Alles Elektrisch......
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Allez vooruit......
Al diegene die een warmtepomp aangeschaft hebben, terug omschakelen.....
HLN:
Investeren in warmtepomp niet rendabel volgens energieregulator CREG
Investeren in een warmtepomp is de voorbije jaren niet rendabel gebleken in vergelijking met investeringen in een fossiele ketel op stookolie of aardgas. Dat blijkt uit een studie van de federale energieregulator CREG.
https://www.hln.be/binnenland/investere ... ~aa9b9bb7/
Al diegene die een warmtepomp aangeschaft hebben, terug omschakelen.....
HLN:
Investeren in een warmtepomp is de voorbije jaren niet rendabel gebleken in vergelijking met investeringen in een fossiele ketel op stookolie of aardgas. Dat blijkt uit een studie van de federale energieregulator CREG.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Bah , ge kunt met kunstlicht de zonnepanelen wat stroom doen leveren. Het idiote dat ik eraan vind is vanwaar je die stroom voor die lamp gaat halen.Charlie Maru schreef: ↑01 jul 2024, 13:33.....
Laat gij u ook al vangen Fred ?.....met den uitleg dat die dat zouden menen ?....![]()
.....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 01 jul 2024, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Welja , en dat wist ik ook al lang , daarvoor heb ik de CREG niet nodig ...Charlie Maru schreef: ↑01 jul 2024, 17:12Allez vooruit......
Al diegene die een warmtepomp aangeschaft hebben, terug omschakelen.....![]()
![]()
HLN:
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Texas moet mogelijk de stroomvoorziening in slechts vijf jaar met 43% verhogen, zegt de gouverneur van Texas, Abott.
Journalist Adam Bennett voegt eraan toe dat ongeveer 60% van de behoeftegroei het gevolg is van AI-datacenters + bitcoin-mining.
Gas en steenkool vormen zowat 80% van de geschatte energiebronnen van augustus 2024.
Journalist Adam Bennett voegt eraan toe dat ongeveer 60% van de behoeftegroei het gevolg is van AI-datacenters + bitcoin-mining.
Gas en steenkool vormen zowat 80% van de geschatte energiebronnen van augustus 2024.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
De fantasten schieten nog maar eens wakker....
En de situatie met Nederland vergelijken is ook dikke b*llsh*t.....
HLN:
Moet je binnenkort betalen om overtollige stroom van zonnepanelen op het net te zetten? “De situatie is onhoudbaar”
Betaal je binnenkort in plaats van geld te ontvangen om overtollige stroom van je zonnepanelen op het elektriciteitsnet te zetten? Het lijkt de wereld op z’n kop, maar in Nederland rekenen bijna alle energieleveranciers ondertussen kosten aan voor wie opgewekte stroom op het elektriciteitsnet zet. Waarom doen ze dat? En zal dat ook bij ons gebeuren?
https://www.hln.be/binnenland/moet-je-b ... ~a6bb0a92/
En de situatie met Nederland vergelijken is ook dikke b*llsh*t.....
HLN:
Moet je binnenkort betalen om overtollige stroom van zonnepanelen op het net te zetten? “De situatie is onhoudbaar”
Betaal je binnenkort in plaats van geld te ontvangen om overtollige stroom van je zonnepanelen op het elektriciteitsnet te zetten? Het lijkt de wereld op z’n kop, maar in Nederland rekenen bijna alle energieleveranciers ondertussen kosten aan voor wie opgewekte stroom op het elektriciteitsnet zet. Waarom doen ze dat? En zal dat ook bij ons gebeuren?
https://www.hln.be/binnenland/moet-je-b ... ~a6bb0a92/
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
In Nederland is het elektriciteitsnet minder goed (trouwens ook het drinkwaternet) dan hier.
Maar ooit was er hier de terugdraaiende teller ... opgeladen- of afgenomen stroom waren toen even duur. Nu krijg je nog een habbekrats voor je kWh en ook dat gaat net als in de buurlanden niet blijven duren!
En wat dan nog, die zonnepanelen plaatste je toch uit klimaat overweging ???
Maar ooit was er hier de terugdraaiende teller ... opgeladen- of afgenomen stroom waren toen even duur. Nu krijg je nog een habbekrats voor je kWh en ook dat gaat net als in de buurlanden niet blijven duren!
En wat dan nog, die zonnepanelen plaatste je toch uit klimaat overweging ???
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Nu krijg je nog een (kleine) vergoeding als je je overtollige stroom op het net zet.
In de toekomst moet je geld geven om je stroom kwijt te geraken (op het net zetten) die je dan op uw beurt terug moet kopen aan de marktprijs als je geen batterij hebt of in de winter als je je batterij niet krijgt opgeladen wegens geen zon.
Daar zal veel stroom afgeleid worden naar het rioolputteke.
In de toekomst moet je geld geven om je stroom kwijt te geraken (op het net zetten) die je dan op uw beurt terug moet kopen aan de marktprijs als je geen batterij hebt of in de winter als je je batterij niet krijgt opgeladen wegens geen zon.
Daar zal veel stroom afgeleid worden naar het rioolputteke.
-
Panelen plaats je om 2 redenen.
- Om er financieel een voordeel uit te halen.
- De 2de, voor het milieu is dan ook mooi meegenomen.
Als je mij nog een 3de reden kunt geven, dan wil ik die wel graag horen.
In Nederland hanteren ze het systeem van terugdraaiende teller, met het verschil dat je daar betaalt voor de distributie & netwerkkosten van de injectie.E.T. schreef: ↑04 jul 2024, 10:32In Nederland is het elektriciteitsnet minder goed (trouwens ook het drinkwaternet) dan hier.
Die injectie wordt dan ook in mindering gebracht met je verbruik. n.m.i. een beter systeem dan met de digitale teller hier bij ons.
b.v:
- verbruik 5.000 kWh
- injectie 3.000 kWh
Voor je afrekening wordt je dan een verbruik van 5.000 - 3.000 = 2.000 kWh aangerekend.
Voor die 3.000 kWh injectie heb je al betaald.
Heb je daarentegen:
- verbruik 5.000 kWh
- injectie 6.000 kWh
Voor je afrekening wordt je dan een verbruik van 5.000 - 6.000 = 0 kWh aangerekend.
Voor de injectie heb je dan voor 6.000 kWh betaald, de 1.000 kWh die je teveel hebt betaald ben je dan kwijt.
Zoals ik het hier al voel aankomen liggen ze op eieren te broeden om de koe langs 2 kanten te kunnen melken: u laten betalen voor uw volledig verbruik en anderzijds nog eens betalen voor injectie.
Dat is een utopie, op die manier krijg je een factuur die hoger ligt met zonnepanelen dan zonder.
In zo'n geval zullen de zonnepanelen nog sneller van de daken verdwijnen dan dat ze er gekomen zijn.
Enige manier om er dan nog wat voordeel te kunnen uit halen is zoveel mogelijk rechtstreeks verbruiken en NUL injecteren.
-
Dat zal vonken geven ....
In Nederland zijn ze al veel vlugger met de uitrol van de digitale meter begonnen dan bij ons. Volgens mij gaat men hier ook wel eens distributie en netwerkkosten voor die injectie aanrekenen. En dat klinkt "logisch" want ge belast met injectie evenzeer het netwerk ... Een koppel dat overdag uit gaat werken zal in de zomer overdag al moeilijk alle zonnepaneel stroom kunnen opgebruiken. Injectie ga je dus zo maar niet tegenhouden ....Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 14:06.....
In Nederland hanteren ze het systeem van terugdraaiende teller, met het verschil dat je daar betaalt voor de distributie & netwerkkosten van de injectie.
..
-
Zelfs met een thuisbatterij en nul injectie is het alléén maar een droombeeld.
Een thuisbatterij is nog steeds het sop van de kool niet waard.
Gesteld dat een batterij van 10kWh met plaatsing 8.000 €uro kost, 10 jaar meegaat, en dat de kWh verbruik 30 cent kost met de distributie en andere kosten erbij; dan:
....moet je al 8.000/0,30 = 26.670kWh versassen om die af te schrijven.
dan is dat 26.670/10/365 = gemiddeld 7,3 kWh/dag.
Dit ga je nooit waarmaken.
In de wintermaanden dec/jan heb ik met mijn 10kW installatie een gemiddelde injectie van 1,6-4,0 kWh/dag
Ik kan die dan maar hoop en al voor max. 30% benutten.
In de zomermaanden heb ik dan ook weer maar een tellerverbruik van 3-4 kWh/dag.
Van hetzelfde laken een broek....ook maar kunnen benutten voor 30-40%.
Het is dan alléén maar in de tussenseizoenen dat ik de volledige capaciteit zou kunnen benutten: dit in combinatie met de winter & zomermaanden haal ik nooit een gemiddelde van 7,3 kWh/dag.
En in geval ik het wel zou halen, dan is dat een druppel op een hete plaat......
-
Fred, het systeem zoals ze het in Nederland hanteren komt voordeliger uit dan het systeem dat ze nu hier bij ons hanteren met de digitale teller.Fred1950 schreef: ↑04 jul 2024, 14:43In Nederland zijn ze al veel vlugger met de uitrol van de digitale meter begonnen dan bij ons. Volgens mij gaat men hier ook wel eens distributie en netwerkkosten voor die injectie aanrekenen. En dat klinkt "logisch" want ge belast met injectie evenzeer het netwerk ... Een koppel dat overdag uit gaat werken zal in de zomer overdag al moeilijk alle zonnepaneel stroom kunnen opgebruiken. Injectie ga je dus zo maar niet tegenhouden ....Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 14:06.....
In Nederland hanteren ze het systeem van terugdraaiende teller, met het verschil dat je daar betaalt voor de distributie & netwerkkosten van de injectie.
..
Het zou mij dus sterk verwonderen dat ze hier in eigen vlees zouden beginnen snijden.
-
1. de batterij gaat al een pak langer mee dan 10 jaar , en al zeker als je bvb. voor een 20 kWh kiest. En die zal niet het dubbele kosten.Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 14:46....
Gesteld dat een batterij van 10kWh met plaatsing 8.000 €uro kost, 10 jaar meegaat, en dat de kWh verbruik 30 cent kost met de distributie en andere kosten erbij; dan:
....moet je al 8.000/0,30 = 26.670kWh versassen om die af te schrijven.
dan is dat 26.670/10/365 = gemiddeld 7,3 kWh/dag.
Dit ga je nooit waarmaken.
....
2. Met een 20 kWh geval ga je in de zomer , mits voldoende panelen , nooit stroom van het net nodig hebben.
3. Het gemiddeld verbruik van een doorsnee huishouden is 10 kWh/dag en geen 7,3 kWh , en dat haal je uit de zonnepanelen + die batterij zonder netafname ( behalve misschien in november , december , januari en februari ).
Bedenk dat de electriciteitsprijzen ook nooit echt zullen dalen , die 30 cent/kWh wordt ooit 40 cent/kWh en meer , en dat terwijl er nooit meerkosten aan de installatie erbij komen. De waarde ervan stijgt als het ware mee met de inflatie.
-
Je verstaat mij niet Fred, ....of je wilt mij niet verstaan.......Fred1950 schreef: ↑04 jul 2024, 15:502. Met een 20 kWh geval ga je in de zomer , mits voldoende panelen , nooit stroom van het net nodig hebben.
3. Het gemiddeld verbruik van een doorsnee huishouden is 10 kWh/dag en geen 7,3 kWh , en dat haal je uit de zonnepanelen + die batterij zonder netafname ( behalve misschien in november , december , januari en februari ).
Ik weet ook wel dat een gemiddeld verbruik 10 kWh per dag is, en zelfs méér.
Door alles elektrisch te hebben ligt het verbruik in de winter met de verwarming ook vele malen hoger dan in de zomer zonder verwarming.
Ik heb het wel over het aantal kWh dat de batterij moet verwerken om rendabel te zijn.
In de wintermaanden heb ik op de teller gemeten een gemiddelde van 1,6-4 kWh/dag, de rest van de productie wordt rechtstreeks gebruikt.(en dit zonder batterij)Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 14:46In de wintermaanden dec/jan heb ik met mijn 10kW installatie een gemiddelde injectie van 1,6-4,0 kWh/dag
Ik kan die dan maar hoop en al voor max. 30% benutten.
Als ik niet méér dan 1,6-4 kWh per dag injecteer, dan zou ik ook niet méér dan 1,6-4 kWh kunnen opladen, of ik nu een batterij van 10 of20 kWh zou hebben maakt geen enkel verschil.
In de zomer is het krak omgekeerd....dan heb ik een tellerverbruik van 3-4 kWh/dag - dat is dan vooral 's nachts - de rest overdag is ook allemaal rechtstreeks van de panelen (zonder batterij dus.)Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 14:46In de zomermaanden heb ik dan ook weer maar een tellerverbruik van 3-4 kWh/dag.
Van hetzelfde laken een broek....ook maar kunnen benutten voor 30-40%.
Als ik van de batterij maar 3-4 kWh/dag zou verbruiken, dan speelt het ook geen enkele rol of dat nu een batterij van 10 of 20 kWh zou zijn.
Het punt is dat ik met die 3-4 kWh maar 30-40% van de batterij van 10 kWh zou benutten, de rest van de tijd blijft ze dan vol geladen.
Het punt was dat je op 10 jaar een batterij van 10 kWh gemiddeld 7,3 kWh/dag moet laten werken (ontladen/opladen) om rendabel te zijn nietwaar......