waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

28 sep 2021, 14:23

Charlie Maru schreef:
28 sep 2021, 13:08
Fred1950 schreef:
28 sep 2021, 12:57
Foert ! ... :mrgreen:
Môr allez......zwartkijker :!: :lol:
Hebt ge naar het 13H nieuws op VRT gekeken? :D (*) Ja of niet , ge moet dat eens herbekijken en goed luisteren naar wat die Indische technieker in het interview met de journalist vertelde. Het gezwam van De Croo en Jambon achteraf moet je er maar bij nemen. :lol:

"Ze investeren samen ruim 1 miljard euro om één van de twee bestaande hoogovens te vervangen door een elektrische installatie op waterstof." uit mijn VRT link hiervoor is dus weeral eens nitwit gebrabbel van journalisten. Het gaat puur over het vervangen van het verbranden van steenkool/cokes door aardgas, waaraan men "misschien" wat waterstof zal toevoegen dat "misschien" in 2050 volledig waterstof zal zijn "als er voldoende ervan voorhanden zal zijn". Het heeft dus al helemaal niets met een "elektrische installatie" te maken ... :lol: Wat zei de burgemeester weeral tegen mijnheer pastoor ? "Hou jij ze dom, 'k zal ik ze kort houden" .... :wink:

Foert ! ... :mrgreen:

( 'k heb zo het gevoel dat die oven éénmaal in gebruik meer aardgas per dag zal verbruiken dan een gascentrale voor de aanmaak van electriciteit :) --- en dus meer CO2 zal uitstoten )

(*) https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/het-journa ... -20210928/ vanaf 18:55 minuten

"

Wil.

30 sep 2021, 10:12

Goed nieuws voor de batterij-auto's:

Het Zwitserse bedrijf ABB Ltd (voorheen Asea Brown Boveri) heeft de snelste oplader voor elektrische auto’s gelanceerd. De Terra 360 modulaire lader van het bedrijf kan tot vier voertuigen tegelijk opladen en kan elke elektrische auto binnen 15 minuten volledig opladen.
Het apparaat, dat een actieradius van 100 km kan leveren in minder dan 3 minuten, zal tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn in Europa.

Hiermee wordt een grote stap gezet om één van de drie hindernissen op te ruimen die het gebruik van batterijen in auto's hypothekeren:
1. laadsnelheid
2. gewicht van de batterijen
3. energiedensiteit (energie per kg)

Voor zware vrachtwagens moeten de 3 probleemgebieden bijna gelijktijdig opgelost zijn voordat het vrachtvervoer er echt baat bij heeft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

30 sep 2021, 17:36

Wil.

13 okt 2021, 21:58

Hyundai Mobis gaat twee nieuwe brandstofcelfabrieken bouwen in Korea. Die zullen samen tot 100.000 fuel cells produceren per jaar. Het gaat om een investering van 1 miljard euro.

tokkio

17 okt 2021, 17:12

Nederland zet een pilotfabriek voor groene waterstof in op de Noordzee, hier zijn ze nog aan het palaveren over wel of niet gascentrales......
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... -noordzee/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

17 okt 2021, 18:15

VoltH2, het bedrijf van de Belgische energievernieuwer André Jurres, heeft de bouw- en milieuvergunningen ontvangen voor de eerste grootschalige groene-waterstoffabriek van de Benelux.
Die komt in het Nederlandse Vlissingen, in het havengebied van North Sea Port.

Tussen bouwaanvraag en vergunning zaten slechts zo'n 6 (zes) maanden.

Het bedrijf zelf gaat er van uit dat het de eerste zes jaar alleen kan overleven met subsidies.

Het geproduceerde waterstofgas is bedoeld voor de industrie, scheepvaart, vrachtwagens en misschien zelfs vliegtuigen.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

05 nov 2021, 15:01

Duitsland en Namibië hebben een overeenkomst getekend voor de grootschalige levering van groene waterstof. Voor een bedrag van 40 miljoen euro gaan beide landen grootschalig hernieuwbare energie opwekken om daarvan groene waterstof te produceren.

Een deel van deze energie blijft in het land zelf, een ander deel wordt geëxporteerd naar Duitsland. Daar zal de H2 gebruikt worden in het productieproces van staal en als brandstof voor vliegtuigen.

Fred1950

05 nov 2021, 15:09

Vlaanderen/België heeft een contract met Chili afgesloten voor de aankoop van groene waterstof ( aangevoerd met een "vuile" tanker :mrgreen: ). Foert ! :lol:

tokkio

05 nov 2021, 16:16

Vlaanderen/België heeft een contract met Chili afgesloten voor de aankoop van groene waterstof
Met de huidige maatregelen die de dictator regering nu neemt , is er maar 1 alternatief, en dat is waterstof.
Eens men genoeg groene stroom kan produceren om er wereldwijd waterstof van te maken zijn we er uit, puur elektrisch is geen haalbare kaart, niet voor de gewone burger,met waterstof kan men rijden, varen vliegen en verwarmen, en ik weet dat men een deel van de stroom energie verliest om waterstof te maken, maar om aardolie en gas op te pompen heeft men ook veel energie nodig, en de aardolie voorraad in binnen 50 a 60 jaar einde verhaal,dus moeten de ingenieurs nu maar een tandje bijsteken op de "nieuwe"krachtbron.
dat flut verhaal van tegen 2027 alle auto's elektrisch kan nooit,alleen al aan het bos van laadpalen die men zou plaatsen, zeker in rijwoningen , woonwijken, en appartement gebouwen die geen eigen oprit of garage hebben.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

05 nov 2021, 16:26

Een bos van laadpalen?
Elk benzinestation en veel garages kunnen/moeten zich ombouwen tot elektrische oplaadparken ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950

05 nov 2021, 16:33

tokkio schreef:
05 nov 2021, 16:16
Vlaanderen/België heeft een contract met Chili afgesloten voor de aankoop van groene waterstof
Met de huidige maatregelen die de dictator regering nu neemt , is er maar 1 alternatief, en dat is waterstof.
Eens men genoeg groene stroom kan produceren om er wereldwijd waterstof van te maken zijn we er uit, puur elektrisch is geen haalbare kaart, niet voor de gewone burger,met waterstof kan men rijden, varen vliegen en verwarmen, en ik weet dat men een deel van de stroom energie verliest om waterstof te maken, maar om aardolie en gas op te pompen heeft men ook veel energie nodig, en de aardolie voorraad in binnen 50 a 60 jaar einde verhaal,dus moeten de ingenieurs nu maar een tandje bijsteken op de "nieuwe"krachtbron.
dat flut verhaal van tegen 2027 alle auto's elektrisch kan nooit,alleen al aan het bos van laadpalen die men zou plaatsen, zeker in rijwoningen , woonwijken, en appartement gebouwen die geen eigen oprit of garage hebben.
Hier in onze contreien groene waterstof aanmaken is geen optie wegens te weinig plaats voor zonnepanelen en windmolens. Dat betekent dus import zoals we nu aardolie van de Saoudies en gas van de Russen importeren.

Vliegtuigen op pure waterstof ? Als een wagen op waterstof met drie tanks aan boord slechts 700 km kan afleggen, hoe ver gaat een vliegtuig dan kunnen vliegen denk je ? De 44 tonner van Colruyt heeft een tank aan boord van 1200 liter voor slechts 300 km ( wat volgens mijn berekeningen zelfs 560 km zou moeten zijn ). Alle Belgische wagens op elektriciteit is nu zondermeer al mogelijk. Men moet maar dingen installeren wat Elon Musk "Superchargers" noemt ( met o.a. een windmolentje en bufferbatterij ter plaatse ) , maar wat ik "de normaalste zaak van de wereld" noem.
Nu ja ....Foert !

Wil.

05 nov 2021, 16:45

Fred1950 schreef:
05 nov 2021, 16:33
Vliegtuigen op pure waterstof ? Als een wagen op waterstof met drie tanks aan boord slechts 700 km kan afleggen, hoe ver gaat een vliegtuig dan kunnen vliegen denk je ? De 44 tonner van Colruyt heeft een tank aan boord van 1200 liter voor slechts 300 km ( wat volgens mijn berekeningen zelfs 560 km zou moeten zijn ).
Je "ingenieursberekeningen'' :D staan in schril contrast met wat anderen ons voorrekenen.

Afbeelding

Met 35 kg rijdt deze klepper 400km. Ik denk dat de mannen van Colruyt gaan overwegen om van truck te veranderen als ze zich baseren op jouw rekenwerk.

Fred1950

05 nov 2021, 16:55

( er zit hier op het forum een nitwit die niet weet welk volume één kg waterstof bij een welbepaalde druk inneemt, en dat 1 kg waterstof een energie inhoud heeft van 33,3 kWh, en dat de "klepper" dus 291,3 kWh/100km verbruikt terwijl een elektrische middenklasse wagen tevreden is met 20 kWh/100km :roll: --- nitwits .... wat die allemaal uit hun botten durven slaan :roll: )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 05 nov 2021, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio

05 nov 2021, 16:59

Vliegtuigen op pure waterstof ? Als een wagen op waterstof met drie tanks aan boord slechts 700 km kan afleggen, hoe ver gaat een vliegtuig dan kunnen vliegen denk je ? De 44 tonner van Colruyt heeft een tank aan boord van 1200 liter voor slechts 300 km ( wat volgens mijn berekeningen zelfs 560 km zou moeten zijn ).
De ingenieurs zullen wel zorgen dat het zwaar vervoer, de schepen en de vliegtuigen wel ver genoeg kunnen verplaatsen, het verhaal van waterstof is nog niet ten einde,ze zetten in op opslag in poedervorm, of ander opslag middelen, zelfs ijzer is een mogelijkheid.
En als ze denken dat ze ,bij nog maar 1 miljoen E auto's stroom genoeg gaan hebben, en ook nog de kerncentrales gaan stil leggen, en de stroom voorziening alleen van de vervuilende gas, centrales moet komen, droom maar rustig verder, geen haalbare kaart, dat E auto verhaal is alleen voor de ministers, de bedrijfs voertuigen, de zelfstandigen, en de overige happy flow,maar niet voor de werkmens,van een zaak zullen ze zeker zijn , geen files meer, al de autostrades voor hun alleen. :mrgreen:

Fred1950

05 nov 2021, 17:17

Ah ja , de puur elektrische versie van een 44 tonner die 36 liter/100km aan diesel verbruikt, verbruikt 120 kWh/100km aan elektriciteit.