In mijn dialect (streek Gent-Oudenaarde-Deinze) komen nogal veel Franse woorden voor. Vele zijn echter ook meegebracht door de vele "Woalemannen" (o.a. twee van mijn oudere broers) die na de oogst seizoenarbeid in de Walen en Frankrijk gingen doen...MichelN schreef:Neen, het AN, ik vermoed dat je dat bedoelt, is geen leentaal maar het gevolg van de noodzaak om precieze afspraken te maken over de betekenis van woorden, zinnen, spraakkunst e.d.m. van onze gemeenschappelijke taal, evenwel met behoud van lokale geplogenheden.socrates schreef:Maar dan waren de Zuid Nederlanders misschien ook Belgen.
Fundamenteel cultureel leunen Vlamingen dichter aan bij Fransen dan bij Nederlanders of Schotten Ook verschillen wij bv. in de golflengte waarop wij het Nederlands hanteren.
Voor ons is Nederlands een "leentaal" maar dat is Frans ook voor bv. Bretoenen en Engels voor Welshmen en Schotten, Spaans voor Catalanen enz. Wij zijn niettemin Europeanen en sommigen onder ons, de slimsten, willen Europeeërs worden.
Een stoel en een tafel hebben zowel in Almelo als is Zoerle-Parwijs dezelfde betekenis, geen hond gaat het in één van beide locaties het in zijn hoofd halen een tafel voortaan te omschrijven als "preekstoel".
Je kan je eerder de vraag stellen of wij - de Zuid-Nederlanders - wel enige affiniteit hebben of, zoals jij het omschreef, dichter bij de Fransen zouden aanleunen. Wel, ik vind van niet want je hoeft maar een historische kaart ter hand te nemen om te zien waar de Latijnse kant van het land gesitueerd is. Dat wij nog steeds (dikwijls slecht) vertaalde Franse spreekwoorden en zegswijzen hanteren is doodeenvoudig een gevolg van de talloze bezettingen door de eeuwen heen.
Het zou me te ver leiden, wegens geen tijd en ook geen "goesting", om hier een heel exposé over onze gemeenschappelijke taal neer te poten, maar als je bedenkt dat de fameuze dichtregel hieronder uit 1100 of daaromtrent dateert en kennelijk een mengelmoes is van oud-Nederlands en oud-Engels wordt het allicht wat duidelijker.
"Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat inbidan we nu?"
Vertaling: Alle vogels zijn nesten begonnen, behalve ik en jij. Waar wachten wij nu op?
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!