waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 jul 2022, 15:43

Zou toch maar wachten met de aankoop van die uitvindsels..
Regelmatig in brand en wat met grote garages wat mag binnen en hoe moet staan.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 jul 2022, 15:59

voorn schreef:
26 jul 2022, 15:43
Zou toch maar wachten met de aankoop van die uitvindsels..
Regelmatig in brand en wat met grote garages wat mag binnen en hoe moet staan.
Een auto met als brandstof "waterstof is niet gevaarlijk brandbaar dan auto's op benzine of diesel.
Een waterstof tank in een auto is stevig geconstrueerd en bestendig tegen de allerzwaarste crashes. Tests hebben bewezen dat auto's op waterstof net zo veilig zijn als auto's op benzine of diesel. En zelfs als er om wat voor reden dan ook waterstof uit de tank zou ontsnappen, is het risico op brand of een explosie net zo gering als bij fossiele brandstoffen.
(2018)
https://waterstof-info.nl/waterstof-auto/
En Europa heeft al bijna de meeste waterstof tankstations,die weten ook dat het de toekomst is.

Afbeelding
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

26 jul 2022, 16:35

Nog even doorgaan en men begint hier over "zeepkisten"...
Al dan niet met zonnepanelen.
Of met trappers voor doortrappers...!?

Ps.: Wie me lessen wil geven over waterstof...
Heb toevallig ooit zowat 10 jaar dienst gehad in een petroleumraffinaderij.

Daar werden o.a. in een reactor met platiniumkatalyst een reeks ketens gebroken...
Met behulp van een platinakatalysator werden ketens vertakt of tot cyclische koolwaterstoffen omgezet.

Katalytische reforming is niet alleen van belang voor de productie van benzines
met een hoog octaangetal maar speelt ook een belangrijke rol
bij de productie van aromaten voor de chemische industrie.

H.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 jul 2022, 17:44

Hobo schreef:
26 jul 2022, 16:35
Ps.: Wie me lessen wil geven over waterstof...
Heb toevallig ooit zowat 10 jaar dienst gehad in een petroleumraffinaderij.
Dat zou je niet zeggen . 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jul 2022, 20:29

tokkio schreef:
26 jul 2022, 15:59
.....
Een auto met als brandstof "waterstof is niet gevaarlijk brandbaar dan auto's op benzine of diesel.
Een waterstof tank in een auto is stevig geconstrueerd en bestendig tegen de allerzwaarste crashes. Tests hebben bewezen dat auto's op waterstof net zo veilig zijn als auto's op benzine of diesel. En zelfs als er om wat voor reden dan ook waterstof uit de tank zou ontsnappen, is het risico op brand of een explosie net zo gering als bij fossiele brandstoffen.
(2018)
.....
De tank is veilig , maar niet de drukontspanner van 700 bar naar 1 bar voor de brandstof cel. En als die open barst ga je wat beleven.

Ahja , de wagen bevat ook die zo gevreesde batterij van een EV die ohzo vlug in brand kan vliegen. :lol: De nieuwste Mirai versie heeft een Li-ion batterij aan boord. Dat is een "kleintje" van 1,2 kWh ( vergelijk dit met de meest gebruikte thuisbatterijen van 5 kWh ). En zoals ge weet , elektrische fietsen en steps hebben een nog veel kleinere batterij ( 0,3 kWh ) , maar maken ook veel vuurwerk als die in brand vliegen. :D

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 jul 2022, 21:00

Elk vervoermiddel brengt risico's met zich. Waterstof wordt dagelijks over de weg vervoerd.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 jul 2022, 03:21

In een kraakinstallatie wordt de zuivere H2 in een later stadium verkregen dan in de trap van de gasolien
Bebzeen,Tolueen,Xylreen gekend als de Aromaten.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jul 2022, 12:47

voorn schreef:
27 jul 2022, 03:21
In een kraakinstallatie wordt de zuivere H2 in een later stadium verkregen dan in de trap van de gasolien
Bebzeen,Tolueen,Xylreen gekend als de Aromaten.
Wat wordt er dan met dat H2 nog aangevangen. Wat is het gas dat men "affakkelt" ?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 jul 2022, 13:31

Gedeeltelijk gebruikt op sommige eenheden De rest afgfakkeld wegens geen verkoopstoelage zeker

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 aug 2022, 17:26

Vanaf 2025 gaat BMW de waterstofauto massaal produceren.

Iemand dacht hier een jaar geleden dat de waterstofmotor voor BMW dood en begraven was. Insiders wisten wel beter.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

18 aug 2022, 17:40

Ach jongens, laat ons gewoon terugkeren naar diesel en benzine.
De kans is groter dat we na een lange rit toch nog thuis geraken.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

14 sep 2022, 14:31

Vandaag noodlanding F16 in Oostende.
Maar wie weet dat dat toestel een vliegende gifbom is.
Dat vliegt op een basis van Waterstof en Hydrazine een uiterst giftige stof.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 sep 2022, 14:41

Dat Hydrazine wordt enkel gebruikt bij een noodstart. Klopt dat het erg giftig is, iedereen die in de buurt was bij zo'n heropstart of een poging daartoe, krijgt naderhand een bloedonderzoek.
Waterstof daarentegen is ... water :roll:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 sep 2022, 14:51

voorn schreef:
14 sep 2022, 14:31
Vandaag noodlanding F16 in Oostende.
Maar wie weet dat dat toestel een vliegende gifbom is.
Dat vliegt op een basis van Waterstof en Hydrazine een uiterst giftige stof.
Waterstof ? Zou het niet eerder kerosine zijn (*) ? Of op frituurolie ? :lol: https://www.agro-chemie.nl/nieuws/lucht ... brandstof/ ( De SAF die wordt gebruikt in de F-16-straaljager is gemaakt van gebruikte frituurolie en geproduceerd door AltAir Fuels in Californië, VS. )

(*) de F16 verbruikt 3 000 liter kerosine per uur. Daar kan ik minstens één jaar mijn huis mee verwarmen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 14 sep 2022, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

14 sep 2022, 14:53

voorn schreef:
14 sep 2022, 14:31
Vandaag noodlanding F16 in Oostende.
Maar wie weet dat dat toestel een vliegende gifbom is.
Dat vliegt op een basis van Waterstof en Hydrazine een uiterst giftige stof.
https://lodestevens.tripod.com/cma/Hydrazine.htm

De F-16 heeft een E.P.U. (Emergency Power Unit) waarvan de brandstof bestaat uit 70 % Hydrazine en 30 % water: H 70.

Deze E.P.U. is een noodkrachtbron die bij moeilijkheden met de motor, de elektriciteit en hydraulische druk, een hydraulische pomp en generator zal kunnen aandrijven gedurende tien minuten.

Het in werking stellen van deze E.P.U. kan automatisch gebeuren ofwel manueel door de piloot en maakt een " staccato"- achtig geluid ( zoals het ratelen van een machinegeweer).

De E.P.U. - brandstoftank bevat ongeveer 25 liter H 70 en bevindt zich rechts in de fuselage ter hoogte van de rechter vleugel. De uitlaat van de E.P.U. is aan de onderzijde van de rechter vleugel gelegen. Deze uitlaatgassen hebben een sterke ammoniakgeur en men veronderstelt dat deze uitlaatgassen ook nog hydrazine bevatten.