mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

30 dec 2008, 16:56

neske, mooi prentje BEDANKT!

Afbeelding

Workshops waaruit de jongeren vandaag kunnen kiezen in Brussel

1. Hoe kunnen we gods roeping ontdekken? Overdenking geleid door een broeder van Taizé, daarna uitwisseling in gespreksgroepen of stil gebed.

2. Vanuit welke bron leven wij? Bronnen in de bijbel van Genesis tot Openbaring: van de vier rivieren in het paradijs tot de bron van levend water dat uit Christus stroomt.

3. Een nieuw kompas: God vinden betekent niet de aarde ontvluchten. Overdenking geleid door pater Henri Madelin s.j.

4. Liederen van de wereld gepresenteerd door koren van christelijke gemeenschappen in Brussel (Congo, Latijns-Amerika, zigeuners).

5. Europa, een gemeenschap van waarden, een gemeenschap van gastvrijheid: overdenking en uitwisseling geleid door de vicepresident van de Europese Commissie, Jacques Barrot, en een vertegenwoordiger van de Europese Economische en Sociale Raad.

6. In Brussel ontmoeten jonge moslims en christenen elkaar om van elkaar te leren en elkaar te ontdekken. Ervaringen en uitwisseling.

7. De Europese Unie en de jongere generaties: overdenking en uitwisseling met Jan Figel, Europees commissielid, en bisschop Adrianus van Luyn, verantwoordelijk voor relaties met EU.

8. Bezoek aan het oude Brussel (kerken, Grote Markt,...)

9. Hoe zagen de Belgische artiesten de mens? Van de Vlaamse primitieven tot de avant-garde van Brussel.

10. Evangelie en inzet voor rechtvaardigheid en samendelen. Discussie gebaseerd op een Braziliaanse getuige van de 20ste eeuw: Dom Helder Camara.

11. Leer of leer opnieuw om samen te leven... Ervaringen van een pluralistische gemeenschap, die leeft en werkt in een volksnuurt.

12. Wat zijn onze verantwoordelijkheden en wat hopen we in deze tijd van wereldwijde crisis? Overdenking en uitwisseling met een expert in internationale vraagstukken.

13. Blijven vertrouwen in geval van lijden, mislukking en rouw: ontmoeting met mensen die in het ziekenhuis werken.

14. Uitwisseling door te zingen: een moslimkooren een christelijk koor zingen en reageren op elkaar.

15. Welk politiek engagement kan een christen tegenwoordig hebben? Ontmoeting met mensen van verschillende politieke achtergronden uit België (een voormalig minister-president, federale en regionale parlementsleden, een voorzitter van een Europese partij)

16. Informatie over de Europese Unie, bezoek aan de Europese wijk van Brussel.

17. Reageren op situaties van oorlog en sociale conflicten, aan vrede werken in de wereld en in onszelf. ervaringen uit Kasjmir en uitwisseling geleid door leden van Pax Christi International.

18. Is de stad van vrede mogelijk? Hoe kunnen we het stadsleven menswaardig maken? Ontmoeting met een stedelijk planner en een broeder van Taizé.

19. Stilte en persoonlijk gebed.
(Mogelijkheid voor persoonlijk gesprek of om het sacrament van verzoening te ontvangen).

Ik hoop dat het voor deze jongeren vruchtbare dagen mogen zijn en ze er veel vreugde aan mogen beleven!

De workshops worden gevolgd door gemeenschappelijk gebed op Brussels Expo.

gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Assa

30 dec 2008, 17:42

Goede avond Gustilpe,

Afbeelding
Groetjes assa
Groetjes van assa

_Nele_

30 dec 2008, 18:05

Lieve Gustilpe,

Proficiat wat je allemaal doet,
uit je gelovige overtuiging,
heb alles met veel interresse gevolgd!

Kom je ook mijn wensen aanbieden

genegen

Nele

Afbeelding
Gast

30 dec 2008, 18:30

Hallo gustilpe,

Onze meisjes hadden gisteravond nog reuze honger. Het eten in Brussel was hen niet bevallen.
Tijdens het eten werden ze overvallen met allerlei vragen, we hadden elkaar immers amper gesproken.
Ik had dus een franstalig meisje, Liza, afkomstig van Bergerac Frankrijk.
De twee anderen waren poolse, waarvan 1 de franse taal machtig was en de andere de engelse taal, hun namen anja en ola of misschien moet het wel olga zijn.
Ik had in de brochure gelezen dat het vandaag thema bespreking was:
- Welke vreugde en uitdagingen ervaar ik in mijn leven?
- Waar vind ik de moed om mijn grenzen te accepteren?
- Ons leven ontvangen als geschenk: wat verandert dit aan de manier waarop ik mijn bestaan en dat van anderen zie?
Ik vroeg Liza hoe zij dit ervaarde om zoiets te bespreken met anderen?
Zij vond dit zeer moeilijk omdat het in het engels moest gebeuren en zij deze taal niet machtig was.

Hoe hun dag vandaag was zal ik pas om 22.30u vernemen.
Ik hou je wel op de hoogte.
Nog een gezellige avond.
Liefs.

Liefs.

Assa

30 dec 2008, 22:41

Gustilpe ik wens u een mooi eindejaar en....

Afbeelding
Groetjes van assa

Bomi

31 dec 2008, 08:58

-
-
-

Afbeelding

Een heel gelukkig 2009 gewenst maar vooral een
goede gezondheid!

Bomi
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

gustilpe

31 dec 2008, 10:05

Nele, Assa, Silver, Bomi,

allen hartelijk bedankt voor de lieve nieuwjaarswensen, mag 2009 voor ieder van ons naast kleine ongemakjes die er willicht zullen zijn, heel veel vreugde bezorgen!

Jely-Jeppo,

bedankt voor jou verslag, ik schrijf ook verder,

een fijne avond van oud naar nieuw voor iedereen,

gustilpe

gustilpe

31 dec 2008, 10:36

Afbeelding

Gisterenavond kwam onze jongeren zeer enthousiast thuis.
Ze namen deel aan de workshop:

Uitwisseling door te zingen: een moslimkoor en een christelijk koor.

Beide koren zongen een deel afzonderlijk maar ook een deel samen.
Daarna konden de jongeren met de leden van beide koren gesprekken voeren en ervaringen uitwisselen Onze gasten vonden de gesprekken zeer verrijkend!

Op het gebedsmoment in de Expo-hallen namen vertegenwoordigers deel van zowel de Europese Unie als de federale regering, als de stad Brussel.

Deze morgen verliep de kerkdienst gelijklopend als gisteren.
De gesprekken achteraf:

Laat ik ooit toe dat mijn plannen en projecten in de war worden gebracht? Heb ik op bepaalde momenten het gevoel gehad dat God me hiertoe uitnodigde?

Kan een gevoel van innerlijke leegte positief zijn? Zo ja, op welke manier?

Waar of wanneer word ik uitgenodigd om mezelf te overstijgen, om over grenzen heen te gaan, omwille van de liefde? In welke situaties van mijn leven wordt ik gevraagd om 'meer' te doen, om dingen 'beter' te doen of om dingen 'anders' te doen?

Deze namiddag dezelfde workshops als gisteren om uit te kiezen + nog een aantal andere o.m.

"De schoonheid van het gezongen gebed": orthodoxe jongerenkoren uit Servië.

Creativiteit en trouw: ontmoeting met Colette Nys-Mazure, een Belgisch schrijfster.

Voorrang aan competitie of voorrang aan relaties?

Globalisatie en financiële crisis: welke houdingen, welke stappen moeten er ondernomen worden voor een solidariteitseconomie?

Ontmoeting met zusters van Moeder Teresa, die in Brussel wonen.

Op weg naar bewuste consumptie: een eerlijker verdeling van de bronnen om duurzame ontwikkeling te bevorderen.

Benadruk de unieke waarde van ieder persoon: werken met jongeren en vrouwen in een multiculturele samenleving.

"Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op": ervaringen over de opvang van illegale immigranten en hun problemen.

Rechtvaardigheid zoeken, werken voor vrede, je inzetten met vreugde: drie Filippijnse jongern delen hun hoop.

Deze avond gaan onze jongeren (van Ternat) naar Liedekerke voor een gebedsdienst om 22u30 gevolgd door 'het landenfeest' voor de jongerene van beide gemeenten. Om 2:00 mogen de gasten opgehaald worden.

Een GROOT MINPUNT voor TERNAT

geen enkele jongere van Ternat neemt deel aan ook maar één van deze ontmoetingsdagen of gebedsdiensten, zeer ontmoedigend!

jely-jeppo,

onze jongeren, ze zijn wel ouder dan jouw gasten, 24 en 22 jaar, vooral het meisje van 24 heeft vervaring met zo'n ontmoetingsdagen, ze was ook al verscheidene malen zelf in Taizé.
Als ze thuiskomen, kan ik ze enkel nog wat te drinken geven, zij vinden al wat ze daar krijgen van eten in de expo-hallen goed en voldoende.
Je leerst sober leven in Taizé, zegt Veronica, en bewust leven ze sober.
Ook ik dacht dat ze met honger zouden thuiskomen maar ze weigeren nog iets te eten.

Natuurlijk zo'n jonge jongeren als die meisjes in jouw gezin kunnen vast nog iets gebruiken.
Ik denk voor zo'n jonge meisjes dat de besprekingen inderdaad niet gemakkelijk zijn en niet enkel vanwege de taal!

Ik wens jou nog veel vreugde met de gasten!

groetjes,
gustilpe

bo'ke

31 dec 2008, 13:36

Afbeelding
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Maria-Christina

31 dec 2008, 15:57

Het jaareind hangt vergankelijk
aan donk're dagen
wat zijn ze kort!
Wij kunnen nu in hand en hart
het licht uitdragen
nu het nieuwjaar wordt.

Wij lossen voor een nieuwe start
de oude banden
we zijn weer vrij!
De warme draagkracht van
zijn goddelijke handen
is ons nabij.

In vrede mogen wij ons aan
de toelomst geven,
in vreugd en pijn.
Hij wil dat wij,
spijts d'onvoorspel-
baarheid van 't leven,
gelukkig zijn.

In mijn brievenbus vond ik deze mooie tekst,
hiermede dank ik iedereen
die mij in het voorbije jaar en vooral de laatste
weken in mijn plekje heeft verwend.
Maria-Christina

sunset

31 dec 2008, 23:11

jaar wisselen

pas gisteren geweest de dagen
waarin kinderlijke liefde telde
die ik ooit kende

bonter nu het gevoel
nooit oud te worden door liefde
die met vreugde verlangend
in ‘t warme hart hamert

laat niet de wil van mens
noch welke goddelijke kracht
dit beeld ooit verwoesten

zelfs al verdort frisheid van jeugd
dan nog schreeuwt dit lijf
‘t verlangen van nooit verloren lust.
sunset 31-12-2008
Ik denk niet, ik voel. Want ik prefereer het hart boven het verstand.

pepalien

31 dec 2008, 23:48

Afbeelding
pepa
Gelukkig zijn is niet een bestemming maar een manier van leven

ria

01 jan 2009, 13:24

Lieve Gustilpe

Hartelijk dank omdat je ons zo laat meegenieten van al het moois
dat de jongeren rond Taizé hier in Brussel mogen meemaken.
Ik wou dat ik bij een deel ervan kon bijzijn.
Of beter nog, wat zou ik er graag als jongere aan deelnemen.
Al de geestdrift en idealen uit onze jeugd borrelen opnieuw naar boven.

Vooral de oecumene spreekt mij geweldig aan.
Een moslimkoor en een christelijk koor te samen, dat is iets wat niet zo maar vanzelfsprekend is.

Dank aan jullie gezin en ook aan jelly-jeppo, die het mogelijk maken jongeren hier te laten logeren.

Moge 2009 voor jullie brengen, diepe vreugde en vrede
en alles wat een mens nodig heeft om waardig als mens te kunnen leven.

Gustilpe, dank voor alles, je weet wel,

Lieve groet en tot later,
ria :wink:
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

gustilpe

01 jan 2009, 22:02

bo'ke,
bedankt voor het mooi plaatje, we proberen er zeker iets van te maken!

Maria-Christina,
bedankt voor de mooie tekst!

Sunset,
jaar wisselen, een mooi gedicht, bedankt!

Pepalien,
voor de mooie wensen bedankt!

Ria,
ik ook was er graag bijgeweest als jongere, maar nu genieten we er ook van!

gustilpe

gustilpe

01 jan 2009, 22:25

Afbeelding

Deze morgen wat ongerust wist ik graag spoedig of onze gasten goed en wel thuisgekomen waren van het landenfeest. Ik zag hun schoenen staan en was onmiddellijk gerustgesteld!

Om 10:00 nam ik samen met onze jongeren deel aan de internationale mis in de kerk van Ternat. De gelovige houding van de jongeren, hun ingetogenheid en eerbied, het meebidden en zingen, daarvan krijg je kippenvel, je wordt tot tranens toe bewogen, intense ervaringen om nooit te vergeten!

Na de eucharistieviering stapte ik met Veronica en Oliver door de dreef naar het kasteel van Kruikenburg. De vijver lag er bevroren bij, het kasteel zag er nog indrukwekkender uit, onze jongeren waren onder de indruk van de rust.

De rest van de voormiddag mochten de jongeren in hun gastfamilie verblijven en gezamenlijk het middagmaal nemen. Hier verblijven momenteel twee van onze kleinkindern.
Bij het zien van de gasten trokken ze zich wat terug maar algauw was het ijzer gesmeed, niettegenstaande de vreemde taal, werd het een heel gezellige boel, Duits en Vlaams ondereen, jongeren en kinderen verstonden elkaar opperbest!

Met spijt in mijn hart (in de namiddag veel familiebezoek, ik had hen graag kennis laten nemen met onze jongeren) vertrokken de gasten om 14:25 naar Brussel voor een geleid bezoek aan het centrum van de stad, gevolgd door een gebedsdienst in de expo-hallen. Om 22:40 komen ze aan in het station en mag ik hen voor de laatste maal gaan afhalen.

Morgen laatste voormiddag!

gustilpe