mijmeringen 2

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

bo'ke

06 feb 2010, 17:54

Gustilpe,

Ik kom je nog een rustige avond wensen
en dat Siebrechtje vlot mag genezen.

een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Bomi

06 feb 2010, 18:06

-
-

Gustilpe lieve,

Hopelijk hebben je activiteiten succes gehad.

Nog een heel fijne zondag gewenst, te beginnen met vanavond.

Liefs,

Bomi

Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

gustilpe

06 feb 2010, 18:49

schrijfster,

ook ik moest lachen toen ik jouw bericht zag, ook wij zeggen waterpokken, maar in de gewone omgangstaal wordt windpokken meer gebruikt!

Fernanda,

dank voor de verjaardagwensen. Haiti een vreselijke ramp is dat, op mijn middelbare school hadden wij een klasmissionaris van Scheut, ook daarom ligt Haiti na aan mijn hart, ik was toen missieverantwoordelijke van de klas.
Ik zal jou in pv het rekeningnummer sturen, bedankt daarvoor.

Ria,

verjaardagen vergeten dat is helemaal niet erg, mij overkomt dat ook.
De pverstromingen in Peru, het is inderdaad zo dat het vooral de armsten treft, hun huisjes gebouwd van modderblokken, daar schiet niets van over. Ik hoor dat versceidene reisbureaus hun reizen naar Peru cancelden omdat ze niet naar machu Pichu kunnen, ja dat is een hoogtepunt maar er is nog zoveel te zien in de rest van het land, zeer spijtig is dat.

Neske,

een heel mooi werkje, Siebrecht zit en wuift met zijn handje als hij weggaat maar doet nog geen bravo. Hij houdt er wel heel erg van als ik zing van klappe klappe handjes en zijn handjes ineen klap :) elk kindje ontwikkelt zich anders hé.

Assa,

fijn voor jouw zoon en ze verdienen het zeker op het koninklijk paleis ontvangen te worden, ze hebben het dubbel en dik verdiend! Bedankt dat je het mij liet weten.
Je bracht een mooi werkje mee!

bo'ke,

ik ben altijd blij als ik jou hier mag tegenkomen. Siebrechtje heeft nu koorts, in de begindagen niet maar misschien morgen al beter.
Ik geniet hier wat aan de pc vooraleer ik een tweede shift zal gaan doen.

Bomike,

de activiteiten zijn nog bezig, straks ga ik weer wat helpen, er is veel volk zoals verwacht, fijn voor de mensen met het zieke kind.
Een heel mooi werkje bracht je mee!

iedereen zeer bedankt, altijd heel fijn om jullie te zien,
lieve groeten,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

gustilpe

06 feb 2010, 18:54

Soep voor het goede doel

MIDWINTER LOMBEEK

Vandaag 6 februari heeft de Solidariteitsactie plaats ten voordele van vzw Duchenne Parent Project die het onderzoek naar de ziekte van Duchenne ondersteunt.
Omdat de farmaceutische industrie nalaat in het onderzoek te investeren, hangt de voortgang van dat onderzoek volledig af van giften van particulieren en benefietorganisaties.
De vzw bekostigt mee de zoektocht naar de behandeling van deze ernstige spierziekte.
Aanleiding is spijtig genoeg een kindje uit onze gemeente met die ziekte. Op een zomeravond gezeten op een terrasje begonnen enkele vrienden ondereen na te denken of ze iets konden organiseren ter ondersteuning van het onderzoek.
Het groeide uit tot een groots evenement. Maar liefst een dertigtal verenigingen nemen er aan deel, o.a, ons Sint-Jozefskoor.

Een greep uit het programma:
de aftrap werd gegeven om 13:00 met de filmvoorstelling The Sound of Music
Winterverhalen en opvang voor de kleinsten om 15:00
Avontuurlijk spelparcours en klimmuur
Muziek in de straat
Vanaf 16:00 begonnen de optredens.
Net als de junior Eurosong Kids komen ook de Ketnetpop-artiesten naar Lombeek.

Familievoorstelling Rostekop om 20:30

Straattheater, ijssculpturen, stevige winterkost en hartverwarmende dranken, champagnebar, soepverkoop, bloknagel kloppen….

16 eet- en drankstanden

Met ons koor maken we soep die we op het evenement te koop aanbieden, een warme beker soep om op temperatuur te blijven of een liter koude soep om naar huis mee te nemen.
We beschikken er over een houten blokhut waar we per twee afwisselend soep zullen bestellen. We hopen op een grote opkomst!

Men schat dat er zo’n 1500 à 2000 mensen het evenement zullen bezoeken.

Ik heb er een shift opzitten van 14:30 tot 16:30, straks ga ik de tweede shift doen.

Eén minpuntje, morgen 7 februari luistert het koor de eucharistieviering op in het U.Z. Gasthuisberg, de mensen van de laatste shift hebben pech!

gustilpe

rapke

06 feb 2010, 19:08

Gustilpeke,

prachtig werk

veel succes ermee
rapke

elisa20

06 feb 2010, 19:16

Hallo gustilpe,

Wat een mooi kindje, jouw Siebrecht!
Hij lijkt op mijn kleinzoon (in die leeftijd toen!)

Ook een heel leuk gedichtje Prachtig verteld!
'Siebrecht heeft de mazelen'
Hij zal wel vlug genezen!

'Midweek in Lombeek' weer een nuttig project,waarvoor jij je inzet

Prettige zondag!

groetjes,
elisa

bo'ke

07 feb 2010, 11:32

Afbeelding
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

gustilpe

07 feb 2010, 16:45

rapke,

ik ben blij jou hier te zien hoor :)
bedankt!

elisa,

ook jij bedankt voor wat je bracht maar Siebrecht heeft niet de mazelen, hij heeft de windpokken, toch minder gevaarlijk.

bo'ke,

je bracht een mooie ppt mee, en zowaar wat je schreef!
Bedankt!

Midwinter was een groot succes, er was heel veel volk, de zon was van de partij. Onze 70 liter soep was veel te vroeg uitverkocht, volgende keer gaan we voor 100 liter. Ik ben er zker van dat de opbrengst van het totaal niet min zal zijn, en het onderzoek ten goed zal komen.

nog fijne namiddaggroeten,
gustilpe

gustilpe

07 feb 2010, 16:52

Vandaag vierden we met ons koor een jubileum; 25 jaar Gasthuisberg

25 jaar lang luisteren we op een zondag eind januari of begin februari een Eucharistieviering op in de kapel van het U.Z. Gasthuisberg.
Er was veel volk aanwezig. Patiënten worden de kapel binnengebracht aan de arm van een vrijwilliger of in rolstoel of met het bed. Sommige patiënten worden begeleid door verpleegkundigen, of verpleegkundigen en/of dokters komen alleen. Familieleden van patiënten wonen de H. Mis bij, kortom er is volk.
Het U.Z. Gasthuisberg is het grootste ziekenhuis van ons land, er wordt nog altijd bijgebouwd, voor het ogenblik zijn er meer dan 2.000 bedden. In de ziekenhuiskamers kunnen de patiënten de Eucharistieviering volgen via de radio.

De viering werd geleid door een heel jonge pastor, dat meisje deed het uitstekend met een schitterende homilie. De woorden van de consecratie werden uitgesproken door een priester. Het thema van de homilie was de wonderbare visvangst.

Een kleine greep uit de preek:

Het verhaal van de wonderbaarlijke visvangst is eigenlijk een roepingenverhaal. Wat de leerlingen meemaakten, deed hen beseffen dat zij een nieuwe richting moesten inslaan. Vanaf dat moment werden zij ‘vissers van mensen’ gingen zij mensen ‘vangen’….
…. Mensen vangen wil niet zeggen dat je ze moet strikken, dat je macht over ze moet krijgen, of dat ze naar je pijpen moeten dansen. Het is mensen opvissen op een positieve manier: een helpende hand bieden, zorgzaam en attent zijn.
Geroepen zijn op die manier is niet enkel iets voor uitverkorenen. Je hoeft niet geleerd en gewijd te zijn, waar het vooral om gaat is om toegewijd te zijn: om zorg te dragen voor elkaar….
… Stormweer: ook wie zich hier in het ziekenhuis bevindt, zit voor even of voor langere tijd in stormweer: je wereld wordt door elkaar geschud, en je krijgt veel te verwerken…
… Eveneens in het stormweer bevindt zich onze kerk vandaag. Ondanks vertrouwdheid met de wereld van de visserij en ondanks de vermoeidheid waren de vissers toch maar bereid andermaal de netten uit te gooien. Voor die mannen moet dat bijna onmogelijk geweest zijn, maar ze hebben het toch maar gedaan.
Wanneer we het evangelie willen herschrijven naar onze huidige situatie binnen de kerk, dan zou er staan: geef niet op, bewaar het vertrouwen in de kracht van Gods Woord. Trotseer de storm, vaar naar het diepe water, en vooral: breng Gods Woord tot leven!

Op het einde van de H.Mis bedankte de pastor voor de 25 jaar van trouwe dienst, en we kregen een hartelijk applaus.

Wij zijn blij dat we ons steentje kunnen bijdragen met het zingen, en met aan het orgel de 17-jarige Stefanie. Een koor is toch een meerwaarde. Bedankt Stefanie dat we op jou mogen rekenen na het ontslag van de vorige organist, je moet het maar doen op jouw leeftijd, en bedankt koorleden!

Een hartelijke babbel volgde met Johanna-Maria, bekend op sennet, het werd een blij weerzien. Ze was opgetogen over de zang. Jullie zingen liederen welke hier anders nooit gezongen worden, en zo mooi was haar commentaar, waarvoor dank!

We namen een foto ter herdenking en kregen een grote doos pralines.
Samen trokken we naar het cafetaria waar we nagenoten bij een drankje en natuurlijk de pralines verorberden. Met bijna het ganse koor namen we tesamen het middagmaal.

Het was een geslaagde voormiddag!

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 07 feb 2010, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

gustilpe

07 feb 2010, 20:04

Een gedicht op de muur in het U.Z. Gasthuisberg

Zolang er bomen zijn
diep wortelend in de aarde
zoveel dieper dan wij
zoveel hoger dan wij
mogen niet verdwijnen
hebben de oudste rechten
mogen niet verdwijnen
zolang er bomen zijn
is er hoop

Hans Bouma

Bomi

07 feb 2010, 22:57

-
-

Gustilpe lieve,

Ontroerd heb ik het verslag van je geslaagde uitvoering gelezen.
De woorden van de pastor in de eucharistieviering zijn ook nu nog
belangrijk. Wij zijn geen vissers maar kunnen allemaal van ' goede wil '
een klein beetje apostel zijn.

In eenvoudige dingen kan een mens groot zijn.

25 jaar een heilige mis opluisteren, met zoveel stemmen overtuigend
de lof zingen van Hem die wij Onze Vader noemen.
Groots is dat, van harte proficiat!

Mooi is ook de tekst van het gedicht, als een mens wil zien vindt
hij de speciale dingen in het leven vanzelf.

Iets totaal anders wij zijn met z'n allen voor de K.L.J. , waar de
kleindochter leiding geeft , mosselen gaan eten als steun. Iets
minder verheven maar de inwendige mens dient hier het goede
doel.

Liefs,

Bomi.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Assa

08 feb 2010, 14:50

Lieve Gustilpe

Proficiat voor al het mooie dat je doet,

het moet mooi zijn zo een Eucharistieviering,en zo een mooie preek
je kan het wel goed na vertellen,

Afbeelding

Groetjes~~Assa
Groetjes van assa

gustilpe

08 feb 2010, 22:46

Bomike,

bedankt dat ik jouw hier mag terugzien en voor wat je schreef.

Gaan eten voor het goede doel, is ook een goed werk, ook ik ga regelmatig eten voor het goede doel. Eigenlijk is het voor een deel van moeten, als mensen op mijn activiteiten komen voel ik mij verplicht van ook hun activiteiten te steunen, zo gaat dat hé!

Fijn dat je dat met zijn allen kan doen, je kan er maar van genieten!

Assa,

een heel mooie roos mag ik bewonderen in een even mooi kader, als ik eens wat meer tijd heb wil ik ook weer meer werkjes maken, ik blijf eigenlijk ter plaatse trappelen en leer nooit iets nieuws bij :(
Heb je jouw zoon al gehoord na de ontvangst op het paleis? Je zal wel fier zijn en dat mag zeker hoor! Bedankt!

hier nog een gedicht dat ik vond op de muur in het U.Z. Gasthuisberg:

We moeten weten waar het afscheid ligt:
tussen de bergen van het droomgebied,
een dal, een weg, een vergezicht vol bloemen
en korenvelden in de zomerwind.

Er is een leeuwerik, insecten zoemen
in 't zonlicht, fel, over je aangezicht.
Nu kan ieder zijn weg gaan,
het dal in of de bergwand traag beklimmen.

En nog eens nawuiven, liederen zingen
en dan alleen de horizon in gaan.
Wat verder ligt, is slechts voor jou, voor mij
en voor de vrede aan de overzij.

TUSSEN DE BERGEN VAN HET DROOMGEBIED

Roger van Nerom

schrijfster

09 feb 2010, 13:14

Afbeelding

Lieve Gustilpe,

ik kom je graag even persoonlijk bedanken
voor al het lieve wat je schrijft.
Zowel als het meeleven met gezondheid
van onze dochter,als het kostbare stukje steun wat je me geeft!
Lieve groet schrijfster :wink:
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.

Assa

09 feb 2010, 14:22

Lieve Gustilpe,

bedankt voor alles,ook jou lezers die mij gesteund hebben

Hier is dan de fiere Mama, nooit gedacht dat mijn zoon op het Koninklijk paleis zou geraken,
ik ben ongelooflijk fier op die zoon van mij (ben ik wel altijd geweest)
iedereen is daar goed ontvangen geweest,het glas heffen met de Koning doet ge nu wel niet dagelijks,
ze zijn een mooie en onvergetelijke ervaring rijker,
nu nog verder verwerken wat ze meegemaakt hebben.

Afbeelding
Groetjes~~Assa

Gustilpe je maakt ook mooie werkjes hoor :)
Groetjes van assa