this is Belgium !

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

Vandaag, 13:05

Fred1950 schreef:
Vandaag, 11:39
'range anxiety' ? Die had ik meer met mijn benzinewagen , puur omdat de benzinemeter mij leugens wijsmaakte.
Koop nu eindelijk eens een auto i.p.v. een blikken doos, kadee :roll:
Met een electrische kunt ge veel precieser te weten komen hoeveel km's je nog kan afleggen vooraleer te moeten laden - dat lees je af op het dashboard.
Klopt langs geen kanten: bij een elektrische auto speelt de rijstijl en snelheid een veel grotere rol: 120 op de snelweg of 50/u op gewone wegen maakt een wereld van verschil.

Denk je nu nog altijd dat een moderne wagen geen goede aanduiding van het rijbereik heeft op het dashboard? :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Wil. op 18 mar 2026, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

Vandaag, 13:08

Fred1950 schreef:
16 mar 2026, 02:02
Als je minder dan 40 km per dag rijdt ben je beter af met een vol electrische dan steeds maar die benzinemoter als lomp gewicht mee te moeten sleuren.
Een kleine Tesla Model3 sleurt 480 kg batterij mee om daarmee zo'n 500 km range te hebben.
Hoe zinvol is dat voor iemand die gemiddeld maar 40 km per dag rijdt? Denk ook eens aan al die materialen en metalen die daarvoor nodig zijn, terwijl die bestuurder zou kunnen volstaan met een kleine batterij die hooguit 100 kg weegt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Odulleke

Vandaag, 13:14

Fred1950 schreef:
Vandaag, 11:30
Odulleke schreef:
16 mar 2026, 12:23
Fred1950 schreef:
16 mar 2026, 02:02
Wat heb je aan een hybride als je amper er 20 km electrisch kunt mee rijden. En de rompslomp om electrisch te laden moet je er nog steeds bijnemen.
Blijkbaar weet jij dan toch niet alles. Een PHEV moet je aan de stekker hangen om elektrisch te kunnen rijden anders rijdt hij op benzine, een HEV kan je zelfs niet aan een stekker hangen, die kan je niet opladen.
Jaja ... :roll: Wat heb je aan een HEV ? Niks , en daarom ga ik dat type zelfs nooit vermelden Volgens Google AI :
Een 'zelfopladende' hybride (HEV) kan volledig elektrisch rijden, maar dit is meestal beperkt tot korte afstanden, vaak slechts 1 tot 3 kilometer.
Je spartelt als een vis om je gelijk te halen. Ik reageer niet op de actieradius maar op het feit dat jij beweert dat je bij een HEV nog elektrisch moet bijladen en dat is niet mogelijk.

Fred1950

Vandaag, 15:21

Odulleke schreef:
....
Je spartelt als een vis om je gelijk te halen. Ik reageer niet op de actieradius maar op het feit dat jij beweert dat je bij een HEV nog elektrisch moet bijladen en dat is niet mogelijk.
Ik heb NIETS over HEV geschreven , als het over hybrides gaat denk ik steeds aan PHEV's . Mag dat niet ? Hoeveel merken HEV's zijn er op de markt , en hoeveel rijden ervan rond ? Ik vrees dat je die op één hand kunt tellen , bij wijze van spreken.

Odulleke

Vandaag, 16:02

Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
....
Ik heb NIETS over HEV geschreven , als het over hybrides gaat denk ik steeds aan PHEV's . Mag dat niet ? Hoeveel merken HEV's zijn er op de markt , en hoeveel rijden ervan rond ? Ik vrees dat je die op één hand kunt tellen , bij wijze van spreken.
Begin van dementie? Jij schrijft toch : wat heb je aan een hybride als je amper 20 km kan rijden dus ik ga ervanuit dat je een HEV bedoelt.

Fred1950

Vandaag, 16:47

Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
....
Begin van dementie? Jij schrijft toch : wat heb je aan een hybride als je amper 20 km kan rijden dus ik ga ervanuit dat je een HEV bedoelt.
Is het geen begin van dementie als je veronderstelt dat ik dan HEV bedoel ? :lol: Heel wat PHEV rijden amper 20 km ver met hun batterij , vooral ook als ze al een jaar of vijf oud zijn. Mijn nicht heeft onlangs een occasie Citroen PHEV gekocht en is nu woedend dat ze hiermee inderdaad electrisch slechts 20 km ver geraakt.

Odulleke

Vandaag, 17:23

Fred1950 schreef:
Vandaag, 16:47
Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:

Is het geen begin van dementie als je veronderstelt dat ik dan HEV bedoel ? :lol: Heel wat PHEV rijden amper 20 km ver met hun batterij , vooral ook als ze al een jaar of vijf oud zijn. Mijn nicht heeft onlangs een occasie Citroen PHEV gekocht en is nu woedend dat ze hiermee inderdaad electrisch slechts 20 km ver geraakt.
Ik zal een eind maken aan dit wellens niets spel, Fred1955 je hebt zoals altijd gelijk.