Alles Elektrisch......
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Het is ook een mooi initiatief. De ‘rijken’ gaan dat allemaal subsidiëren, daar zit het geld en daar gaan ze het halen.door Wil. » Vandaag, 00:39
Fred1950 schreef: ↑Gisteren, 08:52
Het alternatief :
zonnepanelen + thuisbatterij + wamtepomp alternerend in hybride met een microWKK op biodiesel --> off-grid.Dat is een mooi alternatief, zeg! Daar gaan enkele miljoenen belgen weer hun voordeel mee doen.Fred1950 schreef:
... en dat prijskaartje is zelfs nog een beetje onderschat."The happy few" gaan voor iets dat in zijn totaal ( plaatsing inbegrepen ) rond de 120.000 Euro draait.
Bedankt om dit aan te brengen.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ge vergeet ook dat er héél veel geld kan gehaald worden bij de "overgesubsideerde" horde van politiekers , de partijkassen en de uit de pan swingende ambtenaren pensioenen.Dicksy schreef: ↑08 jul 2022, 06:49Het is ook een mooi initiatief. De ‘rijken’ gaan dat allemaal subsidiëren, daar zit het geld en daar gaan ze het halen.door Wil. » Vandaag, 00:39
Fred1950 schreef: ↑Gisteren, 08:52
Het alternatief :
zonnepanelen + thuisbatterij + wamtepomp alternerend in hybride met een microWKK op biodiesel --> off-grid.Dat is een mooi alternatief, zeg! Daar gaan enkele miljoenen belgen weer hun voordeel mee doen.Fred1950 schreef:
... en dat prijskaartje is zelfs nog een beetje onderschat."The happy few" gaan voor iets dat in zijn totaal ( plaatsing inbegrepen ) rond de 120.000 Euro draait.
Bedankt om dit aan te brengen.![]()
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Daarom wil de politiek ook zoveel mogelijk natuurgebied aanplanten, ze denken dat het geld aan de bomen groeit. Het zal nog raar wakker worden, voor de gewone man, als men dat geld gaat oogstten.Fred1950 schreef:
Ge vergeet ook dat er héél veel geld kan gehaald worden bij de "overgesubsideerde" horde van politiekers , de partijkassen en de uit de pan swingende ambtenaren pensioenen.
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Het voorbije weekeinde een artikel gelezen in HLN over verplaatsingen met caravans, getrokken door elektrische wagens. Eindconclusie van hun autokenners, Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn : “Met een EV en caravan naar het zuiden ? Een marteling !”
Zelf heb ik geen caravan maar wanneer ik me op weg begeef, met mijn miserabele middenklas personenwagen op benzine, naar een iets exotischer streek zoals bvb. De Elzas, stel ik vast dat toch heel wat medeburgers er op uit trekken met hun “kérrevén” zoals dikwijls onze noorderburen dit vehikel noemen. Ook “sleurhut” wordt wel eens gebruikt, hoewel dergelijk taalgebruik me eerder doet denken aan het Afrikaans. (Prachtig woord overigens.)
Het is onmogelijk om in dit korte bestek alle ervaringen van de hierboven genoemde experten weer te geven. Ik beperk me tot de hoofdzaken.
De reikwijdte van een elektrische wagen wordt meestal naar boven afgerond door de constructeurs. Ze wordt bepaald onder ideale reisomstandigheden die er meer dan dikwijls niet zijn. Het trekken van een caravan halveert deze reikwijdte. Bovendien moet men wettelijk over een voldoende krachtige (en dus duurdere) wagen beschikken om een gewicht van gemiddeld 1,60 ton te mogen trekken. Net zoals bij een benzinewagen rijdt niemand tot de laatste kilometer. Men laadt op of men vult bij van zodra men in de omgeving van het minimum bereik valt. Wanneer men een caravan trekt is het niet altijd vanzelfsprekend om aan een laadpaal te kunnen of mogen opladen omdat deze plaatsen meestal slechts voorzien zijn voor een doorsnee wagen. De caravan afhaken is dan ook meestal noodzakelijk.
Samengevat komen de onderzoekers tot de slotsom : “Tien laadbeurten nodig om in Zuid-Frankrijk te geraken”. Nou moe, begin er maar aan.
Zelf heb ik geen caravan maar wanneer ik me op weg begeef, met mijn miserabele middenklas personenwagen op benzine, naar een iets exotischer streek zoals bvb. De Elzas, stel ik vast dat toch heel wat medeburgers er op uit trekken met hun “kérrevén” zoals dikwijls onze noorderburen dit vehikel noemen. Ook “sleurhut” wordt wel eens gebruikt, hoewel dergelijk taalgebruik me eerder doet denken aan het Afrikaans. (Prachtig woord overigens.)
Het is onmogelijk om in dit korte bestek alle ervaringen van de hierboven genoemde experten weer te geven. Ik beperk me tot de hoofdzaken.
De reikwijdte van een elektrische wagen wordt meestal naar boven afgerond door de constructeurs. Ze wordt bepaald onder ideale reisomstandigheden die er meer dan dikwijls niet zijn. Het trekken van een caravan halveert deze reikwijdte. Bovendien moet men wettelijk over een voldoende krachtige (en dus duurdere) wagen beschikken om een gewicht van gemiddeld 1,60 ton te mogen trekken. Net zoals bij een benzinewagen rijdt niemand tot de laatste kilometer. Men laadt op of men vult bij van zodra men in de omgeving van het minimum bereik valt. Wanneer men een caravan trekt is het niet altijd vanzelfsprekend om aan een laadpaal te kunnen of mogen opladen omdat deze plaatsen meestal slechts voorzien zijn voor een doorsnee wagen. De caravan afhaken is dan ook meestal noodzakelijk.
Samengevat komen de onderzoekers tot de slotsom : “Tien laadbeurten nodig om in Zuid-Frankrijk te geraken”. Nou moe, begin er maar aan.
-
Is reizen met een sleurhut eigenlijk niet outbollig geworden ? Tegenwoordig vlieg je op één uur goedkoop naar het zuiden , en daar huur je dan een wagen voor je lokale ritjes. Tien keer laden , is dat erger dan urenlang in de file stil te staan op de route du soleil ?
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Met een elektrische wagen heb je nooit gedaan.
De batterij dient tussen de 20 en 80 % opgeladen te blijven.
Dus liefst niet opladen tot 100%, en liefst niet lager dan 20 %.
Deze waarden, dienen dus tussendoor, en tijdens het opladen, constant in het oog worden houden.
https://www.fleet.be/vermijd-de-0-en-de ... sche-auto/
Bij sommige elektrische modellen kan een plafond worden gecodeerd op het laadniveau van de batterij.
In dit geval is het mogelijk om de limiet op 80% te stellen voor dagelijks gebruik en deze te verhogen naar 100% voor langere reizen.
Maar als uw wagen een tijdje in uw garage staat, en die garage, of uw parkeerplaats, is een paar straten verder, dan moet je af en toe gaan controleren, hetgeen niet altijd zo evident zal zijn, bij ziekte bvb..
De capaciteit kan op nul staan, hetgeen dus niet aan te raden is, ofwel heb je toch niet voldoende stroom meer, als je uw wagen 'plotseling' dringend nodig hebt.
Er dient dus nog heel wat worden verbeterd aan die elektrische wagens.
Deze waarden, dienen dus tussendoor, en tijdens het opladen, constant in het oog worden houden.
Bij sommige elektrische modellen kan een plafond worden gecodeerd op het laadniveau van de batterij.
In dit geval is het mogelijk om de limiet op 80% te stellen voor dagelijks gebruik en deze te verhogen naar 100% voor langere reizen.
Maar als uw wagen een tijdje in uw garage staat, en die garage, of uw parkeerplaats, is een paar straten verder, dan moet je af en toe gaan controleren, hetgeen niet altijd zo evident zal zijn, bij ziekte bvb..
De capaciteit kan op nul staan, hetgeen dus niet aan te raden is, ofwel heb je toch niet voldoende stroom meer, als je uw wagen 'plotseling' dringend nodig hebt.
Er dient dus nog heel wat worden verbeterd aan die elektrische wagens.
-
Fazal schreef: ↑12 jul 2022, 12:23Met een elektrische wagen heb je nooit gedaan.
......
Er dient dus nog heel wat worden verbeterd aan die elektrische wagens.![]()
Wees gerust , men mag een wagen gerust tot 100 % laden op voorwaarde dat ge er ook onmiddelijk erna begint mee te rijden , en al zeker bij warm weer bvb. bij 30 graden.
En wees ook gerust , als de wagen een maand geparkeerd staat zal de batterij nog steeds haar lading behouden. Die tractiebatterij wordt volledig van de rest van de wagen afgekoppeld als ge de contactsleutel eruit haalt. Op een jaar tijd merkt men zelfontlading van 10 % , dus geen paniek. De 12 Volt batterij waarop alle toeters en bellen aangesloten zijn , dat is ander koek
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 12 jul 2022, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dat klopt en dat heb ik hier al jarenlang aangekaart.
Batterijen moeten veel meer energie kunnen opslaan voor minder gewicht.
Intussen blijft mijn voorkeur gaan naar een hybride die voor korte verplaatsingen puur elektrisch rijdt en die bij lange ritten de benzine- of dieselmotor laat werken.
Iedereen weet ook dat een grotere, volledig elektrische auto voor de grote massa nog niet betaalbaar is ( een middenklassewagen als de Renault Megane E-tech kost toch nog altijd 40.000 euro). Wie met een kleinere elektrische auto (tot ongeveer 55 kWh batterij) met een caravan wil rondrijden, die neemt best een gedetailleerde kaart met alle laadpalen langsheen de route mee.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
En een hybride die wegens zijn grote complexiteit na 4 jaar al defecten begint te vertonen , goed zo.. En dan heb je de "slimmerds" met een plug-in hybride die maandenlang elektrisch rijden , en ... als ze dan toch de verbrandingsmotor willen gebruiken , dan start die niet meer ....
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Fredje, wanneer het over batterijen gaat, dan ben jij in mijn ogen bij de absolute top. Dan mag je zelfs de titel ing daarvoor opeisen; misschien zelfs ir-met-een-puntje. Ja, zelfs dát.
Maar over techniek van hybride auto's doe je er beter het zwijgen toe en dan laat je iedereen in de waan dat je misschien - heel misschien - ook daarover zinvolle gedachten hebt. Dat is vaak beter dan te spreken en het voor iedereen zonneklaar te maken welk minimalistisch niveau je eigenlijk bezit.
Maar over techniek van hybride auto's doe je er beter het zwijgen toe en dan laat je iedereen in de waan dat je misschien - heel misschien - ook daarover zinvolle gedachten hebt. Dat is vaak beter dan te spreken en het voor iedereen zonneklaar te maken welk minimalistisch niveau je eigenlijk bezit.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Heb jij al eens een klassieke motor open geprutst ? Kan jij uitleggen hoe de elektrische motor zich koppelt , ontkoppelt met de verbrandingsmotor in een hybride ? Kan jij beschrijven wat er zoal allemaal gebeurt als de wagen van elektrische motor overschakelt op de benzinemotor bij bvb. 80 km/uur.Wil. schreef: ↑12 jul 2022, 13:59Fredje, wanneer het over batterijen gaat, dan ben jij in mijn ogen bij de absolute top. Dan mag je zelfs de titel ing daarvoor opeisen; misschien zelfs ir-met-een-puntje. Ja, zelfs dát.
Ik raad jou sterk aan om geen "fake" standpunten in te nemen omdat je in de verste verte geen benul hebt hoe de vork aan de steel zit. Een aap met technische ervaring op zowat alle technische vlakken leer je geen muilen trekken.
Op "minimalistisch niveau" is een plug-in hybride een combinatie van een volwaardige elektrische wagen en een volwaardige klassieke wagen op fossiele brandstof. Dit maakt hem complexer dan elke puur elektrische wagen en elke puur benzine/diesel wagen. Simpel toch.