 jan 2021, 07:29

Wil. schreef:
30 jan 2021, 21:04
Een veel grotere batterij per wijk of per cluster van woningen zou een betere oplossing zijn.
Hoe groot moet dat ding dan wel gaan zijn Will.?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2021, 10:14

Als je met een groep van 15 of 20 gezinnen zou kunnen afspreken om samen zo'n superbatterij te installeren - vooropgesteld dat het wettelijk en praktisch (voldoende plaats) kan - dan kan men eens uitrekenen hoe groot die batterij moet zijn qua opslag.
Wil men enkel 'de overschot' van zonnige dagen opslaan, of zou die batterij een buffer moeten vormen die een paar dagen verbruik kan bevatten? In dat laatste geval zou men eventueel ook de mogelijkheid kunnen bieden aan bestuurders die elektrisch rijden om hen toe te laten te komen 'tanken' aan die superbatterij.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

31 jan 2021, 10:19

"ALS je met een groep van 15 of 20 gezinnen zou kunnen afspreken om samen zo'n superbatterij te installeren" -
Dat zijn dan gezinnen die zonnepanelen bezitten.....veronderstel ik.
Dan discrimineer je weer de niet-bezitters....en gaat de VREG weer ingrijpen.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2021, 10:36

"Als het wettelijk kan" ...

Indien 20 gezinnen (met of zonder zonnepanelen) onderling overeenkomen om zo'n batterij aan te kopen en samen te financieren, dan zullen die 20 gezinnen ook onderling moeten uitmaken op welke manier de vergoeding voor het gebruik van de opgeslagen elektriciteit dient verrekend te worden.

De digitale meter weet immers alles :D en dus ook hoeveel ieder gezin weer terugneemt uit de buffer.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

01 feb 2021, 16:55

Paul Siemons schreef:
31 jan 2021, 07:29
Wil. schreef:
30 jan 2021, 21:04
Een veel grotere batterij per wijk of per cluster van woningen zou een betere oplossing zijn.
Hoe groot moet dat ding dan wel gaan zijn Will.?
Ze kunnen die nog altijd midden op straat zetten , als verkeersremmer,dan heeft de buurt er ook nog iets aan :mrgreen:

Ze weten hier ook bij zonnige en winderige dagen geen verblijf met hun stroom, ze zouden zoals Duitsland het nog liever gratis kunnen weg geven,maar daar hebben ze geen oren naar, dus wat is er mis om er waterstof van te maken...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/28 ... ndenergie/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 feb 2021, 17:07

Inderdaad: van de overschot zou je H2 kunnen maken. Wie in diezelfde buurt woont, mag komen tanken. Degenen die zonnepanelen hebben, tanken (bijna) gratis.
Wie wel bijgedragen heeft aan de superbatterij maar geen zonnepanelen heeft, betaalt een lage prijs.
De anderen betalen een fatsoenlijke vergoeding.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 feb 2021, 17:12

pol55 schreef:
31 jan 2021, 10:19
"ALS je met een groep van 15 of 20 gezinnen zou kunnen afspreken om samen zo'n superbatterij te installeren" -
Dat zijn dan gezinnen die zonnepanelen bezitten.....veronderstel ik.
Dan discrimineer je weer de niet-bezitters....en gaat de VREG weer ingrijpen.
De "Staat" , bij monde van Fluvius en alle andere geldopslorpende ambtenaren ( VREG en CREG ) moeten die installeren. Dan geniet er IEDEREEN van ....

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 feb 2021, 21:05

Fred1950 schreef:
01 feb 2021, 17:12
pol55 schreef:
31 jan 2021, 10:19
"ALS je met een groep van 15 of 20 gezinnen zou kunnen afspreken om samen zo'n superbatterij te installeren" -
Dat zijn dan gezinnen die zonnepanelen bezitten.....veronderstel ik.
Dan discrimineer je weer de niet-bezitters....en gaat de VREG weer ingrijpen.
De "Staat" , bij monde van Fluvius en alle andere geldopslorpende ambtenaren ( VREG en CREG ) moeten die installeren. Dan geniet er IEDEREEN van ....
Als het van fluvius moet komen, zijt maar zeker dat je dan gesjareld bent.
Het kan u dan best duurder uitkomen dan een eigen verlieslatende batterij.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 feb 2021, 21:17

Charlie Maru schreef:
01 feb 2021, 21:05
Fred1950 schreef:
01 feb 2021, 17:12
pol55 schreef:
31 jan 2021, 10:19
"ALS je met een groep van 15 of 20 gezinnen zou kunnen afspreken om samen zo'n superbatterij te installeren" -
Dat zijn dan gezinnen die zonnepanelen bezitten.....veronderstel ik.
Dan discrimineer je weer de niet-bezitters....en gaat de VREG weer ingrijpen.
De "Staat" , bij monde van Fluvius en alle andere geldopslorpende ambtenaren ( VREG en CREG ) moeten die installeren. Dan geniet er IEDEREEN van ....
Als het van fluvius moet komen, zijt maar zeker dat je dan gesjareld bent.
Het kan u dan best duurder uitkomen dan een eigen verlieslatende batterij.
Fluvius zal ons sowieso sjarelen met hun digitale meters ( enfin , toch zeker de zonnepaneel bezitters ). Het geld gaat naar diegenen die NU nog recht hebben op subsidies, en daar gaat pakken geld naartoe. Als ze die subsidies stoppen is er geld genoeg voor wijkbatterijen.

Niets belet je uiteraard dat je zelf ook een batterij installeert als je zonnepanelen hebt. De terugverdientijd zou wel eens beter kunnen uitvallen als je binnenkort de factuur gaat bekijken wat het capaciteitstarief gaat kosten en wat je nog voor de geïnjecteerde stroom in de toekomst gaat krijgen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 feb 2021, 09:38

Fred1950 schreef:
01 feb 2021, 21:17
Als ze die subsidies stoppen is er geld genoeg voor wijkbatterijen.
Als ze die subsidies stoppen, is er geen behoefte meer aan wijkbatterijen want dan worden er eenvoudigweg geen zonnepanelen meer geplaatst.

Pas wanneer je in een buurt een overvloed aan huizen met panelen hebt, is er nood aan opslag van het overschot.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 feb 2021, 12:42

Paul Siemons schreef:
31 jan 2021, 07:29
Hoe groot moet dat ding dan wel gaan zijn Will.?
Bij ons achter de hoek gaan ze iets neerzetten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

08 dec 2021, 20:13

Ben eens curieus.......zal waarschijnlijk uitdraaien zoals met de arco-aandelen: alléén de advocaten worden er beter van. :roll:

HLN:
Bart Tommelein en Lydia Peeters persoonlijk gedagvaard in zaak rond terugdraaiende tellers

https://www.hln.be/binnenland/bart-tomm ... ~af6158ed/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 dec 2021, 20:37

Als ik het artikel zelf lees zal die gedupeerde wel bakzeil halen. Maar ik hoop dat dit eindelijk de mensen de ogen eens zal openen dat wanneer vadertje staat iets aanbrengt, waar subsidies of beloftes van hunnentwege aan verbonden zijn, men vroeg of laat de pineut is.
De gewone burger is geen (mega)firma die deze mensen (politiekers) op hun 'loonlijst' kunnen zetten en het dan ook nog eens kunnen inbrengen in hun belastingen als onkosten.

Vadertje staat ---> subsidies ---> burger. Meng deze drie en men krijgt............. een gejoste burger.