Eigenaars zonnepanelen de klos ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jan 2021, 11:59

De hoofdoorzaak van dit hele gedoe is toch dat we met z'n allen aan de digitale meter MOETEN :evil:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

19 jan 2021, 13:04

Wil. schreef:
19 jan 2021, 10:31
Bedenk dat Europa eist dat de CO2 uitstoot gereduceerd wordt met ...%. Bij ons zijn enkel wind/zon/biomassa en kernenergie beschikbaar als 'groene' elektriciteitsopwekkers. Het niet halen van de Europese normen kost nogal wat geld, naar het schijnt.
Als onze regering(en) zo verder doet zal men nooit de Europese normen halen. :roll:
Belgie heeft telkens regeringen van knoeiers en oplichters. :wink:
Frankrijk daarentegen draait voor 75% op kernenergie, en daar heeft men ook nog tijd om realistische oplossingen te bedenken en door te voeren.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 jan 2021, 13:57

Laat de Groenen hunne kop uitwerken en ze komen nooit meer in een regering.
Want alles naar de knoppen en de CO2 nog hoger met hun gascentrales.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2021, 14:45

E.T. schreef:
19 jan 2021, 11:59
De hoofdoorzaak van dit hele gedoe is toch dat we met z'n allen aan de digitale meter MOETEN :evil:
De digitale meter maakt het nog altijd mogelijk om te bepalen hoeveel je op het net stuurt. Er zijn vandaag al 100.000 gezinnen met digitale meter die óók gebruik maken van de terugdraaiende teller. (zie De Tijd pag. 6 vandaag).

Ik herhaal mijn vraag: wat had jij gedaan als je toen in Tommeleins schoenen zou staan?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

19 jan 2021, 15:22

Wil. schreef:
19 jan 2021, 14:45
E.T. schreef:
19 jan 2021, 11:59
De hoofdoorzaak van dit hele gedoe is toch dat we met z'n allen aan de digitale meter MOETEN :evil:
De digitale meter maakt het nog altijd mogelijk om te bepalen hoeveel je op het net stuurt. Er zijn vandaag al 100.000 gezinnen met digitale meter die óók gebruik maken van de terugdraaiende teller. (zie De Tijd pag. 6 vandaag).

Ik herhaal mijn vraag: wat had jij gedaan als je toen in Tommeleins schoenen zou staan?
In de tijd van vandaag staat enkel, dat ze de NVA minister aan haar bureel en de parket hebben vastgespijkerd en dat de uitrol van de digtale meters wordt stilgelegd. Het feit dat de digitale teller kan terugtellen, is uiteraard geen wereldwonder, maar men moet hem nog willen laten terugdraaien. Er zijn lopende contracten waarvoor het noodzakelijk is dat de teller blijft terugdraaien. Een soort van verworven recht, zoals het pensioen van de ambtenaren, dat men liever kwijt dan rijk is. Er gaat nog veel gedebatteerd worden om de uitspraken van het Grondwettelijk Hof, maar voor de NVA staat het al lang vast dat de teller in de toekomst nog enkel vooruit gaat draaien. Misschien gaat de PVDA nog eens naar de rechtbank stappen om de NVA minster op de schop te laten gaan, maar dan komt er een nieuwe NVA-er of liberaal à la Tommelein, die via een omweg er gaat voor zorgen dat de digitale teller toch maar in een richting gaat draaien.
Het staat uiteraard als een paal boven water dat mr Huts zijn tellers niet worden vervangen. Voor de NVA is het eigen volk immers altijd belangrijk, maar de enen al meer als de andere.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2021, 15:42

De kannibaal schreef:
19 jan 2021, 15:22

In de tijd van vandaag staat enkel, dat ze de NVA minister aan haar bureel en de parket hebben vastgespijkerd en dat de uitrol van de digtale meters wordt stilgelegd.
Op welke blz? :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

19 jan 2021, 16:51

De oorspronkelijke oorzaak van die hele heisa ligt bij de ondertekening van de klimaatakkoorden van Parijs. De vooropstellingen die daar uitgevaardigd zijn en ondertekend, vereisen zulke draconische ingrepen dat ze quasi onbetaalbaar worden voor de doorsnee burger. Bovendien blijkt de haalbaarheid zeer twijfelachtig. Landen met energie uit waterkracht (bvb de Scandinavische) of met kernenergie (Frankrijk) zullen niet bloeden. Niet voor niets weigerde Trump mee te stappen in het verhaal.
Ironisch is wel dat diegenen die eind vorige eeuw stokken in de wielen staken voor de ontwikkeling van kernenergie (Atoomenergie, neen, bedankt !), nu het hardst schreeuwen dat we teveel CO² uitstoten. Tiens tiens, hoe zou dat komen ? Overigens blijkt uit Nederlandse metingen dat de luchtkwaliteit aldaar in geen 100 jaar zo zuiver is geweest. Ik, denk dat dit in Vlaanderen niet veel anders zal zijn.
Zonnepanelen en windmolens hebben ook nog een negatief neveneffect voor het milieu, de landbouw en de visserij. Zonneparken nemen plaats in voor weide- of landbouwgrond, idem met windturbines die ook nog eens het zicht vervuilen. Vissers klagen dat sommige vissoorten niet meer gedijen in de omgeving van turbines op zee door trillingen en poetsen de plaat.
Daar waar het doel zou moeten zijn om de bevolking te voorzien van propere, constante en betaalbare energie is men dit nu voorbijgeschoten. Het doel is nu de doelstellingen halen, ongeacht de kosten ervan om toch maar te kunnen zeggen hoe goed we wel zijn. Ze zijn er goed mee bezig.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

19 jan 2021, 17:19

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210119_94742938

Uitrol digitale meters bij eigenaars zonnepanelen wordt voorlopig stopgezet

De Vlaamse overheid heeft beslist om tot begin april 2021 geen digitale meters bij zonnepaneleneigenaars te laten plaatsen. Ze doet dat totdat de financiële compensatieregeling in de regelgeving is opgenomen en dus voor alle zonnepaneleneigenaars voldoende duidelijk is. Dat meldt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir.
De website van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) werd overspoeld met vragen over het arrest van het Grondwettelijk Hof over de terugdraaiende teller en de financiële compensatieregeling -in uitwerking- van de Vlaamse regering. Ook in onze krant riep de kwestie heel veel vragen op.

LEES OOK. Jouw vragen over zonnepanelen beantwoord: kan je digitale teller weigeren of uitstellen? Is thuisbatterij een oplossing?

Een veel gestelde vraag die sinds de uitspraak van het Grondwettelijk Hof afgelopen donderdag werd gesteld gaat over de verdere uitrol van de digitale teller. De minister brengt daar nu duidelijkheid over. Minstens tot begin april 2021 worden geen digitale meters meer geplaatst bij eigenaars van zonnepanelen, totdat de financiële compensatieregeling in de regelgeving is opgenomen en voldoende duidelijk is voor iedereen.

LEES OOK. Facebookgroep met gedupeerde eigenaars van zonnepanelen wil overheid voor rechter dagen “wegens bedriegen van de consument”

De Vlaamse Regering stapt bovendien af van het plan om prioritair een digitale meter bij zonnepaneleneigenaars te plaatsen tegen eind 2022, zoals eerst voorzien, maar zal deze meenemen in de normale uitrol van 80 procent van alle Vlaamse aansluitingen tegen einde 2024 en alle overige aansluitingen tegen 1 juli 2029 zoals door de Europese richtlijnen voorgeschreven. Op korte termijn wordt echter, in overleg met Fluvius, de pauzeknop ingeduwd totdat de compensatieregeling volledig in de regelgeving is opgenomen.

www.tellercompensatie.be

Voila Wil u blz is er al lol
En dat wist ik al van in December voor digitale meter te plaatsen
Even geduld is nog niet aan de orde maar had wel brief gekregen
Omdat wij voorrang kregen :evil:

Maar er was niet bij gezegd waarom dat is de overheid tot dat aan licht komt .

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

19 jan 2021, 19:26

Wat tommelein bereikt heeft:

- Vanaf nu zal de panelen-installatie/verkoop ineenzakken als een pudding.
- Mensen zullen elektrisch verslindende verwarming installaties zoveel mogelijk links laten liggen
- Elektrische wagens zullen ook een deuk krijgen wegens 's nachts niet meer op te laden op terugdraaiende teller.

Eigenlijk heeft hij zichzelf goed in de voet geschoten. De boomerang komt terug.
i.p.v. vooruitgang te boeken met de europese norm zal het de andere richting uit gaan.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

19 jan 2021, 21:25

Belangrijk hier is het deel energie in de elektriciteit kost. (+- 24% van het totaal)
Een kleine berekening:
Afbeelding

Het resultaat hier is een voordeel van 168 € per jaar.

Of mis ik iets?

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

19 jan 2021, 22:17

Voor een deel van de gezinnen met zonnepanelen kan een digitale meter voordeliger zijn. Het prosumententarief verdwijnt ( ongeveer 300 euro). Je kan besparen door elektrische toestellen te laten werken als de zon schijnt. Dit is wel gemakkelijker als je overdag thuis bent. ( of weekenddagen) Nadeel: vroeger ging je bij goed weer wandelen of in de tuin werken, nu kan je binnen gaan strijken. :( :D Als de zon schijnt en je verbruikt de elektriciteit niet, kan je uw overproductie verkopen aan uw leverancier. De digitale meter is vooral nadelig voor de gezinnen die pas een installatie geplaatst hebben om de elektriciteit te voorzien voor een warmtepomp of elektrische wagen.
Maar eigenlijk gaat het over de beloftes die ze breken. In november is er bij mij een digitale meter geplaatst met de belofte dat het principe van de terugdraaiende meter nog 15 jaar behouden bleef. 2 maanden later wordt deze belofte verbroken!
Ze spreken over discriminatie, maar ik heb al een digitale meter moeten laten plaatsen terwijl andere mensen met zonnepanelen nu uitstel krijgen tot 2029?
Een vergoeding zal ik niet krijgen, want mijn zonnepanelen zullen al 5 procent rendement gehad hebben.
Het ergste is dat door de schuld van de regering weer compensaties moeten betaald worden waar iedereen zal aan bijdragen, ook de mensen zonder zonnepanelen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

19 jan 2021, 22:37

Ik dacht dat France de electriciteit inde, of niet in Belgische handen is. Zoals Devos Lemmens in Spanje zit en doet alsof het Belgische mayonnaise is. Men wil steeds maar poen en onze staat de kruimels of ons uitpersen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 jan 2021, 01:15

Seppe123 schreef:
19 jan 2021, 22:17

Een vergoeding zal ik niet krijgen, want mijn zonnepanelen zullen al 5 procent rendement gehad hebben.
Die 5% is dat niet het jaarlijks rendement dat men vooropstelt?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 jan 2021, 09:36

hovel schreef:
19 jan 2021, 21:25
Belangrijk hier is het deel energie in de elektriciteit kost. (+- 24% van het totaal)
Een kleine berekening:
Afbeelding

Het resultaat hier is een voordeel van 168 € per jaar.

Of mis ik iets?
Dat klopt voor wat het aandeel "energie" betreft. Maar .... en voor zover ik me niet vergis , ga je wel flink bijbetalen op distributienetkosten. Nu betaal je met terugdraaiende teller die kosten berekend op 500 kWh ( 4500 - 4000 ). Met de digitale meter ga je netkosten betalen op 4500 kWh ! , en daar zal niet om gelachen worden.

Volgens mijn Eneco afrekening betaal ik 10,72 Eurocent/kWh dagtarief, en 7,07 Eurocent/kWh nachttarief aan distributiekosten. Daarbij moet je ook nog eens transmissiekosten van ongeveer 1 Eurocent/kWh bijtellen.


Mijn totaal elektriciteits verbruik is ongeveer 3200 kWh/jaar ( heb geen zonnepanelen ) en hiervoor betaal ik 315 Euro aan energiekosten en 333 Euro aan allerhande distributiekosten ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 20 jan 2021, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

20 jan 2021, 10:16

hovel schreef:
19 jan 2021, 21:25
Of mis ik iets?
Ik denk het......

Ge vergeet distributie & transportkosten.......

Uw berekening is vaarschijnlijk gebaseerd op deze fiche:
https://www.engie.be/api/ebl/b2c/public ... language=N

De prijs per kWh afname is in zijn totaliteit +/- 25 cent per kWh
De prijs van teruglevering is 4,5 cent per kWh,
een verschil van ruwweg 20 cent per kWh
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier