Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

18 mei 2025, 09:37

In weerwil van wat de klimaatmodellen laten uitschijnen, is Centraal-Afrika vandaag de dag kouder dan in welke andere periode van het Holoceen dan ook. De gemiddelde jaarlijkse luchttemperatuur is gedaald van 25,5 °C 7000 jaar geleden tot 22 °C nu.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Odulleke

18 mei 2025, 12:46

Wil. schreef:
In weerwil van wat de klimaatmodellen laten uitschijnen, is Centraal-Afrika vandaag de dag kouder dan in welke andere periode van het Holoceen dan ook. De gemiddelde jaarlijkse luchttemperatuur is gedaald van 25,5 °C 7000 jaar geleden tot 22 °C nu.
Ze zullen in Afrika allemaal elektrisch rijden dus minder Co2 uitstoot.

tokkio

18 mei 2025, 17:46

Wil. schreef:
De wetenschappers willen het laten uitschijnen dat het door de klimaat verandering komt dat het "nu" is Afrika 2.5 Gr kouder is,maar is het natte vingerwerk,hoe weten ze dat trouwens , was er 7000 jaar terug al een thermometer,of heeft de zon een enorme zonnevlam(storm) naar de aarde gestuurd?

Onze zon is de kachel, en die zon heeft cyclussen, wij zitten nu in de laatste fase van de zonnecyclus 2025,en er is een grote sterke zonnevlam op 13 Mei naar de aarde gestuurd,maar die kan meer schade aan elektronische apparatuur en satellieten brengen dan aan het klimaat.
https://scientias.nl/zonnevlammen-hebbe ... tellieten/
https://spanjevandaag.com/16/05/2025/st ... a-en-azie/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

18 mei 2025, 18:26

In Indie , Bangladesh daalt zowat alle productie. De naaisters , stikters werken trager tijdens periodes van hitte en die periodes komen steeds vaker voor. Sommigen stoppen zelfs met een aantal dagen te werken omdat het "niet te houden is van de hitte".

Wil.

19 mei 2025, 15:13

Het Nationaal Weerstation van Keene in New Hampshire noteert al meer dan een eeuw de relevante data en daaruit blijkt dat de temperatuur sinds 1940 niet gestegen is, niettegenstaande de massieve stijging van de hoeveelheid CO2 in de lucht. Die is over die periode geleidelijk gestegen van 315 ppm naar 435 ppm, een toename van 38%.

Maar elke gram CO2 die we uitstoten, helpt ons recht naar de ondergang, zo wordt beweerd ...

Afbeelding

tokkio

19 mei 2025, 16:51

Wil. schreef:
16 mei 2025, 14:49
Zonne- en windenergie drijven de elektriciteitsprijzen op. En hier is nóg een reden waarom ze vergeten zijn ons dit te vertellen: het gaat om duizenden miljarden.

Europa moet "biljoenen dollars uitgeven om de opkomst van groene energie aan te pakken en stroomuitval te voorkomen."

Reuters
Is het alleen in België dat ze een soepje maken voor wie zonnepanelen heeft,kunnen ze nu geen duidelijke waterdichte contracten geven ,zolang de mensen met zonnepanelen nog een analoge terugdraai teller had was het overal alleluja dat men hoorde,met de plaatsing van een digitale meter kreeg men zelfs een vergoeding voor de stroom die men op het net zette, nu krijgt men 0€ en dreigt men zelfs dat klanten moeten betalen als ze te veel overtollig stroom op het net zetten????
Wilt men de mensen op kosten jagen door ze extra batterijen te laten plaatsen?
https://www.hln.be/economie/duizenden-v ... ~afbe6db0/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

19 mei 2025, 19:42

tokkio schreef:
19 mei 2025, 16:51
Wil. schreef:
16 mei 2025, 14:49
Zonne- en windenergie drijven de elektriciteitsprijzen op. En hier is nóg een reden waarom ze vergeten zijn ons dit te vertellen: het gaat om duizenden miljarden.

Europa moet "biljoenen dollars uitgeven om de opkomst van groene energie aan te pakken en stroomuitval te voorkomen."

Reuters
Is het alleen in België dat ze een soepje maken voor wie zonnepanelen heeft,kunnen ze nu geen duidelijke waterdichte contracten geven ,zolang de mensen met zonnepanelen nog een analoge terugdraai teller had was het overal alleluja dat men hoorde,met de plaatsing van een digitale meter kreeg men zelfs een vergoeding voor de stroom die men op het net zette, nu krijgt men 0€ en dreigt men zelfs dat klanten moeten betalen als ze te veel overtollig stroom op het net zetten????
Wilt men de mensen op kosten jagen door ze extra batterijen te laten plaatsen?
https://www.hln.be/economie/duizenden-v ... ~afbe6db0/

En ge moet al voor een flinke thuisbatterij beschikken om te verhinderen dat er geïnjecteerd wordt. Het is zowat afhankelijk van hoeveel zonnepanelen je liggen hebt en wat je dagelijks verbruik in kWh is. Bij een dagelijks gebruik van 10 kWh is een thuisbatterij van 20 kWh geen luxe meer ( en niemand installeert iets met die capaciteit ).

werewoef

19 mei 2025, 23:36

Dan vergeet je Wallonie nog . Daar krijgen ze de massa energie van hun windparken niet op het elektrisch net .Zou Wallonie dan toch helemaal bankroet zijn ?

werewoef
AMEN en AUM

Wil.

20 mei 2025, 14:37

Terwijl het Westen geobsedeerd is door het terugdringen van CO2-uitstoot, bouwde China in 2024 elke week twee nieuwe kolencentrales.

85% van de CO2-uitstoot in de 21e eeuw zal afkomstig zijn uit de ontwikkelingslanden, zoals China, India en Afrika

image.png
image.png (411.23 KiB) 2125 keer bekeken

boeffer

20 mei 2025, 22:11

Mijn broer van Agfa, men is daar aan het overschakelen naar waterstofmembramen. Ergens gaat men in dezelfde richting, daar en daar eerst en hier en hier later.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

25 mei 2025, 20:30

Jordan Peterson, wereldberoemd psycholoog en auteur, zegt het zo:

image.png
image.png (252.41 KiB) 2071 keer bekeken

Fred1950

25 mei 2025, 20:42

wereldberoemd ( ja ? 8O ) + psycholoog + auteur = ... meestal een fantasierijke idioot bij één of andere sekte :lol:

tokkio

26 mei 2025, 17:05

En ge moet al voor een flinke thuisbatterij beschikken om te verhinderen dat er geïnjecteerd wordt. Het is zowat afhankelijk van hoeveel zonnepanelen je liggen hebt en wat je dagelijks verbruik in kWh is. Bij een dagelijks gebruik van 10 kWh is een thuisbatterij van 20 kWh geen luxe meer ( en niemand installeert iets met die capaciteit ).
https://www.hln.be/binnenland/450-000-g ... nts-anchor

En waarom moeten alleen wie in Vlaanderen woont betalen voor de E stroom die ze "te veel" op het net zetten, en wat met de "grote" bedrijven zoals Katoen natie die er honderden heeft liggen op hun daken?
en waarom gebruiken ze dan de te veel stroom die de zonnepaneel bezitters op het net zetten niet om groene waterstof te produceren?
met wat zijn ze bezig,eerst promoten, en nu geld vragen voor hun te veel stroom???

Fred1950

26 mei 2025, 19:06

tokkio schreef:
26 mei 2025, 17:05
.....
En waarom moeten alleen wie in Vlaanderen woont betalen voor de E stroom die ze "te veel" op het net zetten, en wat met de "grote" bedrijven zoals Katoen natie die er honderden heeft liggen op hun daken?
en waarom gebruiken ze dan de te veel stroom die de zonnepaneel bezitters op het net zetten niet om groene waterstof te produceren?
met wat zijn ze bezig,eerst promoten, en nu geld vragen voor hun te veel stroom???
Katoen Natie wordt beschouwd als een "echte" producent en krijgt ook nog eens ( nog altijd ) groene-stroom certificaten. Als het er echt op aan komt schakelt men de zonnepanelen uit.

Uiteraard zou men met de overtollige stroom waterstof kunnen maken , maar bestaan hievoor al renderende installaties ? Men stockeert nu ook al stroom in batterijparken , maar daarvan zijn er ook te weinig. Het voordeel van een batterijpark is dat men die getockeerde stroom kan gebruiken als er nood aan is zonder dat men stroom vanuit Frankrijk of Nederland moet importeren.

En per slot van rekening , het is zo eenvoudig en plezant om het probleem naar de bevolking door te schuiven. Men hoeft dan niet te investeren .... :cry:

Wil.

26 mei 2025, 20:42

Ik denk dat ze bij CBS misschien ooit wel eens gelijk krijgen als ze de voorspelling telkens met 15 jaar vooruit schuiven. (zoiets als 'het einde der tijden' bij de Getuigen van Jehova)

Bemerk de data van publicatie :lol:

Afbeelding