waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2021, 19:38

tokkio schreef:
20 feb 2021, 18:52
....
Bij de les blijven Fred, opslag in poedervorm of korrels :mrgreen:
....
Ah ja , en welk volume nemen die in, in vergelijk met vloeibare waterstof ? 100 maal of 1000 maal het vloeibare volume ?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2021, 19:43

Fred1950 schreef:
20 feb 2021, 18:45
..... Weet ge wat het aan energie kost om die waterstof vloeibaar te maken om ze op die manier te kunnen transporteren ? Ge moet die afkoelen tot −252,87°C ....
ter aanvulling : "Het proces om waterstof vloeibaar te maken kost ongeveer een kwart van de energie die in de waterstof opgeslagen is." Uit Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofopslag

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

20 feb 2021, 21:51

Tav Fred1950

Nog straffer is de Bugatti Veyron met zijn 1250 PK .Binnenkort zelfs 1500 PK . Zoiets mogen ze vroeg of laat ook eens onder mijn gat schuiven . :P

werewoef
AMEN en AUM

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2021, 23:12

werewoef schreef:
20 feb 2021, 21:51
Tav Fred1950

Nog straffer is de Bugatti Veyron met zijn 1250 PK .Binnenkort zelfs 1500 PK . Zoiets mogen ze vroeg of laat ook eens onder mijn gat schuiven . :P

werewoef
Dat is inderdaad een "beest" van een wagen. :D De Porsche Taycan is echter een vol-elektrische en daar wou ik de aandacht op trekken. :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2021, 00:49

Fred1950 schreef:
20 feb 2021, 19:38
tokkio schreef:
20 feb 2021, 18:52
....
Bij de les blijven Fred, opslag in poedervorm of korrels :mrgreen:
....
Ah ja , en welk volume nemen die in, in vergelijk met vloeibare waterstof ? 100 maal of 1000 maal het vloeibare volume ?


Met één glas H2Fuel kan een auto 200 km rijden, zo vertelt deze man.
Waterstof wordt in poedervorm opgeslagen bij gewone omgevingstemperatuur en niet onder druk.

Afbeelding

Een paar slimme mensen weten er meer over te vertellen in deze drie korte filmpjes.
Er zijn tal van plaatsen waar een overschot aan zonne-energie te vinden is. Dáár moet het poeder gemaakt worden en het kan vervolgens met vrachtwagens of schepen naar de plaats van bestemming worden gebracht.

Uiteindelijk kopen we enkele kg H2fuel in de supermarkt en onze auto rijdt een paar weken zonder uitstoot.


1 m3 poeder bevat 9 MWh aan energie. Dat is 9000 kWh.
Een grote elektrische middenklassewagen verbruikt zowat 20 kWh per 100 km. Die kan 45.000 km rijden met die kubieke meter H2Fuel.

De kostprijs zou in de grootte-orde liggen van 5 tot 6 euro per kg waterstof.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 feb 2021, 10:31

Vloeibare waterstof : +- 2,5 kWh/liter ( https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density )

--> 2,5 MWh/m3 ( 1 m3 = 1000 liter )

De energiedensiteit in gebonden toestand kan nooit groter zijn dan in de meest compacte en pure vorm.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 feb 2021, 12:08

Zoek het begrip CHARLATAN op in een woordenboek en daar staat waarschijnlijk deze foto bij :lol: :lol: :lol:


Afbeelding
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

21 feb 2021, 12:32

5.6. Interessante weetjes

De eerste kleine gecompresseerde gastank is uitgevonden rond 1810 en is gebruikt geweest om droog koolgas op te slaan (0.5 kg).
Linde heeft een fiets ontwikkeld die 34g waterstof bevat in een cilinder. Dit maakt het mogelijk om over een afstand van 100km geassisteerd te fietsen.
Het is zelfs voor de fiets bruikbaar. :mrgreen:
http://www.hydroville.be/waterstof/hoe- ... waterstof/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2021, 16:04

E.T. schreef:
21 feb 2021, 12:08
Zoek het begrip CHARLATAN op in een woordenboek en daar staat waarschijnlijk deze foto bij :lol: :lol: :lol:


Afbeelding
Zoek eens op "verzonnen figuren" en daar staat héél zeker (niet waarschijnlijk) ET bij.
Nu gij weer.


Het is gemakkelijk om iets uit je nek te kletsen zonder dat je je nog maar de meest microscopische inspanning hebt willen getroosten om de gedachtegang van iemand te willen volgen.
Als je van jezelf weet dat je het tóch niet kunt volgen, dan is het wellicht maar beter dat je het laat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 feb 2021, 17:07

In tegenstelling tot sommige hier heb ik de brave man zijn uitleg wel gezien en in zijn gedachten gang (ver)zwijgt hij HOE dat allemaal in 't echt zou kunnen werken :wink:
Net als een E-autobatterij laden in enkele minuten ook een sprookje is :roll:

Als je van jezelf weet dat je het tóch niet kunt volgen, dan is het wellicht maar beter dat je het laat.
En wie gaat bepalen wie wat kan volgen? Altijd bereid om bij te leren maar: Physics is a bitch
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2021, 18:55

E.T. schreef:
21 feb 2021, 17:07
In tegenstelling tot sommige hier heb ik de brave man zijn uitleg wel gezien en in zijn gedachten gang (ver)zwijgt hij HOE dat allemaal in 't echt zou kunnen werken :wink:
Ik heb 3 filmpjes aangewezen. In het derde hoor je wetenschapper aan het woord die de sleutel heeft gevonden om H2 op te slaan in een poeder. (Had je dan misschien verwacht dat die wetenschapper je dat van naaldje tot draadje ging uitleggen?)
Jij bent gewoon voortgegaan op wat daar in die TV-uitzending werd gezegd en dus besluit je dat de man met het glas in de hand van toeten noch blazen weet, terwijl het ook dáár niet het moment was om 'het geheim' te ontsluieren. Een dergelijke doorbraak gooi je niet zomaar te grabbel in een praatshow.

Wanneer jij dan iemand een charlatan noemt omdat je de rest van de info niet hebt bekeken, dan zegt dat alleen maar iets over jou. Als je de rest wél hebt bekeken en toch nog zoiets schrijft, dan weet ik dat je niet in staat bent om op niveau te denken. Je mag kiezen: ofwel was je kwaadwillig, ofwel ben je dom. (ik zou de eerste optie kiezen als ik jou was. De tweede sleep je mee voor je leven).

Net als een E-autobatterij laden in enkele minuten ook een sprookje is :roll:
Daar gaat-ie weer ! :roll: :roll:

Soms is het beter te zwijgen en de anderen in de onwetendheid te laten over je verstandelijke vermogens, dan te spreken en elke twijfel weg te nemen.
Als je van jezelf weet dat je het tóch niet kunt volgen, dan is het wellicht maar beter dat je het laat.
En wie gaat bepalen wie wat kan volgen? Altijd bereid om bij te leren maar: Physics is a bitch
De enige grens die nooit kan doorbroken worden, is de energie die nodig is om een H2O molecule uit elkaar te trekken. Die energie zal ook over een eeuwigheid nog dezelfde zijn. In deze reactie moet 286kJ per mol water gebruikt worden.
Tot nu toe werd en wordt H2 hoofdzakelijk gewonnen uit methaangas en dit dmv stoom. Maar wanneer er overschot aan elektrische energie is - en die is er bij momenten - dan kan men die 'gratis' energie gebruiken om via elektrolyse de nodige energie te leveren voor het splitsen van water of methaangas.

Vroeger was er vervolgens het probleem van het bewaren van H2. Ofwel onder vloeibare (ijskoude) vorm met enorm energieverlies, ofwel onder samengeperste vorm (enkele honderden bar) wat ook veel energieverlies inhield. Die stappen zijn verleden tijd. De waterstof wordt nu bij kamertemperatuur bewaard in het poeder en het vervliegt daaruit nooit meer.

En dan de finale kicker: de hele zaak is economisch rendabel, ook zonder overheidssteun. Dat had je ook kunnen horen in het derde filmpje, maar ja ...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 feb 2021, 19:30

Beste Wilpunt vaak heb je gelijk en zijn je tussenkomsten to the point :roll:

Maar vandaag? Zou het kunnen dat de lente is begonnen? :lol:

En natuurlijk moet die brave "uitvinder" zijn truc niet vertellen op tv ... Maar dromen zijn nog vaak bedrog :P

De uitleg van overschot aan elektrische energie te gebruiken om water te splitsen bestaat al jaren hoor das echt niks nieuws. De goocheltruc is om er poeder van te maken ... en dan nog wel economisch rendabel :evil: :twisted:

Als het café ooit terug open gaat en we horen nog eens iets over een halfvol waterglas voor 200 km rijplezier dan gaan we opnieuw nog eens goed lachen.
:P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2021, 20:55

E.T. schreef:
21 feb 2021, 19:30
De uitleg van overschot aan elektrische energie te gebruiken om water te splitsen bestaat al jaren hoor das echt niks nieuws. De goocheltruc is om er poeder van te maken ... en dan nog wel economisch rendabel :evil: :twisted:
Hoe H2 te maken is inderdaad al tientallen jaren gekend. Dat is het punt niet.
De moeilijkheid tot nu toe was de opslag, zoals ik hierboven heb beschreven. Die opslag is/was enorm energieverslindend. Dat is nu niet meer het geval omdat het poeder kan opgeslagen worden bij kamertemperatuur.

Daardoor wordt het mogelijk om economisch rendabel te zijn.

Hier zitten een paar mensen van de univ. van Delft en A'dam aan te werken. Die gaan hun reputatie te grabbel gooien, denk je? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 feb 2021, 21:33

Die mannen en vrouwen aan de universiteiten doen baanbrekend onderzoek, dat is het punt helemaal niet ...
Het gaat/ging om die man die ons/jou/mij iets wou verkopen 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2021, 23:48

Oh ja? Wat dan wel? Dat moet ik gemist hebben.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.