Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

18 dec 2025, 14:43

Hoe hoger de ontwikkelingsgraad van een land, hoe hoger de CO2-uitstoot per persoon.
China stoot bijna 5 keer zoveel CO2 de lucht in dan India, hoewel India iets meer inwoners heeft.

De trend in China (en India) is dat het bbp per persoon stijgend is. Dat betekent een hogere welvaart en een hogere ontwikkelingsgraad.

China haalt 87% van zijn energie uit steenkool. Het is die steenkool die China toelaat om goedkopere producten te maken die concurreren met Europese en Amerikaanse.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

benq

18 dec 2025, 15:59

Fred1950 schreef:
18 dec 2025, 12:59

Er komt een tijd dat je je gaat blut betalen aan taksen op een wagen op benzine.

Dan zijn wij al lang te gast in Pierenland :lol: :lol:

en roep maar niet te hard, denk maar aan uw Oldtimerke :wink:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

tokkio

18 dec 2025, 17:02

Odulleke schreef: ↑
Gisteren, 11:22
Ze zijn in Europa eindelijk toch tot het inzicht gekomen dat in 2035 enkel elektrische nieuwe auto's verkopen ook de oplossing niet is.
De oplossing in de toekomst, dat zal de waterstof auto worden.

https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... waterstof/

En de aanvoer van waterstof zal het probleem niet zijn met deze kernreactoren.
https://www.change.inc/ict/nieuwsupdate ... idsverslag
En China zet nog een stap verder,ze bouwen een nieuwe kernfusiereactor,die werkt zoals de zon.
https://wibnet.nl/techniek/china-bouwt- ... tensiveert
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Odulleke

18 dec 2025, 17:23

Fred1950 schreef:
18 dec 2025, 12:59
Odulleke schreef:
18 dec 2025, 11:37
....
Het interesseert mij geen zier dat in vele ondergrondse garages laadpalen wel toegelaten zijn, in mijn garage niet, dus voor mij geen elektrische auto. Jij loopt altijd zo hoog op met China maar wist je dat China voor 30% verantwoordelijk is voor de uitstoot van alle broeikasgassen wereldwijd.
Er komt een tijd dat je je gaat blut betalen aan taksen op een wagen op benzine.

De uitstoot aan broeikasgassen moet je bekijken per inwoner , en dan scoort China beter dan Vlaanderen ( China een ietsje slechter dan België in zijn totaal omdat de Walen dit compenseren met minder uitstoot per persoon )
Je moet op het internet eens kijken naar filmpjes over de industrie in China, India, Pakistan enz. daar hebben ze nog nooit gehoord van vervuiling en CO2 uitstoot. Geloof jij nu echt dat China haar cijfers niet manipuleert? Ze maken ons wijs wat ze willen.

Fred1950

18 dec 2025, 17:46

Odulleke schreef:
.....
Je moet op het internet eens kijken naar filmpjes over de industrie in China, India, Pakistan enz. daar hebben ze nog nooit gehoord van vervuiling en CO2 uitstoot. Geloof jij nu echt dat China haar cijfers niet manipuleert? Ze maken ons wijs wat ze willen.
Anti-China propaganda maakt ons ook veel blaaskes wijs ... :lol: Broeikasgassen worden ook gemeten door satellieten , en die liegen niet. Diegene die beweert dat er heel veel kolencentrales in China stroom produceren zou ook al eens kunnen liegen , en daarbij , China lijdt sterk onder de klimaatverandering en is een voorstander van CO2 reductie. China bouwt verder aan de uitbreiding van kerncentrales op basis van thorium , maar dan heel ver van de bewoonde wereld ( in woestijnen ). Aan thorium hebben ze blijkbaar zelf geen gebrek , en dat maakt hen onafhankelijk van uranium die ze zouden moeten aankopen. Slimme gasten hoor , die spleetoogjes. :D

Odulleke

18 dec 2025, 18:15

Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
.....
Anti-China propaganda maakt ons ook veel blaaskes wijs ... :lol: Broeikasgassen worden ook gemeten door satellieten , en die liegen niet. Diegene die beweert dat er heel veel kolencentrales in China stroom produceren zou ook al eens kunnen liegen , en daarbij , China lijdt sterk onder de klimaatverandering en is een voorstander van CO2 reductie. China bouwt verder aan de uitbreiding van kerncentrales op basis van thorium , maar dan heel ver van de bewoonde wereld ( in woestijnen ). Aan thorium hebben ze blijkbaar zelf geen gebrek , en dat maakt hen onafhankelijk van uranium die ze zouden moeten aankopen. Slimme gasten hoor , die spleetoogjes. :D
Ik geloof dat jij veel chinese vrienden hebt die jou dit allemaal vertellen of geloof jij ook alles wat je op het internet kan terugvinden?

Wil.

18 dec 2025, 18:22

Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
.....
Anti-China propaganda maakt ons ook veel blaaskes wijs ...
Is dat je default pro-communistische houding die je dat doet zeggen, of heb je bewijs voor die stelling en vooral dan betreffende het onderwerp CO2?

:lol: Broeikasgassen worden ook gemeten door satellieten , en die liegen niet.
En wat zeggen die metingen over China dan wel, SOf? Ik luister.

Diegene die beweert dat er heel veel kolencentrales in China stroom produceren zou ook al eens kunnen liegen ,
Een typisch 'Fredje' : de anderen kunnen liegen. Yeah, right :roll:

en daarbij , China lijdt sterk onder de klimaatverandering en is een voorstander van CO2 reductie.
Daarom blijven ze wekelijks kolencentales openen.
" Full-year additions are expected to surpass 80 GW, making 2025 the biggest year for coal power completions in a decade as projects from the permitting boom of 2022-2023 reach the execution stage"

80 GW, dat betekent vele dozijnen steenkoolcentrales.

China bouwt verder aan de uitbreiding van kerncentrales op basis van thorium , maar dan heel ver van de bewoonde wereld ( in woestijnen ). Aan thorium hebben ze blijkbaar zelf geen gebrek , en dat maakt hen onafhankelijk van uranium die ze zouden moeten aankopen. Slimme gasten hoor , die spleetoogjes. :D
Die 'spleetoogjes' hebben je goed geïndoctrineerd.
De thoriumcentrales zijn prototypes of experimenten. Ze dragen nog niets bij tot de energiemix van China.

Bestudeer de feiten, Fredje, en onthou je van suggestieve leugenachtige uitspraken.

Fred1950

18 dec 2025, 18:51

Wil. schreef:

.....
De thoriumcentrales zijn prototypes of experimenten. Ze dragen nog niets bij tot de energiemix van China.

....
ge moet eens een nieuw kalender en/of klok aanschaffen , de uwe is stil gevallen

https://tw.nl/s-werelds-eerste-thoriumr ... iwoestijn/

Wil.

18 dec 2025, 19:03

Fred1950 schreef:
18 dec 2025, 18:51
Wil. schreef:

.....

....
ge moet eens een nieuw kalender en/of klok aanschaffen , de uwe is stil gevallen

https://tw.nl/s-werelds-eerste-thoriumr ... iwoestijn/
Leer jij nu werkelijk nooit bij??

image.png
image.png (557.25 KiB) 119 keer bekeken

Fred1950

19 dec 2025, 09:19

Wil. schreef:
18 dec 2025, 19:03

Leer jij nu werkelijk nooit bij??
Als ze al werkt zoals in dat artikel beschreven staat , is dat voor mij niet meer "zo experimenteel". Jij volgt dat blijkbaar niet op , en dus leer jij niets bij ....

Wil.

19 dec 2025, 10:06

:lol: :lol:

Het is toch niet te geloven ... Je neemt aan dat het werkt zoals het in de krant staat, maar je neemt niet aan dat het een experimenteel systeem is, zoals dat woordelijk in diezelfde krant beschreven staat. :lol:

Fred1950

19 dec 2025, 10:58

Wil. schreef:
19 dec 2025, 10:06
:lol: :lol:

Het is toch niet te geloven ... Je neemt aan dat het werkt zoals het in de krant staat, maar je neemt niet aan dat het een experimenteel systeem is, zoals dat woordelijk in diezelfde krant beschreven staat. :lol:
Wat journalisten "woordelijk" neerpennen neem ik altijd met een korrel zout. Het is de inhoud die telt. Eenmaal dat iets goed functioneert noemt men dat geen "experiment" meer , maar een "prototype".