Energieprijzen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
En dus heel simpelweg gesteld : de wasmachien heeft voor een nieuwe hoogste piek gezorgd , en het vermogen dat ze een kwatier lang van het net haalde is 1,77 kW. Om het misschien voor sommigen nog plastischer voor stellen : die trekt een stroom van 7,7 Ampere ( 1770 / 230 ) , wat eigenlijk niet zo veel is.Charlie Maru schreef: ↑05 feb 2023, 21:05.....
Zoals hovel al schreef heb je tussen 9u30 en 12u ergens een kwartierpiek gehad van 1,770kW.
De vorige hoogste piek van 1,427 kW wordt dan vervangen door de nog hogere van 1,770 kW.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
1,770 is wel weinig.......(dat wil bijlange niet zeggen dat ik je een hogere piek wens natuurlijk)Dicksy schreef: ↑05 feb 2023, 21:14O.k. bedankt, nu is het duidelijk hoe ik die 1.6.0 moet aflezen en waar hij voor staat.door Charlie Maru » 6 minuten geleden
Neen, er wordt niks bijgeteld.......
Zoals hovel al schreef heb je tussen 9u30 en 12u ergens een kwartierpiek gehad van 1,770kW.
De vorige hoogste piek van 1,427 kW wordt dan vervangen door de nog hogere van 1,770 kW.
Had Hovel zijn posting zo niet begrepen.![]()
Ik neem dan ook aan dat je geen grote elektrische verbruikers hebt en kookt/verwarmt op gas.
Bij mij staat hij al op 5,864 kW, gisteren was dat nog 4,227. Maar hier is dan ook alles elektrisch.
Maar ja......deze middag den oven aan met daarbij een friteuse.....verwarming ligt ook aan, en daarbij mag men ook de kleinere verbruikers niet vergeten zoals frigo/diepvriezer/computer/modem enz...is wel niet veel, maar het komt erbij.
Ik verwacht hier een "jaarlijks gemiddelde" van +/- 6 kW.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Klopt, verwarm en kook op gas. Vandaag enkel het afwasmachine eens gebruikt om eens te kijken hoe dat nu juist zat met die 1.6.0, zeg maar een testdag ingelast.door Charlie Maru » 47 minuten geleden
1,770 is wel weinig.......(dat wil bijlange niet zeggen dat ik je een hogere piek wens natuurlijk)
Ik neem dan ook aan dat je geen grote elektrische verbruikers hebt en kookt/verwarmt op gas.
Bij mij staat hij al op 5,864 kW, gisteren was dat nog 4,227. Maar hier is dan ook alles elektrisch.
Maar ja......deze middag den oven aan met daarbij een friteuse.....verwarming ligt ook aan, en daarbij mag men ook de kleinere verbruikers niet vergeten zoals frigo/diepvriezer/computer/modem enz...is wel niet veel, maar het komt erbij.
Ik verwacht hier een "jaarlijks gemiddelde" van +/- 6 kW.
Maar echt grote verbruikers
-
Het is niet de gemiddelde piek, maar de maximale piek van de maand.
De gemiddelde piek gebeurt op jaarbasis, door het gemiddelde te berekenen van de 12 maximale maandpieken.
-
En als daarbij je warm water ook nog op gas is, dan maak je wel heel veel kans om rond het forfait van 2,5kW te blijven of juist er onder.Dicksy schreef: ↑06 feb 2023, 00:10Klopt, verwarm en kook op gas. Vandaag enkel het afwasmachine eens gebruikt om eens te kijken hoe dat nu juist zat met die 1.6.0, zeg maar een testdag ingelast.door Charlie Maru » 47 minuten geleden
1,770 is wel weinig.......(dat wil bijlange niet zeggen dat ik je een hogere piek wens natuurlijk)
Ik verwacht hier een "jaarlijks gemiddelde" van +/- 6 kW.![]()
Maar echt grote verbruikers, nog niet echt bij stilgestaan. Ik ga deze maand mijn gewone dingetjes doen en ‘s avonds eens kijken wat die 1.6.0 aangeeft. Hopelijk ben ik ‘s avonds niet vergeten wat ik in de loop van de dag allemaal gebruikt heb van toestellen en dan haal ik de ‘grote verbruikers’ er wel uit. Maar die discussie hier vond ik wel interessant omdat ik nooit echt heb stilgestaan bij die digitale meter en hoe het juist in zijn werk ging.
Het zou dus best wel kunnen dat die 1,770 niet meer hoger komt te staan voor de rest van de maand.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Dat had ik mis begrepenCharlie Maru schreef: ↑06 feb 2023, 00:11Het is niet de gemiddelde piek, maar de maximale piek van de maand.
De gemiddelde piek gebeurt op jaarbasis, door het gemiddelde te berekenen van de 12 maximale maandpieken.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Dat is natenvinger werk hé Fred,waar haalt dat toestel opeens op een kwartier die 1770 watt?Zoals hovel al schreef heb je tussen 9u30 en 12u ergens een kwartierpiek gehad van 1,770kW.
En dus heel simpelweg gesteld : de wasmachien heeft voor een nieuwe hoogste piek gezorgd , en het vermogen dat ze een kwatier lang van het net haalde is 1,77 kW. Om het misschien voor sommigen nog plastischer voor stellen : die trekt een stroom van 7,7 Ampere ( 1770 / 230 ) , wat eigenlijk niet zo veel is.
Ik heb eens naar de afwasmachines gezien,(whirlpool 599€) die geven voor een cyclus een verbruik aan van:
Energieverbruik per cyclus of Energieverbruik per jaar
0,75 kWh 210 kWh
Dat zou dan een afwasmachine van 750 watt
En als ik op een ander forum dit lees;
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... &start=345nete schreef: ↑29 nov 2022, 13:56
Aan die piek kan ik niks veranderen, ik kan wel zorgen dat de piek binnen één kwartier blijft.
Volgens mij kan je er net best voor zorgen dat je de opwarmcyclus over 2 kwartieren verspreid.
Bijvoorbeeld: verbruiker van 2000W die 1 kwartier werkt geeft binnen dat kwartier een piek van 500W, spreid je dat verbruik 50/50 over 2 kwartieren (dus de verbruiker start na 7,5 minuut in het eerste kwartier en stop na 7,5 minuut in het 2e kwartier) draagt deze verbruiker maar 250W bij aan je kwartierpiek.
Zwaardere verbruiker van 10000W binnen 1 kwartier geeft een piek van 2,5kW, 50/50 verspreid over 2 kwartieren geeft 1,25kW piek.
Maar dan moet je het verbruik natuurlijk ook kunnen spreiden over 2 kwartieren...
En hier wordt ik ook niet blij van,dat staat op Blz 23 bijna onderaan:
Mijn reële gemiddelde maandpiek (januari-oktober 2022) is momenteel 1,643. De VREG maakt daar 2,679 van.
Momenteel 210kWh afname in 2022. Met capaciteitstarief zou er voor mij ongeveer 70€ bijkomen per jaar.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Ge blijft maar vermogen in kW verwarren met energieverbruik in kWh. Als ge een kotsluiting krijgt waarbij uwe "Teco" ( hoofdschakelaar ) van 40 Ampere afslaat krijgt een "piek" van 230 x 40 = 9200 Watt = 9,2 kW. Als die "piek" 1 seconde heeft geduurd vooraleer de Teco kon reageren , dan hebt ge hierdoor 9200 W x ( 1/ 3600 ) uur = 2,5 Wh = 0,0025 kWh verbruikt omdat er 3600 seconden in een uur zitten.tokkio schreef: ↑06 feb 2023, 18:04.....
Dat is natenvinger werk hé Fred,waar haalt dat toestel opeens op een kwartier die 1770 watt?
Ik heb eens naar de afwasmachines gezien,(whirlpool 599€) die geven voor een cyclus een verbruik aan van:
Energieverbruik per cyclus of Energieverbruik per jaar
0,75 kWh 210 kWh
Dat zou dan een afwasmachine van 750 watt
....
Als ge nu nog het verschil tussen kW en kWh ( kilo-wat-uur) niet verstaat geef ik het voor eeuwig op.
Als ge uw wasmachine nooit aanzet "verbruikt" die NUL kWh per jaar , maar als ge die aanzet kan die gerust een stroom "trekken" van 10 Ampere , vooral als ze water opwarmt , en dan is haar "piek" gelijk aan 230 x 10 = 2,3 Kw.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 06 feb 2023, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Efkes op enkele regels resumeren wat hier al wéééééken een 'probleem' is:
- Elk kwartier wordt de verbruikspiek van dat kwartier genoteerd.
- Op het einde van elke maand wordt de hoogste kwartierpiek eruit genomen om later in de jaarberekening opgenomen te worden.
- Van de 12 maandpieken wordt een gemiddelde gemaakt. Op basis daarvan zal voor mensen die een digitale meter hebben het capaciteitstarief bepaald worden.
- Wie nog geen digitale meter heeft, krijgt forfaitair een bepaald tarief aangesmeerd.
Ik denk dat het dat wel ongeveer is.
- Elk kwartier wordt de verbruikspiek van dat kwartier genoteerd.
- Op het einde van elke maand wordt de hoogste kwartierpiek eruit genomen om later in de jaarberekening opgenomen te worden.
- Van de 12 maandpieken wordt een gemiddelde gemaakt. Op basis daarvan zal voor mensen die een digitale meter hebben het capaciteitstarief bepaald worden.
- Wie nog geen digitale meter heeft, krijgt forfaitair een bepaald tarief aangesmeerd.
Ik denk dat het dat wel ongeveer is.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
-
DAT weet zelfs Wil-met=punt nietCharlie Maru schreef: ↑06 feb 2023, 18:58.....
Klein simpel vraagje.....:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen "vermogen" en "verbruik" ??
-
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Maar ik weet dan weer hoe lang een 30 Watt-lampje brandt op 1 kg waterstof, Fred .Fred1950 schreef: ↑06 feb 2023, 19:00DAT weet zelfs Wil-met=punt nietCharlie Maru schreef: ↑06 feb 2023, 18:58.....
Klein simpel vraagje.....:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen "vermogen" en "verbruik" ??![]()
![]()
En zo weet ik nog een hele rist zaken waar jij geen benul van hebt.
At your service, gabber.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.