Kolder - Losse flodders

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

telloorlekker

14 okt 2004, 10:11

Wil je je auto buitenzetten ? Een vriendelijke meneer met door modder bestreken overall, mét helm en veiligheidsbril deed mijn deurbel rinkelen. Ik open en kreeg zondermeer die eerste zin in mijn oorlel geblazen. Waarom zou ik mijn auto moeten buitenzetten ? Als ie niet buiten kan, kan ook niemand vragen hem te ontvreemden; veiliger staat ie dan toch niet hé...
Die wegeniswerken zijn toch nog voor 'iets' goed; ze trekken hier een sleuf, nee... meer een gracht, om nieuwe nutsleidingen te leggen. Een betere beveiliging tegen inbraak, home- of carjacking kun je moeilijk bedenken. Niet één die het zal wagen... :) Ik kan zelfs mijn autosleutels voor op de vensterbank leggen, of beter nog, met een bordje erbij op de openbare weg "Hij die ermee weg kan, mag het proberen..." :lol:
En wat meer is, ook de postbode geraakt niet aan mijn brievenbus. Dus de eerstvolgende dagen zijn wij vrij van belastingaanslagen, fakturen, dagvaardingen en meer van dat onheil.
Er wordt wel eens gesuggereerd dat de moderne mens meer op zichzelf is toegewezen, zich in zijn schelp sluit en de wereld vreemd aankijkt. Welnu, die graafwerken hier maken daar een realiteit van. Wij zitten nu, vreemd genoeg, op een tijdelijk eiland. Want die werken zijn niet eeuwigdurend... gelukkig het kabaal ook niet, maar verder reikt die relatieve rust niet.
Het enige wat wij hopen (nee, niet het uitgegravene) is dat ze ondertussen de bestaande nutsleidingen niet kappen, want dan kan ik niet meer via de pc deze rusteloze wereld aanschouwen of aanschrijven. Dan valt alle luxe in het water... als het regent. :lol:
Opa Brombeer

14 okt 2004, 15:19

Met vallen en opstaan.

En er is gevallen, meerdere keren zelfs, anders kan je ook niet blijven opstaan.
Ons tentje zo diep mogelijk in het bos neerpoten was natuurlijk één grote vergissing. Probeer maar eens 's nachts als het pikdonker is en de nood hoogst is dat groene geval te verlaten om nog wat dieper dat bos in te trekken. In plaats van de eerste keer zo ver mogelijk te gaan, nee de eerste keer zo dicht mogelijk tegen de tent, de nood zal waarschijnlijk goed hoog, of is het diep, gezeten hebben. En ik heb al verteld dat we geen vellen mee hadden, dus ook geen laatste. Dat er dan nog bij. Zeven keer is hij boswaarts getrokken, een spoorzoeker hadden we niet nodig om de bewijzen hiervan te vinden, gelukkig lagen ze niet ergens op tafel. Vanaf de tweede keer waren wij natuurlijk ook de klos, of beter gezegd onze nachtrust was de klos. Iedere keer struikelde hij over de koorden van het dubbele zeil, hij had ze nochtans zelf gespannen, moest ze dus weten zijn. En als hij dan nog iedere keer dezelfde kant zou opgetrokken zijn, nee driemaal links en driemaal rechts zodat na verloop van tijd van onze tent niet veel meer overschoot. Na ze zo goed en kwaad mogelijk(meer kwaad) terug in normale proporties gebracht te hebben stelde hij ons gerust en zei droogweg, mannen ge moogt gerust zijn, mijn potteke is leeg, ge kunt terug gaan slapen maar morgenvroeg wel zien waar ge uw voeten zet. Ik weet ze liggen wist hij nog te bazelen, niet moeilijk hij had ze één voor één van zijn handtekening, pardon voettekening voorzien, en daar hadden we geen tekening bij nodig, er was een reukspoor van hier tot ginder.

Gerust gaan slapen? Vergeet het, dit was buiten een overijverige boswachter gerekend. Waarom lag die vent nu 's nachts ook niet in zijn bed? Misschien ook te veel krieken gegeten. Of had hij last van een snurkende gade, het doet er niet toe. Hij was zo slim geweest om de gendarmes te bellen(echte wel te verstaan) alleen dierf hij ons niet aan. Den broek………Die gendarmes hadden waarschijnlijk ook krieken gegeten, hun stemming deed me dit toch veronderstellen. Met veel Frans gedruis drongen ze ons kampement binnen en de eerste viel toch wel pardoes over één van onze fietsen, recht met zijn façade in één van die gevoettekende overblijfselen. Had die geluk dat ik geen flitslamp op mijn fototoestel had(of misschien had ik geluk), die steekt me daar een tirade af tegen zijn collega die zijn lach niet kon bedwingen en op dat moment wordt de jongste ook weer wakker en die begon natuurlijk tegengas te geven. Resultaat? Eerst en vooral papieren controleren(nee niet die vellen, die waren er immers niet) en uiteindelijk werd er besloten van ons dan maar even mee te nemen maar toen ze de toestand van die met zijn leeg gemaakt potteke vaststelden lieten ze ons maar waar we waren maar voor dag en dauw moesten we onze biezen pakken. Alsof biezen die vellen zouden kunnen vervangen, nee geef me dan maar gras. Dat gaan we in de volgende aflevering nog nodig hebben.

Brombeer

telloorlekker

17 okt 2004, 08:59

Ze leggen de pannen erop. Mijn buren zijn volop bezig het dak van de aanpalende garage/werkhal te renoveren. Ik gebruik hier een aantal termen die geeneens bij die werkzaamheden horen. Pannen ? Hoe heet zo'n constructie nou... de regenkant is een stalen plaat, daaronder bevindt zich een soort isolatieschuim en als afwerking kleeft daartegenaan een onderdak. Renoveren ? Da's toch een iets geleerderder term voor vernieuwen ? Vernieuwen wil dan weer zeggen dat de oude worden opgekalfaterd, maar dat is het ook niet. Pannen worden niet vernieuwd, die worden vervangen. Maar in dit geval zijn het zelfs geen pannen, het waren golfplaten; van asbestcement dan nog wel.
De nieuwe panelen zijn wel gegolfd, maar met een veel bredere afvoergeul. En dan nog, leggen. Een kip legt eieren. Ik leg me te ruste. Maar deze nieuwe panelen worden niet gelegd; men kan ze nauwelijks tillen, ze worden over de gebinten geschoven, niet gelegd. Toch raar hoe men bouwkundige eigenschappen in de loop der eeuwen heeft vervangen door nieuwlichterij. Men delft zelfs geen put meer, die kiepert men voorts vol met allerlei steenafval. De enige die gedolven werd was destijds Der Führer. Daaruit is nadien de "hit" onstaan. :)

ED.

24 okt 2004, 19:54

Ergens in een of ander afdwalen, -was het nu in de uitgave nr.1 of nr 2-, heb ik ooit geschreven, dat ik iets had met het getal 1000. Dat ik alles maar duizend keren doe! Nu, bij het bekijken van het aantal berichten die van mijn rechterhand en, in mindere mate, mijn linkerhand komen, (wars van mijn politieke gezindheid, natuurlijk), moet ik constateren, dat ik het hier bijna zitten heb! Even naar mijn vriend, Karel, de psychodingens bellen om te overleggen, of er hier iets, op zeer korte termijn, kan aan gedaan worden. Het zou natuurlijk ook kunnen, dat onze Tilly mijn teller terug op nul zet, maar dan wel met op gevaar af, dat ik opnieuw mijn bijdrage moet betalen aan het seniorennet! :cry:

Tillie

24 okt 2004, 22:32

Ed, ge weet toch dat het terugdraaien van de kilometerteller strafbaar is? En dan Tilly ook nog betrekken bij uw malversaties. Zo meteen moeten we de brigade van de flikken nog ter hulp roepen :lol:
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

hermano

24 okt 2004, 23:46

Ik stel voor dat den Ed een receptie organiseert voor zijn 1.000 berichten. Uiteraard met champagne en voldoende hapjes, hij mag uitnodigen wie hij wil, als de rest van de kolderbrigade er maar bij is (vooral ik dan) is het OK!

We zijn tenslotte democraten: willen we er over stemmen?

Tilly
Moderator SeniorenNet

24 okt 2004, 23:53

Ha ja, dat is goed, ik kom ook en binnen een maand dan draai ik nog eens aan die kilometerteller hé :wink: :lol: :lol: :lol:

ED.

25 okt 2004, 00:02

Allé, Hoe kan dat nu?

Na dat bericht van Hermano is mijn 1000-fobie over!
Wat ne mens toch allemaal kan meemaken, door eens goed te verschieten, hé? :lol: :wink:

En, wie weet, komt er in een verre toekomst wel eens een receptie. Gelijk ge ziet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Een wonderlijke genezing die kan tellen, dat is het! Hermano!

Hermano,als ge niks meer te doen mocht hebben,gebruik dan je pas ontdekte nieuwe gave, om er hier op het net, een paar een handoplegging te laten ondergaan. Aan 100 eurotjes per keer is het goed verdiend. Natuurlijk,de ervaringsdeskundige, ik dus, niet vergeten, hé? Met 30% ben ik al tevreden!

Langs de andere kant, ik zal in de toekomst maar een beetje op mijn woorden passen. Mijne living is té klein voor die 3180 seniorenvreters en drinkers!:wink:

"Ik trek het mij niet meer schillen" zij mijn vader zaliger". "Ik ook niet", zeg ikzelf! Op naar de 2000!

Tillie

25 okt 2004, 00:45

Dat noemen ze, zijnen staart intrekken sè.

:wink:
Duse
mira

25 okt 2004, 01:37

Ofwel heb ik iets gemist, ofwel houdt ED zijn voet stevig op de rem van die compteur, die blijft verdacht lang op 997 hangen.

Indien dat morgen zo nog is, zal ik die fles champagne zelf maar kraken :roll:

Tillie

25 okt 2004, 08:41

Dat is mij nu ook opgevallen want in zijn eerste posting over die duizend stond zijnen teller al op 997. En bij de laatste posting ook.
Gaan lobbyen Ed? 8)
Duse

ED.

25 okt 2004, 13:20

998 :?:

Tiens, Er moet hier iemand zijn, die mij graag ziet! :lol:

zandmannetje

25 okt 2004, 16:36

Ed beste kameraad van mij,
op een Vrijdagavond lijkt me aangewezen? Dan moeten we zo niet op de tijd letten, kunnen we lekker doorgaan!
Het lijkt me ook het beste als je Mira in de organisatie betrekt, die weet haar weetje als het op galadiners aankomt, heb ik al ondervonden.
En volgens mij heeft ze toch iets kunnen achteroverdrukken tijdens haar functie in het schaduwkabinet, zodat mits haar wat siroop aan de baard (kan dat?) te smeren, ze best een beetje zal willen bijdragen in de onkosten...
En eerlijk is eerlijk, eerst wou ik hier wat suggesties aan de hand doen over de op te dienen gerechten, maar de finesses ga ik beter overlaten aan Mira, die is in dat domein beter thuis.
Misschien een kleinigheidje, ik drink graag een St.Julien, liefst van vorige eeuw! Tijdens het eetmaal natuurlijk, erna mag het iets sterkers zijn.
En liefst geen "housemusic" (of is het hause?), maar een rustig achtergrondmuziekje. Of als je percé een artist "live" wilt laten optreden,
wat dacht je van Eros Ramazzoti?
Ik mag er wel op rekenen dat je mij toch minstens een weekje op voorhand verwittigd, kwestie van een goede smoes te vinden om thuis weg te raken. Mijn eega breng ik niet mee...
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

telloorlekker

25 okt 2004, 17:03

Dat kleidabberke uit de koekestad alweer. Hij vergeet zijn roots, moet ie er zo nodig ene Eros Ravapotti bijhalen om zijn zoetgevooisdheid te strelen. Vergeet ie nog even dat er ook crooners in het koldergezelschap zitten. Ook deelnemers tot het schaduwkabinet, waar hijzelfs schromelijk te kort schiet. De kapelmeester van de schippersschool of de kadetten van de zeemacht zullen zal hem gedenken. Hij zal, als ie niet oppast, verdwijnen langs de hoorn van de bombardon of als strijkstok dienst kunnen doen aan de snaren van die gebruinde dame. En ik vergeet daarbij mezelf nog, mijn stem is gesmeerd en wel eens bereid tot een solo als het moet. Desnoods zou ik zelfs men koorgenoten aanmonsteren mocht ie toch afzien van die "Eros" van allochtone herkomst. Of heeft Zandmannetje toch een avondje uit in zicht bij een andere eros, in de buurt van gewezen Vieille Montagne -nu Umicor- te Mol. Dat centrum zal hem graag zien komen, samen met zijn geliefden.
Mocht de drek van zijn aanschouwen verdwenen zijn kan ie zijn slib houden... als ie niet verzuipt in zijn onachtzaamheid... :lol:
TLL

Tillie

25 okt 2004, 17:14

Vrijdagavond komt mij ook goed uit. Dan kan ik uitslapen op zaterdag. Kan ik vrijdag nog een diepvriesgerecht aanschaffen. Voor de thuisblijvers. Kwestie van die niet hongerig achter te laten. Dat veroorzaakt alleen maar problemen.
Mag ik de champagne kiezen? Een Nicolas Feuillatte dat zegt me wat. Het getal duizend is toch iets heel speciaal.
Eros Ramazotti? Ik dacht aan Hallelujah van Händel was het niet? En las ik niet ergens over dat koor van TLL. 18 man, dat geeft toch wel wat klank.
En vuurwerk? Met alle kleuren van de regenboog?
Duse