mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

06 jan 2009, 19:21

Afbeelding
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

gustilpe

06 jan 2009, 19:22

Afbeelding

gustilpe

06 jan 2009, 19:23

Afbeelding

gustilpe

06 jan 2009, 19:24

Afbeelding

neske

07 jan 2009, 09:42

Gustilpe,

Al twee dagen eventjes buiten geweest met mijn kleindochtertje, een klein sneeuwmannetje gemaakt. Ik had al ijskoude handen. :lol: Gisteren nog eens op de slee, niet lang veel te koud, brr...

Warme groetjes
Neske :wink:
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

Assa

07 jan 2009, 11:37

Gustilpe,ik wens u een fijne dag

Afbeelding
Vele groetjes assa
Groetjes van assa

Bosrankje

07 jan 2009, 12:30

Sneeuw wit.....

Wit omringt
het wit het zwart.

Zwart ligt
het zwart
in 't midden
van het wit.

Zuiver het wit
puur het zwart.

Harmonie van
tegenstelling.

Sneeuw,wit
met beperkte
houdbaarheid.

Alterego
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

gustilpe

07 jan 2009, 17:55

neske,

je hebt gelijk met een kleine kindje moet je niet lang buiten zijn in deze temperaturen.
Wij waren een ganse dag weg en veel buiten, mijn oren, handen en voeten tintelen!
Bedankt voor jouw bezoekje!

assa,

ik zag je vraag bij bo'ke, ik kan zoals bo'ke bevestigen, emmanuel betekent: 'God met ons'.
Bedankt voor het mooi plaatje van het roodborstje, heel mooi!

alter en rankje,

blij jullie hier terug tie zien, sneeuw wit met beperkte houdbaarheid, nu ligt hij toch wat langer dan gewoonlijk hé! Hoe mooi het landschap erbij ligt voor mij mag de sneeuw gaan dooien, mooi gedichtje, bedankt!

aan iedereen nog een fijne avond,
gustilpe

gustilpe

07 jan 2009, 18:29

Terwijl we het hierboven allen hebben over de koude en de sneeuw, met gedichtjes en mooie plaatjes van anderen en mijzelf gaan mijn gedachten uit naar de vele daklozen.

In Brussel waren er tot verleden week slaapplaatsen genoeg voor daklozen, en zelfs bedden op overschot, maar door de bittere koude van de laatste dagen is een tekort ontstaan. Hotel Mozart in hartje Brussel zet zijn deuren open en stelt zijn vrije bedden ter beschikking voor daklozen, een mooi initiatief, hopelijk volgen er nog hotels. Deze periode van het jaar staan immers veel kamers leeg!

We geven massaal de vogeltjes voedsel en drinken, zeer goed natuurlijk maar schrijnender is dat mensen geen dak boven hun hoofd hebben en kou lijden.

Is het hun eigen schuld? voor een deel kan dat misschien waar zijn, anderen geraken door allerlei omstandigheden buiten hun wil om op de dool en komen op straat terecht, sommigen verkiezen ook de straat, maar in deze barre koude vast geen pretje en in feite onmenselijk!
Welke oorzaken ook mogen leiden tot zo'n pover bestaan, toch zeer pijnlijk in onze welvaartmaatschappij!

Een kort waar gebeurd verhaal:

Het was winter in de negentiger jaren, er werd een clochard opgenomen als patient in het ziekenhuis waar ik vroeger werkte, pas na drie dagen wou hij het bad in. Door het sterk vermageren tijdens zijn ziekte, hij was terminaal, viel zijn bril van zijn neus.
Ik kreeg de opdracht met hem naar de optieker te stappen om zijn bril aan te passen. Ik hoopte geen bekenden te ontmoeten, ik schaamde mij voor zijn vuile jas, zijn snotneus enz (nu schaam ik mij omdat ik mij toen schaamde)
en dacht als iemand mij ziet denken ze vast dat ik met mijn pa op stap ben, ik had hem bij de arm.
Na het bezoek bij de optieker (die persé een nieuwe bril wou verkopen, en ik dus moest tussenkomen) had ik de grootste moeite om de patient terug naar het ziekenhuis te brengen, hij wou gewoon de straat op. Nochtans deze mens werd in het ziekenhuis zeer goed verzorgd, leed geen pijn meer door aangepaste medicatie, kreeg voldoende voeding, een warm bed, aandacht, enz... het opzet was, deze mens met liefde te omringen tijdens zijn laatste levensfase, hem wat menselijke warmte te bieden, maar toch verkoos hij liever de straat!

gustilpe

Assa

08 jan 2009, 11:38

Hey Gustilpe,

Ik heb bij Bo'ke al mijn antwoord gezet maar ben blij dat ik eindelijk weet wat Emmanuel nu echt betekent,het is fijn dat men hier met vragen terecht kan.

Gustilpe,het geen u meegemaakt hebt met de dakloze is een normale reactie,daar moet u niet beschaamd over zijn,wij zijn maar mensen
vergeet dat niet,en ja de vogeltjes gaan dikwijls voor op de mensen,maar de mensen laten zich ook veel moeilijker helpen,

Vele lieve groetjes assa,
Groetjes van assa

bo'ke

08 jan 2009, 11:39

Afbeelding
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

gustilpe

09 jan 2009, 13:54

Afbeelding

gustilpe

09 jan 2009, 14:10

Afbeelding

Assa

09 jan 2009, 14:26

Hallo Gustilpe :)

Afbeelding
Groetjes van assa

gustilpe

09 jan 2009, 15:09

Afbeelding

bo'ke hulp met sneeuwruimen, veel mensen zouden er blij mee zijn!
een mooie morf assa! en bedankt voor jouw vorig bericht!

ik wens jullie een fijn weekend!

lieve groetjes,
gustilpe