Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 jun 2025, 08:40

werewoef schreef:
10 jun 2025, 23:17
Geldt deze berekening ook voor de hybride wagens ?
Welke berekening ? Het is wel zo dat men in de EU de wagens met een verbrandingsmotor wil uitfaceren. "In de Europese Unie (EU) mogen vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een verbrandingsmotor (benzine, diesel, hybride) meer worden verkocht. " -- dixit Google

Ge kunt aannemen dat er in 2045 geen wagens meer met een verbrandingsmotor zullen rondrijden , tenzij het old-timers of "classic cars" zijn.

En hybrides ? Laat me niet lachen. Ik ken er een aantal die zo weinig kilometers per dag rijden dat het goedkoper is om dagelijks ( thuis ) bij te laden i.p.v. de verbrandingsmotor te laten draaien. De dag dat de verbrandingsmotor dan niet meer wil starten wegens te lang niet gebruikt is het grote paniek.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 jun 2025, 10:54

Fred1950 schreef:
11 jun 2025, 08:40
De dag dat de verbrandingsmotor dan niet meer wil starten wegens te lang niet gebruikt is het grote paniek.
Fred, dat is zever.

Een moderne auto controleert dat via de software.
Mijn hybride auto begint soms 'spontaan' de brandstofmotor te laten draaien wanneer ik vertrek. Waarom? Omdat o.a. de gewone batterij op niveau moet blijven zodat alle functies die deze batterij voor haar rekening neemt (pinkers enz) nog beschikbaar blijven.


Over het stopzetten van verbrandingsmotoren:
Duitsland eiste dat voertuigen die rijden op synthetische e‑fuels na 2035 gewoon nieuw geregistreerd mogen worden

De Europese Volkspartij (EPP) dringt aan op een technologisch neutrale aanpak waarbij e‑fuels en plug‑in hybrides een rol blijven spelen
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 jun 2025, 16:21

Het is wel zo dat men in de EU de wagens met een verbrandingsmotor wil uitfaceren. "In de Europese Unie (EU) mogen vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een verbrandingsmotor (benzine, diesel, hybride) meer worden verkocht. "
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/09 ... ch-rijden/
Die Eu is een dictatuur van uitgebluste oud ministers die van verveling allerlei wetten en verplichtingen willen createren,waar zij zelf nooit enige hinder zullen van hebben.
ze willen Auto.s met verbrandingsmotor verbieden,ook een hybride auto ,wat dan met de vrachtwagen, se vrachtschepen, de vliegtuigen? Ze willen ook een medisch onderzoek voor wie ouder is als 65 jaar om nog te mogen rijden.
Maar alles en iedereen elektrisch kan ook niet, daarvoor is de net capasiteit niet sterk genoeg, en stroom word ook gemaakt met C0 2 vervuiling.
En voor de autobanden hebben ze nog geen oplossing,maar die vervuilen 1850 keer meer dan een auto met verbrandingsmotor, of komt er een auto op luchtkussens. :mrgreen:
https://www.ntvaaki.nl/autobanden-blijk ... aatgassen/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 jun 2025, 19:54

Wil. schreef:
11 jun 2025, 10:54
Fred1950 schreef:
11 jun 2025, 08:40
De dag dat de verbrandingsmotor dan niet meer wil starten wegens te lang niet gebruikt is het grote paniek.
Fred, dat is zever.

Een moderne auto controleert dat via de software.
Mijn hybride auto begint soms 'spontaan' de brandstofmotor te laten draaien wanneer ik vertrek. Waarom? Omdat o.a. de gewone batterij op niveau moet blijven zodat alle functies die deze batterij voor haar rekening neemt (pinkers enz) nog beschikbaar blijven.

.....
De nitwit aan het woord ! De 12 Volt batterij ( ja die is er ook ) in mijn EV wordt bijgeladen door de tractiebatterij , en dat is bij een hybride niet anders. Ik heb onlangs mijn 12 Volt batterij laten leeglopen tot bijna 7 Volt door die 8 uur lang te liggen belasten. Op dat moment kan ik zelfs mijn tractiebatterij niet meer activeren omdat de contactors ( relais ) niet meer gesloten geraken. Bij een hybride zou je dan zelfs ook niet meer de benzinemotor kunnen starten - en ook niet electrisch kunnen rijden wegens dezelfde "contactor" reden.

Dat de brandstofmoter bij jouw spontaan begint te draaien is o.a. een "test" van de motor. Check eens na om hoeveel tijd dat gebeurt. Het kan ook dat de spanning van de 12 Volt batterij te laag wordt om nog veilig zonder verbrandingsmotor te rijden , bvb. als de tractiebatterij bijna ontladen is geraakt. Hoe en wanneer zo iets functioneert zal wel afhangen van merk tot merk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 jun 2025, 20:39

Ik ga me ootmoedig neerleggen bij jouw uitleg, want jij weet alles van 12-V batterijen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 jun 2025, 20:55

Wil. schreef:
11 jun 2025, 20:39
Ik ga me ootmoedig neerleggen bij jouw uitleg, want jij weet alles van 12-V batterijen.
Ik weet méér over de tractiebatterijen van 400 Volt. :P

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 jun 2025, 21:35

Meer dan álles: dat kán gewoon niet. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

11 jun 2025, 22:18

Nu nog die Coyote of Waze afpakken door zeer zware boetes. Die gastjes met 2 motoren op de aandrijflijn zitten steeds maar te bumperkleven of pushen u voorbij de flitsbak.
Zonder die wegpiraten zal het verkeer aangenamer zijn.
Ik kan niet verstaan dat men dat radarsignaal niet even kan uitzetten tot het laatste moment, ze kunnen het dan niet op voorhand detecteren.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 jun 2025, 13:20

Wil. schreef:
11 jun 2025, 20:39
Ik ga me ootmoedig neerleggen bij jouw uitleg, want jij weet alles van 12-V batterijen.
Een Auto die niet wilt starten,een duwtje met wat mankracht en die draaide. :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

12 jun 2025, 14:27

tokkio schreef:
12 jun 2025, 13:20
Wil. schreef:
11 jun 2025, 20:39
Ik ga me ootmoedig neerleggen bij jouw uitleg, want jij weet alles van 12-V batterijen.
Een Auto die niet wilt starten,een duwtje met wat mankracht en die draaide. :mrgreen:
Mijn eerste auto was een Renault Dauphine , en die heb ik nog in gang gezwendeld. Van een 6 Volt batterij kon je bij vriesweer amper iets verwachten. Opdat de motor "goed" bij vriesweer zou starten had ik onder de luchtfilter een gaatje in de carburator geboord. Ik spritste daar met een injectiespuit wat ether in , en vroem ... :lol: ( dat waren nog eens tijden , die waren zelfs plezant als ge met alles en nog wat uw plan kon trekken :) )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 12 jun 2025, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 jun 2025, 14:41

Ik vraag mij af wat de E rijders gaan doen bij extreem vriesweer, die kunnen hun vehikel niet in gang duwen :evil:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

12 jun 2025, 14:48

tokkio schreef:
12 jun 2025, 14:41
Ik vraag mij af wat de E rijders gaan doen bij extreem vriesweer, die kunnen hun vehikel niet in gang duwen :evil:
De tractiebatterij van 400 Volt werkt nog bij -40 graden C , en een electrische motor heeft helemaal geen last van de koude. De 12 Volt batterij dient ook niet om de wagen te "starten" , dat gebeurt met een "schakelaar". :D Als de 12 Volt batterij het echter begeeft zit er niets anders op dan die op te laden of te vervangen. Die moet immers de schakelaars ( relais ) tussen tractiebatterij en moter ( en nog andere dingen ) doen sluiten. In de tractiebatterij zelf zit er ook veel electronica die op 12 Volt werkt ( en die werkt continu met het monitoren van de cellen - ook bij stilstand en contact af ).

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

20 jun 2025, 14:15

Hm ..., ook wel interessant om eens te lezen:

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/e ... 34a7&ei=17

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 jun 2025, 16:15

Fazal schreef:
20 jun 2025, 14:15
Hm ..., ook wel interessant om eens te lezen:

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/e ... 34a7&ei=17
Oud zeer propaganda van de olielobby ... De productie van een klassieke wagen kost evenveel energie als de productie van een EV. Een klassieke wagen verbruik dagelijks fossiele brandstof , die wordt niet alleen verbrandt , maar het kost dagelijks ook veel energie om die van ruwe olie tot benzine te raffineren. Iemand die zijn zonnepaneelstroom gebruikt om zijn wagen op te laden "tankt" en rijdt GRATIS , zonder extra energie 10 jaar lang of zolang de batterij / wagen het uithoudt. Het onderhoud is bij een EV ook al quasi nihil ( althans , ik heb geen onderhouds kosten met mijn EV )

Kost benzine verbuik na 100.000 km : 1,6590 euro per liter x 6 liter/100 km x 1000 = 9954 Euro

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 jun 2025, 17:03

Fred1950 schreef:
20 jun 2025, 16:15
Iemand die zijn zonnepaneelstroom gebruikt om zijn wagen op te laden "tankt" en rijdt GRATIS , zonder extra energie 10 jaar lang of zolang de batterij / wagen het uithoudt. Het onderhoud is bij een EV ook al quasi nihil ( althans , ik heb geen onderhouds kosten met mijn EV )

Kost benzine verbuik na 100.000 km : 1,6590 euro per liter x 6 liter/100 km x 1000 = 9954 Euro
Dat zal wel, en wat ga je doen als je geen zonnepaneelstroom hebt en je moet betalen voor iedere oplaadbeurt? Nu heb ik over een echte EV, niet zo'n spuuglelijke camionette die je een halve dag aan het stopcontact hangt om 50km ver te geraken als de wind goed zit en het buiten 20° is.
Dat jij geen onderhoudskosten hebt wil ik goed geloven met 3000 km per jaar.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)