mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

Bomi

15 feb 2009, 23:25

-
-

Gustilpe, wat een ' Bijzonder ' verhaal.

In één ruk heb ik het gelezen, het moet heerlijk zijn om dat met kinderen te doen, vertellen of ze zelf stukjes te laten meespelen. Echt dan iets voor in een kleuter of eerste, tweede jaar. Daar waar kinderen nog echte kinderen zijn.

Gustilpe ik zou willen dat ik het zelf geschreven had. Mijn verhaaltje over de Weermakers is iets voor de groteren.

Johana-Maria,

Jouw verhaal is prachtig maar ligt op een gans ander vlak. Een gehandicapt kind is op zich al moeilijk te verwerken in het begin, het zijn de ouders en familie die er iets speciaal van gemaakt hebben. Het meisje heeft niet voor niets geleefd, ze heeft liefde ontvangen maar ook liefde gegeven. Dat kleine bloembolletje bewijst dat ze niet voor niets geleefd heeft.
Een verhaal waar veel mensen steun kunnen uithalen. Uiterlijk geen happy-end maar voor degenen die meevoelen echt om zelf moed uit te halen een voorbeeld, mooi.

Groetjes,

Bomi.

- - - - - - - - - Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

_Nele_

16 feb 2009, 15:13

Troosteloos grijs

Zo troosteloos grijs

de zon achter de wolken

de vogels fluiten geen wijs

geen wind wil iets vertolken.

Enkel Narcisstengels

komen toch piepen

als voorjaarsbengels

de kleuren opdiepen.

Waneer brengt de lente kleur

een nieuwe frisse geur

crocussen,blauwe druifjes

op het groene gras duifjes.

Nele

gustilpe

16 feb 2009, 19:26

Bomike,

bedankt voor jouw bezoekje hoor en voor jouw commentaar bij het verhaal 'bijzonder', ja dat is nog echt voor kleine kinderen, 6,7, 8 jaar.

Heel mooi wat je schreef bij het verhaal 'het sneeuwklokje' gebracht door Johana-Maria, een verhaal om moed uit te halen, zoals je zelf zegt.

Nele,

bedankt voor jouw gedichtje, we snakken naar de lente!

Afbeelding

ik wens jullie nog een fijne avond,

groetjes,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

gustilpe

16 feb 2009, 19:42

Aalst

Aalst is terug in de ban
van het jaarlijks carnaval
‘k had een afspraak in de stad
carnaval nooit aan gedacht

op elke markt en elk plein
heerst er grote activiteit
overal staan kermisattracties
een gedoe om de wagen kwijt

‘k zag kleutertjes gezeten in een cirkel
een mooi en lieflijk tafereel
met elk één oliebol in de handjes
carnaval ook voor hen iets actueel

wat verderop was groot kabaal
jongeren gewikkeld in een vechtpartij
schijnbaar om iets heel banaal
de wijkagent verscheen er net op tijd

de bende werd vlug uiteen gedreven
ik was maar blij, kon rustig verder
tot na carnaval mij niet meer gezien,
carnaval is niet aan mij besteed!

gustilpe

neske

16 feb 2009, 20:14

Gustilpe,

Ik hou ook niet zo van carnaval, confetti vond je dagenlang nog in huis, dan kwam er nog ene met een dode vis aan een haak bijna tot in je nek hangen. Bah, en met dat bloed enzo

Afbeelding

Onze leermeesters :wink:

Bomi

16 feb 2009, 22:45

-
-

Voor jou Gustilpe, vandaag enkel eenvoudige groetjes.

Voor Neske, een proficiat voor 't mooie plaatje.

Voor jullie beide, een fijne nacht straks!

Mvg. Bomi

- - - - - - -
Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Assa

17 feb 2009, 13:57

Gustilpe,ik kom u een fijne namiddag wensen :)

Afbeelding
Groetjes assa
Groetjes van assa

bo'ke

17 feb 2009, 14:37

Lieve Gustilpe,

Het was terug de moeite om hier te komen lezen.

:) bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

gustilpe

17 feb 2009, 17:48

Afbeelding

gustilpe

17 feb 2009, 17:50

Afbeelding

gustilpe

18 feb 2009, 08:43

Afbeelding

elisa20

18 feb 2009, 18:07

rust en bevrijding... mooi
groetjes van elisa20

gustilpe

19 feb 2009, 11:02

elisa, BEDANKT!

ONTBIJTBUFFET MANTHOC

Al menigmaal schreef ik over het project in Peru, namelijk het schooltje voor arbeidende kinderen.
Voor wie het nog nooit las, geef ik hier nog een korte samenvatting.

Manthoc is een vereniging voor werkende kinderen in Peru. In de sociale en economische realiteit van Peru is het noodzakelijke dat kinderen werken om in het onderhoud van hun gezin of in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien.

De werkende kinderen worden met veel problemen geconfronteerd. Manthoc biedt hen een aantal diensten aan o.a. het schooltje in Cajamarca waar de kinderen les krijgen met een aangepast programma, vertrekkend van uit hun werksituatie, voorbeeld daarvan is het atelier Reposteria waar de kinderen leren brood bakken en van daaruit leren rekenen (maten, gewichten, breuken enz). Ook de andere vakken zoals taal worden daaraan gekoppeld.

Verder ziet Manthoc het schooltje als voorbeeld voor het platte land en de arme wijken in de steden waar veel werkende kinderen zijn.

Doch het schooltje krijgt geen enkele subsidie, alhoewel het Ministerie van Onderwijs al jaren beloofd heeft de loonlast op zich te nemen, is ze haar belofte tot op heden niet nagekomen.

Onderwijs is een recht van ieder kind en is de enige manier om uit de armoede te geraken.

Op 22 maart organiseren we een ontbijtbuffet ten voordele van het schooltje.

Ik heb het geluk gesteund te worden door een paar verenigingen, een hele geruststelling.
Een aantal mensen boden spontaan hun hulp aan voor het buffet.

Doch is er dezer dagen heel wat werk te verrichten.
Mijn dagen worden gevuld met contacten leggen met magazijnen, het vergelijken van prijzen van verschillende ingrediënten, bakkerijen af te schuimen, wie geeft korting voor het ‘goede doel’ enz., niet zo’n aangename job maar noodzakelijk!

Verleden week startte ik met de publiciteit op uithangborden in kerken en zalen van onze vier parochies, doch de eigenlijke promotie komt pas volgende week ten volle op gang.

Bezoekers dienen op voorhand in te schrijven. Ik kan het mij niet veroorloven zonder inschrijvingen te werken, temeer dat zo’n activiteit hier voor het eerst plaats vindt.

Mijn doel is een mooie steun voor het schooltje maar evenzeer dat onze bezoekers een lekker ontbijt voorgeschoteld krijgen in een gezellige sfeer en er een goed gevoel aan over houden.

Het is een beetje bang afwachten, helpers ruim voldoende voorhanden, maar krijg ik ook bezoekers? Het gaat tenslotte om de opbrengst voor het schooltje, dus hopen maar!

Ik schrijf er later meer over!!!!

Hier volgt nog een fragment uit de dankbrief die ik onlangs toegestuurd kreeg uit Peru:

.... Hier in Peru en in het bijzonder in Cajamarca is de armoede groot, omdat er weinig werkgelegenheid is. Bovendien kunnen de meeste ouders van deze kinderen niet schrijven of lezen, en dit maakt hun situatie nog moeilijker. Daarom moet heel de familie erop uit om te werken, zelfs de kinderen. Doordat er veel mijnbouw is in de streek van Cajamarca, worden vele mensen van het platteland uit hun streek verdreven en voelen zich verplicht naar de stad te migreren, wat de situatie daar nog moeilijker maakt. De winst uit de mijnbouw gaat grotendeels naar de buitenlandse bedrijven, en ons gebied wordt armer en steeds meer vervuild.
Het is van het grootste belang dat kinderen hier kunnen studeren, want we zijn ons ervan bewust dat onderwijs een factor van ontwikkeling is. U draagt uw steentje bij opdat elk kind vooruit geraakt.....

In het kader van ontwikkelingssamenwerking steunt de gemeente ook dit project.

gustilpe

hilde m

19 feb 2009, 13:24

Gustilpe,

hier bij jou komen lezen,
roept heel wat emoties op.

Gretig gelezen,
het verhaal van de "nacht"

en sneeuwklokje van Johana-maria.

Veel succes met het iniatief "ontbijtbuffet".
voor de kinderen in Peru.

Liefs Hilde m.
zeg niet het glas is halfleeg, zeg het is nog halfvol.

Assa

19 feb 2009, 21:33

Gustilpe,ik kom u nog vlug goede avond wensen,

Veel succes met het ontbijtbuffet,ik ben er zeker van dat u veel bezoekers zal krijgen,

Afbeelding
het is nog een testwerkje,maar wilde het u eens laten zien :)
Vele groetjes assa,
Groetjes van assa