Lap! Het zal je maar overkomen. “ Terug het zot in je kop krijgen” zegt een oud Vlaams spreekwoord. Een fiets kopen, en dan nog een verouderd vehikel, dat nog niet op 220 Volt rijdt, tot daar nog aan toe. Je hebt altijd van die van die uitdagers van het lot, die van niemendal schrik hebben en die, nog altijd, denken de geluidsmuur te kunnen overschrijden, met of zonder pispot op hun kop. Ikzelf hou het bij mijn auto’s. Jawel, in het meervoud! Mijn madam heeft altijd haar eigen melkkoe gehad. Ik ook. En nu, na bijna twee jaar inactiviteit, kan ik van mijn roestbak toch geen afscheid nemen,zeker? Alléz, een roestbak is het nu ook niet direct. Niet dat hij nog ruikt als nieuw, maar hij is nog maar twintig jaar oud! Is het de nostalgie die spreekt? Het zou kunnen. Mocht dat stuk ijzer kunnen spreken, men zou er een boek kunnen over schrijven. Op al die jaren zijn er maar drie blutsen aan overgebleven. Een keer, toen een paaltje tegen mij is gereden. Twee andere deuken die ik wijt, aan de zure regen of een zware hagelslag. Heel goed weet ik dat niet meer. Op een morgen, bij het ontwaken, waren die daar ineens!
Nu toevallig mocht ik deze week naar de schouwing. Die mannen bekeken mij van kop tot teen, keken terwijl naar mijn kilometerteller en vroegen me, hoe dikwijls ik getankt had in het afgelopen jaar. Nu ja, een mens kan niet alles onthouden. Ik dacht zo een keer of drie. Veel meer zal het niet geweest zijn. Bij nader toezicht heb ik op één jaar iets méér dan driehonderd kilometer afgelegd. Eén keer getankt en die benzinetank, is nog halfvol. De andere kilometers heb ik dan maar met de vrouw haar auto afgelegd.
Nu is het beslist. Hij gaat weg! Ik zet hem te koop! Ik ga mijn nummerplaat binnensturen, verzekeringen en belastingen opzeggen. Hij moet uit mijn ogen. Ik ga hem op een hoofdbaan zetten met een plakkaatje op de voorruit, “ gratis te pikken” of iets in die zin. Ik ga hem eerst nog eens goed doen blinken. Kwestie, dat ze hem willen pikken. Een mens moet toch iets over hebben voor de gegadigden onder ons. Misschien, ga ik hem laten invetten en wachten, tot aan zijn vijfentwintigste verjaardag. Dan is hij zoals ik, een oldtimer. Maar dan wel ene waar alle stukken nog treffelijk goed van zijn. Mijn eigen remmen, uitlaat en zeker mijn ophanging zijn al wat meer versleten dan die van mijn auto. Aan het gebrek aan doorsmering, zal het niet gelegen hebben. Maar goed. Ik ben dan ook geen Japanner!
Wel, ik ga mij dan misschien ook maar een fiets kopen. Maar dan wel ene op butagas of nen elektrieken. Zeker ene met een snelheidsbeperking erop. Toch plezant, als ge uw eigen kent,hé?. Dat je van jezelf weet, dat je anders niet tegen te houden bent!
Ter info:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_00983836