Alles Elektrisch......
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Na de elektrische wagen weer de hybride, maar deze keer wel van een andere soort.
800 km actieradius. Niet mis als dat de nieuwe norm zou worden.
En ja natuurlijk, zo ver zijn we zo nog niet. Maar àlles begint in de kinderschoenen.
En de aankoopprijs ...? Daar zullen we beter nu nog niet aan denken.
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/r ... 94eff61c9a
800 km actieradius. Niet mis als dat de nieuwe norm zou worden.
En ja natuurlijk, zo ver zijn we zo nog niet. Maar àlles begint in de kinderschoenen.
En de aankoopprijs ...? Daar zullen we beter nu nog niet aan denken.
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/r ... 94eff61c9a
Laatst gewijzigd door Fazal op 24 mei 2022, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
800 km actieradiuds is ook niet zo fantastisch . Binnen een paar jaar halen de puur elektrische gevallen dat ook. En waar ga je dat waterstof tanken ? Het is een experiment en misschien verkocht aan bedrijven die hun waterstof zelf maken zoals Colruyt.
Eigenlijk is dat geen hybride. De waterstof wordt omgezet in stroom die de batterij op peil houdt. Dit is wat men een "range extender" noemt. De eerste BMW I3 versie was ook met een range extender op benzine beschikbaar. Daar zat dan een twee-cylinder motor van hun scooter in die de batterij al rijdend kon bijladen.
Per definitie heeft een hybride twee ( of meer ) krachtbronnen aan boord die voor de voortbeweging kunnen zorgen , dus klassiek een verbrandingsmotor en een elektrische motor die afwisselend kunnen werken. Zeer complexe mechaniek , en daarom zou ik me nooit een hybride willen aanschaffen.
Eigenlijk is dat geen hybride. De waterstof wordt omgezet in stroom die de batterij op peil houdt. Dit is wat men een "range extender" noemt. De eerste BMW I3 versie was ook met een range extender op benzine beschikbaar. Daar zat dan een twee-cylinder motor van hun scooter in die de batterij al rijdend kon bijladen.
Per definitie heeft een hybride twee ( of meer ) krachtbronnen aan boord die voor de voortbeweging kunnen zorgen , dus klassiek een verbrandingsmotor en een elektrische motor die afwisselend kunnen werken. Zeer complexe mechaniek , en daarom zou ik me nooit een hybride willen aanschaffen.
-
En hier nog iets, betreffende het opladen van een e-auto, hetgeen door meerdere eigenaars NIET geweten is:
https://www.50five.com/nl-be/e-mobility ... n%20brand).
Laatst gewijzigd door Fazal op 25 mei 2022, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Steekt vol met leugens ....Fazal schreef: ↑25 mei 2022, 12:32Eb hier nog iets, betreffende het opladen van een e-auto, hetgeen door meerdere eigenaars NIET geweten is:
- de kabel wordt niet warm. Aan 10 ampere is dat lager dan een elektrisch fornuis of zelfs lager dan sommige straalkachels. Als ge aan 10 ampere laadt hebt ge nog 30 ampere over voor andere dingen vooraleer de veiligheidschakelaar ( de "téco" ) de stroom afschakelt.
- en dus is het minder gevaarlijk dan snelladen aan een laadpaal op het gebied van in brand vliegen. Traag laden verhoogt ook nog de levensduur van de batterij.
- niemand verplicht u om de batterij vol te laden. Met 4 uur aan 10 ampere in het stopcontact rijdt ge al meteen 50 km verder.
Dat artikel is puur bedoeld om thuislaadpalen te promoten , en jawel , met die kan je sneller laden als je 3 fazen in huis hebt en tot 16 ampere per faze. Het brandgevaar is dan meteen ook hoger. Snelladen met DC kan thuis gewoon NIET .... ( en zal nooit kunnen , tenzij misschien met een reusachtige thuisbatterij )
-
Goed om weten. Bedankt Fred.
Er is ook soms discussie over het langdurig aan het stopcontact hangen.
Buurman heeft zijn garage om de hoek, en kan toch moeilijk om de zoveel tijd telkens gaan afhaken.
Hij laat zijn wagen soms 3 à 4 dagen lang aan het (gewoon) stopcontact liggen.
Ik zou dat echt niet vertrouwen, maar goed, ik ben dan ook niet voldoende op de hoogte van die dingen.
Er is ook soms discussie over het langdurig aan het stopcontact hangen.
Buurman heeft zijn garage om de hoek, en kan toch moeilijk om de zoveel tijd telkens gaan afhaken.
Hij laat zijn wagen soms 3 à 4 dagen lang aan het (gewoon) stopcontact liggen.
Ik zou dat echt niet vertrouwen, maar goed, ik ben dan ook niet voldoende op de hoogte van die dingen.
-
Dat kan geen kwaad. Er vloeit maar stroom ( 230 Volt wisselspanning ) naar die wagen als die ook effectief aan het laden gaat. Als die niet laadt onderbreekt zijn draagbare ( neem ik aan ) lader de spanning naar de wagen , en dan verbruikt die lader zelf wat stroom vergelijkbaar met een wekkerradio.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Dat kan inderdaad geen kwaad ..... ????Fred1950 schreef: ↑25 mei 2022, 23:45Dat kan geen kwaad. Er vloeit maar stroom ( 230 Volt wisselspanning ) naar die wagen als die ook effectief aan het laden gaat. Als die niet laadt onderbreekt zijn draagbare ( neem ik aan ) lader de spanning naar de wagen , en dan verbruikt die lader zelf wat stroom vergelijkbaar met een wekkerradio.
Daarom dat er al meer en meer parkeergarages
het verbieden dat er electrische wagens worden opgeladen!
https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... randgevaar
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Mijn woorden zijn nog niet koud:
Elektrische Jaguar vliegt in brand tijdens opladen
https://gocar.be/nl/autonieuws/buzz/ele ... ns-opladen
Elektrische Jaguar vliegt in brand tijdens opladen
https://gocar.be/nl/autonieuws/buzz/ele ... ns-opladen
-
Ik meen dat dit allemaal gevallen waren die aan een laadpaal aan het opladen waren!?
Ik had het eerder over een gewone stopcontact. Maar daar wordt niets over gezegd.
Mijn (benzine) wagen staat in de ondergrondse garagebox van het appartementsgebouw.
Maar naast de mijne staat ook 'altijd' een e-wagen aan het gewoon stopcontact op te laden.
De man laat ook altijd zijn poort open, en het is dus duidelijk te zien dat de auto constant met het stopcontact is verbonden. Er zijn hier 32 garageboxen onder het gebouw, en er zullen dus waarschijnlijk meer e-wagens zijn welke aan het stopcontact hangen. Ik weet nu niet of ik mij daar zorgen hoef over te maken!?
Ik had het eerder over een gewone stopcontact. Maar daar wordt niets over gezegd.
Mijn (benzine) wagen staat in de ondergrondse garagebox van het appartementsgebouw.
Maar naast de mijne staat ook 'altijd' een e-wagen aan het gewoon stopcontact op te laden.
De man laat ook altijd zijn poort open, en het is dus duidelijk te zien dat de auto constant met het stopcontact is verbonden. Er zijn hier 32 garageboxen onder het gebouw, en er zullen dus waarschijnlijk meer e-wagens zijn welke aan het stopcontact hangen. Ik weet nu niet of ik mij daar zorgen hoef over te maken!?
-
Die laadt maar als er stroom van het stopcontact naar de wagen loopt , en op die flexibele lader ( neem ik aan ) gaat er dan een extra oranje lichtje branden. Als er alleen maar een groen lampje brandt is de wagen niet aan het laden en is het gevaar voor brand zo goed als nihil , tenzij de wagen zelf ergens in kortsluiting zou gaan , maar dat kan overal en altijd gebeuren , niet noodzakelijk tijdens het laden.
Voel regelmatig ook eens aan het stopcontact of dat warmt wordt. In oude gebouwen steken soms wel eens oude stopcontacten , en die zijn ook de oorzaak van vele branden. Ge moogt ook stiekem er eens de stekker uit trekken
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 26 mei 2022, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Dat kan bijna niet anders. De huidige wagens worden bijna allemaal met een "speciale" stekker aan de kant van de wagen geladen , en de andere kant van zo'n kabel past niet in een klassiek stopcontact. Er moet "iets" , een soort adapter , tussen zitten gelijkaardig waarmee je de smartphone of laptop aansluit , maar dan wel een stuk groter.
De enige wagen die ik ken die een kabel aan boord heeft die rechtstreeks in het stopcontact past is ( was ) de Renault Twizy.( een soort elektrische buggy
Desnoods maak je eens een foto van wat er tussen de wagen en het stopcontact steekt , en post die hier dan eens.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Ik hoop voor u dat iedere garagebox zijn eigen teller heeft, en dat het geen algemene teller is voor de garages.Fazal schreef: ↑26 mei 2022, 10:48Mijn (benzine) wagen staat in de ondergrondse garagebox van het appartementsgebouw.
Anders help jij mee zijne "naft" te betalen......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Fred1950 schreef: ↑25 mei 2022, 13:01Steekt vol met leugens ....![]()
- de kabel wordt niet warm. Aan 10 ampere is dat lager dan een elektrisch fornuis of zelfs lager dan sommige straalkachels. Als ge aan 10 ampere laadt hebt ge nog 30 ampere over voor andere dingen vooraleer de veiligheidschakelaar ( de "téco" ) de stroom afschakelt.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier