Verhalen uit de wereld
-
Morgenstern - Lid geworden op: 04 mei 2006, 13:15
Wij gaan met verlof dus zullen jullie
ons een tijd moete missen we gaan de zon zoeken
Lieve groet Morgenstern
img]http://forumimages.seniorennet.be/Morge ... aa9f20.gif[/img]
ons een tijd moete missen we gaan de zon zoeken
Lieve groet Morgenstern
img]http://forumimages.seniorennet.be/Morge ... aa9f20.gif[/img]
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Yna,
een mooi gedichtje kwam je hier plaatsen en mooi geïllistreerd!
Assa,
mooi hoor jouw werkje, een prachtig plaatje!
Nele,
fijn dat je kwam lezen en genoot,
we naderen mei, een mooie illustratie van de meiklokjes!
Neske,
een slapend meisje met een elfje, zo wil ik ook eens dromen,
heerlijk moet dat zijn hé!
Morgenstern,
geniet tenvolle van de vakantie!
Bedankt dat jullie er waren!
Een fijne zondag,
gustilpe
een mooi gedichtje kwam je hier plaatsen en mooi geïllistreerd!
Assa,
mooi hoor jouw werkje, een prachtig plaatje!
Nele,
fijn dat je kwam lezen en genoot,
we naderen mei, een mooie illustratie van de meiklokjes!
Neske,
een slapend meisje met een elfje, zo wil ik ook eens dromen,
heerlijk moet dat zijn hé!
Morgenstern,
geniet tenvolle van de vakantie!
Bedankt dat jullie er waren!
Een fijne zondag,
gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 29 apr 2012, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Pol de Mont vervolg.......
nog iets over zijn relatie tot Albrecht Rodenbach:
Aan de Universiteit Leuven begon Albrecht Rodenbach samen met Pol De Mont de idealen te promoten van een vernieuwd Vlaams bewustzijn met de stichting van de Algemene Vlaamse Studentenbond – naar de boodschap van G. Gezelle en H. Verriest “wees Vlaming dien God Vlaming schiep” . Vele generaties Vlamingen zagen in hem de dichtende supervlaming Over het plan werd heel wat geredetwist tussen Rodenbach en De Mont, wellicht door het verschil in karakter: de nog opvliegende Pol De Mont tegenover de bedachtzame, dromerige Rodenbach. Later werd de vriendschap tussen beiden zelfs een tijdlang verbroken.
Pol De Mont en Albrecht Rodenbach verschilden merkelijk in karakter: de Blauwvoeter Rodenbach was kalm en bedachtzaam, Pol De Mont had een licht-ontvlambaar gemoed met een sterke wisseling van stemmingen.
Pol zag naar Berten op als naar een begaafder kunstenaar: “Albrechts werk is rijper, volmaakter dan ’t mijne”.
Op het gebied van de Vlaamse strijd verschilden hun opvattingen, niet aangaande het doel, maar wel wat betreft de te volgen weg ter verwezenlijking van het doel: Rodenbach verwachtte de ontvoogding via de vervlaamsing van de hogere stand die alzo haar Vlaamse invloed op de lagere klassen zou laten gelden; Pol De Mont vond dat het volk moest wakker geschud worden en aangemoedigd in zijn strijd voor zijn rechten, de hogere stand zou dan in zijn eigen belang wel volgen.
Door aanslepende meningsverschillen, ook op literair gebied, werd de vriendschapsband enigszins verbroken, maar zoals Rodenbach schreef : “ ons scheidt een drift, ons bindt een deugd”.
Spijt van beiden over de vriendschapsbreuk volgde spoedig (1880).
A. Rodenbach heeft niet de kans gekregen door zijn vroegtijdige dood om zich in zijn literair werk verder te ontwikkelen, alhoewel velen hem al een roemrijke toekomst als dichter-schrijver hadden voorspeld.
Pol De Mont was ook heel deskundig als folklorist. Geleerd van zijn ouders heeft hij ook een massa vertelsels, sagen, liederen en rijmpjes verzameld en geschreven in het door hem opgerichte tijdschrift “Volkskunde”, en ondermeer in de boeken “Ons goede Vlaamsche Volk in zijn overleveringen”” en “Dit zijn Vlaamsche Vertelsels (1898).
Bij de eerste uitgave van “ Lentesotternijen” in 1881 – de tweede volgde in 1903 - schreef Pol De Mont: “Als het kan, de Lente bezingen in een reeks liederen en gedichten, de Lente zooals ik ze op mijn 22e jaar voele en beleve; de Lente in onze Vlaamse streken, in mijn Brabant; de Lente zooals zij is voor eenen verliefde jongeling misschien”.
De gedichten werden geschreven in de lente en de zomer 1880 in een guitige, levensblije lyriek – een verademing tegenover de braaf-huiselijke poëzie van die tijd, die de kunstsmaak van ons volk verarmde.
Pol De Mont was ook de man die het “verjongingswerk ” steeds steunde en de theorie ook praktisch in zijn literair werk omzette.
“Lentesotternijen” verwoordt de devotie van de dichter enkel voor één en hetzelfde thema, wat toen in Vlaanderen een ongewoon verschijnsel was.
Link met H. Gorter
Herman Gorter behoorde tot de vernieuwende Nederlandse literaire beweging “de Tachtigers” (ca. 1880 –1894), waarbij het impressionisme en het naturalisme in de poëzie beklemtoond werd in mooischrijverij en woordkunst ( l’art pour l’art). Een van zijn bekendste gedichten is “Mei” (een nieuwe lente, een nieuw geluid).
Als letterkundige was Pol De Mont de leider van de Tachtigers in Vlaanderen; hij trachtte op te treden als bemiddelaar tussen de vooruitstrevende artistieke en literaire bewegingen, maar kon echter in Vlaanderen geen grondige vernieuwing tot stand brengen.
IK WIL DE DICHTER DER LENTE ZIJN
Heel ’t land lag lachend in lenteschijn,
toen mij mijn moeder baarde …
Des wil ik de dichter der Lente zijn:
de Lente is de jeugd der aarde.
Des wekke mijn lied tot vreugd en geneucht,
’t zij blij als de Lente en ’t zij jong als de jeugd !
Mijn lied wil allen, die treuren
Verkwikt opbeuren !
…
Niet op bevel, uit behoefte aléén,
worde mijn lied geboren,
lijk de kwelle die welt uit den stommen steen,
en ruischend spruit zij te voren.
Geen vogel duldt er een boei om zijn vlerk …
Wie stelt er den waaiwind palen of perk ?
Wild en vrij als het volen ter weide,
mijn lied blijf beide.
Vlecht mij geen lauwren en smeed mij geen kroon !
Wat zou ik er mee verrichten ?
Voor den dichter is er geen hooger loon
dan dit – dat hij kan dichten !
o Leven, ‘k vraag u anders niet
dan lust en rust en … kracht voor mijn lied,
en dan – dat God mij jonne
veel zonne, heel veel zonne !
POL DE MONT - uit ”Lentesotternijen”, 2de uitgave, 1903.
wordt vervolgd...
nog iets over zijn relatie tot Albrecht Rodenbach:
Aan de Universiteit Leuven begon Albrecht Rodenbach samen met Pol De Mont de idealen te promoten van een vernieuwd Vlaams bewustzijn met de stichting van de Algemene Vlaamse Studentenbond – naar de boodschap van G. Gezelle en H. Verriest “wees Vlaming dien God Vlaming schiep” . Vele generaties Vlamingen zagen in hem de dichtende supervlaming Over het plan werd heel wat geredetwist tussen Rodenbach en De Mont, wellicht door het verschil in karakter: de nog opvliegende Pol De Mont tegenover de bedachtzame, dromerige Rodenbach. Later werd de vriendschap tussen beiden zelfs een tijdlang verbroken.
Pol De Mont en Albrecht Rodenbach verschilden merkelijk in karakter: de Blauwvoeter Rodenbach was kalm en bedachtzaam, Pol De Mont had een licht-ontvlambaar gemoed met een sterke wisseling van stemmingen.
Pol zag naar Berten op als naar een begaafder kunstenaar: “Albrechts werk is rijper, volmaakter dan ’t mijne”.
Op het gebied van de Vlaamse strijd verschilden hun opvattingen, niet aangaande het doel, maar wel wat betreft de te volgen weg ter verwezenlijking van het doel: Rodenbach verwachtte de ontvoogding via de vervlaamsing van de hogere stand die alzo haar Vlaamse invloed op de lagere klassen zou laten gelden; Pol De Mont vond dat het volk moest wakker geschud worden en aangemoedigd in zijn strijd voor zijn rechten, de hogere stand zou dan in zijn eigen belang wel volgen.
Door aanslepende meningsverschillen, ook op literair gebied, werd de vriendschapsband enigszins verbroken, maar zoals Rodenbach schreef : “ ons scheidt een drift, ons bindt een deugd”.
Spijt van beiden over de vriendschapsbreuk volgde spoedig (1880).
A. Rodenbach heeft niet de kans gekregen door zijn vroegtijdige dood om zich in zijn literair werk verder te ontwikkelen, alhoewel velen hem al een roemrijke toekomst als dichter-schrijver hadden voorspeld.
Pol De Mont was ook heel deskundig als folklorist. Geleerd van zijn ouders heeft hij ook een massa vertelsels, sagen, liederen en rijmpjes verzameld en geschreven in het door hem opgerichte tijdschrift “Volkskunde”, en ondermeer in de boeken “Ons goede Vlaamsche Volk in zijn overleveringen”” en “Dit zijn Vlaamsche Vertelsels (1898).
Bij de eerste uitgave van “ Lentesotternijen” in 1881 – de tweede volgde in 1903 - schreef Pol De Mont: “Als het kan, de Lente bezingen in een reeks liederen en gedichten, de Lente zooals ik ze op mijn 22e jaar voele en beleve; de Lente in onze Vlaamse streken, in mijn Brabant; de Lente zooals zij is voor eenen verliefde jongeling misschien”.
De gedichten werden geschreven in de lente en de zomer 1880 in een guitige, levensblije lyriek – een verademing tegenover de braaf-huiselijke poëzie van die tijd, die de kunstsmaak van ons volk verarmde.
Pol De Mont was ook de man die het “verjongingswerk ” steeds steunde en de theorie ook praktisch in zijn literair werk omzette.
“Lentesotternijen” verwoordt de devotie van de dichter enkel voor één en hetzelfde thema, wat toen in Vlaanderen een ongewoon verschijnsel was.
Link met H. Gorter
Herman Gorter behoorde tot de vernieuwende Nederlandse literaire beweging “de Tachtigers” (ca. 1880 –1894), waarbij het impressionisme en het naturalisme in de poëzie beklemtoond werd in mooischrijverij en woordkunst ( l’art pour l’art). Een van zijn bekendste gedichten is “Mei” (een nieuwe lente, een nieuw geluid).
Als letterkundige was Pol De Mont de leider van de Tachtigers in Vlaanderen; hij trachtte op te treden als bemiddelaar tussen de vooruitstrevende artistieke en literaire bewegingen, maar kon echter in Vlaanderen geen grondige vernieuwing tot stand brengen.
IK WIL DE DICHTER DER LENTE ZIJN
Heel ’t land lag lachend in lenteschijn,
toen mij mijn moeder baarde …
Des wil ik de dichter der Lente zijn:
de Lente is de jeugd der aarde.
Des wekke mijn lied tot vreugd en geneucht,
’t zij blij als de Lente en ’t zij jong als de jeugd !
Mijn lied wil allen, die treuren
Verkwikt opbeuren !
…
Niet op bevel, uit behoefte aléén,
worde mijn lied geboren,
lijk de kwelle die welt uit den stommen steen,
en ruischend spruit zij te voren.
Geen vogel duldt er een boei om zijn vlerk …
Wie stelt er den waaiwind palen of perk ?
Wild en vrij als het volen ter weide,
mijn lied blijf beide.
Vlecht mij geen lauwren en smeed mij geen kroon !
Wat zou ik er mee verrichten ?
Voor den dichter is er geen hooger loon
dan dit – dat hij kan dichten !
o Leven, ‘k vraag u anders niet
dan lust en rust en … kracht voor mijn lied,
en dan – dat God mij jonne
veel zonne, heel veel zonne !
POL DE MONT - uit ”Lentesotternijen”, 2de uitgave, 1903.
wordt vervolgd...
-
De dood
Ik schuw hem niet
nog niet
of ooit?
Heeft het leven
wel zin
het eindigt toch
met de dood
wat is dan de zin?
Neen
ik schuw hem niet
nog niet
of ooit?
Is de dood
een nieuw begin?
Of is dood
gewoon dood.
Vast staat
alle pijn zal
zijn verdwenen
neen ik schuw hem niet
nog niet
of ooit?
Als geen morgen
meer zal dagen
worden ook de vreugdes
mij ontnomen
zou ik toch vrezen
de dood
ooit?
gustilpe
Ik schuw hem niet
nog niet
of ooit?
Heeft het leven
wel zin
het eindigt toch
met de dood
wat is dan de zin?
Neen
ik schuw hem niet
nog niet
of ooit?
Is de dood
een nieuw begin?
Of is dood
gewoon dood.
Vast staat
alle pijn zal
zijn verdwenen
neen ik schuw hem niet
nog niet
of ooit?
Als geen morgen
meer zal dagen
worden ook de vreugdes
mij ontnomen
zou ik toch vrezen
de dood
ooit?
gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 29 apr 2012, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
Gustilpe,
Wat fijn dat je over deze grote dichters ,
de Tachtigers schrijft,
Niet alleen heel leerrijk, maar je geeft ons
ook enkele gedichten ter herinnering
Jouw 'Pajottenland' geeft mij een beeld van
het mooie heuvelland
'De dood' : hierin beschrijf je in
rake woorden het mysterie van de dood ..
en de angst ...of ook weer niet de angst ..
Twee schitterende gedichten
Graag , zoals altijd, hier komen lezen !
Dank en lieve groetjes,
elisa
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Gustilpe,
het vervolg van 'Pol de Mont' met veel interesse gelezen
de dood :
deze week vroeg mij iemand : 'Gaan wij ooit echt dood ?' ... en dat in een groep 'gelovigen en niet-gelovigen' ... de discussie begon ... en eerlijk gezegd : een zinnig en/of klaar antwoord laat nog op zich wachten
graag gelezen !
een lieve groet
rapke en bo'ke
het vervolg van 'Pol de Mont' met veel interesse gelezen
de dood :
deze week vroeg mij iemand : 'Gaan wij ooit echt dood ?' ... en dat in een groep 'gelovigen en niet-gelovigen' ... de discussie begon ... en eerlijk gezegd : een zinnig en/of klaar antwoord laat nog op zich wachten
graag gelezen !
een lieve groet
rapke en bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
Janina - Lid geworden op: 29 mar 2009, 23:32
Gustilpe,
jouw gedicht:"De dood" zet me weer aan het denken.
Wie heeft niet van die mindere dagen en denkt dan :"Als ik morgen niet meer wakker word, vind ik het niet erg."
Maar je wordt weer wakker en er is altijd weer iets of iemand die je er bovenop helpt.
Kleine depressie!
Als je het verdict te horen krijgt, dat de medici je niet meer helpen kunnen , dat dit het einde is terwijl je dat niet verwachtte, dan denk ik dat de angst om te sterven enorm groot is.
Weg zijn alle plannen, alle verwachtingen, alle dromen...
Als je tijd genoeg krijgt, zal je je neerleggen bij dat verdict, je hebt geen andere keuze.
Het is anders wanneer je lichaam OF je geest zo getormenteerd worden door pijn dat leven ondraaglijk wordt.
De dood is dan een welkome gast. Ook dan hebben sommigen geen andere keuze...
Sorry, dat ik op deze manier op jouw gedicht reageer.
Het raakt me!
Janina
jouw gedicht:"De dood" zet me weer aan het denken.
Wie heeft niet van die mindere dagen en denkt dan :"Als ik morgen niet meer wakker word, vind ik het niet erg."
Maar je wordt weer wakker en er is altijd weer iets of iemand die je er bovenop helpt.
Kleine depressie!
Als je het verdict te horen krijgt, dat de medici je niet meer helpen kunnen , dat dit het einde is terwijl je dat niet verwachtte, dan denk ik dat de angst om te sterven enorm groot is.
Weg zijn alle plannen, alle verwachtingen, alle dromen...
Als je tijd genoeg krijgt, zal je je neerleggen bij dat verdict, je hebt geen andere keuze.
Het is anders wanneer je lichaam OF je geest zo getormenteerd worden door pijn dat leven ondraaglijk wordt.
De dood is dan een welkome gast. Ook dan hebben sommigen geen andere keuze...
Sorry, dat ik op deze manier op jouw gedicht reageer.
Het raakt me!
Janina
.....en daarom, voor we elkander weer vergeten,
laten we zacht zijn voor elkander, kind. (A.R. Holst)
laten we zacht zijn voor elkander, kind. (A.R. Holst)
-
Assa'ke,
twee mooie plaatjes mocht ik ontvange, een mooie vogel en meiklokjes, de meiklokjes zijn wat later dit jaar, hopelijk blijven ze tot Moederdag, dan kan ik ze gebruiken bij het Moederdagontbijt. bedankt assa'ke.
elisa,
blij dat je er was, voor het ogenblik ben ik met veel dingen bezig daarom is een grote gunst dat ik kan schrijven over dichter of schrijver Pol de Mont. De tachtigers dat is geleden van op de middelbare school dat ik daarvan hoorde, op de poëziewandeling werd onmiddellijk mijn interesse weer gewekt. En af en toe een gedichtje brengt wat afwissling, bedankt voor jouw gewaardeerde woorden.
bo'ke,
Pol de Mont heeft zoveel geschreven dat ik hier echt een keuze aan het maken ben.
De dood, een thema waar ik nogal over schrijf hé maar ook ik geraak er niet uit. Fijn dat je er was en bedankt hé, altijd heel blij jou ook hier te mogen ontmoeten.
Yna,
je bracht een mooi ppt'ke mee met meiklokjes, ik heb er hier honderden staan maar nog niet één staat open. ze zijn wat achteruit dit jaar door het slechte weder. Hier kan ik er toch van genieten, bedankt hé!
Alter en Rankje,
een heel mooie ppt, het Leietje van Dalen, lekker geurend bij het aanschouwen ruik ik net de geur, blank en fris in vriendschap gegeven,
bedankt voor het mooi gebaar!
janina,
het gedicht over de dood, ik schrijf af en toe over de dood maar daar hoef je niets achter te zoeken. de vraag houdt mij gewoon bezig wanneer, hoe en wat is er daarna, is er iets of niets. Als ik daarmee bezig ben denk ik vaak geen schrik te hebben maar laat mij nog maar lang leven, ik heb nog veel te doen. Bedankt dat je er was.
aan iedereen een fijne nacht,
gustilpe
twee mooie plaatjes mocht ik ontvange, een mooie vogel en meiklokjes, de meiklokjes zijn wat later dit jaar, hopelijk blijven ze tot Moederdag, dan kan ik ze gebruiken bij het Moederdagontbijt. bedankt assa'ke.
elisa,
blij dat je er was, voor het ogenblik ben ik met veel dingen bezig daarom is een grote gunst dat ik kan schrijven over dichter of schrijver Pol de Mont. De tachtigers dat is geleden van op de middelbare school dat ik daarvan hoorde, op de poëziewandeling werd onmiddellijk mijn interesse weer gewekt. En af en toe een gedichtje brengt wat afwissling, bedankt voor jouw gewaardeerde woorden.
bo'ke,
Pol de Mont heeft zoveel geschreven dat ik hier echt een keuze aan het maken ben.
De dood, een thema waar ik nogal over schrijf hé maar ook ik geraak er niet uit. Fijn dat je er was en bedankt hé, altijd heel blij jou ook hier te mogen ontmoeten.
Yna,
je bracht een mooi ppt'ke mee met meiklokjes, ik heb er hier honderden staan maar nog niet één staat open. ze zijn wat achteruit dit jaar door het slechte weder. Hier kan ik er toch van genieten, bedankt hé!
Alter en Rankje,
een heel mooie ppt, het Leietje van Dalen, lekker geurend bij het aanschouwen ruik ik net de geur, blank en fris in vriendschap gegeven,
bedankt voor het mooi gebaar!
janina,
het gedicht over de dood, ik schrijf af en toe over de dood maar daar hoef je niets achter te zoeken. de vraag houdt mij gewoon bezig wanneer, hoe en wat is er daarna, is er iets of niets. Als ik daarmee bezig ben denk ik vaak geen schrik te hebben maar laat mij nog maar lang leven, ik heb nog veel te doen. Bedankt dat je er was.
aan iedereen een fijne nacht,
gustilpe
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Lieve Gustilpe,
Jouw gedicht over de dood heeft me ook heel diep geraakt
en momenteel is het zo moeilijk voor mij om erover te schrijven
of te spreken...
Ik kan de confrontatie niet aan...nog niet !
Maar jouw woorden zijn mijn gedachten nog in het stadium
van voorbereiding... als een foetus... een mens in wording.
En ik sta, voor de tweede keer nu, met dezelfde vraag die
wij ons allemaal stellen ...
Lieve Gustilpe, bedankt voor je talrijke bezoeken en vooral
voor wat je erbij schrijft !
Warme meigroetjes van ons beiden
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....