this is Belgium !

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

Vandaag, 11:13

Het gaat over 2 lesuren per week. Dat wordt dus 'een bijvak'. Leerlingen die er niets van bakken in dat jaar, kiezen in het 3e jaar zeker een richting waar ze beter in zijn en waar Latijn wegvalt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

Vandaag, 11:26

Dat gaan er veel zijn volgens mij
Hoewel ik geslaagd was zag ik het ook bekeken na het eerste jaar.

E.T.

Vandaag, 11:37

Twee uur Latijn ... wow, weet het niet meer zo goed maar ik heb het gevoel dat we twee dagen per week apart zaten.

voorn

Vandaag, 12:01

En zeker niet in een technische school.
Wat is het nut?

Charlie Maru

Vandaag, 13:43

voorn schreef:
Vandaag, 10:17
In Walonië gaat men in alle middelbare scholen vanaf het tweede jaar Latijn verplichten.
Wie gaat dit aankunnen met al die verbuigingen van een woord.Rosa; lupus en cetra.
Men moest sterk staan in zinsontleding om de juiste vertalingsvorm te hebben.
Zou men niet beter Nederlands verplichten?
Ik denk dat een Frans-sprekende het gemakkelijker zal hebben met Latijn dan met Nederlands.....
Frans is een Romaanse taal afkomstig uit het Latijn terwijl Nederlands een Germaanse taal is.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

Vandaag, 14:01

voorn schreef:
Wat is het nut?
In het 1e en 2e jaar zal er geen 'technische school' mee zijn in Wallonië. Dat is in Vlaanderen nu ook al het geval.

Uit de gazet: 'Het plan past binnen de hervorming van het Franstalige secundair onderwijs, het zogeheten tronc commun - de gemeenschappelijke stam - dat de opsplitsing tussen aso, tso en bso afschaft in de eerste jaren.'

Het nut?

Weer uit de gazet:
'Volgens minister van Onderwijs Valérie Glatigny (MR) is Latijn geen nostalgische luxe, maar een investering in denkvaardigheden. Wie Latijn leert, leert redeneren, stelt ze. De taal dwingt leerlingen om structuren te ontleden, verbanden te leggen en logisch te analyseren.

Dat zou niet alleen helpen bij moderne talen, maar zelfs bij programmeertalen en artificiële intelligentie.'

tokkio

Vandaag, 15:19

Wil. schreef:
voorn schreef:
Wat is het nut?
In het 1e en 2e jaar zal er geen 'technische school' mee zijn in Wallonië. Dat is in Vlaanderen nu ook al het geval.

Uit de gazet: 'Het plan past binnen de hervorming van het Franstalige secundair onderwijs, het zogeheten tronc commun - de gemeenschappelijke stam - dat de opsplitsing tussen aso, tso en bso afschaft in de eerste jaren.'

Het nut?

Weer uit de gazet:
'Volgens minister van Onderwijs Valérie Glatigny (MR) is Latijn geen nostalgische luxe, maar een investering in denkvaardigheden. Wie Latijn leert, leert redeneren, stelt ze. De taal dwingt leerlingen om structuren te ontleden, verbanden te leggen en logisch te analyseren.

Dat zou niet alleen helpen bij moderne talen, maar zelfs bij programmeertalen en artificiële intelligentie.'
Ik weet niet welk nut Latijn kan hebben voor Jan Modaal,Latijn is de "taal" van de Katholieken,overbodige ballast voor de studenten,,ik denk dat het merendeel dat in de 2de wereldoorlog geboren is er geen voordeel aan heeft, omdat het merendeel van hun 14 jaar(moet) gaan werken is,ik weet nog dat men in de jaren 1950 sprak over een eenvoudige algemene taal,dat was Esperanto,niet verplicht,maar er waren er wel die het studeerde.,maar ik denk dat er een groter taalprobleem op de bevolking afkomt, namelijk Arabisch ,de taal van Allah ,en dat zou wel "verplicht kunnen worden.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

Vandaag, 16:45

Wil. schreef:
.....

Weer uit de gazet:

Ja ja , wie zegt het .... :roll: Niets beter dan "natuurkunde" ( fysica , chemie ) om de kunde van wat ze aanhaalt onder de knie te krijgen. En wat programmeertalen betreft , dat is wiskundige "talenkennis" ( en zelfs relatief eenvoudig van "woordenschat" ) , maar met die programmeertaal het AI ( vooral modulair ) gaan programmeren is andere koek ....

Wil.

Vandaag, 16:56

tokkio schreef:
Vandaag, 15:19
Ik weet niet welk nut Latijn kan hebben voor Jan Modaal, Latijn is de "taal" van de Katholieken, overbodige ballast voor de studenten
Veel 'katholiek' was daar niet aan. Ja, in de mis werd Latijn gesproken en de paus ratelt vandaag ook nog een paar Latijnse frasen af bij zijn 'Urbi et Orbi'.
Bij ons is wellicht BDW de politicus die het best onderlegd is in het Latijn. Vriend en vijand erkennen hem als een intellectueel. Of dat met zijn opleiding en voorliefde voor Latijn te maken heeft, zou ik niet kunnen zeggen.

Maar ook niet-katholieken gebruikten Latijn tot in de 18e eeuw. Newton was officieel een Anglicaan maar hij publiceerde zijn leerstellingen over wiskunde in het Latijn. Ook Spinoza en Huygens (de natuurkundige) schreven in het Latijn.

voorn

Vandaag, 17:16

Sommige studies vergen wel kennis van Latijn
Medische studies. Geschiedenis.Theologie.Priester opleiding
Maar er zijn andere talen die veelvuldig gesproken worden en als keuzevak gebruikt kunnen worden
buiten Frans en Engels dat verplicht moet. Zoals Spaans en Arabisch.bv

Wil.

Vandaag, 18:53

Waarom niet Duits bv.? Ook een taal met naamvallen en in de EU het meest aantal sprekers (90 M).