Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

01 dec 2023, 14:10

Charlie Maru schreef:
01 dec 2023, 13:59
HLN:
Aantal Russen dat oorlog in Oekraïne steunt bijna gehalveerd sinds februari

Het aantal Russen dat de oorlog in Oekraïne volledig steunt, is sinds februari 2023 bijna gehalveerd. Dat blijkt uit een recente opiniepeiling van de Russische onafhankelijke organisatie Chronicles. Daarnaast zijn er meer Russen die een terugtrekking van de Russische troepen uit Oekraïne steunen dan niet.

https://www.hln.be/buitenland/aantal-ru ... ~ae4751e1/
Uit het artikel : Volgens GUR (Oekraïense defensie-inlichtingendienst) nemen de protesten en sociale spanningen in Rusland, vooral in het westen van het land, toe. GUR stelt ook dat de toenemende criminaliteit, meer alcoholmisbruik,

Ah ja , die weten het zoveel beter dan de Russen zelf. :lol:

Wil.

01 dec 2023, 16:21

Fred1950 schreef:
01 dec 2023, 14:07
Dicksy schreef:
01 dec 2023, 14:05
“Moldavië is voorbestemd om het volgende slachtoffer te worden van de hybride oorlog die het Westen tegen Rusland heeft ontketend”, zei Lavrov.

Oekraïne is volgens Rusland de nuttige idioot gebruikt door het Westen (lees de VS), Moldavië zal de volgende nuttige idioot van het Westen (lees de VS) zijn om de hybrideoorlog tegen Rusland verder te kunnen voeren als Oekraïne de pijp aan maarten geeft.
Dat maak ik op uit de woorden van Lavrov.
Dat heeft al een heel andere betekenis dan wat Charlie hierboven neerpende ...
Poetin wil het Grote Russische Rijk herstellen. Vanzelfsprekend dat Moldavië dan als eerste in het vizier komt: de Russen zitten daar al -- óók ongevraagd, in Transnistrië. En Moldavië is nog geen lid van de Navo. Een veel gemakkelijker doelwit dus dan bv. Estland.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

01 dec 2023, 16:43

En Moldavië is nog geen lid van de Navo.
En dat is (was) Oekraïne ook niet.
“Moldavië is voorbestemd om het volgende slachtoffer te worden van de hybride oorlog die het Westen tegen Rusland heeft ontketend”, zei Lavrov.

Wil.

01 dec 2023, 17:37

Inderdaad, UA noch MD waren Navo-leden en precies daarom werden ze het doelwit van Poetin.
Lavrov kondigt daarom nu al aan dat MD in het vizier komt.

Indien Poetin nu niet wordt gestopt in UA, dan volgen al de voormalige Sovjetrepublieken want de VS en de Navo blijken dan niet bereid om deze soevereine landen in bescherming te nemen. Je kunt een dictator, belust op uitbreiding, niet tevredenstellen met een kleine toegeving. Hij neemt dan méér.

Dicksy

01 dec 2023, 18:41

Inderdaad, UA noch MD waren Navo-leden en precies daarom werden ze het doelwit van Poetin.
Daarom gebruikt het Westen deze landen voor hun hybride (proxy-oorlog) tegen Rusland. Een NAVO-land zou trouwens ook nooit een oorlog tegen Rusland beginnen met de bedoeling om deze laatste economisch/militair te willen verzwakken.
Nu gebruiken ze niet-NAVO-landen zodat het 'conflict' lokaal kan gehouden worden zonder dat heel Europa weer een slagveld wordt.
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 14:05

Oekraïne is volgens Rusland de nuttige idioot gebruikt door het Westen (lees de VS), Moldavië zal de volgende nuttige idioot van het Westen (lees de VS) zijn om de hybrideoorlog tegen Rusland verder te kunnen voeren als Oekraïne de pijp aan maarten geeft.
Dat maak ik op uit de woorden van Lavrov en daarom dat er ook staat voorbestemd.
Als Rusland Moldavië wil inlijven dan vallen ze toch gewoon binnen, daar hebben ze geen proxy-oorlog voor nodig. Het is geen NAVO-land, dus wat zou hen tegenhouden?
Als, en ik zeg als, Oekraïne de handdoek in de ring werpt op aandringen van het Westen wegens het reeds veelvuldig aangehaalde personeelstekort dan kan het Westen Moldavië gebruiken om daar verder te gaan waar Oekraïne is moeten stoppen.
Moldavië heeft 816507 mannen tussen de leeftijd van 20 en 59 jaar in de veronderstelling niemand wat mankeert en allen gezond zijn.
De Russen kunnen misschien meer inwoners hebben maar hun voorraad aan personeel is ook niet onuitputtelijk vandaar de oproep in Rusland dat vrouwen minstens 8 kinderen op de wereld moeten zetten.
Inderdaad, in het vizier van het Westen om dat af te maken waar Oekraïne niet in slaagt. Vers volk met Westerse steun.

Fred1950

01 dec 2023, 18:53

Om Moldavië tegen de Russen op te zetten zal de EU ook nog eerst er een staatsgreep moeten "organiseren" zoals ze in Oekraïne hebben gedaan.

Wil.

01 dec 2023, 18:56

Fred1950 schreef:
Om Moldavië tegen de Russen op te zetten zal de EU ook nog eerst er een staatsgreep moeten "organiseren" zoals ze in Oekraïne hebben gedaan.
Waarom zijn de Russen Transnistrië binnengevallen, Fred?
Ik zal het je zeggen: er woonde daar in een achterhoek nog een oude boer die Russisch sprak tegen zijn hond. Die man moest dringend beschermd worden tegen die Moldaviërs.

Wil.

01 dec 2023, 19:00

Dicksy schreef:
01 dec 2023, 18:41
Daarom gebruikt het Westen deze landen voor hun hybride (proxy-oorlog) tegen Rusland. Een NAVO-land zou trouwens ook nooit een oorlog tegen Rusland beginnen met de bedoeling om deze laatste economisch/militair te willen verzwakken.
Nu gebruiken ze niet-NAVO-landen zodat het 'conflict' lokaal kan gehouden worden zonder dat heel Europa weer een slagveld wordt.
Waarom is Rusland dan een oorlog begonnen tegen een soeverein land? ?
Het is niet UA dat de aanval heeft ingezet, hé? Het initiatief is van RU gekomen.
Als RU geen proxy-oorlog wilde, dan had het gewoon thuis kunnen blijven met zijn tanks. Dan hadden ze een dikke neus kunnen zetten naar UA en het Westen.

Fred1950

01 dec 2023, 19:01

... ik vrees echter dat de EU al veel eerder een staatsgreep in Servië zal willen organiseren dan in Moldavië , kwestie van een groter aaneensluitend "blok" zonder gaten erin te vormen....

Dicksy

01 dec 2023, 19:02

door Fred1950 » 2 minuten geleden
Ik dacht dat Moldavië Westersgezind was dus zullen ze het anders moeten aanpakken. Misschien door een conflict te creëren in Transnistrië waar nu Russische troepen zijn.

Wil.

01 dec 2023, 19:04

Herhaling:
Wil. schreef:
01 dec 2023, 18:56
Fred1950 schreef:
Waarom zijn de Russen Transnistrië binnengevallen, Fred?
Ik zal het je zeggen: er woonde daar in een achterhoek nog een oude boer die Russisch sprak tegen zijn hond. Die man moest dringend beschermd worden tegen die Moldaviërs.

Fred1950

01 dec 2023, 19:14

Dicksy schreef:
Ik dacht dat Moldavië Westersgezind was dus zullen ze het anders moeten aanpakken. Misschien door een conflict te creëren in Transnistrië waar nu Russische troepen zijn.
Moldavië westers gezind ? Dat maakt men ons wijs. Moldavië wil zich vooral neutraal opstellen , en er spreken daar heel wat inwoners Russisch. https://nl.wikipedia.org/wiki/Moldavi%C3%AB_(land) En lees er de geschiedenis van Transnistrië :roll:

Dicksy

01 dec 2023, 19:16

Het is niet UA dat de aanval heeft ingezet, hé? Het initiatief is van RU gekomen.
Als RU geen proxy-oorlog wilde, dan had het gewoon thuis kunnen blijven met zijn tanks. Dan hadden ze een dikke neus kunnen zetten naar UA en het Westen.
Betekenis Proxy-oorlog:

Een oorlog bij volmacht (Engels: proxy war) is een conflict waarbij één partij (meestal een grootmacht) een andere partij, de gevolmachtigde, een oorlog laat voeren, en daarbij als achterman optreedt. De grootmacht levert economische, ideologische, logistieke en/of militaire steun.

Het Westen beschuldigde Rusland ervan de opstandelingen zowel financieel alsook militair te steunen, terwijl het Westen door Rusland werd gezien als verantwoordelijke voor het uit de hand lopen van het conflict.
In de jaren tussen 2014 en 2022 heeft het Westen, met name de Verenigde Staten (VS), Oekraïne militair gesteund met wapens, opleidingen, gezamenlijke oefeningen, inlichtingen en geld.

Wil.

01 dec 2023, 19:21

Dicksy schreef:
01 dec 2023, 19:16
Betekenis Proxy-oorlog:

Een oorlog bij volmacht (Engels: proxy war) is een conflict waarbij één partij (meestal een grootmacht) een andere partij, de gevolmachtigde, een oorlog laat voeren, en daarbij als achterman optreedt. De grootmacht levert economische, ideologische, logistieke en/of militaire steun.

Het Westen beschuldigde Rusland ervan de opstandelingen zowel financieel alsook militair te steunen, terwijl het Westen door Rusland werd gezien als verantwoordelijke voor het uit de hand lopen van het conflict.
In de jaren tussen 2014 en 2022 heeft het Westen, met name de Verenigde Staten (VS), Oekraïne militair gesteund met wapens, opleidingen, gezamenlijke oefeningen, inlichtingen en geld.
UA is geen oorlog beginnen voeren.

Je antwoord is helemaal naast de kwestie. Je zou gelijk hebben indien UA de aanval had ingezet tegen Rusland, maar dat is niet gebeurd.

Wil.

01 dec 2023, 19:22

Fred1950 schreef:
01 dec 2023, 19:14
Dicksy schreef:
Moldavië westers gezind ? Dat maakt men ons wijs. Moldavië wil zich vooral neutraal opstellen , en er spreken daar heel wat inwoners Russisch. https://nl.wikipedia.org/wiki/Moldavi%C3%AB_(land) En lees er de geschiedenis van Transnistrië :roll:
Zever in pakskes.

Waarom zijn de Russen in Transnistrië binnengevallen, Fred?

Mondje vol tanden?