Nieuws

this is Belgium !

Gestart door aldegonde op 13 feb 2013, 12:58 2672 berichten 322.519 keer gelezen Reageer
Wil. 13 jan 2026, 11:13 24.095 berichten
Het gaat over 2 lesuren per week. Dat wordt dus 'een bijvak'. Leerlingen die er niets van bakken in dat jaar, kiezen in het 3e jaar zeker een richting waar ze beter in zijn en waar Latijn wegvalt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
    Citeer
    voorn 13 jan 2026, 11:26 Antwerpen 5.850 berichten
    Dat gaan er veel zijn volgens mij
    Hoewel ik geslaagd was zag ik het ook bekeken na het eerste jaar.
      Citeer
      E.T. 13 jan 2026, 11:37 29.368 berichten
      Twee uur Latijn ... wow, weet het niet meer zo goed maar ik heb het gevoel dat we twee dagen per week apart zaten.
        Citeer
        Charlie Maru 13 jan 2026, 13:43 3.767 berichten
        voorn schreef: ↑
        13 jan 2026, 10:17
        In Walonië gaat men in alle middelbare scholen vanaf het tweede jaar Latijn verplichten.
        Wie gaat dit aankunnen met al die verbuigingen van een woord.Rosa; lupus en cetra.
        Men moest sterk staan in zinsontleding om de juiste vertalingsvorm te hebben.
        Zou men niet beter Nederlands verplichten?
        Ik denk dat een Frans-sprekende het gemakkelijker zal hebben met Latijn dan met Nederlands.....
        Frans is een Romaanse taal afkomstig uit het Latijn terwijl Nederlands een Germaanse taal is.
        Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
          Citeer
          Wil. 13 jan 2026, 14:01 24.095 berichten
          13 jan 2026, 12:01
          En zeker niet in een technische school.
          Wat is het nut?
          In het 1e en 2e jaar zal er geen 'technische school' mee zijn in Wallonië. Dat is in Vlaanderen nu ook al het geval.

Uit de gazet: 'Het plan past binnen de hervorming van het Franstalige secundair onderwijs, het zogeheten tronc commun - de gemeenschappelijke stam - dat de opsplitsing tussen aso, tso en bso afschaft in de eerste jaren.'

Het nut?

Weer uit de gazet:
          'Volgens minister van Onderwijs Valérie Glatigny (MR) is Latijn geen nostalgische luxe, maar een investering in denkvaardigheden. Wie Latijn leert, leert redeneren, stelt ze. De taal dwingt leerlingen om structuren te ontleden, verbanden te leggen en logisch te analyseren.

Dat zou niet alleen helpen bij moderne talen, maar zelfs bij programmeertalen en artificiële intelligentie.'
            Citeer
            tokkio 13 jan 2026, 15:19 vlaanderen 4.710 berichten
            Wil. schreef: ↑
            13 jan 2026, 14:01
            13 jan 2026, 12:01
            En zeker niet in een technische school.
            Wat is het nut?
            In het 1e en 2e jaar zal er geen 'technische school' mee zijn in Wallonië. Dat is in Vlaanderen nu ook al het geval.

Uit de gazet: 'Het plan past binnen de hervorming van het Franstalige secundair onderwijs, het zogeheten tronc commun - de gemeenschappelijke stam - dat de opsplitsing tussen aso, tso en bso afschaft in de eerste jaren.'

Het nut?

Weer uit de gazet:
            'Volgens minister van Onderwijs Valérie Glatigny (MR) is Latijn geen nostalgische luxe, maar een investering in denkvaardigheden. Wie Latijn leert, leert redeneren, stelt ze. De taal dwingt leerlingen om structuren te ontleden, verbanden te leggen en logisch te analyseren.

Dat zou niet alleen helpen bij moderne talen, maar zelfs bij programmeertalen en artificiële intelligentie.'
            Ik weet niet welk nut Latijn kan hebben voor Jan Modaal,Latijn is de "taal" van de Katholieken,overbodige ballast voor de studenten,,ik denk dat het merendeel dat in de 2de wereldoorlog geboren is er geen voordeel aan heeft, omdat het merendeel van hun 14 jaar(moet) gaan werken is,ik weet nog dat men in de jaren 1950 sprak over een eenvoudige algemene taal,dat was Esperanto,niet verplicht,maar er waren er wel die het studeerde.,maar ik denk dat er een groter taalprobleem op de bevolking afkomt, namelijk Arabisch ,de taal van Allah ,en dat zou wel "verplicht kunnen worden.
            Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
              Citeer
              Fred1950 13 jan 2026, 16:45 14.344 berichten
              13 jan 2026, 14:01
              .....

Weer uit de gazet:

Ja ja , wie zegt het .... :roll: Niets beter dan "natuurkunde" ( fysica , chemie ) om de kunde van wat ze aanhaalt onder de knie te krijgen. En wat programmeertalen betreft , dat is wiskundige "talenkennis" ( en zelfs relatief eenvoudig van "woordenschat" ) , maar met die programmeertaal het AI ( vooral modulair ) gaan programmeren is andere koek ....
                Citeer
                Wil. 13 jan 2026, 16:56 24.095 berichten
                tokkio schreef: ↑
                13 jan 2026, 15:19
                Ik weet niet welk nut Latijn kan hebben voor Jan Modaal, Latijn is de "taal" van de Katholieken, overbodige ballast voor de studenten
                Veel 'katholiek' was daar niet aan. Ja, in de mis werd Latijn gesproken en de paus ratelt vandaag ook nog een paar Latijnse frasen af bij zijn 'Urbi et Orbi'.
                Bij ons is wellicht BDW de politicus die het best onderlegd is in het Latijn. Vriend en vijand erkennen hem als een intellectueel. Of dat met zijn opleiding en voorliefde voor Latijn te maken heeft, zou ik niet kunnen zeggen.

Maar ook niet-katholieken gebruikten Latijn tot in de 18e eeuw. Newton was officieel een Anglicaan maar hij publiceerde zijn leerstellingen over wiskunde in het Latijn. Ook Spinoza en Huygens (de natuurkundige) schreven in het Latijn.
                  Citeer
                  voorn 13 jan 2026, 17:16 Antwerpen 5.850 berichten
                  Sommige studies vergen wel kennis van Latijn
                  Medische studies. Geschiedenis.Theologie.Priester opleiding
                  Maar er zijn andere talen die veelvuldig gesproken worden en als keuzevak gebruikt kunnen worden
                  buiten Frans en Engels dat verplicht moet. Zoals Spaans en Arabisch.bv
                    Citeer
                    Wil. 13 jan 2026, 18:53 24.095 berichten
                    Waarom niet Duits bv.? Ook een taal met naamvallen en in de EU het meest aantal sprekers (90 M).
                      Citeer
                      E.T. 13 jan 2026, 22:18 29.368 berichten
                      Voordeel van Duits is dat de ARD en het ZDF bijna overal in het standaard zenderpakket zitten zo leerde je het spelenderwijs spreken ... maar 't schrijven was ander een paar mouwen.
                        Citeer
                        sibarita 22 jan 2026, 22:48 1.395 berichten
                        E.T. schreef: ↑
                        13 jan 2026, 22:18
                        Voordeel van Duits is dat de ARD en het ZDF bijna overal in het standaard zenderpakket zitten zo leerde je het spelenderwijs spreken ... maar 't schrijven was ander een paar mouwen.
                        13 jan 2026, 18:53
                        Waarom niet Duits bv.? Ook een taal met naamvallen en in de EU het meest aantal sprekers (90 M).
                        Maar de WDR zit helaas niet meer in het zenderpakket , vroeger konden we bv het regionale nieuws uit Aken volgen , hier +- 40 km ! Maar ik kan wel naar El Jahzira kijken :evil:
                        Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
                        "Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
                          Citeer
                          sibarita 22 jan 2026, 22:55 1.395 berichten
                          Met de huidige regering onder “leiderschap” van Bart De Wever gaan we er wel erg op Vooruit-nu.
                          Welke verkiezingsbeloften werden er weer op ons afgevuurd en weer niet nagekomen?

Afbeelding
                          Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
                          "Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
                            Citeer
                            Wil. 22 jan 2026, 23:19 24.095 berichten
                            We zitten terug op het getal van 2017 maar we hebben de komma verschoven :D
                              Citeer

Schrijf gerust een antwoord

Om te antwoorden heb je een gratis account nodig. Heb je al een account, klik dan op "Aanmelden". Via "Gratis account maken" maak je er eenvoudig een in enkele minuten.