Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

06 aug 2025, 12:27

Waar gaat dat naartoe??

image.png
image.png (285.69 KiB) 1008 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

06 aug 2025, 15:00

Hier : https://www.knack.be/factcheck/evolutie ... en-europa/ Bijt daar eens je tanden op stuk. En wete wa ? Al wat al afgebrand is zal nadien ( jaren erna ) ook niet meer in de fik gaan. Nergens maakt men deze bedenking bij de bewering dat bosbranden tegenwoordig minder oppervlakte in de as leggen.

En daarnaast beweert Google AI : In de afgelopen jaren zijn er in Frankrijk en andere Zuid-Europese landen (Italië, Griekenland, Spanje, Turkije) veel bosbranden geweest, waarbij de verbrande oppervlakte meer dan het dubbele is van het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. . Dit geldt dus voor Zuid-Europa , niet de wereld.

p.s . er is niets mis met mijn "'those ones" in de betekenis van "dat soort meisjes" ...

boeffer

06 aug 2025, 15:21

Mijne Google Translate geeft voor 'Those ones' => diegene.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

06 aug 2025, 15:34

boeffer schreef:
06 aug 2025, 15:21
Mijne Google Translate geeft voor 'Those ones' => diegene.
Ook goed , maar dan in het meervoud bedoeld. En omdat het over dat Chineeske ging , dus in meervoud van dergelijke gezichtjes. "Those ones" is het meervoud van "this one" , en dit enkelvoud vertaalt letterlijk in "dit exemplaar" , bijvoorbeeld als het over de keuze van een taart gaat in een bakkerij. Als ge meerdere taarten aanduidt , dan doet ge dat met "those ones" in een Engelse bakkerij.... :)

Wil.

06 aug 2025, 15:50

Fred1950 schreef:
06 aug 2025, 15:00
Hier : https://www.knack.be/factcheck/evolutie ... en-europa/ Bijt daar eens je tanden op stuk. En wete wa ? Al wat al afgebrand is zal nadien ( jaren erna ) ook niet meer in de fik gaan. Nergens maakt men deze bedenking bij de bewering dat bosbranden tegenwoordig minder oppervlakte in de as leggen.
Elk jaar brandt er veel bos af. De gebieden die 10 jaar geleden zijn afgebrand zijn intussen weer begroeid en zijn weer "kanshebbers" voor een nieuwe brand. Wat vorig jaar in as werd gelegd niet, maar het is een steeds weerkerend gegeven waar weinig evolutie in te vinden is.
Dat de aarde opwarmt, daar kan ik best inkomen. Dat het een crisis is, dát wordt ons wijsgemaakt.

p.s . er is niets mis met mijn "'those ones" in de betekenis van "dat soort meisjes" ...
Dat kan als de context het eerst duidelijk maakt, maar jij verwijs naar één meisje. Dan kan those ones niet. Wat jouw intentie ook was, dat speelt geen rol. Batman had gelijk.
schoon Chineeske trouwens , I like those ones
Neem het van mij aan. Ik kom jou ook niks vertellen over batterijen, hé?
Accepteer dat je weer gekemeld hebt en ga verder met het onderwerp in plaats van in die smerige drol te blijven roeren: dan blijft het veel langer stinken.

Fred1950

06 aug 2025, 16:43

Wil. schreef:
.....]Elk jaar brandt er veel bos af. De gebieden die 10 jaar geleden zijn afgebrand zijn intussen weer begroeid en zijn weer "kanshebbers" voor een nieuwe brand. ....
Ah ja ? Een eik heeft 30 jaar nodig om volwassen te worden. De bossen die branden zullen zelfs binnen 30 jaar niet in volle glorie te zien zijn zoals die er nu bijstonden. De kans dat de nieuwe begroeing terug vuur vat is kleiner en alleszins gemakkelijker te blussen. Veel van die bossen zullen zelfs nooit terug bos worden , maar verschalen tot een heidelandschap met struiken ( of zelfs helemaal verwoestijnen zoals in Noord Amerika ).

p.s. met "those ones" verwijs ik naar dat "soort" meisjes. Een verstandige lezer begrijpt dat. Een niet verstandige lezer niet , maar die zal ook de zinsnedes in de boeken van Stijn Streuvels en soortgenoten niet kunnen "interpreteren". Een literaire schrijver hanteert ook nog eens een "kneedbare" taal , dat zijn doorgaans geen taalpuristen. Jij las blijkbaar alleen maar strips van "Batman" . :roll: "I like this one" zou trouwens belachelijk overkomen , althans volgens mij , precies omdat er nog heel veel van dat soort "like"-baar zijn.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 06 aug 2025, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

06 aug 2025, 17:00

Fred1950 schreef:
06 aug 2025, 16:43
Wil. schreef:
.....]Elk jaar brandt er veel bos af. De gebieden die 10 jaar geleden zijn afgebrand zijn intussen weer begroeid en zijn weer "kanshebbers" voor een nieuwe brand. ....
Ah ja ? Een eik heeft 30 jaar nodig om volwassen te worden. De bossen die branden zullen zelfs binnen 30 jaar niet in volle glorie te zien zijn zoals die er nu bijstonden.
Eiken hebben veel tijd nodig, maar dennen en berken niet. Die groeien na 10 jaar alweer tot een bos. In Zuid-Frankrijk branden voornamelijk dennenbossen af.

met "those ones" verwijs ik naar dat "soort" meisjes. Een verstandige lezer begrijpt dat.
Ja, ja, jongen, dat weten we. 'Ik zijn weg' begrijpt ook iedereen. Ik had het niet over het niet begrijpen van wat je schreef; ik had het over correct Engels en dat is het niet. Je weet toch dat je gebuisd was voor Engels? Wat kom je dan anderen de les lezen over iets waar je geen kaas van hebt gegeten?

Blijf je roeren? Ik zal je telkens een poepje laten ruiken, kadee :lol: :roll:

Fred1950

06 aug 2025, 17:07

"I like those ones" IS correct engels , einde verhaal , punt.

Wil.

06 aug 2025, 17:31

Ik zijn er niet zo zeker van, Fredje.

:lol:

tokkio

10 aug 2025, 18:03

A propos , die zonnevlammen zijn te zeldzaam om een invloed op ons klimaat te hebben. Hun 11 jarige cyclus vinden we niet terug in onze temperatuurstijging sinds 1850. En gaat ge nu terug op uw achterste poten gaan staan om het tegendeel te bewijzen ?
Zo zeldzaam zijn zonnevlammen niet Fred,we hebben half juni er een gehad.
De zon zond een krachtige vlam uit, die zijn hoogtepunt bereikte om 17:49 uur ET op dinsdag 17 juni 2025. NASA's Solar Dynamics Observatory, dat de zon voortdurend in de gaten houdt, maakte een foto van de gebeurtenis.17 jun 2025
https://science.nasa.gov/blogs/solar-cy ... he%20event.
Zo een zonnestorm vertrekt daar wel aan 10 miljoen graden.

https://nos.nl/op3/artikel/2006668
volgt maar de zonnecyclus
https://www-weather-gov.translate.goog/ ... n%20Center.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

boeffer

10 aug 2025, 22:02

Iedereen is op vakantie met vlieger of auto, die zeggen foert op hunne CO. Bij de vliegers draag je wat bij voor de CO.
En voor de zon smeert men zich in. Voor de regen ook een paraplu.
Greta Thunberg zal met hare zeilboot weg zijn.
In uwe hof kan PFAS zitten (is de verzamelnaam voor meer dan 6000 chemische stoffen), dus kan mss niet goed zijn. Achteraf zal men dat wel nazien.
Laatst gewijzigd door boeffer op 11 aug 2025, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

11 aug 2025, 10:46

... en daar wil ik nog aan toevoegen dat Wout Van Aert niet naar het wereldkampioenschap gaat in Rwanda.
Dan wette 't wel, zeker?

Wil.

12 aug 2025, 21:35

image.png
image.png (517.57 KiB) 835 keer bekeken

Zo zie je maar wat 'experten' ons kunnen leren.

Bemerk ook het woordje 'crisis' bovenaan.

Wil.

15 aug 2025, 14:26

Iemand nog trek in een hapje klimaatangst?
De koffieprijs stijgt en waaraan zou dat moeten liggen? Aan de opwarming van de aarde, vanzelfsprekend.
Echter, in de voorbije 50 jaar hebben we geregeld (veel) hogere prijzen gezien, maar toen was het codewoord nog niet 'klimaatalarmisme' .

De 'journalarmisten' laten zich gemakkelijk leiden door elke nieuwe windvlaag die over hen heen komt.

image.png

tokkio

15 aug 2025, 19:00

Iemand nog trek in een hapje klimaatangst?
De koffieprijs stijgt en waaraan zou dat moeten liggen? Aan de opwarming van de aarde, vanzelfsprekend.
Echter, in de voorbije 50 jaar hebben we geregeld (veel) hogere prijzen gezien, maar toen was het codewoord nog niet 'klimaatalarmisme' .
Tja en op de wijn moeten we ook al niet meer rekenen, die is opgebrand,maar dat was in 2022 ook al zo,
https://www.lavinoteca.shop/blogs/vinot ... SlT_MJVyb0
maar ze hebben nu een overschot van 1 miljoen kilo aardappelen ,kunnen ze misschien wodka en akvavit stoken....

Maar de lucht kwaliteit door het fijn stof van de bosbranden uit Canada zijn niet gevaarlijk....
De luchtkwaliteit in België, inclusief Herdersem, wordt beïnvloed door de fijnstof van de bosbranden in Canada. Er is een duidelijke wazige of heiige lucht waargenomen, maar er is geen sprake van een verhoogde concentratie fijnstof die schadelijk is voor de gezondheid
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/13 ... bantse-wo/

En in 1911 was er nog geen sprake van opwarming van de aarde, alhoewel er een dag record was van 32,1 Gr
In 1911 was er een hittegolf in Europa, met temperaturen die op sommige dagen boven de 32°C uitkwamen in Ukkel. In juli en augustus waren er meer dan 30 dagen met temperaturen van 27°C of hoger, meldt Staffspasttrack.org.uk. Het dagrecord in Ukkel werd geëvenaard met 32,1 graden, meldt HLN.
en ieder jaar is anders, de natuur doet zijn goesting....
https://www.wablieft.be/nl/krant/binnen ... eger-en-nu
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.