Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 feb 2024, 10:46

audibac schreef:
19 feb 2024, 10:04
Afbeelding


ECHT groen rijden doe je niet met een electrische fiets , die rijdt op boterhammen. :lol:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

19 feb 2024, 21:48

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 feb 2024, 23:46

Charlie Maru schreef:
19 feb 2024, 21:48
Als 't koud is.......

https://www.hln.be/mobiliteit/tesla-mod ... ~ad0b3e0e/
.... en nee , ze stellen allemaal teleur ( niet sommige ) :D

En weet je wat ? Als de temperatuur terug stijgt , dan daalt het percentage batterij inhoud op de meter , en stijgt de actieradius op de andere meter. Na de vriesperiode van een paar weken geleden steeg mijn actieradius van 44 km terug naar 58 km zonder dat ik er maar één ampere erbij had geladen. :lol: Raar hé ! Zo werkt dat nu eenmaal met li-ion batterijen , en ge moet ermee leren leven. :mrgreen:

Oplossing ? Parkeer hem in een warme garage. Als die rijdt warmt de batterij ook al een beetje op , en die opwarming werkt dan de afkoeling ervan in de buitenlucht tegen. :)

Buiten opladen in de vrieskui mag ook niet. Mijn buurvrouw heeft haar ID4 's nachts in de vrieskou staan opladen. 's Anderdaags was die al niet meer te zien en heeft ze 14 dagen lang met een vervangwagen gereden. Je moet weten hoe je de dingen lieftallig moet behandelen , het staat allemaal in het instructieboekje.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

20 feb 2024, 11:25

Wat te doen als men bij vrieskou soms uren in de file staat, en je kan je niet verwarmen omdat de motor van een e-auto niet draait!?
Een verwarmingselement op batterijen meenemen? :roll:

De lichten en de ruitenwissers werken wel, maar de ruiten-ontdooier (warme luchtblazer) werkt ook al niet ..., wat doen we dan??? :roll:

Ik weet er niet veel van af, en mijn vragen klinken daarom misschien wat banaal, maar toch had ik hier graag wat uitleg over gekregen.

Dank bij voorbaat.

Fazal

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 feb 2024, 11:51

Alles werkt nog. Een EV heeft een 'elektrisch blazerke' aan boord om het interieur warm te houden. Als je batterij leeg is, is het gedaan, vanzelfsprekend. Maar als je naftbak leeg is, is het ook gedaan.

Er zijn wel meer tankstations dan laadstations waardoor je minder gemakkelijk in de problemen komt als je met brandstof rijdt. Maar met de straffe winter in Zweden moesten sommige bestuurders de nacht in de wagen doorbrengen. Dan is een batterij natuurlijk (te) snel leeg.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2024, 12:14

Fazal schreef:
20 feb 2024, 11:25
Wat te doen als men bij vrieskou soms uren in de file staat, en je kan je niet verwarmen omdat de motor van een e-auto niet draait!?
Een verwarmingselement op batterijen meenemen? :roll:

.....
Draaiende motor ( dus rijden ) of stilstaan , het maakt allemaal geen verschil. Een electrische motor maakt geen warmte aan ( of amper , maar niet genoeg ).
Ge kunt de verwarming aanzetten , maar die verbruikt veel meer energie dan de motor en duwt de actieradius sterk naar beneden. Tegenwoordig bouwt men een warmtepompje in , en dat verbruikt minder dan een verwarmingselement. In de eerste versies van de Kangoo ZE kon je een kacheltje ( benzine / diesel ) als optie voor 600 Euro laten inbouwen.

https://nl.e-guide.renault.com/nld/Kang ... VERWARMING

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 feb 2024, 13:37

Zo een kacheltje is reeds jaren aanwezig in bussen Werd gebruikt tijdens de stilstand tot de ploegenwissel voltooid was
Het is een standkachel in het Nederlands maar de naam bij de chaufeurs was Webasto

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2024, 14:07

Inderdaad :wink: Moet zoiets zijn dat men als optie kon laten inbouwen. Het moest wel bij de bestelling aangegeven worden , nadien inbouwen was technisch niet meer mogelijk.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

21 feb 2024, 11:37

Bedankt heren.

Fazal

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 feb 2024, 10:45

Een windmolen die 2 megawatt kan leveren, is gemaakt met 260 ton staal, waarvoor 300 ton ijzererts nodig is en 170 ton cokes. Dit wordt allemaal gemijnd, getransporteerd en geproduceerd met fossiele brandstoffen (koolwaterstof verbindingen). Zo’n windmolen kan draaien tot hij uiteenvalt en zal nooit evenveel energie opwekken als de energie die erin gestopt werd om hem te bouwen.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

22 feb 2024, 11:09

En dit nog
Hoeveel m³ beton is er nodig voor een fundering van een wind turbine?

In de voet van de windturbine is 34000 kg bewapening aangebracht en wordt ongeveer 400 m3 beton gestort. Afhankelijk van de breedte van de voet is deze hoeveelheid nog veranderlijk.
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 feb 2024, 11:36

Factcheck .....
Stel dat een 2 megawatt molen gemiddeled 1 MW aflevert ..... Per dag kan die dus 24 MWh energie leveren of 8,76 GWh per jaar ( 365 dagen ) of 87, 6 GWh op 10 jaar. Hoeveel GWh aan energie is er vebruikt geweest voor het maken van die ene windmolen aan fossiele brandstof - in de veronderstelling dat hij maar 10 jaar gaat meegaan .... ????? Een liter benzine of diesel heeft een energieinhoud van ongeveer 10 kWh . Die 87,6 GWh ( 87.600 MWh = 87.600.000 kWh ) komt dus overeen met 8.760.000 liter benzine of diesel , juist ? Is er echt 8,76 miljoen liter fossiele brandstof nodig geweest voor de bouw van die ene molen ?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 feb 2024, 15:03

200 tankwagens, dat valt eigenlijk wel mee, toch?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 feb 2024, 15:21

200 wagens ? Maar daarvoor moet dat molentje wel 10 jaar draaien. :) Veel energie is dat eigenlijk niet. Tegenwoordig bouwt men 6 GW molens voor op zee , en die kosten geen 3 keer meer dan een 2 GW geval ...

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 feb 2024, 15:36

Fred1950 schreef:
22 feb 2024, 15:21
Tegenwoordig bouwt men 6 GW molens voor op zee , en die kosten geen 3 keer meer dan een 2 GW geval ...
Ziet ge't weeral in 't groot Fred ? :lol:
6GW is dus wel 6.000MW hé.......

En dit terwijl de grootste molen op de maasvlakte 12 MW levert

https://www.windmolenskopen.nl/windmolen-maasvlakte/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier