Alles Elektrisch......
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Er moet "stroom" vloeien als er iets wil gaan gloeien. Uiteraard staat er spanning op één van de draden , maar als er één of andere schakelaar afstaat , is er geen verbinding met de andere kant van het 230 Volt net en dan kan er geen stroom vloeien. De enige stroom die dan wel kan vloeien is een stroom van minder dan 300 mA via de verliesstroomschakelaar. Die 300 mA met 230 Volt is nog steeds 69 Watt ! Een wat produceert een gloeilampje van 40 Watt aan warmte ? Plaats maar eens een weerstand van 766 Ohm van 50 Watt in het stopcontact , het effect is hetzelfde , maar dan zonder licht ( hopelijk ).MichelN schreef: ↑29 nov 2022, 13:43.....
Het is niet omdat de lamp niet brandt dat er geen stroom op de draden zou zitten. Ooit van enkelpolige of wisselschakelaars gehoord? Daar blijft dus altijd een draad onder spanning zitten in een 230V-net, een metalen luster - niet noodzakelijk - en een slechte verbinding zijn al voldoende om de draadisolatie aan het smeulen te zetten. Kom nu niet af met uwen diff-schakelaar, als die er al staat.
Die rook kan echt wel ontstaan via een lek van minder dan 800 Ohm ( grof geschat ) tussen de stroomdraad en de aarding , maar dan slechts als de N ( neuter ) door de schakelaar onderbroken werd in plaats van de stroomdraad. En als die "lek" gevormd door verkoolde isolatie , ja dan is het niet abnormaal dat het boeltje gaat opgloeien en branden.
Nog commentaar ?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
@ ferre 10: Er staat te lezen dat het jaarverbruik van de airco 181 kWh is. Reken dan maar uit als je weet hoeveel 1 kWh jou kost.
Laatst gewijzigd door Wil. op 29 nov 2022, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Het werkelijk verbruik , dus aan netstroom , vind je terug op de tweede lijn als "opgenomen electrisch vermogen" . Bij het zwaarste toestel is dat 1,41 kW. Als die dus 24 uur aan één stuk draait heb je op die dag 1,41 kW x 24 uur = 33,8 kWh aan stroom verbuikt. Hievoor krijg je 3,7 x 1,41 kW tot 4,0 x 1,41 kW (* ) aan warmtevermogen in de plaats voor terug ( afhankelijk van het verschil in temperatuur tussen buiten en binnen ). In het beste geval is dat dus 5,64 kW ( 4,0 x 1,41 kW ). Uiteraard draait een warmtepomp geen 24 uur aan één stuk. De kWh uur die men per jaar aangeeft zijn gemiddelde "dikke duim" waarden , dus zowel bij een werking als airco en als verwarming , en veel meer afhankelijk van je eigen gedrag ( en warmte/koude gevoel ) en de isolatie van de woning.
(*) 3,7 en 4,0 zijn de waardes die je kan aflezen in de COP/SCOP regel.
Een vergelijkje , mijn mazout CV ketel is een 27 kW type , waarvan ik aanneem dat die een rendement heeft van 50 % , dus 50 % van de warmte gaat door de schouw verloren. Dat betekent dus nog steeds ongeveer iets meer dan 10 kW warmteproductie of 2 keer meer dan de zwaarste wamtepomp met zijn 5,64 kW. Ge moet al flink isoleren en ramen en deuren gesloten houden om het lekker warm te krijgen , en dan ook nog eens vloerverwarming installeren.
-
Heb je een idee hoeveel kW je pelletkachel aan warmte afgeeft als die volledig open staat ? De lichtste warmtepomp geeft maximaal een vermogen af van 0,81 x 4,3 = 3,48 kW , wat ik toch wel weinig vindt. Een vergelijk , een klein blazertje op 230 Volt netspanning verbruikt ongeveer 7 ampere , en dat komt overeen met 1,6 kW . Als ge dus twee dergelijke blazertjes aanzet komt dat ongeveer overeen met de warmteproductie van de lichtste warmtepomp. Misschien een blazertje kopen als test , komt steeds wel te pas , bvb. in de badkamer. Voorbeeld https://www.amazon.com.be/-/nl/Tristar- ... 07TBFLBH5/ , maar er zijn nog veel andere te krijgen.
p.s. Er zijn jonge gasten met een "nulenergie" woning die hun woning uitsluitend met degelijke blazertjes verwarmen.
Over de werking als koeling van die airco's ( warmtepompen ) kan ik niet veel vertellen , heb daar geen idee over. Persoonlijk heb ik ook nooit behoefte aan airco koeling gehad.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 29 nov 2022, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het is misschien zelfs "interessant" om de luster NIET aan de aarding aan sluiten ( de groen-gele draad ). Er kunnen dan ook geen lekken ontstaan , en als er dan toch nog iets verkeerd mee is , krijgt ge pas rook als het licht brandt.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Fredje, de lampen in de luster brandden niet.
Niemand weet hoe dit is kunnen gebeuren.
Het lijkt onbegrijpelijk, en tòch, moet er ergens een oorzaak zijn geweest.
Misschien een vrachtwagen gepasseerd die trillingen heeft veroorzaakt!?
Ook de brandweer passeert daar regelmatig. Hun kazerne is daar vlakbij.
En dat is zwaar materiaal.
Er is soms maar een ongelukkig tikje nodig om een ramp te veroorzaken.
De draden zullen in ieder geval met elkaar in aanraking zijn gekomen.
Hoe ...? Dat is de vraag.
Niemand weet hoe dit is kunnen gebeuren.
Het lijkt onbegrijpelijk, en tòch, moet er ergens een oorzaak zijn geweest.
Misschien een vrachtwagen gepasseerd die trillingen heeft veroorzaakt!?
Ook de brandweer passeert daar regelmatig. Hun kazerne is daar vlakbij.
En dat is zwaar materiaal.
Er is soms maar een ongelukkig tikje nodig om een ramp te veroorzaken.
De draden zullen in ieder geval met elkaar in aanraking zijn gekomen.
Hoe ...? Dat is de vraag.
Laatst gewijzigd door Fazal op 29 nov 2022, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Als die lusters met LED lampen zijn, zou er een ingebouwde omvormer kunnen inzitten, en die dingen worden warm, zeker als die aangesloten zijn op dunne stroomkabels.De elektrieker heeft alle lusters ontkoppeld en alle verbindingspuntjes van de draden komende uit het plafond hersteld. De man heeft een smelting in de verbindingen vastgesteld, hetgeen dus de rook had veroorzaakt.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Het gebouw dateert van 1985, en die luster wordt amper gebruikt.
Die draden zijn waarschijnlijk verstorven, en dat kan ook de oorzaak zijn geweest.
Daar komt nog bij dat het sociale woningen zijn, en die worden zelden onderhouden.
Of toch zeker niet zoals het zou moeten.
Het is daar gestadig iets dat het boeltje in de war stuurt.
Het ergste is dat niemand de maatschappij verwittigt.
Naar goede gewoonte doe ik dat zelf, alhoewel ik daar niet woon.
Het is hier bij mij ook altijd hetzelfde.
Als de lift niet marcheert, dan gaan ze liever te voet naar boven dan de syndicus te verwittigen.
Gestadig moet ik bellen of mailen, is 't voor dat niet, dan is het voor iets anders.
En als 'ik' dat niet zou doen, dan zou alles blijven zoals het was.
Die draden zijn waarschijnlijk verstorven, en dat kan ook de oorzaak zijn geweest.
Daar komt nog bij dat het sociale woningen zijn, en die worden zelden onderhouden.
Of toch zeker niet zoals het zou moeten.
Het is daar gestadig iets dat het boeltje in de war stuurt.
Het ergste is dat niemand de maatschappij verwittigt.
Naar goede gewoonte doe ik dat zelf, alhoewel ik daar niet woon.
Het is hier bij mij ook altijd hetzelfde.
Als de lift niet marcheert, dan gaan ze liever te voet naar boven dan de syndicus te verwittigen.
Gestadig moet ik bellen of mailen, is 't voor dat niet, dan is het voor iets anders.
En als 'ik' dat niet zou doen, dan zou alles blijven zoals het was.
Laatst gewijzigd door Fazal op 29 nov 2022, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Smijt die ingebouwde omvormers maar buiten en plaats LED lampen op 230 Volt. Die worden ook nog amper warm en daarvan gaan de draden ook niet gaan verkolen. Je spaart zelfs het energieverbruik van die omvormer uit.
Volgens mij moet er een lek via de verliesstroomschakelaar zijn ontstaan zoals ik hiervoor schreef. Een andere mogelijkheid is er niet.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 29 nov 2022, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.