Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

socrates

13 jan 2023, 13:44

E.T. schreef:
13 jan 2023, 11:45
Zou het niet zo zijn dat de energieleveranciers de middelen niet hebben om iedereen maandelijks die korting te geven .... ook zij wachten eerst af of en wanneer DeCroo over de brug komt 8)
Op de "daggeldmarkt" kan een dag laatstaan drie maanden, een gevoelig verschil uitmaken, zeker nu de rente niet meer negatief is. Dat multinationals zoals Engie niet over de nodige solvabiliteit zouden beschikken zou me verbazen, maar ook voor hen geldt natuurlijk die eigenschap van de daggeldmarkt.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

E.T.

13 jan 2023, 16:47

Luminus
Voorschotfactuur januari is net binnen ... gewoon de volle pot!

We zullen het dan wel krijgen in april maar hoe de mensen die het NU moeilijk hebben hiermee geholpen zijn ???

tokkio

13 jan 2023, 16:52

E.T. schreef:
13 jan 2023, 16:47
Luminus
Voorschotfactuur januari is net binnen ... gewoon de volle pot!

We zullen het dan wel krijgen in april maar hoe de mensen die het NU moeilijk hebben hiermee geholpen zijn ???
socrates schreef:
13 jan 2023, 13:44
E.T. schreef:
13 jan 2023, 11:45
Zou het niet zo zijn dat de energieleveranciers de middelen niet hebben om iedereen maandelijks die korting te geven .... ook zij wachten eerst af of en wanneer DeCroo over de brug komt 8)
Op de "daggeldmarkt" kan een dag laatstaan drie maanden, een gevoelig verschil uitmaken, zeker nu de rente niet meer negatief is. Dat multinationals zoals Engie niet over de nodige solvabiliteit zouden beschikken zou me verbazen, maar ook voor hen geldt natuurlijk die eigenschap van de daggeldmarkt.
Maar er zitten nog adders onder het gras, maar eerst zien wat er om mijn factuur zal staan, die zou in rond 18 januari krijgen,dan moet ik ook nog zien welk contract ik heb,(Liminus) ik had eerst nog een vast , nu na 7 december een variabel,ook moet ik dan alle extra heffingen nog nazien,en ook of er al geen nucleaire taks bij is, en dat piekmoment, het zal zo een kluwen worden dat het onoverzichtelijk wordt, en men maar moet rekenen op de eerlijkheid van de energie leverancier, maar op de VREG zou ik niet rekenen want die zet steeds een "pad" in onze korf.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/13 ... efacturen/

Klaar en duidelijk kunnen ze het niet uitleggen, steeds maar als, als als.....
maar de energie leveranciers hebben ons in een wurggreep,we zijn de pineut.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/ ... _54186167/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio

13 jan 2023, 17:26

Zalig zijn zij die geloven, maar als het is zoals de "Turteltaks"zullen we wel op de factuur een schonelucgt taks krijgen in plaats van een kerntaks. :(
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/12 ... geen-lijn/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Seppe123

13 jan 2023, 17:51

De 122 euro voor november en december is vandaag gestort op mijn rekening. Voor januari, februari en maart zou je 183 euro voor elektriciteit krijgen. Volgens internet wordt dit in februari betaald.

Dicksy

21 jan 2023, 12:22

Dicksy 18 dec 2022, 11:59
Vandaag eens gekeken bij Engie wat ze zeggen omdat ik vorige maand mijn voorschot heb geannuleerd en ben over gestapt naar de regeling 'boter bij de vis' (maandelijkse betaling van mijn effectief verbruik).
( vast contract sept 2021 tot sept 2024)
Zo, gisteren mijn eerste boter bij de vis-factuur ontvangen voor mijn energieverbruik. Wat stel ik vast......voor de gefactureerde periode (half november tot 31/12/2022) steek ik onmiddellijk 107 euro in mijn zak t.o.v. het voorschotbedrag voor diezelfde periode.

Nu is het afwachten wat het gaat geven voor jan.'23 met de nieuwe berekening van de netwerkkosten (capaciteitstarief). Ondertussen pas ik mijn levensstijl niet aan en doe verder zoals ik gewoon ben om een eerste goed zicht te hebben.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 21 jan 2023, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

21 jan 2023, 12:31

Dicksy schreef:
21 jan 2023, 12:22
.....
Nu is het afwachten wat het gaat geven voor jan.'23 met de nieuwe berekening van de netwerkkosten (capaciteitstarief)

Raar .... Als ik mijn voorschotfactuur aanpas komen ze acheraf niet meer zagen over een andere bedrag. Dat is elke maand hezelfde. Ik heb nu ook een "flex" contract bij Eneco.

Dicksy

21 jan 2023, 12:39

Fred1950 3 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑12 minuten geleden
.....
Nu is het afwachten wat het gaat geven voor jan.'23 met de nieuwe berekening van de netwerkkosten (capaciteitstarief)
Raar .... Als ik mijn voorschotfactuur aanpas komen ze acheraf niet meer zagen over een andere bedrag. Dat is elke maand hezelfde. Ik heb nu ook een "flex" contract bij Eneco.
Ik denk dat dit normaal is net omdat ik ben overgestapt naar dat 'boter bij de vis-factuur'
en dus alle kosten ook maandelijks zullen verrekend worden. Mijn factuur van jan. '23 zal veel duidelijk maken hoe het juist zit.
Bij u daarentegen (voorschotfactuur) zal de volledige afrekening komen bij de jaarlijkse eindafrekening. :roll:

Fred1950

21 jan 2023, 12:57

Ik betaal nu 70 Euro/maand , en volgens hun simulatie "vandaag" zou ik eind mei '23 een eindafrekening van ongeveer 560 Euro moeten betalen. Als de prijzen in februari , maart en april nog steeds laag blijven zou ik in theorie eind mei minder moeten betalen. 't Zal in elk geval een "complexe" afrekening met dat capaciteitstarief vanaf januari worden , en dan heb ik nog niet eens een digitale meter. :D

Ah ja , ik had mijn voorschotfactuur van 64 naar 70 Euro verhoogd, en wat blijkt .... en kan die niet meer verlagen naar minder dan 70 Euro , de snoodaards. :lol:

Dicksy

21 jan 2023, 13:06

door Fred1950 » 7 minuten geleden
Ah ja , ik had mijn voorschotfactuur van 64 naar 70 Euro verhoogd, en wat blijkt .... en kan die niet meer verlagen naar minder dan 70 Euro , de snoodaards. :lol:
Ze zullen denken met zo'n laag voorschotfactuur moeten we pakken wat we kunnen pakken. Als hij morgen naar China verhuisd hebben we misschien niks. :lol:

Golf 5

22 jan 2023, 18:43

Seppe123 De 122 euro voor november en december is vandaag gestort op mijn rekening. Voor januari, februari en maart zou je 183 euro voor elektriciteit krijgen. Volgens internet wordt dit in februari betaald.

Dan bij jij bij de gelukkige .

Ik heb gebeld daarvoor , zijn er ook vele niks hebben gekregen .
Maar ze kunnen er wat van en de mensen veel wijsmaken
Wij zijn bij Engie afrekening ontvangen
Dan flow variabel contract ? hebben ze allemaal zelf geregeld .
Dan vraag ik wanneer komt dat in orde dat wij gelden ontvangen van de overheid .
Als je nog niet lang klant bent kan het zijn dat je niks ontvangt
Betalingen worden door de overheid gedaan per straat :roll:
Het zou kunnen dat we februari of maart zouden ontvangen maar was nog geen zekerheid .

Dan lees ik dat volgens u rijksregister als dat niet in orde is krijg je dat ook niet .
Zeg wat is volgende dat ze me gaan wijsmaken

En tot slot de gas is weer gestegen meer verbruik door de koude variabel prijs weer omhoog .

Dat ze op hun buik plakken heb echt gehad met de mensen zoveelste leugens wijs te maken .

Seppe123

22 jan 2023, 23:23

Golf 5, als je op 18 januari de premie nog niet gehad hebt, kan je inloggen op FOD economie en online een formulier invullen. ( vanaf maandag 23 januari)
Het is inderdaad raar dat ze je niet vinden omdat uw naam bij Fod en energieleverancier niet overeenkomen.
Voor de belastingen zullen ze je wel vinden.

voorn

23 jan 2023, 09:45

Ik zie in de verwarmingsruimte van ons flatgebouw duidelijk dat er minder verwarmd wordt
Bij vriesweer gaat het verwarmingswater niet meer zo hoog als anders.
Nu 60° i.p.v 65 tot 70
Er is dus duidelijk minder afname

Golf 5

23 jan 2023, 13:20

Seppe123

Bedankt voor informatie .
Ga eens nachecken , zou wel kunnen we zijn verhuist dat daaraan ligt .
Maar normaal alles in orde en geregeld .

Golf 5

25 jan 2023, 08:52

https://www.hln.be/binnenland/hervormin ... ~ab2420aa/

Hervorming van energiefactuur is klaar: dit is de impact voor jou
Minister Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft zijn langverwachte hervorming van de energiefactuur klaar. Vanaf 1 april zou de btw op stroom en gas permanent naar 6% zakken én zouden de accijnzen verhogen, waardoor de maandfactuur gemiddeld 20 euro zou stijgen.

Robbe van Lier 25-01-23, 06:00

Mensen betalen tweemaal het gelag aan de overheid , rede mensen die geen premie hebben ontvangen plus accijnzen erbij .Hou rekening iedereen zal wel minder verbruik hebben gehad , maar overheid zal er niet onder lijden hoge energieprijzen . Moet eens bellen naar de overheid want daar werken ze super graag om 9 uur beginnen en na 5 minuten haken ze zelf af top . Zie dat ze overwerkt geraken .
Laatst gewijzigd door Golf 5 op 25 jan 2023, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.