Besparen en nog eens besparen .

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

27 apr 2026, 13:58

waardoor een verschuiving van de belastingdruk van arbeid naar kapitaal mogelijk wordt
Is die grafiek nu nóg te moeilijk om te interpreteren, of wat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

27 apr 2026, 14:02

De grote uitgavenposten van de staat:

image.png
image.png (47.98 KiB) 322 keer bekeken

voorn

27 apr 2026, 14:07

2%In de privé is de regeling het zelfde voor de bedienden.Maandloon plus vakantiegeld 92% van maandloon
Bij de arbeiders is de berekening op de bruto verdienste van het vorig jaar en soms voordeliger door overuren.
15.35% van 108% van het bruto loon van het vorige jaar.
Het enige dat discriminatie is de regeling van De Haene op de plafond van de prive pensioenen
Die is veel te laag Mijn maximum pensioen is idem aan mijn CEO
Bij de ambtenaren is er geen plafond.
Trek dit gelijk tot 3000€ netto voor een alleen staande

Wil.

11 mei 2026, 12:00

Frankrijk, belgië en Italië: de 3 landen die het ergst gaan getroffen worden door de rentelasten op de schuld die het land draagt.

De groene balk = situatie in 2024
De oranje balk = wat er nog bijkomt tegen 2034

image.png
image.png (509.43 KiB) 234 keer bekeken

voorn

15 mei 2026, 10:54

Als men de centen index behoud treft dit alleen de hoge inkomens
Bij het tegenvoorstel de energie er uit blijft de hoge lonen gespaard
Als men nu eens beiden aan elkaar koppeld , Is dat geen goed idee?

Fred1950

15 mei 2026, 20:52

Wil. schreef:
27 apr 2026, 14:02
De grote uitgavenposten van de staat:

....
Wat steekt er allemaal in die "sociale bescherming" ? Dat is veel te vaag benoemd , dat moet men meer specificeren.

Wil.

15 mei 2026, 22:59

De bedoeling van taartgrafiek is precies om de grote blokken weer te geven en niet om de gedetailleerde posten voor te stellen.

Fred1950

16 mei 2026, 10:49

Wil. schreef:
15 mei 2026, 22:59
De bedoeling van taartgrafiek is precies om de grote blokken weer te geven en niet om de gedetailleerde posten voor te stellen.
Waardeloos om er iets mee aan te vangen.

Hieronder zie een andere soort "taart"

De pensioenen nemen blijkbaar 21,4 % van ons 335,3 miljard belastingsgeld voor zich , dat is ongeveer 71,8 miljard. Volgens Google AI lopen er 2,58 miljoen gepensioneerden rond. Volgens datzelfde Google AI ligt het gemiddeld pensioen tussen 1900 en 2000 Euro ( zie hierna , neem 1950 ) bruto per maand , dat is in totaal 60,37 miljard Euro per jaar ( 2,58 miljoen x 12 x 1950 Euro )

Als men het plafond voor ALLE gepensioneerden tot 3000 Euro zou aftoppen ( voorstel van @voorn ) zou men toch wel iets kunnen besparen , ruw geschat : 71,8 - 60,37 = 11,43 miljard Euro ... -

Google AI schrijft :

In België zijn er geen exacte, actuele openbare cijfers beschikbaar die aantonen hoeveel gepensioneerden exact meer dan € 3.000 per maand ontvangen. Cijfers van de Federale Pensioendienst worden doorgaans uitgesplitst per gewest of statuut, niet op precieze inkomensschijven boven de gemiddelde bedragen.Wel zijn er indicatieve cijfers en gemiddeldes bekend:Gemiddeld pensioen: Het doorsnee wettelijk pensioen (alle stelsels samen) ligt rond de € 1.900 à € 2.000 bruto per maand.Statuut maakt het verschil: Vooral oud-ambtenaren halen vaker bedragen boven de € 3.000 bruto. Hun gemiddelde pensioen ligt op ongeveer € 3.381 per maand, terwijl een werknemer uit de privésector het met gemiddeld € 1.615 moet doen.Tweede pijler: Een grote groep gepensioneerden vult hun wettelijk pensioen aan met een groepsverzekering of pensioensparen (de tweede en derde pijler). Ongeveer 10 procent van de gepensioneerden heeft een maandelijks aanvullend pensioen van € 1.500 of meer.Wettelijk maximumVoor de hoogste pensioenen in België geldt er in 2026 een absoluut wettelijk maximum (het zogenaamde 'plafond'), dat gekoppeld is aan de spilindex. Voor wie een ambtenarenpensioen of aanvullend pensioen in de publieke sector ontvangt, mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan ongeveer € 46.882 per jaar (ruim € 3.900 per maand).Wie een nauwkeurige schatting of concrete prognose voor een specifieke situatie wil, kan terecht op het officiële online portaal MyPension.be.

DE BELGISCHE GEPENSIONEERDEN IN KAART GEBRACHT
Hieruit blijkt dat de Brusselse gepensioneerden gemiddeld de hoogste pensioenen hebben (1.089 euro), gevolgd door de Waalse gepensioneerden.

Untitled601.png
Untitled601.png (113.14 KiB) 159 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 mei 2026, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

16 mei 2026, 11:45

Dat de Pvda nog niet op zo een maximum pensioen is gekomen
Ik dacht wel dat ik 3000€ netto had geschreven.

Fred1950

16 mei 2026, 13:52

voorn schreef:
16 mei 2026, 11:45
Dat de Pvda nog niet op zo een maximum pensioen is gekomen
Ik dacht wel dat ik 3000€ netto had geschreven.
Netto is dan wel heel hoog nietwaar ... 8O Iemand die tijdens zijn loopbaan flink heeft verdiend kon heel goed wat centjes sparen , en dat gebruiken om zijn luxieus leventje tijdens de pensioenjaren voort te zetten. Iemand met 3000 Euro , zelfs bruto pensioen , kan zelfs nog sparen als hij wat sober wil leven.

voorn

16 mei 2026, 14:17

Met 3000€ bruto zit u ongeveer aan de maximum van de prive en houdt je een goed stuk boven de 2000€
over.
Bij 4000€ bruto houdt u iets meer dan 3000€ over

Wil.

25 mei 2026, 14:12

De bevolking klaagt over inflatie, maar steunt enthousiast politieke maatregelen die alleen via inflatie kunnen worden doorgevoerd.

Om die vicieuze spiraal te doorbreken, is inzicht in de economie en in de aanpak van de overheid nodig. Maar dat inzicht kan moeilijk bereikt worden onder de meerderheid van de stemgerechtigde kiezers.

Welke politieke maatregelen worden hier bedoeld?
- grote sociale programma’s
- subsidies voor energie, landbouw of industrie
- reddingsoperaties voor banken of bedrijven
- hogere pensioenen
- betere gezondheidszorg
- meer uitkeringen
- meer 'gratis service' door de overheid inclusief meer overheidspersoneel om die service te garanderen

Kortom, het gaat vooral over populaire overheidsuitgaven waarvoor burgers niet de volledige directe belastingprijs willen betalen, waardoor politici de verleiding voelen om inflatie als “verborgen belasting” te gebruiken. Hoe doen ze dat? Door extra geld te lenen of door eenvoudigweg meer geld bij te maken.

werewoef

25 mei 2026, 22:48

Er is ergens een probleem .So far so good ?

Dan komt er doodleuk een politieker aan het woord, en die begint als volgende te zeggen .

We zouden eigenlijk eens moeten gaan nadenken om daarover eens proberen rond de tafel te gaan zitten ...En aldus gaat het probleem door tot in " juttemis " .

Je moet daar eens op letten ... :roll:

werewoef
AMEN en AUM

Wil.

26 mei 2026, 10:46

image.png
image.png (366.37 KiB) 70 keer bekeken

Dit land is niet het 'gemiddeld land' maar een koploper op het vlak van schulden. Dat blijkt uit het percentage interest dat we betalen op de totale schuld.

Fred1950

26 mei 2026, 10:58

Wil. schreef:
26 mei 2026, 10:46

Dit land is niet het 'gemiddeld land' maar een koploper op het vlak van schulden. Dat blijkt uit het percentage interest dat we betalen op de totale schuld.
Betaalt Europa en de NAVO ook een kadastraal inkomen voor hun gebouwen in Brussel ? Hoeveel is dat jaarlijks ?

Ach ik had het vooraf aan Google AI moeten vragen :mrgreen:

Er bestaat geen openbaar of centraal gekend kadastraal inkomen (KI) voor de gebouwen van de Europese instellingen in Brussel.Gebouwen die in handen zijn van vreemde staten of instellingen van internationaal publiekrecht – zoals de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie – zijn namelijk vrijgesteld van onroerende voorheffing. Omdat het KI dient als basis voor deze belasting, wordt het door de Belgische Administratie voor het Kadaster doorgaans niet toegekend of niet publiek gemaakt voor deze specifieke diplomatieke en internationale sites

Er is geen specifiek kadastraal inkomen (KI) van de NAVO-gebouwen in Brussel openbaar gemaakt. Omdat de NAVO een internationale organisatie is met diplomatieke privileges, zijn de terreinen en gebouwen in de praktijk vrijgesteld van Belgische onroerende voorheffing.De details van deze fiscale situatie zijn als volgt:Openbare documentatie: De FOD Financiën (Administratie Opmetingen en Waarderingen) en Brussel Fiscaliteit publiceren geen individuele kadastrale inkomens van diplomatieke en militaire hoofdkwartieren.Diplomatieke status: Conform het zetelverdrag tussen België en de NAVO zijn officiële gebouwen en terreinen vrijgesteld van directe belastingen, waaronder de jaarlijkse onroerende voorheffing.Kadastraal Inkomen: