Afdwalen (kolder, deel I)

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

zandmannetje

14 dec 2003, 22:11

Zonder voorafgaandelijke toestemming van de auteurs, mag NIETS uit volgende geschriften,-geheel of gedeeltelijk- gepubliceerd worden!
De job van moderator is geen sinecure. Beslissen wanneer van een onderwerp teveel afgeweken wordt, vervolgens het bericht verplaatsen.
Wat wanneer in het oorspronkelijke bericht al teveel van het onderwerp wordt afgeweken? Een staaltje...
Vanmorgen was ik mijn nagels aan het knippen, met zo'n handig nagelknippertje. Nogal wiedes,waar dient het anders voor? Niet om in uw neus te peuteren.
Onwillekeurig dacht ik hierbij aan vroeger.Ik denk wat graag aan vroeger, toen mijn vrouw nog jong en mooi was. Toen was alles veel beter dan nu, de mensen waren veel vriendelijker. Nu is de maatschappij aan het verzuren.
Maar swat, ik was mijn nagels aan het knippen. Veel verder terug, in de oertijd, of in de tijd van de Romeinen, hoe knipten toen de mensen hun nagels? Nagelknippertjes of scharen bestonden toch niet?
Of gebruikten de mensen toen een krabpaal, zoals de poezen er een hebben? Wanneer je een Hollywood film ziet over de Romeinen, hebben die altijd mooi verzorgde handen. Volgens mij klopt dat niet!
Toen ik jong was ging ik veel naar de bioscoop, nu nooit meer...
Doet me denken aan onze facteur. Die heeft van die lange, vieze nagels,met een rouwrandje aan. Maar ja, die heeft geen tijd om zijn nagels te knippen, die staat altijd pinten te pakken in de kroeg op de hoek, als zijn dienst erop zit. Dikwijls ook al voor zijn dienst erop zit.
Laatst was er nog een vechtpartij in die kroeg. Schele Rik tegen een andere drinkebroer. Schele Rik is gene gemakkelijke. Heeft laatst zijn vrouw ook eens goed afgetroefd. De politie moest er aan te pas komen.
Agent Karel heeft hem toen met zijn matrak enkele malen goed op zijn hoofd gemept, om hem tot bedaren te brengen!
Terwijl kon Karel zichzelf ook eens goed afreageren. Die hadt dezelfde morgen ook al hommeles met zijn echtgenote gehad. Dat zit zo, Karel eet bij zijn ontbijt graag een stukje chocolade, met praliné vulling.
Die was op vanmorgen. Zijn vrouw hadt vergeten andere mee te brengen, toen ze naar de Carrefour boodschappen was gaan doen.
"Ja, maar voor jezelf potjes yoghurt meebrengen,dat ben je toch niet vergeten hé" was zijn bittere commentaar. Zijn vrouw Jeanine deedt namelijk aan de slanke lijn.Niet dat die yoghurt veel hielp, trouwens.
Er was dus alleen chocolade met nootjes, en er zaten nog stukjes tussen zijn tanden toen ze bij schele Rik arriveerden. Hij hadt al vruchteloos geprobeerd die er met zijn matrak uit te peuteren, en hadt die matrak nog in de hand toen schele Rik amok maakte. Vandaar...
Hij zou voor die tanden toch dringend eens naar de tandarts moeten!
Die tandarts was anders ook gene gewone!Kon gewoon niet wachten tot de verdoving werkte, vooraleer aan zijn beulswerk te beginnen.
Daar kon hij van genieten, de mensen pijnigen! Zou vast een goeie geweest zijn onder het Naziregime, om mensen te folteren.
Laatst hadt hij er nochtans eentje die zich niet liet doen. Die verkocht hem een stevige linkse, vlak op zijn oog! Dat was niet moeilijk, want deze kerel was in zijn jonge jaren nog bokser geweest. Zonder ooit hoge toppen te scheren, maar op de Antwerpse foor hadt hij toch eens een kamp gewonnen. Hij mocht toen met de hoed rondgaan. Dat hadt hem toch 120 Fr. opgeleverd. Kort daarna was hij ziek geworden, waarschijnlijk van te veel Lackmans stroopwafeltjes te eten. Maar ja, dat geld moest op, want anders zou zijn Bertha het toch maar inpikken.
Die speelde namelijk graag op de speelkastjes in de kroeg. Niet dat ze ooit iets won,maar...Voel je'm?
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 27 mar 2004, 09:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

W T

14 dec 2003, 22:14

:?: :?: :?: :?:

Tilly
Moderator SeniorenNet

14 dec 2003, 22:19

Hallo Zandmannetje,

Schitterend verhaal hoor.
Ben echt benieuwd naar de antwoorden die hierop gaan binnenstromen en tot waar we dit keer zullen afdwalen. :lol:

Of zouden we het toch in goede banen kunnen houden :roll:

:idea: Ik ben benieuwd :idea:
Tilly

meme-rietje

14 dec 2003, 22:26

:lol: ben ook benieuwd maar je mag verderdoen met je verhaal ,het is gelijk waar je arriveert
rietje
Groetjes van meme-rietje,
het is gemakkelijker op te geven dan door te gaan
Gast

14 dec 2003, 22:50

Vrouwen knipten zich alleen de vingernagels als er markt was in Rome; ze moesten dan met de wijsvinger beginnen en mochten tijdens de hele operatie geen woord spreken. Dus moest er wel een voorwerp al zijn dat scherp genoeg was. :wink:
Gast

14 dec 2003, 23:24

Beste Zandman,

Scharen bestonden al in het oude Rome, zelfs in het oude Egypte. Wel grote, groffe dingen.
Nagels knippen, je moet je terugplaatsen in die tijd. Er werd veel meer met de handen gedaan, dus was er een natuurlijke slijtage. Verder werd er entoesiast geveild en ge krabt met scherpe stenen en metalen dolken etc..
De oude Romeinen hadden nog een redelijk propere stad, er waren riolen en er was stromend water.
De echte problemen zijn pas begonnen na de val van Rome.
In de middeleeuwen bereiken ze een hoogtepunt. In Rome bv. was de bodem ongeveer 45 meter hoger dan nu. Allemaal drek en viezigheid, opgehoopt over eeuwen.
De stank moet onuitstaanbaar geweest zijn. Het is mij dan ook een raadsel wat de pauzen daar deden en vanwaar die titel 'heilige stad' kwam.
Rome was tot de Renaissance allicht de smerigste stad in de wereld.
En wat maakt een rouwband onder de nagels dan nog uit?

Groetjes,

Dorus

zandmannetje

15 dec 2003, 11:37

Bij nader inzien heb ik het jullie eigenlijk wat te gemakkelijk gemaakt met die laatste zin erbij te zetten! Ik heb die dan ook verwijderd, zodat de volgende mensen het iets moeilijker zullen hebben om het juiste spoor te volgen.
En ik heb dan ook de pech dadelijk de knapste koppen van het forum op mijn golflengte te vinden. Ik moet eigenlijk zeggen knapste hoofden, want een mens heeft een hoofd en een dier een kop. Behalve een paard, dat heeft een hoofd. Joost mag weten waarom! Is er al een Joost geregistreerd op het forum? Omdat een paard een edel dier is, daarom!
En een ree is een elegant dier en een olifant is een plomp dier. Een olifant heeft een dikkop. Sommige mensen hebben ook een dikkop, dat betekent hardleers zijn, dacht ik. Andere hebben een dikke nek, maar dat is iets helemaal anders.
Dus Kwezel, jij beweert dat er in het oude Rome al schoonheidssalons waren. Dat wil ik best geloven, alleen niet dat de vrouwen van toen enkele uren hun snater konden houden.Dat hebben vrouwen nooit gekund, zeker nu niet.Tegenwoordig kunnen ze toch ook een stukje afroddelen,wanneer ze bij de manicure of de kapper zitten!
Over de levensduurte, die zo spectaculair de hoogte ingegaan is sedert de invoering van de Euro, of de kwaliteit van het mannelijk sperma, dat even spectaculair gedaald is. Het één houdt het ander in evenwicht!

En Dorus, het was niet zozeer de val van het keizerrijk dat de vervuiling van Rome in de hand werkte, al hadt het er natuurlijk mee te maken.
Het was meer de dood van Mirake Vogelus, dat daarvoor aan de basis lag.
Op slag voelden de Romeinen zich niet meer verplicht hun huisvuil netjes te sorteren voor de wekelijkse ophaaldienst. In het begin was er nog een beetje burgerzin,zo van het grote afval in de hoofdstraten dumpen, het composteerbare in de zijstraatjes, maar al gauw werdt er naar niets meer gekeken.Dat gaf dikwijls aanleiding tot vervelende situaties.
Zo van "Brutus,haal jij bij de beenhouwer eens 5 kilo everzwijn?"
"Ja Gertrude" Brutus opent de voordeur (gelukkig draait die naar binnen open) "Potverdikkeme Gertrude, t'is weer van dat, haalt de schup eens!"
De sluikstorters zijn weer bezig geweest, 1 meter hoog afval voor het huis!
Ik laat Brutus maar "verdikkeme" zeggen, omdat ik geen Latijn ken.
Wel een woordje Frans, heel behoorlijk Engels en ook wat Italiaans.
Italiaans is toch afgeleidt van het Latijn, dus pijnig ik mijn hersens om een toepasselijke vloek in het Italiaans te vinden.
Lelijke woorden ken ik anders genoeg, maar dat zijn meer persoonlijke beledigingen, geen vloeken. Ik heb eens twee Italiaanse vrouwen ruzie horen maken op straat, en daar heb ik heel wat van opgestoken. Als het ware mijn vocabulaire uitgebreidt...
Vooruit dan maar, we laten hem "Accidente" zeggen ipv."potverdikkeme"
Al klinkt "Accidente" meer als een ongeluk dan als een vloek, vind ik.
Maar ongeluk is "incidente", vooruit dan maar. Want "Mama mia" klinkt helemaal niet...
Duits spreek ik niet zo best. Eigenlijk verwonderlijk voor een Nederlandstalige, want Duits is eigenlijk de gemakkelijkste taal om aan te leren! Ik was eens op reis in Duitsland, samen met een vriend.
Ieder met een zware moto (het is lang geleden hoor).
In Bingen moesten we de Rijn oversteken om in Rüdesheim te geraken.
Dat ging met een overzetboot. Wanneer we aan de overkant komen wil ik de moto starten. Dat ging toen nog met een kickstarter, zware moto, zwaar trappen dus. Die moedwilligaard wil niet starten. Het zweet gutst al van mijn gezicht. Een paar Duitsers errond "Was ist loss?"
"Weis nicht, ich denke mein carburator verzaufen"
De vlottende aanlegsteiger was te steil om de moto omhoog te duwen voor mij alleen, maar eens een poot uitsteken,ho maar.
Gelukkig hadt mijne maat gezien wat gebeurde, die stondt al rustig boven te wachten. Die komt naar beneden gelopen, maar struikelt en klettert de Rijn in. Er staat daar altijd sterke stroming, en ik denk dat hij daar verdronken is want ik heb hem daarna nooit meer teruggezien!
Maar dat was natuurlijk mijn zorg niet, wou die moto nu maar starten.
Dan schiet me plotseling de oplossing te binnen! Ik laat mijn moto staan waar hij staat, en neem de moto van mijn maat. Die hadt hem toch niet meer nodig, was zojuist verzopen in de Rijn. Moest hij maar zo stom niet geweest zijn!
Gertrude zorgde goed voor Brutus. Iedere morgen een broodje met choco, liefst van praliné gemaakt. Nootjeschoco lustte hij niet zo graag, dat bleef tussen zijn tanden steken, die nootjes. En een goede tandarts bestondt er nog niet. Ze moest hem ook wel goed verzorgen, want om de 3 maanden moeten er grote veranderingswerken gebeuren. Telkens een verdieping bijbouwen op hun huis, en telkens de voordeur een verdieping hoger installeren. Met dat krankzinnige tempo waarmee de grond werdt opgehoogd...(vervolgt)
Aan de moderator: ik ben nog niet afgeweken van het onderwerp, want in dat afval van Rome zaten veel afgeknipte nagels tussen!
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !
Gast

15 dec 2003, 11:49

Toen namen Brutus en Gertrude een bad. Brutus waste de rug van Gertrude en Gertrude de rug van Brutus. Toen ze de stop uit het bad trokken liep het waten niet weg. Door al het vuil in de straat kwam die langs het bad binnen. Allemaal kleine kinders, die met het badwater waren wegegooid. Ze kwamen entoesiast binnen bij Brutus en Gertrude.
Maar die vonden dat niet erg. Ze hadden altijd al een kroostrijk gezin gewild. Zo iets van: Zou men armoe lijden om een mondje meer...
Dus namen ze er nog een hond bij. Een Romeinse scheper. Maar die bleek zwanger en al gauw kwamen er nog schepers bij. Toevallig was er een ouwe Belg in de buurt. Die nam een van de welpjes mee naar huis. De man woonde in Mechelen en sindsdien spreken we van een Mechelse scheper. En die heet niet Somers. Al heeft hij ook heel veel zwart haar. Maar Somers komt op TV en de scheper niet. Behalve als hij een kindje dood bijt. Maar daarvoor moet hij naar Rome, bij Brutus en Gertrude, want die krijgen de stop meer in het gaatje en de kleintjes blijven maar komen.
Enfin, zou ziet u.
Zandman, pas toch op als ge met Zandvrouw een bad neemt.

Tilly
Moderator SeniorenNet

15 dec 2003, 11:53

Taterwater gedronken zandmannetje? :lol:

Jouw verhaal doet me denken aan een vriendin, jaren geleden bij de scouts. Die kon vertellen over een thema, meer dan een uur afwijken om dan uiteindelijk haar verhaal weer te besluiten met het aanvangs-thema.

Terwijl ik geniet van jouw relaas, vijl ik rustig mijn nagels, net zoals in de middeleeuwen :wink:

telloorlekker

15 dec 2003, 12:55

Mag ik ook mijn deel tot dit getater brengen ? Ik las niet het hele epistel van de zandman. Het nagelknippen vind ik trouwens een werkzaamheid van die draadtrekkerij bij Bekaert :)
Ik bijt nagels af, niet erg hygienisch temeer omdat er nogal wat onder die hoornachtige uitstulping zit; maar niemand zal het voor mij doen. Hoewel er, af en toe, toch nog een kanibaal opdruikt, zie ik die niet mijn uiteinden verorberen zelfs al had ik het hem aangeboden.
Nu ik aan het "zandmannetje" denk, en dan niet aan het feit van "man" dan eerder aan "zand", zie ik ook niet goed waarom hij het met een nageltangetje zou doen... een "afslag" zou toch veel meer tot zijn rayon behoren (dacht ik).
Hier heeft men (in onze contrijen) opgravingen gedaan naar onze oerbewoners; nog voor de "oude Belgen". Hier vond men vuurstenen en bewerkte zwerfkeien... Als je daaruit kan afleiden hoe ze destijds scherpe voorwerpen als speer- en pijlpunten uit die keien afsloegen, zal daar toch ook wel een nagel"steentje" bij gezeten hebben. Het modderzand zal toch ook wel onder hun nagels gekropen zijn. Zo'n afslag kan dan toch ook z'n werk doen om het vuil onder die nagels weg te schrapen hé... En de scherpte van die silexachtige steentjes zal toch ook wel dienst gedaan hebben als "nagelmesje"...
Eén ding moet ik ze dan wel meegeven, na het ontdoen van die overbodige nagels... ze hadden er dan minstens geen meer om aan hun gat te krabben... :lol:

Mathieu

15 dec 2003, 13:33

Nagels knabbelen, foei hebben wij de kinderen altijd verboden. Of was het misschien van de zenuwen bij het lezen van die lange epistels. :D :D :D

De schrijvers ervan : doe rustig voort, zo leren wij allemaal nog eens iets bij. :)

Ik zit er rustig bij en lees alles wat er neergetikt werd met een lekker glaasje rode wijn in mijn hand. Kun je iets beters indenken. :P :P :P

A propos, daar schreef iemand van kop en hoofd. Weet ge dat elke man een kop en een hoofd heeft. :?: :?: :?: :?:

drum

15 dec 2003, 14:17

Om verder af te dwalen ,ergens op seniorennet cafe schrijf ik (allee ik probeer toch) bij de ridders van het rode kruisje dat ik schrik heb als er een auto met een geel lichtje voorbij mijn deur rijd :lol: Wel ik moet bekennen dat die schrik nu al een stuk minder is :D :oops: .Die mannen of vrouwen hebben wel wat beter te doen mijn gedacht . :D :D .Wanneer er zoveel mensen met lange nagels rondlopen !!!! :wink: :wink: :roll:

groeten yves
Gast

15 dec 2003, 14:27

En als die vrouwen nu eens niet hun nagels knippen, zitten ze dan telkens door het wc papier heen? :oops:

Uit een Amerikaans onderzoek bleek het volgende:

-44% van de ondervraagden veegt van voor naar achter, achter hun rug langs
-60% kijkt naar het papier na het vegen
-42% vouwt, terwijl 33% propt. 8% doet beide en 6% rolt het papier om de hand
-50% zegt wel eens met bladeren geveegd te hebben
-8% heeft wel eens met een hand geveegd
-2% gaf aan ooit met geld te hebben geveegd
-68% van de Amerikanen hangt de rol zo op dat het eertse velletje aan de voorkant afrolt.
-25% prefereert het eerste vel aan de achterkant. Volgens sommigen is de manier waarop je de rol ophangt kenmerkend voor je persoonlijkheid: aan de voorkant betekent dat je open en sociaal bent; rol je vanaf de achterkant dan ben je introvert en verlegen.

Maar hadden ze dan wel heel vroeger toen ze nog langs elkaar zaten in de Romeinse tijd wel papier? :roll:
Gast

15 dec 2003, 16:20

De romeinen hadden nog geen junkfood. Ze aten allen goeie dingen. Ze hadden geen papier nodig, ze deden het proper!

:wink:

drum

15 dec 2003, 17:00

Hallo Dorus ge hebt overschot van gelijk .
:D Ik weet het nog uit een vorig leven,ik was toen WC madam bij de
Rom.......... en in mijn WCeen stond op elke deur geschreven : :wink: :lol: IN DEZE CEL DRAAIT MEN WUSSTEN ZONDER VEL .
Ge kunt denken hoe proper die mannen waren dat er alleest geen vel aan hun wussten moest :D :D :oops: ZOOOOO proper :wink: :roll:

groeten yves :roll: :cry: