Boven de tachtig , een andere generatie

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

katana

19 apr 2016, 15:19

Fazal schreef:Ikzelf zal die Teletekst wel enigszins missen.
's Morgens bij een goeie tas extra koffie, na het ontbijt, lees ik graag het korte nieuws op één. O.m. op Pagina 101, 102, 165 en het weerbericht op P. 303 t/m 305.
Dus jawel, ik geef het eerlijk toe, ik zal Teletekst missen. :cry:

Anderzijds begrijp ik ook wel dat één er vanaf wil, omdat het idd uren kost om telkens weer wijzigingen aan te brengen. Maar gelukkig blijft de ondertiteling op P. 888, zoals ook op VTM, bestaan.[/quote]

Bedankt beste Fazal ,

Had er al iets van opgevangen dat op P.888 , voorlopig niets te vrezen valt :)
Dat volstaat voor mij , misschien wat egoistisch :lol:
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad

vivaldi

19 apr 2016, 17:07

gelukkig hebben we seniorennet nog voor het laatste nieuws plus beelden.

idd ik kijk wel elke morgen op teletext van vrt en nederland
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

socrates

19 apr 2016, 19:51

Het is niet eigen aan VTM maar het gesproken Nederlands in shows en spelprogramma"s is vaak zo slecht gearticuleerd dat wij teletekst nodig hadden om te kunnen volgen. Bij VTM werd helaas veel minder ondertiteld dan bv. bij VRT.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

ED.

19 apr 2016, 20:58

Het is gewoon een besparing nav het vrt -decreet. De overeenkomst met vrt en de Vlaamse regering. Het stoppen met teletekst lijkt mij meer een vorm van wraakneming op de besparingspolitiek.Die dienst vraagt geen tientallen werknemers om het nieuws bij te houden. Alles gaat waarschijk toch bijna geautomatiseerd. Sennet doet dat ook. Maar dan stukken beter. Verder denk ik, dat er nog heelwat senioren en vele anderen zijn, die nog meermaals per dag teletekst raadplegen. Volgens de vrt, vervangen de sociale media alles. Nog niet iedereen beschikt over internet. De vrt is en blijft, voorlopig, een openbare dienst. Het afschaffen van een měér dan dertig jaar goed ingeburgerd iets zoals teletekst, is op zijn minst weeral een dienstverlening minder.

Na het schandaal van het trein tickettenmachien in Leopoldsburg, Nog een lap in onze nek! :wink:

telloorlekker

20 apr 2016, 08:25

ED. schreef:Nog een lap in onze nek! :wink:
Volstaat een droge handdoek niet meer Ed....? :lol:

katana

21 apr 2016, 11:22

katana heeft zijn kans gemist :(

Deze nacht maakte Lady katana wakker rond 3.00 uur 'snachts , dat ze stemmen horen beneden in de woonkamer .
Wat was er gebeurd , zoals altijd had katana de tv uitgezet in stand-By , zoals altijd , beeld uit en klank uit ..

Plotseling ging de tv aan en begon te spelen , heb het opgezocht .
Stand By is een toestand van een electrisch apparaat dat niet helemaal is uitgeschakeld is en in staat is zichzelf in te schakelen ...

De Proximustechnieker heeft mij op 't hart gedrukt , de decorder nooit uit te zetten , want 'snachts wordt hij bijgewerkt , dus ...

Maar de gemiste kans is , om de held uit te hangen , katana had zijn samoerai-zwaard moeten mee naar beneden nemen , om te tonen , als er stemmen te horen beneden waren , het gespuis op andere gedachte brengen miljaarde :lol:
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad

vivaldi

21 apr 2016, 12:06

Ja, ge zijt de eerste niet!!!!!!!
Zo had ik laatst een machtige erwtensoep gemaakt.
Toen ik twee uur later thuis kwam, ja de rest kunde raden...
Gelukkig stond de pot op een laag vuur. :evil: :twisted:

Ben verleden week aangenomen bij de CM voor een nieuwe job: Oppas

2.15€ per uur, haha , op mijn (bijna) 77ste!

Ben benieuwd, alleen helpen bij de wc.... mag er niet aan denken.
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

spiksin

27 apr 2016, 09:23

Blijkbaar zit "onze" generatie terug in winterslaap, weinig actie hier . Gisteren had ik wat ernstige gesprekken met enkele generatiegenoten en stelde ik vast dat vele ouderen niet beseffen wat er allemaal gebeurd in de "echte" wereld ( wij zitten in een zorgbedrijf flat ) . De meerderheid heeft geen computer en willen er geen wegens ' te moeilijk ' . Spijtig maar ik begrijp het , zelf heb ik de grootste moeite om bij te benen en ondanks hulp van enkele seniorennet leden zeg ik ook " 't is moeilijk " .
Het werd mij duidelijk dat de beschikbare informatie hier beperkt is tot dagbladen en tv . Ik moet even rusten , ik ga straks wat meer uitleg geven . :(

socrates

27 apr 2016, 10:35

Helaas zijn een aantal generatiegenoten waarschijnlijk al niet meer van deze wereld. De tijd staat niet stil en vanaf 70 telt elk jaar minstens voor twee. De huidige tachtigers waren pioniers toen zij zich aan de computer waagden ze waren toen al een numerieke minderheid, nu zijn ze duidelijk uitgedund, Katana is bij mijn weten een van de weinigen die van een relatief grote groep actieve posters overblijft. velen daarvan zijn ooit collectief voor altijd gebannen. Vandaar wellicht weinig animo op deze topic.

Choerrel

27 apr 2016, 10:40

Socrates, ze zouden er beter op een ander forum enkelen voor altijd bannen. Het kan de kwaliteit van sennet enkel maar ten goede komen en er zouden er terug meerderen posten (waaronder ikzelf).

socrates

27 apr 2016, 10:56

Choerrel schreef:Socrates, ze zouden er beter op een ander forum enkelen voor altijd bannen. Het kan de kwaliteit van sennet enkel maar ten goede komen en er zouden er terug meerderen posten (waaronder ikzelf).
Ruziemakers zijn klein in aantal en meestal enkel te vinden op controversiële topics. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de posters zich in de andere rubrieken ophoudt. Die enkelingen bannen zou Sennet dus niet significant veranderen, denk ik.

ED.

27 apr 2016, 15:18

Ik zie niet goed in waar de ambtetanteriken te zoeken bij kolder en columns. In zit hier ook al bijna 14 jaar te zeveren en heb er,buiten een jaar of tien terug, nog geen tegengekomen. Buiten katana,natuurlijk. Die is "aarts"gevaarlijk met zijn pennemes! Of is het pennenmes? Haha! :D :D :D :D

ED.

29 apr 2016, 01:21

Wel ambetant is, dat ik hier sinds de remake van ons net van alles tegenkom. Blokkeren van het tablet, weg goedlezend ingekaderde tekst in de beedte,enz.,enz. Dus voorlopig doe ik er mijn hoofd gene zeer aan, en zal zeker nog komen lezen. Maar schrijven...Voorlopig hang ik,voor éne keer, zelf de ambetanterik uit. Ik ga naar mijn vakbond en in staking. :cry: :wink:

spiksin

29 apr 2016, 09:51

Sorry maar Windows 10 versterkt door rommeltje van SN maakt het mij onmogelijk om op onze communicatie verder te bomen :( . Ik probeer morgen opnieuw .

spiksin

03 mei 2016, 16:25

Het schijnt gelukt te zijn bij SN en W10 om het terug mogelijk te maken een conversatie te voeren hier, dus zal ik nog maar eens proberen .

Een beetje background lijkt mij gepast want de locatie hier is al op zich belangrijk want hier is een volgens mij een zeer belangrijke groep mensen , nl hoofdzakelijk gepensioneerde arbeiders , bedienden en kleine middenstand die verbazen door hun afkeer van al wat rechts is en duidelijk pro links zal stemmen . Het gaat het mij niet om of iemand links of rechts is maar over het waarom .

Morgen pik ik de draad weer op .