Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

28 mar 2023, 15:23

Oekraïne drong erop aan geen granaten met verarmd uranium te gebruiken

Op de website van de Oekraïense regering loopt momenteel een petitie om het gebruik van munitie met verarmd uranium te verbieden.
Zelensky die wel degelijk rekening houdt met de wil van volk heeft verklaart het gebruik van deze munitie uit te sluiten tot de regering een definitieve behandeling doet van de petitie.
Voorlopig zal het Oekraïense leger dus gebruik maken van de buitgemaakte schoppen van Russische gesneuvelden gezien het groot aantal gesneuvelden onder Oekraïense soldaten, wat de effectiviteit van deze schoppen aantoont. Blijkbaar zijn het aantal Russische gesneuvelden sindsdien ook drastisch gestegen.

Dicksy

28 mar 2023, 15:47

vorige week bezocht bezocht Zelenski Zaporizhrhia aan het front. Hier een kaart ter verduidelijking hoe dicht deze stad bij de frontlinie ligt.
image.png
image.png (298.53 KiB) 434 keer bekeken

Vandaag verschijnt een artikel onder de titel:
Zelenskyy zet frontlinie-tournee door Oekraïne voort
(Zelenskyy continues frontline tour of Ukraine)
De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy heeft vandaag zijn rondreis door frontliniesteden in Oekraïne voortgezet en heeft een bezoek gebracht aan Okhtyrka in de noordoostelijke Soemy-regio.
Nu een kaart ter verduidelijking waar deze frontstad juist gelegen is:
image.png
image.png (291.17 KiB) 434 keer bekeken
Waarom verzwijgt de Russische propaganda dat ze al zo ver zijn opgerukt of kennen de Westerse propaganda de betekenis niet van front, frontlinie, frontstad..... :roll:
Zelfs als men Charkov als referentiepunt zou nemen is Okhtyrka nog altijd 110 km verwijdert.

Propaganda die kan tellen.

Fred1950

28 mar 2023, 17:51

Volgens mijn prognose zou Poetin nog wat "blauw" willen bezetten vooraleer hij een staakt het vuren zal voorstellen. 8)

image.png
image.png (290.41 KiB) 421 keer bekeken

Fazal

28 mar 2023, 18:19

Volgens mijn bescheiden mening, beseft hij niet echt waar hij mee bezig is.

Wil.

28 mar 2023, 18:37

Dicksy schreef:
28 mar 2023, 15:47
vorige week bezocht bezocht Zelenski Zaporizhrhia aan het front. Hier een kaart ter verduidelijking hoe dicht deze stad bij de frontlinie ligt.
image.png

Vandaag verschijnt een artikel onder de titel:
De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy heeft vandaag zijn rondreis door frontliniesteden in Oekraïne voortgezet en heeft een bezoek gebracht aan Okhtyrka in de noordoostelijke Soemy-regio.
Nu een kaart ter verduidelijking waar deze frontstad juist gelegen is:
Waarom verzwijgt de Russische propaganda dat ze al zo ver zijn opgerukt of kennen de Westerse propaganda de betekenis niet van front, frontlinie, frontstad..... :roll:
Zelfs als men Charkov als referentiepunt zou nemen is Okhtyrka nog altijd 110 km verwijdert.

Vind ik ook, Dicksy.
Waarom haal je een stukje uit de tekst en laat je de rest weg?

Zelenskyy continues frontline tour of Ukraine
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy has today continued his tour of frontline towns and cities in Ukraine, visiting Okhtyrka in the northeastern Sumy region.
Mr Zelenskyy was greeted civilians who have remained in the region before taking a photograph with Ukrainian troops.
Addressing a crowd of people on a square in Okhtyrka, Mr Zelenskyy promised that the battle-scarred city would be rebuilt.
"We won't let any wound remain on the body of our state," he said.

Vertaling:

De heer Zelenskyy werd begroet door burgers die in de regio zijn gebleven voordat hij een foto maakte met Oekraïense troepen.

De heer Zelenskyy sprak een menigte mensen toe op een plein in Okhtyrka en beloofde dat de door de strijd geteisterde stad zou worden herbouwd.
"We laten geen enkele wond op het lichaam van onze staat achter", zei hij.

Zelensky bezoekt de steden die zwaar geleden hebben onder de oorlog. Er zijn in Okhtyrka nog mensen aanwezig die niet gevlucht waren ondanks de beschietingen die de stad te verduren kreeg. Okhtyrka heeft in de vuurlinie gelegen van de Russen en is daardoor erg beschadigd.

Steden die zo geteisterd werden, lagen op een bepaald moment aan de frontlinie van deze nog steeds woedende oorlog.

Wanneer je al die info weglaat, waardoor het zou kunnen lijken alsof dit een rustig provinciestadje is, ver weg van het kanonnengebulder, dan verteken je het beeld. Geef de lezer de gehele info en laat hem er zelf uit besluiten wat eruit geconcludeerd kan worden.

Iemand met negatieve gedachten zou zowaar kunnen denken dat je 't met opzet deed.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

28 mar 2023, 18:42

EU-bondgenoten stellen vraagtekens bij Estlandse terugbetaling van wapens aan Oekraïne
"Pas na herhaalde vragen noemde de EDEO de landen die om terugbetaling hebben gevraagd op basis van de nieuwe aankoopprijs" in plaats van de werkelijke prijs van de gedoneerde militaire uitrusting, las de aantekeningen van een diplomaat die bij die bijeenkomst aanwezig was en deelde met Playbook.
Volgens geheime gegevens van de EDEO die door POLITICO zijn ingezien, hebben zes landen hun restitutieclaims voor de eerste tranche van de EPF berekend op basis van de prijs van nieuwe wapens. Finland claimde 100 procent van de vergoeding op basis van nieuwe inkoopprijzen, Letland claimde onder die voorwaarden 99 procent, Litouwen 93 procent, Estland 91 procent, Frankrijk 71 procent en Zweden 26 procent.
"Ze sturen hun kladjes naar Oekraïne en kopen gloednieuw materiaal voor zichzelf, gefinancierd met EU-geld", zei een tweede EU-diplomaat over Estland.

https://www.politico.eu/article/eu-esto ... -facility/
Iedereen wil zijn graantje meepikken aan deze oorlog. Ik zou het profiteren op de kap van..... noemen. In de Eu hebben ze daar een deftiger omschrijving voor, zij noemen het solidair zijn. :roll:

Fred1950

28 mar 2023, 18:50

Fazal schreef:
28 mar 2023, 18:19
Volgens mijn bescheiden mening, beseft hij niet echt waar hij mee bezig is.
Hij wil een brede en veilige doorgang naar de Krim. Al wat ik in blauw heb aangeduid behoort tot de "geannexeerde" oblasten Donetsk en Zaporizhzhia d.i. twee van de vier geannexeerde oblasten : Luhansk, Donetsk, Zaporizhzhia en Kherson , maar het deel Kherson ten noorden van de Dnjepr zal hij niet kunnen behouden Als hij die gebieden heeft bezet is zijn doel bereikt.

Dicksy

28 mar 2023, 19:29

Vind ik ook, Dicksy.
Waarom haal je een stukje uit de tekst en laat je de rest weg?
Iemand met negatieve gedachten zou zowaar kunnen denken dat je 't met opzet deed.
Die iemand moet dat niet denken, het is zo omdat ik het uit zijn context trekken door de westerse propaganda hier aan de kaak stel met een zeer misleidende titel. En dat heb ik heel duidelijk getoond en aangehaald met mijn posting verwijzend naar hun titel hierboven nog eens herhaald:
rondreis door frontliniesteden in Oekraïne voortgezet
En of ze dat geweest zijn kan best zijn maar doet nu niet meer ter zake. Op het ogenblik dat hij ze bezoekt was het geen frontstad meer. Dat ze zwaar geleden hebben onder de beschietingen geloof ik best en hij ze nu bezoekt.....waarom niet. Maar als hij ze toen bezocht had dan had ik het artikel misschien nog niet eens gelezen en zeker geen commentaar op gegeven.

En daarom dat mijn afsluiter van mijn vorige posting hierover blijft staan:

Betekenis:
frontlinie: plaats waar het voorste deel van het leger zich bevindt

Wil.

28 mar 2023, 19:43

Die iemand moet dat niet denken, het is zo omdat ik het uit zijn context trekken door de westerse propaganda hier aan de kaak stel met een zeer misleidende titel. En dat heb ik heel duidelijk getoond en aangehaald met mijn posting verwijzend naar hun titel hierboven nog eens herhaald:
Je laat de belangrijke stukken weg uit de informatie. Dat is bedrieglijk.
Deze steden waren de frontlinie. Sommige zijn zwaar toegetakeld. Zelensky bezocht onlangs een voorstad van Bachmoet en eerder al Kherson (waar je de bommen kon horen) en nu - en passant - Okhtyrka.

Hij doet inderdaad de toer van de frontlijnsteden.
Laatst gewijzigd door Wil. op 28 mar 2023, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates

28 mar 2023, 19:44

Charlie Maru schreef:
28 mar 2023, 14:57
HLN:
Russische strijders gaan nietsvermoedend gebouw vol boobytraps binnen. Dan duwen Oekraïners op ontsteker

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a69d1645/
Niet echt moedig van die Oekraïners toch ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

28 mar 2023, 19:47

socrates schreef:
28 mar 2023, 19:44
Charlie Maru schreef:
28 mar 2023, 14:57
HLN:
Russische strijders gaan nietsvermoedend gebouw vol boobytraps binnen. Dan duwen Oekraïners op ontsteker

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a69d1645/
All is fair in love and war, socrates.

Is het misschien wel moedig om een niet aflatende bommenregen over een stad als Bakhmoet uit te strooien? In een oorlog zijn er slechts minimale spelregels (die Rusland schendt door bv. kinderen te ontvoeren). De vijandelijke soldaten doden is één van de opdrachten van een soldaat.

Dicksy

28 mar 2023, 19:58

door socrates » 11 minuten geleden
De verste sluipschutter kill is iets van een 3 km. Is een sluipschutter in een oorlog moedig?

socrates

28 mar 2023, 20:01

Dicksy schreef:
28 mar 2023, 19:58
door socrates » 11 minuten geleden
Is een sluipschutter in een oorlog moedig?
Militairen onder elkaar zouden moediger zijn als ze het gevecht aangingen eerder dan op deze manier andere soldaten om te brengen.
Maar dit is ook maar een opinie, dat betekent niet dat ik partij zou kiezen voor de "inbrekers"

Wil.

28 mar 2023, 20:13

Je stelt eigenlijk voor: man tegen man met de blote vuist.
Die tijd is al even voorbij.

socrates

28 mar 2023, 20:16

Wil. schreef:
28 mar 2023, 20:13
Je stelt eigenlijk voor: man tegen man met de blote vuist.
Die tijd is al even voorbij.
Met "schoppen" kan ook :)