Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 nov 2024, 21:23

De bazin van de ECB - Lagarde - wil de Europeanen 11.700.000.000.000 afhandig maken. Met de beste bedoelingen, natuurlijk.
Daartoe moeten de schapen eerst de daver op het lijf krijgen. En dus komen de rampscenario's boven.

Maar de data is anders: de kosten voor grote natuurrampen dalen (stippellijn rechts).


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 nov 2024, 17:57

Tegenwoordig smeren de media de rampen breed uit over de voorpagina's. Beelden zeggen veel meer dan woorden... en zo ontstaat bij sommige mensen de indruk dat het einde van de aarde nabij is. Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Maar we moeten ons de vraag stellen of de wereld in de toekomst meer en meer met grote rampen zal geconfronteerd worden.
https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag145.php

.Bazin van de ECB - Lagarde - wil de Europeanen 11.700.000.000.000 afhandig maken. Met de beste bedoelingen, natuurlijk.
Daartoe moeten de schapen eerst de daver op het lijf krijgen. En dus komen de rampscenario's boven.
Het draait om "geld" en Lagarde denkt dat ze 11.700 miljard de wereld gaat redden maar de natuur laat zich niet dwingen,de natuur gebruikt zijn eigen krachten,de landen die steeds oorlog voeren, hebben 10X meer kracht(Atoom)dan de natuur,en dat is nog veel verwoestherder......

Rampen hebben er altijd al geweest.......
Aardbevingen zijn een van de dodelijkste natuurrampen . In de afgelopen 20 jaar hebben ze meer dan een half miljoen mensen gedood en meer dan 120 miljoen mensen getroffen. Aardbevingen doodden 58% of 721.318 mensen. Stormen doodden 16% of meer dan 199.000 mensen.
Rampen zijn bepalend geweest voor de geschiedenis van Nederland. Denk bijvoorbeeld aan de Sint-Elisabethsvloed in 1421 of de Watersnoodramp van 1953, toen mensen, dieren en dorpen verdronken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overstrom ... China_1931
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 nov 2024, 20:28

tokkio schreef:
15 nov 2024, 17:57
....
Het draait om "geld" en Lagarde denkt dat ze 11.700 miljard de wereld gaat redden maar de natuur laat zich niet dwingen,....
Dat geld dient om ons tegen de gevolgen te beschermen , bvb. het aanleggen van hogere dijken , afwatering , waterboringen in droge streken in Afrika , enz ... Mij kan me alleszins niets verwijten. Ik rij al bijna al 11 jaar vol-electrisch voor jou en mijn gezondheid. En voor mijn verwarming verbruik ik per jaar maar evenveel mazout als een grote truck die 5000 km heeft afgelegd. Als iedereen in het overconsumerende Westen eens geen vliegtuig meer zou nemen gaan ook die een steentje bijdragen. De straalmotor uit 1971 die men aanzet om in noodgeval electriciteit aan te maken verbruikt per uur 7000 liter kerosine. Grof omgerekend produceert die dus ook 7000 liter ( iets meer zelfs ) CO2 in de vorm van droogijs als men de uitstoot zou invriezen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/05 ... kort-afwe/

Een totale idiote miskleun uitvinding van een 10-jarige , men had turboprops zoals die in de Airbus A400M steken moeten gebruiken. Die bestonden in de jaren '70 ook al , de Russische "Bear" vliegt met dergelijke motoren Afbeelding

Een truboprop motor :

Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 nov 2024, 21:48

En hoeveel droogijs is dat dan voor de turboprop, Fred? :D
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 nov 2024, 22:15

Wil. schreef:
15 nov 2024, 21:48
En hoeveel droogijs is dat dan voor de turboprop, Fred? :D
Minder , veel minder omdat het rendement veel groter is. Men kan de generator meteen aan de as van de turboprop koppelen waar oorsponkelijk de schroef aan gekoppeld werd i.p.v. de uitstoot door de windtunnel schroef te duwen. Een vliegtuig met turboprop's verbruikt ook veel minder per afgelegde kilometers dan een gelijkaardig ding met puur straalmotoren. En wat vliegsnelheid betreft , die Russische "Bear" haalt een snelheid van 700 km/h , even snel als een gelijkaardig vliegtuig met straalmotoren.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 nov 2024, 23:10

Prijs de Heer!


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

16 nov 2024, 16:40

Mij kan me alleszins niets verwijten. Ik rij al bijna al 11 jaar vol-electrisch voor jou en mijn gezondheid.
En die elektriek die komt van windmolens , en zonnepanelen zeker,of toch maar voor de zekerheid van kool en gascentrales,dus bent dus ook een groene die denkt dat Vlaanderen onder een glazen stolp ligt,
Er zijn nu een paar vulkanen die uitbarsten, Maar wat als de supervulkaan Campi Flegrei in Italië uitbarst?
https://www.quest.nl/natuur/geologie/a4 ... nederland/
Al dat stof en rook komt over Europa,ook de uitstoot van de vliegtuigen ,het verkeer, de kachels ,de vracht en cruise schepen,
En met uw kachel verbrand u ook nog meer dan duizend liter mazout....
dus als u denkt dat u met uw vol -elektrische auto , de lucht kwaliteit gaat verbeteren,droom maar groen verder :mrgreen: :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

16 nov 2024, 18:04

Dit zijn de vliegtuigen
https://www.vliegtuigvolgen.be/

En dit de schepen
https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 3.0/zoom:6

Een hele hoop hé :D
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 nov 2024, 18:29

audibac schreef:
16 nov 2024, 18:04
Dit zijn de vliegtuigen
https://www.vliegtuigvolgen.be/

En dit de schepen
https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 3.0/zoom:6

Een hele hoop hé :D
En de auto's, camions en ander gerij ?
(zonder die schepen en vliegtuigen liggen 80% van de winkelrekken leeg.... :roll: )
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 nov 2024, 20:49

audibac schreef:
16 nov 2024, 18:04
Dit zijn de vliegtuigen
https://www.vliegtuigvolgen.be/
....
kerosine prijs x 100 , 't zou wel beteren als men 500 Euro moet betalen voor een vliegticket zoals dat in de jaren '80 gebruikelijk was ( omgerekend naar de huidige index )

tokkio schreef:
16 nov 2024, 16:40
....
dus als u denkt dat u met uw vol -elektrische auto , de lucht kwaliteit gaat verbeteren,droom maar groen verder :mrgreen: :mrgreen:
... neen , maar als iedereen in Vlaanderen en voor de Vlaamsche lucht meedoet wel :D .....

Een moderne kolencentrale kan een rendement van 46 % halen ( https://energiewijzer.nl/energiebegripp ... ncentrale/ ).Omdat een electrische wagen een rendement van 100 % heeft , en als ik dan rij op electriciteit uit zo'n centrale haal ik dus een rendement van ook 46 % . Jij met je fossiel op benzine of diesel haalt zelfs nooit een rendement van 30 %. De uitstoot aan CO2 is er evenredig mee.

... en wat als men nu eens al die CO2 van centrales en industrie zou opvangen en invriezen ? Dat is een grondstof , weet je , dat de fabrikanten van spuitwater en bier / wijn kunnen gebruiken.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 nov 2024, 21:07

Ik denk niet dat industriële CO2 bruikbaar kan gemaakt voor uw flesje bier :lol:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

17 nov 2024, 10:56

voorn schreef:
16 nov 2024, 21:07
Ik denk niet dat industriële CO2 bruikbaar kan gemaakt voor uw flesje bier :lol:
Ik denk het wel ... :P

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

17 nov 2024, 12:14

tokkio schreef: ↑
Gistere n, 16:40
....
dus als u denkt dat u met uw vol -elektrische auto , de lucht kwaliteit gaat verbeteren,droom maar groen verder :mrgreen: :mrgreen:

... neen , maar als iedereen in Vlaanderen en voor de Vlaamsche lucht meedoet wel :D ..... [/quote

Fred, Fred, droom maar verder met uw Vlaamse lucht...
Wat denkt u hier van....
Copernicussatelliet legt pluim Saharastof van 700 kilometer lang vast boven Middellandse Zee
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/16 ... opernicus/
En weet u dat onze moederster,de Zon een grote invloed heeft op de opwarming, of ijstijden van de aarde.
https://www.klimaatfeiten.nl/oorzaken/zon
en dit is de uitleg van Frank De Boosere...
https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag136.php
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 nov 2024, 15:32

Fred1950 schreef:
16 nov 2024, 20:49

kerosine prijs x 100 , 't zou wel beteren als men 500 Euro moet betalen voor een vliegticket zoals dat in de jaren '80 gebruikelijk was ( omgerekend naar de huidige index )
Fredje, een eersteklasseticket voor een vlucht met Singapore Airlines naar de gelijknamige stad in een A380 kost een matige 11.000 euro. In business is dat slechts 5000€. PS: die vluchten zaten stampvol (447 passagiers).
Op Frankfurt alleen al, de grootste Europese luchthaven, werken 70.000 mensen in alle mogelijke geledingen van de industrie, vergelijk dat met jouw elektrisch naaimachientje dat 1500km per jaar bolt, als het weer een beetje meezit. Mijn jongste heeft met een paar vluchten in de benen naar Nagoya en Melbourne de afgelopen paar jaar ook al aardig wat airmiles verzameld, ook in business...
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

17 nov 2024, 18:36

MichelN schreef:
17 nov 2024, 15:32
..... Mijn jongste heeft met een paar vluchten in de benen naar Nagoya en Melbourne de afgelopen paar jaar ook al aardig wat airmiles verzameld, ook in business...
Je bent daar blijkbaar fier op , maar hoeft dat allemaal wel ? Als je zoon ginder geen pakjes moet dragen kunnen samenkomsten ook per videoconferentie. In de jaren '80 reisde ik regelmatig heen en weer naar Muenchen om er aan brainstorm samenkomsten deel te nemen. Als er toen al videoconferentie bestond waren mijn reisjes helemaal niet nodig geweest.

Dus ... de kerosine prijs x 1000 i,p.v. x 100 . Het zou al een mooie prestatie zijn als het dagelijks vliegverkeer zou halveren.