Alles Elektrisch......
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Ik wil de nobelprijs niet winnen, ik denk gewoon logisch na, ,de E auto's hebben meer koppel( Nm) als vermogen(Kw)en als een E auto, met als optie een extra moterke om de batterij op te laden wordt die puur electrisch aangedreven op een relatief kleine batterij,maar als die auto een batterij heeft van 300 kwh; een verbruik heeft van 20 kwh per 100 km,die gaat geen kracht verliezen of dubbel zoveel verbruiken omdat er op de meelopende achterwielen een alternator meedraait die terug mee de extra batterij oplaad,in plaats van die kleine benzine motor.Je gaat altijd méér energie nodig hebben om minder energie te produceren.
Het is gemakkelijk schrijven, van dat gaat niet,of die verbruikt meer dan wat er in gaat,de vraag zou zijn wat is het meer verbruik, en wat gaat er naar de extra (2de) batterij.
Moest ik geld hebben ik zou zo een test doen, niet geschoten is ook mis,maar de wetenschappers zullen het wel "eens" uitzoeken zeker.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Of ge thuis kunt opladen of persé aan een dure oplaadpaal moet gaan hangen hangt volledig af van je gemiddeld aantal km's dat je per dag aflegt. De nieuwste grote bakken halen al minstens 400 km actieradius. Als ge in het weekend thuis zit kunt ge gerust 35 uur aan 10 Ampere die 400 km opladen. Men moet zijn gedrag aanpassen , en niet naar het pompstation hollen als uw benzinebak bijna leeg staat. Elke dag wat 's nacht "bijladen" , dat is de truuk.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Tokkio, elke halve watt die je via die "gratis meelopende alternator" zou kunnen opwekken, komt bij een hybride auto altijd maar dan ook altijd uit de benzinetank (behalve bij bergaf rijden).
[Bij een volledig elektrische auto komt die energie uit je eigen batterij.]
Wat jij dus doet is elektriciteit maken met je batterij, of erger nog zoals in het voorbeeld dat je geeft, met de benzinemotor (hybride). Wel, dat is een onrendabele manier van elektriciteit opwekken. In feite is dat geen slimme manier van werken. Het kan in sommige gevallen tijdelijk OK zijn. Bijvoorbeeld wanneer je ergens in een zone binnenrijdt waar je met je hybride auto zelf geen uitlaatgas wil uitstoten. bv. in een ondergrondse parking.
De meeste elektrische en hybride auto's hebben een systeem waarbij elektriciteit teruggewonnen wordt bij het uitbollen. Je kunt de mate van 'recuperatie' vaak instellen. Dat komt ongeveer overeen met wat jij voorstelt, maar dan enkel bij het uitbollen ('coasten') en niet tijdens het gewone rijden.
Als je de hoogste trap van recuperatie instelt, dan zul je ook merken dat het onaangenaam rijden wordt omdat de auto altijd sterk wordt afgeremd zodra je je voet van het pedaal haalt. Dat geeft je enig idee hoe zwaar jouw "gratis meelopende alternator" het energieverbruik van die auto zou beïnvloeden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
"Uitbollen" doe je niet met een elektrieken. Je bolt uit met een fossiel geval om op die manier benzine te sparen en dus door op een stationair toerental over te schakelen. Bij een electrische "speel" je met het gaspedaal ( wat meer lossen ) waardoor je minder sterk op motor afremt en dan nog steeds een minimum aan energie recupereert , en dat bij een instelling die je toelaat om maximaal op motor af te remmen. Dat is allemaal maar een gewoonte die je snel aanleert.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Daar is helemaal geen geld voor nodig om dat uit te zoeken:tokkio schreef: ↑19 jan 2024, 17:26Ik wil de nobelprijs niet winnen, ik denk gewoon logisch na....Je gaat altijd méér energie nodig hebben om minder energie te produceren.
Het is gemakkelijk schrijven, van dat gaat niet,of die verbruikt meer dan wat er in gaat,de vraag zou zijn wat is het meer verbruik, en wat gaat er naar de extra (2de) batterij.
Moest ik geld hebben ik zou zo een test doen, niet geschoten is ook mis,maar de wetenschappers zullen het wel "eens" uitzoeken zeker.![]()
Stap op een "ouderwetse trap-" fiets en zet je dynamo aan .
Volgens uw logica zou je de weerstand die de dynamo geeft
om de electriciteit op te wekken niet mogen ondervinden want
je voorwiel "draait toch maar vrij mee rond"
En laat dat dynamootje een armzalige 6 volt en 3 Watt zoiets
opleveren op zijn maximum.
Een alternator van een moderne wagen : 70 amp aan 14,5 volt
+/- 1000 watt .... dat op je fiets en ik geef je op een briefje dat
je dat niet rondgestampt krijgt!
Neem maar aan dat je oplossing nutteloos energieverslindend
is en het rijbereik drastisch naar beneden haalt.
Denk even na : als je oplossing zou werken waarom zie ik
dan geen enkele E-bike rondrijden met een dynamo in het
voorwiel ?
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
.
Met kennis van zaken en een paar berekeningen is het zeker niet moeilijk nietwaar....
(al zijn er in dit geval nog niet eens berekeningen nodig
.
.
.
Met een méérverbruik van 10 kWh ga je hoop en al 9 kWh in je 2de batterij steken.
Je smijt dus 1 kWh in de vuilbak onder de vorm van mechanische en warmteverliezen.
Nu is het aan u om mij te vertellen welk voordeel je daar uit haalt.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Euh.....zijt ge ermee aan het rammelen ? 
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Jammer genoeg niet, zonder extra belasting zal de actieradius 400 km zijn ... met zo'n alternator op je achteras/vooras kom je maar aan 300 km, in het beste geval ga je 100 km extra maken ... het eindresultaat zal in 't beste geval hetzelfde zijn MAAR wel ten kosten van rijcomfort!Alzo ga je actieradius toch vergroten tot ge moet laden
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
De ambitieuze plannen van het Nederlandse bedrijf Lightyear om auto’s op zonnepanelen te produceren zijn mislukt. Nadat eerder de productie van de Lightyear One werd stopzet, is nu aangekondigd dat men ook de ontwikkeling van de goedkopere Lightyear 2 niet verderzet. Einde verhaal dus…
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Mijn mening is dat alle ontwikkelingen serieus geboycot worden door de olieproducerende landen. Die gaan zomaar hun rijkdom niet laten verloren gaan door minder inkomsten van olieproductie. Ze vliegen naar mars dus maak je mij niet wijs dat er geen serieus alternatief te vinden is voor de huidige verbrandingsmotoren. Elektrisch rijden is ook de toekomst niet volgens mij.