Alles Elektrisch......
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Een buur rijdt sinds een paar dagen met een VW ID4 ( en is al ferm aan 't prutsen met zijn mobiele lader
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Vorig jaar (september) waren er 0,7% volledig elektrische auto's in dit land. Een minimaal getal.
Om naar substantiële aantallen te gaan, gaat de gewone burger bereid moeten gevonden worden om een financiële inspanning te leveren die vandaag al te groot is voor velen.
Wat zou het geven indien zulke wagens nog eens tot 10.000 euro extra kosten? Het antwoord: we blijven op 0,7% staan.
Om naar substantiële aantallen te gaan, gaat de gewone burger bereid moeten gevonden worden om een financiële inspanning te leveren die vandaag al te groot is voor velen.
Wat zou het geven indien zulke wagens nog eens tot 10.000 euro extra kosten? Het antwoord: we blijven op 0,7% staan.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Misschien moet de "particulier" dan maar eens aan de lijve gaan ondervinden wat de uitstoot van CO2 teweegbrengt.
Een paar feiten :
- een elektrische wagen stoot onrechtstreeks 1/4 minder CO2 uit dan een pufpuf geval als hij puur op stroom uit een gascentrale zou rijden.
- een pufpuf fossiel produceert per 100 km zeven liter droogijs als ge zijn CO2 uitstoot zoudt invriezen.
- een 20-40 tonner verbruikt per 5000 km rijden evenveel diesel als ik stookolie op een gans jaar verbruik.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ik stel enkel vast dat a. particulieren geen elektrische wagens kopen omdat die b. onbetaalbaar zijn c. qua performantie niet te vergelijken zijn met "klassieke" wagens d. we in een tijd leven waarin het volstrekt onduidelijk is hoe we de volgende jaren aan elektriciteit zullen geraken; laat staan dat het elektriciteitsnetwerk capabel zou zijn om de transitie van fossiele naar elektrische wagens te ondersteunen.
Conclusie: men kan zijn wensen voor werkelijkheid nemen maar de overstap naar elektrische wagens is niet mogelijk dit decennium. Enkel voor salariswagens - die fiscaal aftrekbaar zijn - zie ik die transitie wel gebeuren en kan de overheid dat dan ook opleggen.
Conclusie: men kan zijn wensen voor werkelijkheid nemen maar de overstap naar elektrische wagens is niet mogelijk dit decennium. Enkel voor salariswagens - die fiscaal aftrekbaar zijn - zie ik die transitie wel gebeuren en kan de overheid dat dan ook opleggen.
-
Iedereen met zonnepanelen op zijn dak kan zijn wagen voor minstens 20 km per dag laden (*). En als het niet overdag kan , dan met een thuisbatterij als tussenstap.frits1955 schreef: ↑11 apr 2022, 12:32Ik stel enkel vast dat a. particulieren geen elektrische wagens kopen omdat die b. onbetaalbaar zijn c. qua performantie niet te vergelijken zijn met "klassieke" wagens d. we in een tijd leven waarin het volstrekt onduidelijk is hoe we de volgende jaren aan elektriciteit zullen geraken; .....
(*) gemiddeld legt een Belg maar 50 km per dag af. Als ge naar Frankrijk of Spanje met de wagen op reis wilt gaan , dan huurt ge toch zorgeloos voor die periode een wagen , verdorie.
-
Er valt niks te laden als je geen elektrische auto hebt en die zijn nu voor de grote massa te duur.
Volgend jaar komt er een extra van vele duizenden euro's bij.
(Een elektrische fiets valt ook mee, hé?)

Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Dat ook nog allemaal, bovenop de aankoop van een elektrische wagen?
Binnen afzienbare tijd ook een 'elektrische' wagen?
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Of van Poetin in ruil voor……..China blij, Rusland blij en de idiote West-Europeanen, zoals gewoonlijk, weer denkend dat ze slim zijn.door Fred1950 » Vandaag, 15:49
DoemdenkerijDe batterijcellen worden in China gemaakt , en de grondstoffen ervoor "krijgen" ze gratis van de Afrikanen.
-

Om batterijen voor elektrische auto's te maken, is lithium vandaag een zeer gewilde grondstof. Echter, de Chinezen hebben reeds overal waar mogelijk de hand gelegd op voorraden lithium.
Een Australische producent - een man uit het vak - trekt aan de alarmbel. Er is een levensgroot probleem voor het Westen ivm de voorziening van lithium, weet hij. Er zal simpelweg niet voldoende lithium beschikbaar zijn om de overschakeling naar elektrisch rijden te kunnen blijven volgen.
In de woorden van de CEO van Lake Resources:
“There simply isn’t going to be enough lithium on the face of the planet, regardless of who expands and who delivers, it just won’t be there,” he said. “The carmakers are starting to sense that maybe the battery makers aren’t going to be able to deliver.”
Uit Dag Allemaal, eeuh, sorry: uit The Financial Times.

Dat dacht men in de jaren '70 ook over aardolie en gas. In de periode erna zijn er een pak nieuwe olie en gasvelden ontdekt en uitgebaat. Lithium zit zowat overal in de aarde en het komt erop aan om die plaatsen te vinden waar het geconcentreerd zit zodat de ontginning efficiënter kan gebeuren. Hier https://www.cleanenergywire.org/news/sl ... 0in%202025. een voorbeeld wat kan , maar niet bepaald efficiënt zal gebeuren.Wil. schreef: ↑12 apr 2022, 11:40.....
In de woorden van de CEO van Lake Resources:
“There simply isn’t going to be enough lithium on the face of the planet, regardless of who expands and who delivers, it just won’t be there,” he said. “The carmakers are starting to sense that maybe the battery makers aren’t going to be able to deliver.”
Uit Dag Allemaal, eeuh, sorry: uit The Financial Times.