Alles Elektrisch......
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
In Nederland verdwijnt de nul-belasting op elektrische auto's en voertuigen (de wegentaks) vanaf 2025.
Elke auto zal daar jaarlijks voor €667 belast worden. Ook de kleine elektrische wagens.
Voor een kleine auto betekent dat een extra kost die groter is dan 2,5% van de nieuwwaarde.
Een voorbeeld: de Citroën ë-C3 heb je vanaf €24.290. De staat vangt 2.75% extra. Ook als hij oud zal zijn en nog maar een waarde heeft van pakweg €5.000 euro, betaal je €667 belasting. Dat is 12%.
Het zal zelfs meer zijn, want de belasting wordt jaarlijks aangepast aan de index. Indien het om 3% per jaar gaat, dan zal de belasting al naar €896 gestegen zijn in jaar 10.
Dan betaal je 16,3% jaarlijks op de waarde van je karretje.
Voor een dure elektrische Mercedes zal het gelukkig een lager percentage zijn... Oef!!!
Elke auto zal daar jaarlijks voor €667 belast worden. Ook de kleine elektrische wagens.
Voor een kleine auto betekent dat een extra kost die groter is dan 2,5% van de nieuwwaarde.
Een voorbeeld: de Citroën ë-C3 heb je vanaf €24.290. De staat vangt 2.75% extra. Ook als hij oud zal zijn en nog maar een waarde heeft van pakweg €5.000 euro, betaal je €667 belasting. Dat is 12%.
Het zal zelfs meer zijn, want de belasting wordt jaarlijks aangepast aan de index. Indien het om 3% per jaar gaat, dan zal de belasting al naar €896 gestegen zijn in jaar 10.
Dan betaal je 16,3% jaarlijks op de waarde van je karretje.
Voor een dure elektrische Mercedes zal het gelukkig een lager percentage zijn... Oef!!!

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ja oefff ....
Ik betaalde de eerste twee jaar 106 Euro voor mijn "lichte vracht" EV . Nu ga ik volgens https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie precies € 132,66 euro betalen.
Ik betaalde nu 99,99 Euro voor mijn old-timerke ....
. Dat wordt dit jaar 103,35 euro
Ik betaalde de eerste twee jaar 106 Euro voor mijn "lichte vracht" EV . Nu ga ik volgens https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie precies € 132,66 euro betalen.
Ik betaalde nu 99,99 Euro voor mijn old-timerke ....
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
-
Werkt amper of niet , ga naar https://npo.nl/start/serie/ongehoord-ni ... 0/afspelen
-
Werkt amper of niet , ga naar https://npo.nl/start/serie/ongehoord-ni ... 0/afspelen
-
Die mensen weten amper waarover ze praten. Nergens hoor je wat het kost aan vervuiling en energie om 1 liter benzine te produceren. Tel dat maar eens op bij wat een fossiel aan CO2 , fijn stof , enz. uiteindelijk uitstoot. En wat dan nog : in de Chinese BYD batterijen zit geen cobalt meer , alleen maar ( weinig ) lithium , koolstof ( grafiet ) , ijzer en waspoeder ( fosfaat ). Destijds moest ik minstens 1 keer per week tanken om dagelijks van Gent naar Kortrijk te pendelen , met mijn huidige EV zou ik hiervoor dagelijks 6 uur aan het stopconcact moeten hangen. Is dat nu echt een probleem voor een EV rijder ? Ik denk het niet ..
-
1.- Gezien de discussie hier omtrent deze EV passeer ik dagelijks, bij het uitlaten van de hond, een laadpaal in een achterliggende straat waar twee voertuigen gelijktijdig kunnen opgeladen worden. Het gebeurt dikwijls, wel niet dagelijks, dat ik een bestuurder aantref maak IK van die gelegenheid gebruik om een praatje te slaan over het gebruik van de EV.door Fred1950 » 9 minuten geleden
Die mensen weten amper waarover ze praten. Nergens hoor je wat het kost aan vervuiling en energie om 1 liter benzine te produceren. Tel dat maar eens op bij wat een fossiel aan CO2 , fijn stof , enz. uiteindelijk uitstoot. En wat dan nog : in de Chinese BYD batterijen zit geen cobalt meer , alleen maar ( weinig ) lithium , koolstof ( grafiet ) , ijzer en waspoeder ( fosfaat ). Destijds moest ik minstens 1 keer per week tanken om dagelijks van Gent naar Kortrijk te pendelen , met mijn huidige EV zou ik hiervoor dagelijks 6 uur aan het stopconcact moeten hangen. Is dat nu echt een probleem voor een EV rijder ? Ik denk het niet ..
Elk gesprek eindig ik steevast met de vraag: "Zou u nog een EV aanschaffen?" Ze zijn het allemaal over eens dat het zalig is om mee te rijden maar het ongemak dat het ook met zich meebrengt hen er niet meer zal toe aanzetten bij een volgende aankoop weer voor een EV te kiezen.
2.- Een bestuurder gesproken die een diesel had en deze weg gedaan had omdat hij een EV van het werk gekregen had en deze in alle omstandigheden mocht gebruiken.
Zelfde vraag aan hem gesteld en moest hij het eerder geweten hebben dan zou hij zijn diesel nooit weg gedaan hebben ondanks deze EV. Een EV als enige auto zou hij nooit meer doen.
Zijn deze personen representatief voor alle gebruikers van een EV? Absloluut niet, en dat toont u aan met uw reactie, maar het zou een mens toch moeten aanzetten tot nadenken over de aanschaf van een EV. Heeft hij die ongemakken er voor over.....de ene wel, de andere niet.
-
Zijn die ongemakken er niet uit onwetendheid ? Als ge ze nog eens ziet , vraag ook eens of ze een oprit hebben , zonnepalen hebben liggen , en ten allerlaatste of ze over een thuisbatterij beschikken. Indien ze dit alles hebben is het dom om aan een laadpaal te gaan hangen.
Vraag ook eens of ze telkens rijden tot wanneer de "tank" leeg is zoals bij een fossiel. Zoiets doe je niet met een EV. Ik laad op ditzelfde moment op voor hooguit 2 uur uit het stopcontact ( dat is voor ongeveer 32 km extra verder rijden vooraleer de batterij leeg zou zijn ).
Vraag ook eens of ze telkens rijden tot wanneer de "tank" leeg is zoals bij een fossiel. Zoiets doe je niet met een EV. Ik laad op ditzelfde moment op voor hooguit 2 uur uit het stopcontact ( dat is voor ongeveer 32 km extra verder rijden vooraleer de batterij leeg zou zijn ).
-
De beurs van de autobouwers zakt in mekaar wegens de dalende verkoop wereldwijd ( en dat geldt dus niet alleen voor electrische wagens ) , wegens zogezegd "concurrentie" uit China. Sommige autobouwers beslissen om hun voorraad aan dumpingprijzen van de hand te doen.
Ooorzaak van die dalende verkoop ? Wie gaat het zeggen .....
Ooorzaak van die dalende verkoop ? Wie gaat het zeggen .....
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
De fout van Europa omdat de autobouwers verplicht worden omdat nieuwe auto's elektrisch moeten zijn ,op straf van hoge boetes wanneer ze het niet doen , als ze zo verder doen zullen er nog duizenden werklozen bijkomen ,er zullen veel bedrijven de boeken moeten neerleggen .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
Europa ( en wat nog allemaal ) ? Verklaart dat waarom Chrysler ook klaagt ?audibac schreef: ↑30 sep 2024, 12:36De fout van Europa omdat de autobouwers verplicht worden omdat nieuwe auto's elektrisch moeten zijn ,op straf van hoge boetes wanneer ze het niet doen , als ze zo verder doen zullen er nog duizenden werklozen bijkomen ,er zullen veel bedrijven de boeken moeten neerleggen .