Coronavirus
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
de huidige variant (en volgenden) zijn steeds minder ziekmakend. Beetje hebberig om deze natuurlijke evolutie te willen toeschrijven aan de booster… en intussen nog even stevig te cashen..
Spinnst du oder was
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De trend is steeds minder ziekmakend geweest. De 'afstammelingen' van die Spaanse griep zijn nog altijd aanwezig op de aardbol. Bekijk de griepgolven die gekomen zijn ná de Spaanse griep. Ze waren milder. Maar niets zegt dat er geen nieuwe golf kan komen die héél veel slachtoffers kan maken.
Wie heeft zich de voorbije 50 jaar zorgen gemaakt om de griep die weer in 't land ging komen? Alleen de heel oude mensen, en terecht want dat was de groep die beschermd moest worden.
Idem met corona: bescherm de oudste bevolkingsgroepen en laat de rest vrij.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wat jij gelooft, speelt geen rol.Fred1950 schreef: ↑02 jan 2022, 22:42Toch maar voorzichtig met dit soort uitspraken. Omicron kan ook nog muteren tot iets gevaarlijkers. De Alfa variant is ook uiteindelijk gemuteerd naar Delta ( en heeft Alfa verdrongen ) met evenzeer desastreuze gevolgen als de Alfa. Ik geloof niet in uitspraken dat virussen muteren naar lichtere vormen
De feiten tellen. Hier een overzicht van het aantal doden over de hele wereld.

Wat ziet iedereen? Het aantal doden per golf daalt doorheen de tijd. Delta is vanaf begin '21 volop aanwezig en zwakt af naarmate er nieuwe golven bijkomen.
Omikron is tot nu toe de variant die het minst van al slachtoffers dreigt te maken. In Zuid-Afrika is de rol van omikron al uitgespeeld. In het VK is er ook geen noemenswaardige beweging in de curve. Nu nog even afwachten hoe het uitpakt in andere landen.
Door de hoge graad van besmettelijkheid, zal omikron een zegen voor de aardbol betekenen om heel snel wereldgroepsimmuniteit te bereiken. Die kon men met inentingen niet bereiken omdat men enkel 'patchwork' immuniteit kon opbouwen: heel Vlaanderen gevaccineerd maar in Zuid-Afrika ontstond een nieuwe variant. Zo kon het virus van de ene zwakke plek naar de andere springen en steeds aanwezig blijven.
Herlees mijn nieuwjaarswens ...

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dat is heel normaal. Er circuleren nog antistoffen van de eerste twee prikken. Hierdoor reageert het lichaam sterker op dezelfde "indringer" met vechtreacties ( o.a. lichte koorts ).
Als de eerste prik goed had "gepakt" , zou je bij de tweede prik ook flink gereageerd moeten hebben met koorts. Ik kreeg bij de tweede prik 39°C koorts.
-
Juist , en jij begrijpt blijkbaar niet dat de wereldwijde vaccinaties het aantal doden naar beneden haalt.
Wereldgroepsimmuniteit bestaat niet. Na zowat 8 maanden ben je niet meer voldoende immuun en kan je er terug ferm ziek van worden. Het is niet zonder reden dat men ook jaarlijks een griepvaccin uitdeelt.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Maar mijn cafébaas, of eender waar, heeft mij nooit gevraagd/moeten vragen of ik ingeënt was tegen de griep of dat ik anders niet binnen mocht ondanks dat er mensen stierven tgv de griep.Het is niet zonder reden dat men ook jaarlijks een griepvaccin uitdeelt.
-
Dat is omdat de kans op een griepbesmetting kleiner is dan op een corona besmetting. Wedden dat er dit jaar terug weinig griepzieken zullen zijn ? Waarom ? Omdat men mensen verplicht zich te beschermen en minder contact met mekaar te hebben. De covid vaccinatie pas is een hulpmiddel om het aantal contacten in te perken. En wees gerust, er komt een moment waarbij die corona vaccinatiepas ook maar een aantal maanden geldig zal blijven. We zijn nog helemaal niet aan de nieuwe patatjes toe , tenzij .... men het virus op zijn Chinees gaat aanpakken.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Wat zijn de symptomen?Dat is omdat de kans op een griepbesmetting kleiner is dan op een corona besmetting. Wedden dat er dit jaar terug weinig griepzieken zullen zijn ? Waarom ? Omdat men mensen verplicht zich te beschermen en minder contact met mekaar te hebben. De covid vaccinatie pas is een hulpmiddel om het aantal contacten in te perken.
’Heel wat symptomen van de griep treden ook op bij een coronabesmetting: enkel een test kan dan uitsluitsel geven. Het gaat vooral om koorts, vermoeidheid en een droge hoest. Bij de griep geven wel meer mensen aan dat ze spier- en/of hoofdpijn hebben.’
Wat is het nu….griep of corona?
-
Welk percentage van de wereldbevolking was al ingeënt een half jaar geleden, denk je? En toch werden de golven van overlijdens steeds minder hoog. Neen, neen, het is het virus zelf dat minder sterk wordt.Fred1950 schreef: ↑03 jan 2022, 11:30Juist , en jij begrijpt blijkbaar niet dat de wereldwijde vaccinaties het aantal doden naar beneden haalt.
Wereldgroepsimmuniteit bestaat niet. Na zowat 8 maanden ben je niet meer voldoende immuun en kan je er terug ferm ziek van worden. Het is niet zonder reden dat men ook jaarlijks een griepvaccin uitdeelt.
Zuid-Afrika had een maand geleden niet eens de helft van zijn bevolking (slechts 39%) gevaccineerd. Omikron kwam een besmette in een mum van tijd bijna de hele bevolking. En omikron is daar nu al vér voorbij zijn topfase. Zowat de ganse bevolking is nu immuun.
Datzelfde lot zal de rest van de wereld ondergaan tijdens de komende maand (of twee).
Laatst gewijzigd door Wil. op 03 jan 2022, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Nog een aanwijzing dat omikron ook in blanke, westerse landen een gelijkaardig verloop lijkt te gaan kennen als in Zuid-Afrika (prov. Gauteng waar 1/4 van de bevolking woont). Hier een vergelijking tussen het verloop van de omikronbesmetting in Z.-A. en Londen:

De besmetting zijn omhoog geschoten in Engeland (Londen) maar op de ICU zijn er helemaal geen stijgende aantallen mensen die beademd moeten worden.
Dat is wat ik verwacht had.

De besmetting zijn omhoog geschoten in Engeland (Londen) maar op de ICU zijn er helemaal geen stijgende aantallen mensen die beademd moeten worden.
Dat is wat ik verwacht had.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.