Alles Elektrisch......
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Fred of Charly,Fred1950 Vandaag, 14:43Dat zal vonken geven ....Dicksy schreef: ↑Vandaag, 11:04
....
Daar zal veel stroom afgeleid worden naar het rioolputteke.
Effe serieus nu want ik heb geen zonnepanelen en dus leek:
1.- Wat kan men doen met die overtollige elektriciteit als uw batterijen vol zijn en men is overdag niet thuis om die stroom te verbruiken?
2.- Als punt 1 van toepassing is dan denk ik toch dat men niets meer kan bijvullen en het systeem zich 'uitschakelt' tot er weer plaats is om bij te vullen of wordt die overtollige stroom automatisch op het net geinjecteerd?
3.- Kan men dat injecteren naar het openbaar net uitschakelen en dit in de veronderstelling dat men zou moeten gaan betalen voor de geinjecteerde stroom?
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wat maakt dat uit ? Bedoel je dat je dan de batterij niet optimaal gebruikt ? Zo mag je dat niet bekijken , je moet het bekijken in de optiek om GEEN injectie meer te hebben. Dat was hier het thema.Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 17:02.....
Als ik niet méér dan 1,6-4 kWh per dag injecteer, dan zou ik ook niet méér dan 1,6-4 kWh kunnen opladen, of ik nu een batterij van 10 of20 kWh zou hebben maakt geen enkel verschil.![]()
Dat is net het punt. Met voldoende zonnepanelen , en dat hoeven in de zomer niet zoveel te zijn met meer uren licht dan duisternis , geraakt je batterij volgeladen en dan kan je die 's nachts ontladen. Tijdens die zomermaanden haal je dan geen stroom meer van het net.
In de zomer is het krak omgekeerd....dan heb ik een tellerverbruik van 3-4 kWh/dag - dat is dan vooral 's nachts - de rest overdag is ook allemaal rechtstreeks van de panelen (zonder batterij dus.)
En als er ergens een dag tussen zit toen er weinig zon scheen , heb je kans om met een grotere batterij twee nachten te "teren" op de zonneschijn van de dag ervoor.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 04 jul 2024, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb ook geen zonnepanelen en ook geen thuisbatterij.
Niets ( tenzij injecteren ) .... De zonnepanelen liggen er dan werkloos bij.
1.- Wat kan men doen met die overtollige elektriciteit als uw batterijen vol zijn en men is overdag niet thuis om die stroom te verbruiken?
Die wordt dan inderdaad geïnjecteerd.2.- Als punt 1 van toepassing is dan denk ik toch dat men niets meer kan bijvullen en het systeem zich 'uitschakelt' tot er weer plaats is om bij te vullen of wordt die overtollige stroom automatisch op het net geinjecteerd?
Bij de modernste systemen zoals die van Huawei kan men de injectie uitschakelen.3.- Kan men dat injecteren naar het openbaar net uitschakelen en dit in de veronderstelling dat men zou moeten gaan betalen voor de geinjecteerde stroom?
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
In de wintermaanden zal je met een batterij idd geen injectie hebben.
Eens die maanden voorbij ga je méér & méér produceren tot op het punt dat je productie het verbruik overstijgt.
Op een goede productieve dag in de zomermaanden kan je met een installatie van 10 kW tot 90 kWh produceren.
GEEN injectie hebben is op dat moment een utopie.
Wat ga je dan doen ? een batterij van 70 kWh zetten ? Als je dan het geluk hebt dat de volgende dag evenwaardig is, dan kan je er nog een van 70 kWh bijzetten......enz.....
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 04 jul 2024, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Tja.....evolutie van de technologie blijf ik niet meer zozeer volgen......Dicksy schreef: ↑04 jul 2024, 17:10Fred of Charly,
Effe serieus nu want ik heb geen zonnepanelen en dus leek:
2.- Als punt 1 van toepassing is dan denk ik toch dat men niets meer kan bijvullen en het systeem zich 'uitschakelt' tot er weer plaats is om bij te vullen of wordt die overtollige stroom automatisch op het net geinjecteerd?
3.- Kan men dat injecteren naar het openbaar net uitschakelen en dit in de veronderstelling dat men zou moeten gaan betalen voor de geinjecteerde stroom?
Maar: veel zal afhangen van:
- enerzijds wat mogelijk is met je omvormer,
- en anderzijds veronderstel ik dat het moet mogelijk zijn om injectie op de digitale teller te (laten) blokkeren, maar dat zal dan alléén maar mogelijk zijn via de configuratie van de teller, en daar kan alléén fluvius aan.
-
Je zal in de zomer willens nillens injectie hebben tenzij je die met een modern systeem kunt afzetten. Met een grotere batterij kan je wel eens een paar nachten overbruggen als de zonnepanelen dan te weinig zouden produceren om de batterij terug vol te krijgen. Wat tijdens een zonnige dag dan in die batterij terecht kon ( en dat met minder injectie ) , kan je de daaropvolgende nachten gebruiken , en dat als de zonnepanelen je bij weinig zon toch overdag voldoende stroom konden leveren zonder beroep op de batterij te moeten doen.Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 20:09In de wintermaanden zal je met een batterij idd geen injectie hebben.
Eens die maanden voorbij ga je méér & méér produceren tot op het punt dat je productie het verbruik overstijgt.
Op een goede productieve dag in de zomermaanden kan je met een installatie van 10 kW tot 90 kWh produceren.
GEEN injectie hebben is op dat moment een utopie.
Wat ga je dan doen ? een batterij van 70 kWh zetten ? Als je dan het geluk hebt dat de volgende dag evenwaardig is, dan kan je er nog een van 70 kWh bijzetten......enz.....
Met een grotere batterij ga je alleszins gemiddeld minder injecteren en ook gemiddeld minder stroom van het net afhalen. Dat is al winst als men nettarieven voor injectie zou invoeren , en al zeker winst op wat je van net afhaalt.
p.s. Om injectie vanuit de batterij af te zetten heb je een "speciale" omvormer nodig. Huawei verkoopt zijn batterijen die alleen maar met een eigen omvormer werken ( en waaraan je de zonnepanelen moet koppelen ). Ze kunnen electronisch de stroom vanuit de panelen en de batterij die naar het net zou terug keren "tegen houden"
De digitale teller bevat geen "schakelaar" om stroom die naar het "net" terug keert te blokkeren. Dat is technisch niet mogelijk.
-
In alle geval, alléén de leverancier wordt slapend rijk van je injectie.
Jij krijgt er momenteel zo'n 3 cent/kWh voor terwijl diezelfde kWh terug wordt doorverkocht aan 11 cent/kWh.
Voor fluvius maakt het geen enkel verschil uit, die verdeelkosten worden altijd betaald, of diene kWh van bij u komt of van de centrale.
Jij krijgt er momenteel zo'n 3 cent/kWh voor terwijl diezelfde kWh terug wordt doorverkocht aan 11 cent/kWh.
Voor fluvius maakt het geen enkel verschil uit, die verdeelkosten worden altijd betaald, of diene kWh van bij u komt of van de centrale.
-
Zo is het , en daarenboven moeten ze minder produceren , dus o.a. minder gas verbruiken.Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 21:16In alle geval, alléén de leverancier wordt slapend rijk van je injectie.
Als Fluvius ooit netwerkkosten voor injectie zou vragen is dat ook een extra inkomen.Voor fluvius maakt het geen enkel verschil uit, die verdeelkosten worden altijd betaald, of diene kWh van bij u komt of van de centrale.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Dan zullen de toekomstige zonnepaneelhouders deze omvormer + bijhorende batterijen met alle plezier gaan aanschaffen indien de netwerkkosten voor injectie realiteit zouden worden denk ik dan.door Fred1950 » Vandaag, 20:28
p.s. Om injectie vanuit de batterij af te zetten heb je een "speciale" omvormer nodig. Huawei verkoopt zijn batterijen die alleen maar met een eigen omvormer werken ( en waaraan je de zonnepanelen moet koppelen ). Ze kunnen electronisch de stroom vanuit de panelen en de batterij die naar het net zou terug keren "tegen houden"
-
Het is op die eieren dat ze liggen te broeden denk ik......
Mocht dat ooit zo zijn, dan wordt de eindfactuur met panelen duurder dan een eindfactuur zonder panelen, wat totaal absurd zou zijn.
Zo'n kokosnoten krijgen ze zelfs aan ne grote aap niet verkocht.
Anderzijds, mochten ze kosten laten betalen op injectie, dan worden er op hetzelfde ogenblik eveneens kosten aangerekend voor diezelfde kWh op afname door iemand anders.
Dit zou dus betekenen dat op diezelfde kWh 2x kosten zouden moeten betaald worden, wat dus eigenlijk niet kan.
Resultaat zal zijn dat bij de meeste dan de panelen van de daken sneller zullen verdwijnen dan dat ze er lagen en de bijdrage voor de Europese energienorm misschien ineens 10% zal dalen.
Maar.....eerst zien en dan geloven. Zover zal het nooit komen.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Weeral een groot merk dat terug investeert in verbrandingsmotoren.
https://www.autonieuws.be/uitlaat/vw-ke ... ngsmotoren
https://www.autonieuws.be/uitlaat/vw-ke ... ngsmotoren
-
Inderdaad , maar dan komen ze af met argumenten in de stijl van "de stroom gaat er bij u uit en gaat er bij de buurman terug in , en dat belast het net" . Een tweede argument zal zijn dat die kosten peanuts zijn ten opzichte van wat je van de producent voor je geïnjecteerde stroom krijgt. Ze vinden altijd een smoes om je zoet te houden.Charlie Maru schreef: ↑04 jul 2024, 21:57.....
Anderzijds, mochten ze kosten laten betalen op injectie, dan worden er op hetzelfde ogenblik eveneens kosten aangerekend voor diezelfde kWh op afname door iemand anders.
Dit zou dus betekenen dat op diezelfde kWh 2x kosten zouden moeten betaald worden, wat dus eigenlijk niet kan.
....
-
Joehoe !
Zonet mijn Kangoo EV efkens volgeladen , en ziedaar , ik krijg een actieradius van maar eventjes 155 km gepresenteerd. Dat was vroeger in de zomer steeds iets meer dan 130 km , maar zelfs nooit boven de 140 km. Mijn verbruik is wel gedaald , de teller geeft nu een verbruik van 14,5 kWh/100km aan , en dat was vroeger ook steeds iets boven de 15 kWh/100km. Zou een verkeersboete voor een snelheidsovertreding van 51 km/uur in de bebouwde kom dan toch een effect hebben ?